خواص روغن نارگیل | 37 خاصیت عالی روغن نارگیل برای پوست، مو و سلامتی

روغن نارگیل از سالم ترین مواد مغذی روی کره زمین می باشد که از میوه درخت نارگیل به دست آمده و به دلیل خواص فراوان از دیرباز در زمینه های مختلف از جمله آشپزی، داروسازی و محصولات آرایشی دارای کاربردهای گسترده بوده است.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با تعدادی از خواص روغن نارگیل برای پوست، مو و سلامتی آشنا شویم.

خواص روغن نارگیل
خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

1. درمان آکنه

روغن نارگیل به دلیل خواص آنتی باکتریایی برای درمان آکنه بخصوص در پوست های مستعد عالی عمل می کند.

ماسک ضد آکنه روغن نارگیل

3 قاشق غذاخوری جو دو سر را داخل مقداری آب گرم ریخته و منتظر بمانید تا به شکل خمیر شود. سپس 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن افزوده و ماسک را با حرکات دایره ای روی صورت بمالید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب سرد شسته و با حوله نرم خشک کنید.

2. پوست های چرب

ماسک لیمو، ماست و روغن نارگیل

این ماسک برای تقویت و آبرسانی سلول های پوست مفید بوده، از پیری پوست جلوگیری می کند و انتخابی عالی برای پوست های چرب و روغنی محسوب می شود.

نصف قاشق روغن نارگیل را با نصف قاشق آب لیموترش و 1 قاشق ماست مخلوط کرده و به صورت لایه ضخیم روی پوست خود قرار دهید. بعد از 15 دقیقه با آب گرم شسته و با حوله خشک کنید.

3. رفع جوش های سرسیاه

روغن نارگیل با لایه برداری از پوست، آلودگی و چربی ها را از منافذ پوست خارج کرده و پوست را روشن و درخشان می کند.

ماسک جوش های سرسیاه

1 قاشق روغن نارگیل و 1 قاشق جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و روی نواحی مورد نظر بمالید. 5 تا 10 دقیقه با حرکات دایره ای ماساژ داده و سپس با آب سرد بشویید.

4. درخشان کردن پوست

ماسک روغن نارگیل و چای سبز

این ماسک دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و پوست را مرطوب و درخشنده می کند.

1 قاشق روغن نارگیل را با 2 قشق عسل، 1 قاشق برگ چای سبز و 2 قاشق آب لیمو خوب مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی به دست بیاید. سپس مقداری از ماسک را روی صورت خود مالیده و بعد از 5 تا 10 دقیقه با آب گرم بشویید.

به جای برگ چای سبز می توانید از نصف چای سبز کیسه ای استفاده کنید.

5. روشن کننده پوست

ترکیب روغن نارگیل و زردچوبه برای روشن کردن پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک موثر است و به آبرسانی پوست نیز کمک می کند.

6. ماسک روشن کننده پوست

1 قاشق روغن نارگیل را با مقدار اندکی زردچوبه مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه روی پوست خود بمالید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

7. ضدپیری

ماسک ضدپیری روغن نارگیل و آووکادو

این ماسک برای تغذیه پوست مفید بوده و از پیری زودرس آن جلوگیری می کند.

1/4 آووکادو رسیده را کاملا له کنید، سپس 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و نصف قاشق چایخوری جوز هندی را به آن اضافه کرده و روی پوست خود بمالید. بعد از 1 دقیقه با آب سرد بشویید.

8. پاک کننده آرایش

جالب است بدانید حتی مقاوم ترین ریمل های ضد آب هم در مقابل روغن نارگیل نمی توانند مقاومت کنند. برای پاک کردن آرایش صورت، روغن نارگیل را یا به صورت مستقیم یا با پد پنبه ای روی پوست صورت بمالید تا آرایش کم رنگ و محو شود.

9. مرطوب کننده پوست

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به مرطوب شدن پوست بدن و صورت کمک می کند. روغن نارگیل به سرعت جذب پوست شده و پوست را درخشنده و براق می کند.

توصیه می شود قبل از آرایش مقداری روغن نارگیل به پوست صورت بمالید، این کار باعث می شود بعد از آرایش چهره ای درخشنده و زیباتر داشته باشید.

10. ژل لب

روغن نارگیل برق لب طبیعی است و برای رفع خشکی لب و درمان لب های ترک خورده مفید است. برای درمان خشکی لب ها کافیست چند بار در روز مقداری روغن نارگیل به لب های خود بمالید.

اسکراب لب خانگی

1 قاشق روغن نارگیل را با 2 قاشق شکر قهوه ای و 1 قاشق عسل مخلوط کرده و روی لب ها بمالید.

11. رفع سیاهی دور چشم

روغن نارگیل همانند کرم دور چشم طبیعی عمل کرده و به دلیل خواص ضدالتهابی روشی موثر برای رفع سیاهی دور چشم و چین و چروک اطراف چشم می باشد.

برای رفع تیرگی دور چشم هر شب مقداری روغن نارگیل دور چشم های خود مالیده و روز بعد بشویید.

12. لایه بردار طبیعی

برای لایه برداری پوست بدن نصف فنجان روغن نارگیل را با یک مشت نمک یا شکر دانه درشت مخلوط کرده و روی بدن بمالید تا دانه ها آب شود.

13. ماساژ درمانی

برای تسکین و آرامش بدن مقداری روغن نارگیل را در مایکرویو گرم کرده و چند قطره روغن طبیعی مانند روغن اسطوخدوس یا روغن نعناع به آن افزوده و برای ماساژ بدن استفاده کنید.

14. درمان اگزما و زخم

روغن نارگیل باعث کاهش التهاب و خارش شده و به دلیل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی برای بهبود اگزما و زخم ها موثر است.

15. خطوط سفید پوستی

خطوط سفید معمولا ناشی از کشیدگی پوست به دلیل افزایش یا کاهش وزن شدید هستند و به خصوص در دوران بارداری اثر ناخوشایندی روی پوست باقی می گذارد. استفاده از روغن نارگیل برای کاهش و محو کردن این خطوط مفید است.

16. درمان خارش

برای درمان سوختگی، خارش، نیش حشرات و کبودی ها مقداری روغن نارگیل به ناحیه مورد نظر بمالید.

خواص روغن نارگیل برای مو

17. درمان شوره سر

برای درمان شوره و رفع خشکی پوست سر کافیست قبل از خواب مقداری روغن نارگیل را به پوست سر و ریشه موها مالیده و ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید. این کار باعث رشد بهتر موها شده و شوره سر را برطرف می کند.

18. نرم کننده مو

اگر موهای خشک دارید توصیه می شود قبل از شامپو، مقداری روغن نارگیل داغ به موهای خود مالیده و بعد از یک ساعت با شامپو بشویید.

19. درمان شپش

روغن نارگیل و سرکه سیب راهی عالی برای خلاص شدن از شپش سر است.

درمان خانگی شپش

ابتدا موهای خود را با سرکه سیب بشویید، بعد از خشک شدن موها، روغن نارگیل را به کل موها و کف سر خود مالیده و بگذارید 12 تا 24 ساعت بماند. قبل از شستن، موها را کاملا برس کشیده و سپس با شامپو بشویید.

20. افزایش رشد مژه 

روغن نارگیل به دلیل اسیدهای چرب موجود در آن، رشد موها را تحریک کرده و برای پرپشت شدن مژه و ابرو معجزه می کند.

سرم خانگی افزایش رشد مژه

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 1 قطره روغن لیمو و 1 قطره روغن اسطوخدوس ترکیب کرده و هر شب به مژه های خود بمالید و صبح روز بعد بشویید.

فواید و مضرات روغن نارگیل
فواید و مضرات روغن نارگیل

خواص دارویی و فواید روغن نارگیل

21. آلزایمر و مغز

اسیدهای چرب زنجیره متوسط (MCFAs) توسط کبد هضم شده و کتون ها را تولید می کند. این کتون ها می توانند جایگزین گلوکز برای تولید انرژی در مغز شوند.

تحقیقات نشان می دهد مغز برای تولید انرژی از انسولین خود استفاده کرده و گلوکز را پردازش و انرژی تولید می کند. اما مغز بیماران مبتلا به آلزایمر از ایجاد انسولین ناتوان می باشد. مصرف روغن نارگیل به دلیل کتون های موجود در آن برای کنترل و درمان بیماری آلزایمر مفید است زیرا مغز می تواند با استفاده از کتون ها انرژی مورد نیاز خود را به دست می آورد.

22. سلامت قلب

روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع شده طبیعی است که نه تنها کلسترول خوب بدن را افزایش داده و به کاهش کلسترول بد خون و تری گلیسیرید کمک می کند. به همین دلیل مصرف روغن نارگیل به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

23. کبد و کلیه

روغن نارگیل درمان خانگی عفونت دستگاه ادراری و کلیه می باشد. اسیدهای چرب زنجیره متوسط (MCFAs) موجود در روغن نارگیل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده و از آسیب و عفونت کلیه و کبد پیشگیری می کند.

24. آرتریت

روغن نارگیل منبع غنی آنتی اکسیدان ها است که به بهبود التهاب و درمان بیماری های التهابی مانند آرتروز و آرتریت کمک کرده و خاصیت ضد درد دارد.

25. ضد سرطان

سلول های سرطانی برای دریافت انرژی، تنها از گلوکز استفاده می کنند به همین دلیل مصرف روغن نارگیل به دلیل محتوای کتونی در پیشگیری و بهبود سرطان اثربخش است.

همچنین MCFA موجود در روغن نارگیل دیواره چربی باکتری ها را از بین می برد و با کشتن باکتری های هلیکوباکتر پیلوری از بروز سرطان معده پیشگیری می کند.

26. تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است و با انواع بیماری و عفونت مبارزه می کند.

اسید لاوریک موجود در روغن نارگیل برای از بین بردن باکتری کاندیدا عالی عمل می کند.

27. انرژی بخش

روغن نارگیل از مواد غذایی راحت هضم است که انرژی فراوانی تولید کرده و سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد، به همین دلیل به صورت گسترده توسط ورزشکاران و بدنسازان استفاده می شود.

برای افزایش انرژی بدن کافیست 1 قاشق روغن نارگیل،1 قاشق دانه چیا و 1 قاشق عسل طبیعی را با هم مخلوط کرده 30 دقیقه قبل از ورزش میل کنید.

28. هضم و معده

روغن نارگیل به جذب ویتامین های محلول در چربی، کلسیم و منیزیم کمک کرده و هضم را بهبود می بخشد. همچنین با از بین بردن باکتری های مضر و باکتری کاندیدا از سلامت روده محافظت و از کاهش اسید معده، التهاب و سوهاضمه که از عوارض باکتری کاندیدا هستند پیشگیری می کند.

مصرف روغن نارگیل از بروز زخم معده و کولیت اولسراتیو نیز جلوگیری می کند.

29. صفرا و پانکراس

محتوای MCFAs موجود در روغن نارگیل برای هضم نیازی به آنزیم های پانکراس ندارد و به همین دلیل فشار روی پانکراس را کاهش داده و از بروز اختلالات کیسه صفرا جلوگیری می کند.

30. پوکی استخوان

استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد دو عامل اصلی بروز پوکی استخوان هستند. روغن نارگیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی با مضرات رادیکال های آزاد مبارزه کرده و درمان طبیعی برای پوکی استخوان به شمار می رود.

روغن نارگیل همچنین میزان جذب کلسیم در روده را افزایش داده و به افزایش حجم استخوان ها کمک می کند.

31. دیابت

زمانی که سلول ها در مقابل انسولین مقاومت کرده و از مصرف گلوکز برای تولید انرژی خودداری می کنند عارضه ای به نام مقاومت نسبت به انسولین ایجاد می شود که به بروز دیابت نوع 2 منجر خواهد شد.

محتوای MCFAs موجود در روغن نارگیل به ایجاد تعادل واکنش سلول ها نسبت انسولین کمک کرده، فشار روی پانکراس را کاهش می دهد و به بدن منبع انرژی ماندگاری می دهد که وابسته واکنش به گلوکز نیست و بدین ترتیب از بیماری دیابت نوع 2 پیشگیری می کند.

32. لاغری و کاهش وزن

روغن نارگیل فاقد کربوهیدارت است و به دلیل خاصیت انرژی زایی قوی از مواد غذایی مفید برای کاهش وزن محسوب می شود. مصرف روغن نارگیل به چربی سوزی و کالری سوزی در بدن کمک کرده، اشتها را کاهش می دهد و باعث از بین رفتن چربی های شکمی می شود.

33. عضله سازی

محتوای MCFA موجود در روغن نارگیل به عضله سازی به ویژه در ورزشکاران و بدنسازان کمک کرده و در ساخت برخی محصولات بدنسازی نیز کاربرد دارد.

برای عضله سازی توصیه می شود هر روز 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل میل شود.

34. تعادل هورمونی

روغن نارگیل به دلیل محتوای چربی های اشباع شده مانند اسید لوریک باعث تعادل هورمون ها شده و برای دوران یائسگی مفید می باشد.

35. خوشبو کننده دهان

روغن نارگیل به دلیل خواص ضدقارچی و ضد باکتری، میکروب های داخل دهان را از بین برده، دهان را خوشبو و دندان ها را سفید می کند.

برای خوشبو کردن دهان کافیست 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 20 دقیقه در دهان غرغره کنید.

36. سفید کننده دندان

روغن نارگیل برای سفید کردن دندان ها تاثیر عالی دارد.

سفیدکننده دندان خانگی

کافیست مقداری روغن نارگیل و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و روی دندان ها بمالید.

37. درمان سردرد و گرفتگی بینی

برای درمان احتقان، سردردهای سینوسی و گرفتگی بینی، 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 5 قطره روغن اوکالیپتوس و 3 قطره روغن نعناع مخلوط کرده و خوب هم بزنید.

مقداری از ترکیب حاصل را روی کف دست بمالید تا دستتان گرم شود و سپس به سینه، دست، بینی و حتی پاها بمالید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید.

ارزش غذایی روغن نارگیل

مواد مغذی موجود در هر 100 گرم روغن زیتون به صورت زیر است:

انرژی: 862 کالری
چربی: 100 گرم
کربوهیدرات: 0
فیبر: 0
قند: 0
پروتئین: 0

عوارض جانبی و مضرات روغن نارگیل

– مصرف موضعی روغن نارگیل گاهی باعث ایجاد آلرژی تماسی می شود، به ویژه در افرادی که به نارگیل حساسیت دارند.

منبع: allure purefiji draxe

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده