خواص برگ بو | 25 خاصیت عالی برگ بو برای سلامتی، لاغری و پوست

برگ بو از گیاهان باستانی و ادویه جات محبوب است که به دلیل خواص، طعم و عطر منحصر به فرد آن، در طول قرن های گذشته برای اهداف دارویی و پخت و پز استفاده شده است.

برگ بو به سلامت قلب و دستگاه گوارش کمک کرده و برای درمان دیابت، سرطان، عفونت، سرماخوردگی و سنگ کلیه مفید است و از محبوب ترین گیاهان برای لاغری به شمار می رود. طبع برگ بو گرم و خشک است.

در ادامه به تعدادی از خواص برگ بو برای سلامتی، لاغری، پوست و مو اشاره خواهیم کرد. با پرشین استار همراه باشید.

خواص برگ بو
خواص برگ بو

خواص دارویی و فواید برگ بو

1. دیابت

برگ بو برای درمان دیابت نوع 2 موثر بوده و به کاهش قند خون، کلسترول بالا و تری گلیسیرید کمک می کند.

مصرف پودر برگ بو به مدت 30 روز از بهترین روش ها برای بهبود دیابت می باشد. مصرف برگ بو به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث عملکرد بهتر انسولین در بدن شده و علاوه بر کاهش قند خون، عملکرد قلب را بهبود می بخشد.

2. معده و گوارش

برگ بو برای هضم و گوارش مفید است و اختلالات گوارشی مانند سوزش سر دل و نفخ را درمان می کند. برگ بو حاوی آنزیم هایی است که باعث تجزیه بهتر پروتئین ها شده و چای برگ بو برای بهبود مشکلات معده و روده مانند یبوست، رفلاکس اسید و حرکات نامنظم روده موثر است.

درمان خانگی نفخ

اگر به سوهاضمه یا نفخ مبتلا هستید توصیه می شود 5 گرم برگ بو و یک تکه زنجبیل را به 200 میلی لیتر آب اضافه کرده و بگذارید بجوشد تا مقدار آب به 1/4 مقدار اولیه برسد. در صورت تمایل مقداری عسل به آن افزوده و دو بار در روز میل کنید. این معجون برای افزایش اشتها نیز مفید است.

3. سلامت قلب و عروق

فیر فراوان موجود در برگ بو از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی محافظت می کند. برگ بو حاوی ترکیباتی مانند روتین، سالیسیلات و اسید کافئیک می باشد که برای تقویت قلب و بهبود عملکرد آن مفید می باشد.

درمان خانگی اضطراب و بیماری های قلبی

3 گرم برگ بو و 4 گرم گل رز وحشی را در 300 میلی گرم آب جوشانده تا وقتی که فقط 75 میلی لیتر آب باقی بماند. این معجون برای رفع اضطراب و قلب مفید است.

4. سرماخوردگی و عفونت

برگ بو از ادویه جات عالی برای مبارزه با علائم سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت است و برای تسکین سرفه نیز مفید می باشد.

درمان خانگی سرفه و سرماخوردگی

2 تا 3 برگ بو را به آب در حال جوش اضافه کرده و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. سپس پارچه ای را به جوشانده برگ بو آغشته کرده و روی سینه قرار دهید تا سرفه، آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تسکین دهد.

جوشانده برگ بو برای متوقف کردن عطسه های مکرر نیز مفید است.

5. تب بر

چای برگ بو برای کاهش تب بسیار موثر است.

6. تسکین درد

روغن برگ بو دارای خواص ضدالتهابی بوده و برای تسکین درد ناشی از رگ به رگ شدن اندام ها، آرتریت، روماتیسم و دردهای عمومی مفید می باشد.

درمان خانگی سردرد

برای درمان سردرد و میگرن مقداری روغن برگ بو را روی گیجگاه ماساژ دهید یا جوشانده برگ بو را در حالی که هنوز داغ است میل کنید یا تعدادی برگ بو را کوبیده و خمیر حاصل را روی پیشانی خود بمالید.

درمان خانگی درد مفاصل

تعدادی برگ بو و برگ کرچک را خرد کنید و برای کاهش درد و تورم مخلوط حاصل را به صورت ضماد در اطراف مفاصل مورد نظر بمالید.

7. ضد سرطان

برگ بو حاوی موادی مانند اسید کافئیک، کورستین، ایوانول و کاتچین است که همگی دارای خاصیت ضدسرطانی می باشند. ماده مغذی گیاهی پاتنولید موجود در برگ بو نیز مانع تکثیر سلول های سرطانی مربوط به گردن می شود.

8. بهبود خواب

مصرف برگ بو کیفیت خواب را بهبود بخشیده و بی خوابی را درمان می کند. کافیست چند قطره عصاره برگ بو را با آب مخلوط کرده و قبل از خواب میل کنید.

9. خونریزی بینی

برای درمان خونریزی بینی و خون دماغ 2 تا 3 عدد برگ بو تازه یا خشک را خرد کرده و در 200 میلی لیتر آب بجوشانید تا 100 میلی باقی بماند. مخلوط را از صافی عبور داده و جوشانده را بنوشید.

10. سفید کردن دندان ها

خمیر دندان خانگی برگ بو

برای داشتن دندان های سفید و درخشان، هر سه روز یک بار دندان های خود را با پودر برگ بو مسواک بزنید.

فواید و مضرات برگ بو
فواید و مضرات برگ بو

11. دفع حشرات

اسید لوریک موجود در برگ بو برای دفع حشرات عالی است. یک ظرف پر از برگ بو شما را از شر حشرات موذی خلاص خواهد کرد و مصرف موضعی مخلوط برگ بو خرد شده و روغن آن برای کاهش درد و التهاب نیش حشرات مفید است.

12. سنگ کلیه

برگ بو به درمان عفونت های کلیه و سنگ کلیه کمک می کند.

درمان خانگی سنگ کلیه

5 گرم برگ بو را در 200 میلی لیتر آب بجوشانید تا 1/4 آن باقی بماند، مخلوط را از صافی گذرانده و دو بار در روز بنوشید. این جوشانده از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

13. درمان اسید اوریک

پورین در بدن باعث تولید اسید اوریک می شود، برگ بو برای درمان اسید اوریک مفید است. 10 عدد برگ بو را در 10 لیوان آب جوشانده تا نصف آب بخار شود. این جوشانده را هر روز دو بار بنوشید.

14. کاهش فشار خون بالا

مصرف منظم جوشانده برگ بو برای افراد با فشار خون بالا مفید است.

15. سلامت چشم

جوشانده برگ بو برای درمان سوزش چشم و سلامت چشم مفید است. کافیست به طور مرتب چند قطره جوشانده را به چشم آسیب دیده بریزید تا التیام یابد.

16. کاهش کلسترول خون

برگ بود برای کاهش کلسترول خون بهترین دارو هستند.

درمان خانگی کلسترول خون

10 تا 15 عدد برگ بو را شسته و در 3 لیوان آب بجوشانید تا 1/3 آن باقی بماند. پس از سرد شدن جوشانده، آن را از صافی عبور داده و هر شب یک بار بنوشید.

17. تقویت سیستم ایمنی

اضافه کردن برگ بو تازه یا خشک به غذا علاوه بر معطر کردن غذا، برای حفظ سلامت و ایمنی بدن مفید می باشد.

18. اسهال

درمان خانگی اسهال

15 برگ بو را شسته و در 2 لیوان آب بجوشانید. کمی نمک به آن افزوده و بگذارید خنک شود. این جوشانده را تا بهبودی کامل به طور مرتب مصرف کنید.

19. خواص برگ بو برای لاغری

چای برگ بو و دارچین از نوشیدنی های محبوب برای لاغری می باشد.

چای برگ بو و دارچین برای لاغری

1 قاشق چایخوری پودر دارچین (5 گرم) و 6 عدد برگ بو را به 1 لیتر آب در حال جوشیدن اضافه کنید. حرارت را کم کرده و بگذارید 5 دقیقه دیگر بجوشد. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته تا کمی خنک شود.

برای لاغر شدن ابتدا 1 لیوان از آن را با معده خالی نوشیده و باقی مانده را در طول روز میل کنید.

در صورت تمایل می توانید 1 قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید.

خواص برگ بو برای زنان

20. خواص برگ بو در بارداری

برگ بو منبع غنی اسید فولیک است و مصرف آن برای دوره 3 ماهه قبل و بعد از بارداری (دوره پریکسیون) مفید است. اسید فولیک از نقص های زایمان جلوگیری کرده و برای سلامت جنین حیاتی است.

برگ بو برای درمان ناباروری نیز مفید است.

هشدار: اگرچه مضرات برگ بو برای بارداری و شیردهی اثبات نشده اما توصیه می شود این افراد از مصرف برگ بو به علت عوامل آلرژیک خودداری کنند.

هشدار: گفته می شود برگ بو برای جنین مضر است و تاثیر منفی روی شیر مادر و نوزاد به جای می گذارد، مخصوصا اگر مادر به آلرژی خاصی مبتلا باشد.

21. پریود و قاعدگی زنان

مصرف خوراکی برگ بو به تنظیم پریود و قاعدگی طبیعی کمک کرده و ترشحات واژن را کاهش می دهد.

خواص برگ بو برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

22. آرامش پوست

برگ بو باعث کاهش استرس پوست شده و از بروز چین و چروک جلوگیری می کند.

ماسک صورت برگ بو

5 عدد برگ بو خشک را داخل 2 فنجان آب جوش ریخته و درب آن را بگذارید. بعد از چند دقیقه درب آن را برداشته و حدود 2 دقیقه بجوشانید. سپس صورت خود را مقابل بخار آن گرفته و سرتان را با حوله بپوشانید تا بخار کاملا به پوست صورت جذب شود.

23. درمان زخم و عفونت پوست

برگ بو دارای خواص شفا دهندگی عالی است و برای درمان نیش مار و حشرات، بهبود زخم و کبودی مفید می باشد. روغن برگ بو خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری دارد که به درمان عفونت پوستی کمک می کند و استعمال موضعی آن زخم و کبودی را برطرف می کند.

خواص برگ بو برای مو

24. درمان شوره سر و ریزش مو

استفاده از جوشانده، چای و روغن برگ بو برای درمان شوره سر و ریزش مو مفید است.

ماسک موی برگ بو

تعدادی برگ بو را در آب خیسانده و بعد از شامپو، مقداری از آب حاصل را به موهای خود بمالید. این کار برای درمان شوره سر مفید است و ریزش موها را متوقف می کند.

25. درمان شپش

برای خلاص شدن از شپش سر حدود 50 گرم برگ بو را در 400 میلی لیتر آب جوشانده تا 1/4 آن باقی بماند، سپس آب آن را جدا کرده و روی ریشه موها بمالید. بعد از 3 تا 4 ساعت بشویید.

ارزش غذایی برگ بو

یک قاشق غذاخوری (2 گرم) برگ بو خرد شده حاوی مواد مغذی زیر است:

انرژی: 5.5 کالری
کربوهیدرات: 1.3 گرم
پروتئین: 0.1 گرم
چربی: 0.1 گرم
فیبر: 0.5 گرم
منگنز: 0.1 میلی گرم
آهن: 0.8 میلی گرم

تاریخچه برگ بو

درخت برگ بو گیاهی باستانی و همیشه سبز است که بومی نواحی مدیترانه ای می باشد. در دوران قدیم تاج برگ بو به قهرمانان یونان باستان اهدا می شد که الهام بخش تاج مشهور بازی های المپیک و ماراتن بوستون نیز می باشد.

سرخپوستان آمریکای شمالی از ترکیب برگ بو، دارچین، جوز و روغن زیتون به عنوان ضماد برای درمان تشنج استفاده می کردند.

شکارچیان نیز برای جلب توجه گوزن ها از برگ بو استفاده می کردند.

گفته شده برگ بو شیاطین را دور کرده وسوزاندن برگ بو و دود کردن آن در خانه چشم زخم را دفع می کند و سحر و طلسم را از بین می برد.

عوارض احتمالی و مضرات برگ بو

– مصرف زیاد برگ بو یا تداخل آن با برخی داروها مانند داروهای فشار خون بالا، ممکن است باعث بروز یبوست شود. استفاده از برگ بو در غذا این مشکل را برطرف می کند.

– افراد مبتلا به آسم از مصرف زیاد برگ بو خودداری کرده و قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنند.

– از برگ بو خشک در آشپزی استفاده کنید و حتما قبل از سرو غذا آن را خارج کنید تا باعث خفگی در افراد نشود.

– مصرف برگ بو در برخی افراد با واکنش های آلرژیک همراه است.

منبع: stylecraze drhealthbenefits – draxe – steptohealth

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده