خواص یونجه | 21 خاصیت شگرف جوانه یونجه برای سلامتی + طرز تهیه

یونجه از مهم ترین محصولات گیاهی جهان است که بومی نواحی آسیای مرکزی بوده و به دلیل مواد مغذی فراوان و کاربردهای متعدد آن، امروزه در سراسر نقاط جهان کشت و برداشت می شود.

یونجه معمولا به صورت جوانه یونجه توسط انسان و در دام ها به صورت گیاه یونجه مصرف می شود. یونجه و جوانه یونجه دارای خواص متعددی از جمله لاغری، سلامت قلب، معده و روده، سم زدایی بدن، سلامت کلیه ها، تقویت استخوان، یائسگی، درمان کم خونی و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

طبع جوانه یونجه گرم و تر است.

خواص یونجه
خواص یونجه

جالب است بدانید:

  • یونجه به عنوان پدر همه مواد غذایی شناخته شده است.
  • یونجه از گیاهان علفی است که ارتفاع ساقه آن به 1 متر نیز ممکن است برسد و ریشه های آن تا عمق 15 متری پیش می روند.
  • ریشه یونجه از فرسایش خاک جلوگیری می کند.
  • یونجه از دیرباز در طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، در طب سنتی چین باستان از یونجه برای درمان سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و غیره استفاده می کرده اند و در طب آیورودا به عنوان داروی موثر برای درمان آرتریت و بیماری های گوارشی تجویز می شده است.
  • به دلیل پروتئین و مواد مغذی فراوان موجود در یونجه، این گیاه به عنوان غذای اصلی برای دام هایی همچون گوسفند، گاو، بز و اسب محسوب می شود.
  • یونجه گیاهی چند ساله است که معمولا بین 3 تا 8 سال عمر می کند اگرچه در برخی نواحی یونجه های 20 ساله نیز یافت می شود.
  • این گیاه از محصولات مهم در دنیا است و سالانه حدود 450 میلیون تن یونجه کشت می شود.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص یونجه و جوانه یونجه برای سلامتی، پوست و مو آشنا شده و درباره نحوه استفاده، ارزش غذایی و مضرات یونجه بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید یونجه

1. خواص یونجه برای لاغری

یونجه حاوی پروتئین و فیبر فراوان است که به کاهش اشتها کمک کرده و یک میان وعده عالی برای افرادی می باشد که به دنبال لاغر شدن هستند.

جوانه یونجه حاوی قند، کالری و چربی ناچیز است و فیبر موجود در آن از آزادسازی هورمون گرلین که در گرسنگی نقش بسزایی دارد پیشگیری کرده و باعث سیری طولانی مدت در فرد می شود.

2. کاهش کلسترول و سلامت قلب

یونجه به دلیل دارا بودن ترکیباتی همچون فیبر و سابینین ها به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

فیبر موجود در یونجه به کلسترول موجود در خون چسبیده و مانع مسدود شدن دیواره شریانی می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی همچون آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

پتاسیم موجود در یونجه نیز به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و آهن با افزایش تولید گلبول های قرمز و بهبود گردش خون، فشار روی قلب را کاهش می دهد.

3. روده، معده و یبوست

یونجه به عنوان ماده غذایی مفید برای درمان مشکلات گوارشی شناخته شده که ورم معده، زخم معده، سوء هاضمه، باد، حالت تهوع و غیره را برطرف می کند.

یونجه به دلیل فیبر فراوان حرکات روده را بهبود بخشیده و به درمان یبوست، اسهال، گرفتگی های دستگاه گوارشی کمک می کند و عدم تعادل باکتریایی در روده را از بین می برد.

جوانه یونجه سرشار از آنزیم های گوارشی همچون لیپاز، آمیلاز، کواگولاز، انورتاز، پراکسیداز، پکتیناز و پروتئاز است که همگی برای بهبود عملکرد گوارشی ضروری می باشند.

جوانه یونجه همچنین به دلیل خاصیت قلیایی به تنظیم PH معده کمک کرده و با کاهش اسیدیته معده برای درمان سوزش سر دل، رفلاکس اسید و زخم معده تاثیر مثبت دارد.

مصرف جوانه یونجه باعث دفع گاز روده، معده و رفع سایر ناراحتی های گوارشی می شود.

4. سم زدایی

یونجه دارای خاصیت دیورتیک است که با افزایش حجم ادرار به پاکسازی کلیه ها از نمک، چربی و آب اضافی کمک کرده و برای سم زدایی بدن عالی است.

5. کلیه و دستگاه ادراری

همانطور که اشاره کردیم یونجه و جوانه یونجه یک ماده غذایی دیورتیک است که از بیماری های کلیوی مانند تجمع آب جلوگیری کرده و مانع بروز عفونت های دستگاه ادراری می شود.

6. سرطان

اسید آمینه کاناوانین موجود در یونجه دارای خاصیت ضد سرطانی است که از تولید و رشد سلول های سرطانی بخصوص در روده بزرگ پیشگیری می کند.

فیتواستروژن های موجود در یونجه نیز از جهش سلول های سالم و سرطانی شدن آن ها جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

7. درمان سریع زخم ها

یونجه دارای مقادیر فراوانی ویتامین K می باشد که به درمان اختلال لخته شدن خون کمک کرده و برای بهبود سریع زخم ها و جراحات، کاهش خونریزی دهان و بینی مفید است.

8. کم خونی

یونجه دارای کلروفیل فراوان و آهن است که به تولید سلول های خونی کمک کرده، جریان خون را بهبود می بخشد و برای کاهش علائم کم خونی همچون خستگی، حالت تهوع و اختلالات خواب مفید است.

9. یائسگی

فیتواستروژن هایی همچون کومسترول، ژنیستئین و بیوکانین موجود در یونجه سطح استروژن را تنظیم کرده و به کاهش علائم یائسگی همچون گرگرفتگی، خشکی واژن، تعریق شبانه و پوکی استخوان کمک می کند.

10. تقویت سیستم ایمنی

یونجه سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با تحریک گلبول های سفید و مقابله با استرس اکسیداتیو از بروز انواع بیماری جلوگیری می کند.

مواد مغذی همچون ال کاناوانین نیز باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها شده و به پیشگیری از دیابت و سرطان کمک می کند.

11. خاصیت ضد التهابی

یونجه در طب سنتی برای درمان آرتریت و سایر بیماری های التهابی استفاده می شود زیرا محتوای فراوان ویتامین C، B و ترکیبات کلسیم و آنتی اکسیدان موجود در این گیاه خاصیت ضد التهابی داشته و به کاهش التهاب در مفاصل کمک می کنند.

12. بیماری های تنفسی

یونجه از دیرباز برای درمان بیماری های تنفسی همچون برونشیت، آنفلوآنزا، سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی و باکتریایی استفاده می شده است.

خاصیت ضد التهابی یونجه نیز به کاهش علائم بیماری آسم کمک کرده و از دستگاه تنفسی در برابر عفونت ها محافظت می کند.

13. افسردگی

دمنوش یونجه اثر آرام بخشی دارد که باعث آرامش سیستم عصبی شده، استرس را از بین می برد و به درمان اختلالات خواب و بی خوابی کمک می کند.

14. دیابت

دمنوش یونجه به دلیل خاصیت دیورتیک طبیعی به کنترل قند خون کمک کرده و از افزایش ناخواسته قند در دیابتی ها جلوگیری می کند.

15. تصفیه خون

جوانه یونجه تصفیه کننده خون است که با سم زدایی خون از انباشته شدن باکتری های مضر و عفونت های خونی جلوگیری می کند.

16. استخوان ها

ویتامین K موجود در جوانه یونجه برای سلامت استخوان ها ضروری است زیرا باعث افزایش فعالیت پروتئین های استخوانی شده، به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می کند و خطر بروز پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

17. سایر خواص یونجه

یونجه خاصیت ضد آرتریت و ضد روماتیسمی دارد، از بروز سنگ کلیه، سنگ مثانه، ادم، آرتروز، زخم های واریسی و مسمومیت با فلزات سنگین پیشگیری می کند.

یونجه برای درمان بسیاری از اختلالات همچون کاهش انرژی بدن، ضعف حافظه، کاهش هوشیاری، عملکرد ضعیف تیروئید، شب کوری، مشکلات دهان و دندان، و اسکوربورد مفید است و به افزایش شیر مادر کمک می کند.

فواید و مضرات جوانه یونجه
فواید و مضرات جوانه یونجه

خواص یونجه برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

18. پاکسازی پوست

کلروفیل موجود در یونجه به عنوان ماده غذایی سم زدا شناخته شده که ضایعات بدن و پوست را پاکسازی کرده و با عفونت های پوستی نیز مقابله می کند. این گیاه توانایی از بین بردن دی اکسید کربن و کاهش فعالیت باکتری های هوازی را دارد.

19. خشکی پوست

مقادیر فراوان ویتامین A در یونجه به درمان خشکی پوست کمک کرده و مواد مغذی موجود در آن رنگ و بافت پوست را بهبود می بخشد.

جوانه یونجه خاصیت مرطوب کنندگی دارد و با هیدراتاسیون پوست خشکی آن را برطرف می کند.

20. سلامت پوست

مصرف یونجه به دلیل محتوای ویتامین A و آنزیم های مختلف به سلامت پوست کمک کرده و پوست را درخشان و زیبا می کند.

21. افزایش رشد مو

یونجه سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه، ویتامین B1 و B6 است که برای سلامت موها ضروری بوده از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کنند و برای تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد موها مفید می باشند.

ارزش غذایی یونجه

مواد مغذی موجود در 100 گرم جوانه و بذر یونجه خام به صورت زیر است:

کالری: 23
چربی: 0.69 گرم
کربوهیدرات: 2.1 گرم
فیبر: 1.9 گرم
شکر: 0.2 گرم

نحوه استفاده از یونجه

یونجه را می توان به صورت قرص های مکمل، پودر یا دمنوش مصرف کرد.

جوانه یونجه نیز از جوانه های پرطرفدار است که به صورت خام در سالاد یا ساندویچ و به صورت پخته در سوپ استفاده می شود.

هشدار: قبل از مصرف یونجه و فراورده های آن حتما درباره دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه جوانه یونجه

نکته: از 1 قاشق غذاخوری بذر یونجه حدود یک و نیم فنجان جوانه یونجه به دست می آید.

بذرهای یونجه را خوب شسته تا آلودگی و خار و خاشاک آن جدا شود، سپس بذرها را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید.

مقداری آب به ظرف اضافه کنید تا حدود 5 سانتی متر از ظرف را پر کرده و سطح روی بذرها را بپوشاند.

درب ظرف را با پارچه توری پوشانده و با نخ محکم کنید.

ظرف را برای 12 ساعت در جای گرم و خشک قرار دهید تا بذرها خوب خیس بخورند. در این مرحله نیازی به نور خورشید نیست.

پس از گذشت مدت زمان مورد نظر، شیشه را برعکس کنید تا آب آن کاملا خارج شود و بذرها داخل ظرف باقی بماند. دوباره بذرها را شسته و آب آن را کاملا جدا کنید تا بذرها فاسد نشوند.

سپس ظرف را در یک مکان تاریک و گرم قرار دهید و توجه داشته باشید که بذرها کاملا روی سطح ظرف پخش شده باشد.

هر 8 تا 12 ساعت بذرها را از ظرف خارج کرده و با آب ولرم بشویید، آب آن را کامل گرفته و مجددا داخل ظرف قرار دهید. این کار را به مدت 3 تا 4 روز یا تا زمانی که بذرها به اندازه 3.5 تا 5 سانتی متر جوانه بزنند تکرار کنید.

بعد از این مدت جوانه ها را برای 15 دقیقه پشت پنجره که نور کافی به آن برسد قرار دهید.

بعد از مدتی که جوانه ها به اندازه کافی رشد کردند می توانید از آن ها استفاده کنید.

توجه: برای جلوگیری از رشد بیش از حد جوانه ها (بیش از 10 سانتی متر) می توانید جوانه ها را تا 1 هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

روش نگهداری جوانه یونجه

نگهداری از جوانه یونجه بسیار ساده است، کافیست ظرف حاوی جوانه یونجه را داخل یخچال قرار دهید، در این صورت به مدت 4 یا 5 روز می توانید از جوانه ها استفاده کنید.

در طول این مدت به صورت مرتب رنگ برگ ها را چک کرده و برگ های زرد شده را جدا کنید تا به سایر برگ ها سرایت نکند.

عوارض جانبی و مضرات یونجه

  • برخی تحقیقات نشان داده مصرف یونجه ممکن است باعث تحریک و انقباضات رحمی شده و خطر سقط جنین را افزایش دهد بنابراین زنان باردار از مصرف یونجه و فراورده های آن خودداری کنند.
  • یونجه و جوانه یونجه دارای ویتامین K فراوان است بنابراین افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنند از خوردن یونجه و فراورده های آن خودداری کنند.
  • به نظر می رسد مصرف برخی مکمل های یونجه باعث عود بیماری لوپوس در برخی افراد می شود. توصیه می شود افرادی که از لوپوس و دیگر بیماری های خود ایمنی رنج می برند از مصرف آن خودداری کرده و یا قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.
  • مصرف جوانه یونجه خام ممکن است باعث به هم خوردن تعادل آنزیم ها و تولید سم در بدن شود.
  • مصرف یونجه خام گاهی باعث بروز التهاب و علائم مشابه لوپوس در انسان ها و حیوانات می شود.
  • از آن جا که جوانه های یونجه در اثر رطوبت سریعا دچار آلودگی می شوند مصرف جوانه یونجه آماده بخصوص خصوص برای زنان باردار، کودکان، سالمندان و افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف رنج می برند خطرناک است.

منبع: stylecrazeorganicfactsnaturalfoodserieswikihow

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده