خواص چای سبز | 22 خاصیت خارق العاده چای سبز برای لاغری، پوست و مو

چای سبز از نوشیدنی های پرفایده است که دارای مزایای فراوانی برای سلامتی و پوست و مو می باشد. از جمله مهم ترین خواص چای سبز می توان به خاصیت ضدپیری و لاغری آن اشاره کرد. ترکیبات ضدپیری چای سبز شامل ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلی فنل، کاتچین ها و انواع فلاونوئیدها می باشد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد چای سبز خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله چاقی، سرطان، بیماری های قلبی، آلزایمر، فشار خون بالا، کلسترول و التهاب را کاهش می دهد. همچنین برای پوست و مو نیز بسیار مفید بوده که از آن جمله می توان به درمان آکنه، آفتاب سوختگی، رفع تیرگی دور چشم و درمان ریزش مو اشاره کرد. طبع چای سبز گرم و خشک است.

در ادامه قصد داریم به تعدادی از خواص و فواید چای سبز اشاره کنیم و چند ماسک چای سبز فوق العاده برای زیبایی پوست و مو معرفی کنیم. قطعا شما نیز از خواص باورنکردنی چای سبز حیرت خواهید کرد. با پرشین استار همراه باشید.

فواید و خواص چای سبز
فواید و خواص چای سبز

خواص درمانی و فواید چای سبز

1. سلامت قلب

آنتی اکسیدان های فلاوان و آنتوسیانیدین موجود در چای سبز برای بهبود متابولیک و سلامت قلب مفید است و از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

مصرف چای سبز باعت کاهش فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون می شود که هر سه از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی می باشند.

2. پیشگیری از آلزایمر

مصرف چای سبز باعث کاهش مضرات رادیکال های آزاد شده و در بهبود آلزایمر و از دست دادن حافظه مفید است. فلانوئیدهای موجود در چای سبز در محافظت مغز از استرس اکسیداتیو نقش مهمی را ایفا می کند.

3. جلوگیری از دیابت

آنتوسیانیدین موجود در چای سبز باعث تنظیم قند خون شده و خواص ضدالتهابی چای سبز برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 مفید است. قابل ذکر است کاتچین موجود در چای سبز اثرات ضدچاقی و ضددیابتی دارد.

4. سلامت استخوان

مصرف چای سبز به دلیل دارا بودن کاتچین و سایر ترکیبات مفید، رشد استخوان ها را تا 79 درصد افزایش داده و باعث تقویت آن ها می شود.

5. تقویت بینایی و سلامت چشم

مطالعات اخیر نشان می دهد کاتچین موجود در چای سبز برای سلامت چشم مفید است و باعث محافظت چشم در برابر آسیب اکسیداتیو شده و از دست دادن بینایی پیشگیری می کند.

6. خواص چای سبز برای لاغری

برخی مطالعات نشان می دهد چای سبز به علت خاصیت آنتی اکسیدانی در بهبود متابولسیم بدن و آب کردن چربی ها در ناحیه شکمی موثر بوده و ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کند.

از سوی دیگر چای سبز باعث کاهش اشتها در فرد شده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

نکته قابل تامل این است که برخلاف باور عوام احتمالا این کاهش وزن و چربی سوزی با چای سبز ناچیز بوده و چندان به نظر نیاید.

7. سکته مغزی

مصرف منظم چای سبز احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می دهد.

8. افزایش طول عمر

مصرف منظم چای سبز برای افرادی که در معرض بیماری های قلبی و سرطان هستند مفید است. بیماری های قلبی عروقی و سرطان از علل رایج مرگ و میر در سراسر جهان می باشد.

مطالعات انجام شده در ژاپن نشان می دهد افرادی که به مدت 11 سال، روزانه 5 فنجان یا بیشتر چای سبز میل کردند، طول عمر بیشتری نسبت به دیگران داشته اند. نتایج کلی تحقیقات به صورت زیر بود:

مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در زنان 31 درصد و در مردان 22 درصد کمتر شد.
مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در زنان 42 درصد و در مردان 35 درصد کاهش یافت.
مرگ به علل مختلف در زنان 23 درصد و در مردان 12 درصد کاهش یافت.

9. ضدسرطان

چای سبز به دلیل دارا بودن ترکیبات پلی فنل، در جلوگیری از بروز انواع سرطان مانند سرطان ریه، پوست، سینه، کبد، روده بزرگ و پانکراس تاثیر عالی دارد. مواد تشکیل دهنده چای سبز از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و حتی می تواند بهبود آن را سرعت ببخشد.

نوشیدن 4 فنجان چای سبز در طول روز می تواند به درمان سرطان کمک کند.

10. درمان آرتریت

اثرات آنتی اکسیدانی و خواص ضدالتهابی چای سبز نقش مهمی در تسکین آرتریت داشته و گاهی از داروهای شیمیایی نیز بهتر عمل کند. چای سبز همچنین برای سلامت استخوان ها و غضروف ها بسیار مفید است.

11. سلامت سیستم گوارش

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، می تواند سلامت دستگاه گوارش را تضمین کند.

چای سبز همچنین برای کاهش علائم کولیت ( بیماری التهابی دستگاه گوارش) مفید است و عملکرد هضم را بهبود می بخشد. مصرف چای سبز احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.

کاتچین باعث کاهش فعالیت آنزیم های گوارشی و کاهش جذب کالری در روده ها می شود که به صورت غیر مستقیم در کاهش وزن نیز موثر می باشد.

12. جلوگیری از پوسیدگی دندان

مطالعات نشان می دهد مصرف منظم چای سبز در حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان موثر است. چای سبز التهاب را کاهش داده و رشد و نمو برخی باکتری ها که باعث پوسیدگی دندان می شود را متوقف می کند.

چای سبز حاوی فلوراید است که به نوبه خود در حفظ سلامت دندان ها، عالی عمل می کند.

13. درمان افسردگی

مصرف روزانه 4 فنجان چای سبز باعث کاهش افسردگی، استرس و اضطراب می شود. خاصیت ضدافسردگی چای سبز به اسید آمینه ها مربوط می باشد که باعث آزاد شدن موادی مانند سروتونین و دوپامین شده و از بروز علائم افسردگی جلوگیری می کند.

14. درمان سندرم داون

تحقیقات نشان می دهد مصرف چای سبز عملکرد شناختی افراد را بهبود بخشیده و به کاهش علائم سندرم داون کمک می کند.

15. افزایش انرژی

کاتچین موجود در چای سبز دارای خاصیت انرژی بخشی می باشد.

خواص چای سبز برای پوست و لاغری
خواص چای سبز برای پوست و لاغری

خواص چای سبز برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

16. رفع تیرگی دور چشم

کافئین موجود در چای سبز باعث انقباض رگ های خونی در ناحیه دور چشم شده و در از بین بردن حلقه های تاریک و تیرگی دور چشم مفید می باشد.

برای رفع سیاهی دور چشم دو عدد چای سبز کیسه ای را برای مدتی روی چشم ها بگذارید و این کار را به صورت منظم تکرار کنید.

17. جوانسازی پوست

خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی چای سبز باعث جوانسازی و کاهش چین و چروک های پوست صورت می شود.

برای جلوگیری از پیری پوست، از ماسک چای سبز و عسل استفاده کنید. تعدادی برگ چای سبز را مرطوب کرده و با عسل مخلوط کنید. ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس با آب گرم بشویید. خواص آنتی اکسیدانی ماسک چای سبز و عسل باعث جوانسازی پوست شده و بافت های آسیب دیده را بهبود می بخشد.

18. درمان آکنه

برای درمان آکنه کافیست 100 گرم برگ چای سبز را در نیم لیتر آب مخلوط کرده و به مدت 30 تا 40 دقیقه در دمای اتاق بگذارید. سپس برگ ها را جدا کرده و محلول را داخل یخچال قرار دهید. از این ترکیب برای از بین بردن خستگی پوست صورت و درمان آکنه استفاده کنید.

روش دیگر : چای سبز دم کرده را فریز کنید. هر روز قطعات یخ زده آن را با ملایمت روی پوست بمالید تا باعث طراوت و شادابی پوست شده و از بروز آکنه جلوگیری کند.

19. لایه برداری پوست

برگ چای سبز خاصیت لایه برداری و پاک کنندگی دارد.

برای لایه برداری پوست، 3 قاشق چایخوری ماست را با 1 قاشق چایخوری برگ چای سبز مخلوط کرده و به آرامی روی پوست بمالید و ماساژ دهید. بعد از 5 دقیقه با آب بشویید.

20. ضدآفتاب طبیعی

چای سبز همانند یک کرم ضدآفتاب طبیعی عمل می کند. مصرف چای سبز از مضرات رادیکال های آزاد روی پوست جلوگیری و از عوارض پوستی مانند آفتاب سوختگی و بثورات می کاهد.

برای تهیه ضدآفتاب خانگی چای سبز، دو فنجان آب را با نصف فنجان برگ چای سبز مخلوط کرده و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس برگ ها را جدا کرده و محلول را در دمای اتاق قرار دهید تا خنک شود. مقداری از محلول خنک شده را با چوب پنبه روی پوست بگذارید.

خواص چای سبز برای مو

21. درمان شوره سر

چای سبز به علت خواص ضدعفونی کننده برای پیشگیری و درمان شوره سر و پسوریازیس مفید است.

22. تقویت موها

چای سبز برای تقویت موها و سلامت پوست سر مفید است و حتی از ریزش مو مردانه یا طاسی مردانه جلوگیری می کند.

برای تقویت مو 3 یا 4 چای سبز کیسه ای را در نیم لیتر آب قرار داده و در مرحله آخر حمام، هنگام آبکشی موها استفاده کنید.

چای سبز همچنین از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث نرم شدن آن ها می شود.

تاریخچه چای سبز

به نظر می رسد مصرف چای سبز حدود 4 هزار سال پیش در چین آغاز شده، سپس در نواحی دیگر قاره آسیا از جمله هند و ژاپن گسترش پیدا کرد.

از قرن سوم تا ششم از چای سبز به عنوان یک کالای لوکس استفاده می شده است. تا قبل از دهه 1900 میلادی مصرف این نوشیدنی تنها در قاره آسیا رایج بود و در نقاط دیگر دنیا محبوب نبوده است.

در حال حاضر چین و دیگر کشورهای آسیایی، کشورهای شمال آفریقا، آمریکا و اروپا بیشترین مصرف چای سبز در جهان را دارا می باشند. در ژاپن مصرف چای سبز برای افزایش طول عمر بسیار محبوب است.

امروزه حدود 2.5 میلیون تن برگ چای در سراسر جهان تولید می شود که 20 درصد آن چای سبز است.

جالب است بدانید 99.9 درصد چای سبز، آب می باشد و هر 100 میلی لیتر حاوی 1 کالری می باشد.

روش های مصرف چای سبز با سایر گیاهان

چای سبز را می توان به روش های مختلف از جمله با هل، زنجبیل یا دارچین دم کرد:

خواص چای سبز با هل: این نوشیدنی باعث بهبود سیستم گردش خون و دستگاه گوارش شده و برای کلیه ها و کبد مفید است.

خواص چای سبز با زنجبیل: از جمله فواید این نوشیدنی می توان به درمان تهوع، بهبود سیستم ایمنی، کاهش دردهای قاعدگی و رفع استرس اشاره کرد.

خواص چای سبز با دارچین: از نوشیدنی های چربی سوز و لاغر کننده است که برای کاهش وزن توصیه می شود.

تفاوت چای سبز و چای سیاه

– هر دو نوع چای سبز و چای سیاه فواید زیادی داشته و از گیاه Camellia sinensis به دست می آیند.

– برگ چای سبز در مدت کمتری نسبت به چای سیاه خشک می شود به همین دلیل رنگ سبز خود را حفظ می کند.

– پروسه تولید چای سیاه نسبت به چای سبز طولانی تر است.

-در چای سبز برگ ها تخمیر نشده و دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان می باشد به طوری که آنتی اکسیدان فلاونوئید حدود 30 درصد وزن برگ های چای سبز را تشکیل می دهد و مقدار کاتچین آن، 4 برابر چای سیاه می باشد.

-هر دو نوع چای، دارای خواص ضدویروسی، ضدالتهابی، سم زدایی و تحریک کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

-میزان کافئین موجود در چای سبز کمتر است.

روش درست کردن چای سبز

کیسه چای سبز یا برگ های آن را داخل قوری قرار داده، سپس آب را بجوشانید اما خیلی داغ نشود، زیرا جوشیدن بیش از حد خواص چای سبز را از بین می برد.
آب جوش را داخل قوری ریخته و بگذارید چای سبز حدود 1 تا 3 دقیقه در آب جوش خیس خورده و دم بکشد. برگ های درشت تر به زمان بیشتری نیاز دارند. در این مرحله می توانید ادویه یا گیاهان دیگر نیز به چای سبز اضافه کنید.
بعد از دم کشیدن، اولین فنجان چای را در فنجان های دیگر پخش کنید تا خواص و فواید چای سبز به همه برسد! می توانید کمی آب لیمو یا عسل نیز به چای سبز اضافه کرده و میل نمایید.

عوارض احتمالی و مضرات چای سبز

– افرادی که دچار نارسایی کلیوی، بیماری های کبد و بیماری قلبی عروقی هستند قبل از مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت کنند.

– افرادی که به کافئین آلرژی دارند در مصرف چای سبز احتیاط کنند.

– زنان باردار و شیرده از نوشیدن بیش از دو فنجان چای سبز در طول روز خودداری کنند زیرا برخی تحقیقات نشان دهنده تاثیر منفی کافئین روی تپش قلب، سقط جنین و زایمان زودرس می باشد.

منبع: draxe – healthline medicalnewstoday stylecraze

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده