خواص بادام زمینی | 25 خاصیت عالی بادام زمینی در سلامتی، بارداری، پوست و مو

بادام زمینی از خوشمزه ترین تنقلات محبوب در سراسر جهان است که معمولا از آن به عنوان آجیل یاد می شود اما در حقیقت به گروه حبوبات تعلق دارد.

بادام زمینی دوست داشتنی خواص زیادی برای بدن دارد که از آن جمله می توان به پیشگیری از دیابت، سنگ کیسه صفرا، سکته، افسردگی، سرطان معده و روده و کبد چرب اشاره کرد. بادام زمینی برای بارداری، لاغری، کودکان، بدنسازی و پوست و مو نیز بسیار مفید است.

طبع بادام زمینی گرم و تر است.

عکس گیاه بادام زمینی
عکس گیاه بادام زمینی

جالب است بدانید:

  • بادام زمینی بومی نواحی آمریکای جنوبی است.
  • دانه های بادام زمینی برخلاف اکثر حبوبات غلاف دار، در زیر زمین قرار دارد.
  • جیمی کارتر و توماس جفرسون – روسای جمهور سابق آمریکا – هر دو به عنوان کشاور در زمینه بادام زمینی مشعول بودند.
  • آن شپارد فضانورد در سفرش به ماه، دانه بادام زمینی با خودش به ماه برد.
  • جرج واشنگتن کارور، گیاه شناس مشهور آمریکایی که به “دکتر گیاهی” و “پدر بادام زمینی” مشهور بود در اوایل دهه 1900 میلادی حدود 300 نوع روش مصرف برای بادام زمینی پیشنهاد کرد، اگرچه کره بادام زمینی ابداع او نیست.
  • بادام زمینی از مواد غذایی برای نجات زندگی در شرایط اورژانسی است و در کشورهای فقیر برای اضافه وزن سریع کودکان دچار سوء تغذیه شدید استفاده می شود.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص بادام زمینی برای سلامتی، پوست و مو آشنا شده و درباره طریقه مصرف و ارزش غذایی و مضرات بادام زمینی بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید بادام زمینی

1. خواص بادام زمینی در بارداری

اسید فولیک فراوان موجود در بادام زمینی از نقص لوله عصبی و مهره شکاف پیشگیری کرده و برای شکل گیری سالم مغز و سیستم عصبی جنین ضروری می باشد.

بادام زمینی حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که همگی به رشد سالم جنین کمک می کنند.

مصرف مقدار مناسب بادام زمینی در دوران بارداری خستگی شایع بارداری را کاهش می دهد و چربی های سالم موجود در آن به سلامت قلب زنان باردار کمک کرده و از فشار خون بالا پیشگیری می کند.

بادام زمینی خطر ابتلا به دیابت و افسردگی شایع دوران بارداری را کاهش می دهد و به دلیل محتوای اسیدهای چرب امگا 3 جایگزین مناسبی برای مصرف ماهی در این دوران محسوب می شود.

2. خواص بادام زمینی برای کودکان

پروتئین موجود در بادام برای رشد سالم کودکان بسیار مفید است و به تقویت حافظه، تامین انرژی و رشد مغز کودک کمک می کند.

هشدار: مصرف بادام زمینی در نوزادان کمتر از یک سال با خطر بروز واکنش های آلرژیک همراه است بنابراین توصیه می شود بادام زمینی پس از دو سالگی و در ابتدا به صورت پودر به رژیم غذایی کودک اضافه شود.

3. خواص بادام زمینی در بدنسازی

بادام زمینی منبع عالی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است و به تامین انرژی مورد نیاز برای بدنسازی کمک می کند.

4. خواص بادام زمینی برای لاغری

بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی کالری است اما مصرف مقدار مناسب آن نه تنها باعث افزایش وزن نمی شود بلکه به لاغری هم کمک می کند زیرا این آجیل خوشمزه منبع غنی پروتئین و فیبر است که هر دو باعث کاهش اشتها شده، متابولیسم بدن را افزایش می دهند و مدت زمان طولانی تری فرد را سیر نگه می دارند.

5. دیابت

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است که به دلیل حساسیت ضعیف انسولین یا کاهش ترشح آن رخ می دهد.

بادام زمینی حاوی کربوهیدرات و قند نسبتا کمی است و مقادیر خوب منگنز دارد که متابولیسم چربی و کربوهیدرات در بدن را افزایش داده و باعث می شود گلوکز بیشتری وارد سلول های عضلانی و کبدی شود و به این ترتیب سطح قند خون را در حد مطلوبی حفظ می کند.

مصرف بادام زمینی به حفظ حساسیت انسولین کمک کرده و از دیابت نوع 2 پیشگیری می کند.

6. پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

مصرف بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع است که با کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب از تشکیل سنگ های صفراوی جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده مصرف روزانه 28 گرم بادام زمینی خطر بروز سنگ صفرا را تا 25 درصد کاهش می دهد.

7. مغز، حافظه و آلزایمر

بادام زمینی به نام “غذای مغز” نیز مشهور شده زیرا حاوی آنتی اکسیدان رزوراترول و نیاسین است که با افزایش جریان خون به مغز عملکرد آن را بهبود بخشیده، به تقویت حافظه کمک می کند و از بیماری های مغزی همچون پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده مصرف منظم بادام زمینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 70 درصد کاهش می دهد.

حتما شنیده اید که فیل ها هرگز دچار فراموشی نمی شوند، آیا می دانستید فیلم ها بادام زمینی خیلی دوست دارند؟!

8. افسردگی

بادام زمینی حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که برای سنتز سروتونین ضروری می باشد. سروتونین با بهبود خلق و خو به درمان افسردگی کمک می کند.

9. سکته مغزی

رزوراترول موجود در بادام زمینی از آسیب عروق خونی ناشی از آنژیوتانسین جلوگیری می کند.

آنژیوتاسین هورمونی است که باعث انقباض رگ های خونی می شود و به درمان کم آبی یا خونریزی شدید کمک می کند اما در شرایط طبیعی می تواند باعث وارد شدن فشار به رگ های خونی شده و خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد.

از سوی دیگر بادام زمینی با افزایش اکسید نیتریک به آرام سازی و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند.

10. معده

بادام زمینی حاوی ترکیبات پلی فنلی و آنتی اکسیدانی همچون اسید پی کوماریک است که خطر ایجاد نیتروسامین در معده را کاهش می دهد.

نیتروسامین ماده سمی و سرطان زا است که معمولا به دلیل مصرف گوشت دودی و از نیترات موجود در مواد غذایی ایجاد شده و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

فیبر موجود در بادام زمینی نیز برای سلامت سیستم گوارشی مفید است و به حرکات روده کمک می کند.

11. مشکلات ژنتیکی

بادام زمینی حاوی مقادیر خوب بیوتین است که به عملکرد ژن ها کمک کرده و از بروز نقایص ژنتیکی پیشگیری می کند.

12. سرطان کولون

مصرف بادام زمینی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را بخصوص در زنان کاهش می دهد، تحقیقات نشان داده مصرف حداقل 2 قاشق کره بادام زمینی در طول هفته احتمال سرطان روده بزرگ در زنان را تا 58 درصد و در مردان تا 27 درصد می کاهد.

13. تقویت استخوان

کلسیم و آهن فراوان موجود در بادام زمینی بخصوص کره بادام زمینی باعث بهبود گردش خون شده، اکسیژن رسانی به اندام های بدن را افزایش می دهد و به تقویت استخوان ها کمک می کند.

14. کبد چرب

بادام زمینی کبد را پاکسازی کرده و به درمان کبد چرب کمک می کند.

15. سرطان

حبوباتی مانند بادام زمینی منبع سرشار شکل خاصی از فیتواسترول ها به نام بتاسیتواسترول می باشند که از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

خواص بادام زمینی
خواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

16. پاکسازی پوست

مصرف منظم بادام زمینی به دلیل دارا بودن چربی های غیر اشباع سالم و رزوراترول به سم زدایی بدن کمک کرده، تولید چربی پوست را کاهش می دهد و پوست را روشن و شفاف می کند.

فیبر موجود در بادام زمینی نیز نقش موثری در از بین بردن سموم بدن و پاکسازی پوست دارد.

ماسک بادام زمینی و عسل

3 قاشق غذاخوری بادام زمینی را به همراه 1 فنجان شیر داخل مخلوط کن بریزید. خمیر حاصل را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط و روی پوست صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه صورت خود را بشویید.

این ماسک تاثیر عالی در درخشان شدن پوست صورت دارد.

17. جوانسازی پوست

بادام زمینی حاوی آنتی اکسیدان های قوی همچون ویتامین C و E است که با مبارزه با رادیکال های آزاد از آسیب های پوستی جلوگیری و علائم پیری پوست همچون چین و چروک، خطوط و لک های تیره پوست را کاهش می دهند.

رزوراترول موجود در بادام زمینی به جوانسازی پوست کمک کرده و پوست را صاف و سالم می کند.

ویتامین C با تولید کلاژن، الاستیسیته پوست را حفظ و پوست را نرم و جوان نگه می دارد.

18. اگزما و پسوریازیس

مصرف منظم بادام زمینی به دلیل محتوای اسیدهای چرب از اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس پیشگیری کرده و قرمزی و تورم پوست را کاهش می دهد و پروتئین موجود در آن به بازسازی سلول های پوست کمک می کند.

بادام زمینی برای درمان روزاسه و جوش های چرکی نیز مفید است.

19. آکنه

بادام زمینی حاوی روی، منیزیم و ویتامین E است که با پاکسازی پوست، به از بین رفتن باکتری های عامل جوش و آکنه کمک می کند.

20. مرطوب کننده پوست

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بادام زمینی به حفظ رطوبت و هیدراتاسیون پوست کمک کرده، از خشکی و پوسته شدن آن جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

21. ضد آفتاب طبیعی

مصرف بادام زمینی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و محتوای ویتامین C و E از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کرده و از آسیب اکسیداتیو پوست و بروز آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

22. بهبود سریع زخم ها

بادام زمینی حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل شده و نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت های پوستی دارد. مصرف منظم بادام زمینی درمان زخم و کبودی را تسریع می بخشد.

ماسک بادام زمینی و گلاب

2 قاشق غذاخوری بادام زمینی را با 3 قاشق غذاخوری شیر در مخلوط کن بریزید، سپس چند قطره گلاب به آن اضافه کرده و روی پوست صورت بمالید.

بعد از 10 دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید. این ماسک آسیب های پوست را برطرف کرده و زیبایی چهره را دو چندان می کند.

خواص بادام زمینی برای مو

23. منبع بیوتین

بادام زمینی منبع خوب بیوتین است که نقش مهمی در رشد موها داشته و سلامت کلی مو را بهبود می بخشد.

کمبود بیوتین در بدن می تواند به ریزش مو نیز منجر شود.

24. درمان ریزش مو

ویتامین C، بیوتین و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بادام زمینی همگی برای رشد مو ضروری بوده و ریزش مو را درمان می کنند.

بادام زمینی حاوی مقادیری اسید آمینه ال آرژنین نیز می باشد که به درمان طاسی در مردان کمک می کند.

25. افزایش رشد مو

ویتامین E موجود در بادام زمینی برای موهای ضعیف و شکننده بسیار مفید است و با افزایش گردش خون در پوست سر و اکسیژن رسانی به پوست، رشد موها را افزایش می دهد.

طریقه مصرف بادام زمینی

بادام زمینی معمولا به صورت بادام زمینی بو داده و برشته شده به عنوان میان وعده مصرف می شود. اگرچه بادام زمینی به صورت خام نیز قابل مصرف است اما طعم ملایم و ساده ای دارد.

بادام زمینی را می توان به صورت کره بادام زمینی، روغن، آرد و پودر پروتئینی بادام زمینی مصرف کرد.

ارزش غذایی بادام زمینی

مواد مغذی موجود در 100 گرم بادام زمینی به صورت زیر است:

کالری: 567
چربی: 49 گرم
کربوهیدرات: 16 گرم
پروتئین: 26 گرم
شکر: 4 گرم
فیبر: 9 گرم

عوارض جانبی و مضرات بادام زمینی

  • بادام زمینی کالری زیادی دارد و مصرف زیاد آن باعث چاقی و اضافه وزن می شود.
  • مصرف بادام زمینی شور برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند مضر است.
  • بادام زمینی از رایج ترین مواد غذایی آلرژی زا است و برای کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند حتی استنشاق گرد و غبار آن نیز مضر است.
  • از جمله علائم آلرژیک بادام زمینی می توان به ورم لب و زبان، احساس خفگی، قرمز شدن پوست، حالت تهوع، شوک آنافیلاکسی و حتی مرگ اشاره کرد.
  • بادام زمینی حاوی مقادیر فراوانی لکتین است که به قند موجود در خون چسبیده و با ایجاد التهاب خطر بروز بیماری های التهابی همچون آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد.
  • اگرچه مصرف بادام زمینی در اندازه مناسب می تواند به کاهش وزن کمک کند اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید توصیه می شود سیب، هویج، خیار و دیگر میوه ها و سبزیجات را جایگزین بادام زمینی کنید.
  • معمولا برای بادام زمینی – به دلیل ماهیت این گیاه – از آفت کش های بیشتری استفاده می شود، مصرف بادام زمینی غیر ارگانیک ممکن است با عوارضی همچون سردرد، سرگیجه، سوزش بینی، گلو، چشم و پوست، عطش، اسهال، تهوع، عصبانیت، خستگی، تعریق و تاری دید همراه باشد.

منبع: naturalfoodseries drhealthbenefits goodhealthall1 goodhealthall2

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده