خواص دانه چیا | 25 خاصیت شگفت انگیز چیا در سلامتی، بارداری، لاغری و پوست

دانه چیا از دانه های فوق العاده مفید است که از گیاه چیا که بومی نواحی مکزیک و گواتمالا می باشد به دست می آید و از نظر ظاهری شباهت زیادی به دانه های کنجد دارد.

از جمله خواص دارویی دانه چیا می توان به لاغری، سلامت قلب، درمان یبوست، پیشگیری از سرطان، دیابت، سلامت استخوان و دندان و درمان التهاب اشاره کرد. دانه چیا برای زنان باردار و گیاهخواران نیز مفید است.

طبع دانه چیا سرد و تر است.

خواص دانه چیا
خواص دانه چیا

جالب است بدانید:

  • تحقیقات نشان داده دانه چیا از 3500 سال قبل از میلاد نیز مصرف می شده است.
  • دانه چیا از مواد غذایی اصلی در تمدن های مایا، اینکا، آزتک و بومیان هندی محسوب می شده است. کلمه “چیا” در زبان مایایی به معنای “قدرت” می باشد.
  • آزتک ها مدت های طولانی از دانه چیا برای افزایش انرژی و استقامت بدنی استفاده می کردند و حتی به عنوان یکی از واحدهای پول آن ها نیز تبدیل شده بود اما با سقوط تمدن آزتک ها، استفاده از این دانه ها در آمریکا کاهش زیادی پیدا کرد.
  • در قرن 19 و اوایل قرن 20 دانه های دیگر همچون گندم و ذرت جایگزین دانه چیا شد و این دانه های پرخاصیت به فراموشی سپرده شدند تا این که در سال های اخیر دوباره مورد توجه قرار گرفته اند.
  • دانه چیا به اندازه 12 برابر وزن خود آب جذب می کند.
  • از آن جایی که گیاه چیا به خانواده نعناع تعلق دارد حشرات آن را دوست ندارند و به آن نزدیک نمی شوند.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص دانه چیا برای سلامتی، پوست، مو، لاغری و بارداری آشنا شده و درباره طریقه مصرف، ارزش غذایی و مضرات دانه چیا بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید دانه چیا

1. خواص دانه چیا برای لاغری

دانه چیا منبع خوب فیبر است و مصرف منظم آن به کاهش اشتها و کاهش چربی های شکمی کمک می کند.

جالب است بدانید دانه های چیا در معده آب زیادی به خود جذب کرده و بزرگ می شوند و به همین دلیل تاثیر خوبی در سیری طولانی مدت فرد در طول روز داشته و برای لاغری مفید هستند.

دانه چیا از دانه های سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری است، تحقیقات نشان داده 19 درصد دانه چیا از پروتئین تشکیل شده که به نوبه خود در کاهش اشتها و وزن تاثیر عالی دارد.

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

برای کاهش وزن کافیست هر روز 2 قاشق غذاخوری دانه چیا خام را به 1 لیوان آب اضافه کرده و خوب هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند، سپس قبل از تغییر سایز دانه ها آن را بنوشید.

2. خواص دانه چیا در بارداری

پروتئین و کلسیم موجود در دانه های چیا برای رشد بافت و استخوان های جنین ضروری می باشد.

دانه چیا حاوی آهن است و مصرف آن از کم خونی دوران بارداری پیشگیری می کند.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا برای رشد مغز جنین حیاتی است.

مصرف دانه چیا با کاهش قند خون از دیابت بارداری، خطر افزایش وزن نوزاد هنگام تولد و پره اکلامپسی جلوگیری می کند.

دانه چیا برای درمان یبوست زنان باردار و تامین انرژی در این دوران نیز مفید است.

3. بیماری های قلبی عروقی

دانه چیا از گیاهان مفید برای سلامت قلب است. تحقیقات نشان داده مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری دانه چیا نیاز روزانه بدن به آلفا لینولئیک اسید را برطرف کرده و برای بهبود عملکرد شریان ها، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب مفید است.

4. کاهش فشار خون

اثر دانه چیا در کاهش فشار خون با داروهای کاهنده فشار خون برابری می کند و با تنظیم فشار خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

5. یبوست

فیبر موجود در دانه شیا به هضم بهتر غذا کمک کرده و از آن جا که دانه چیا در تماس با آب گوارشی، به حالت ژله ای تغییر شکل می دهد باعث حرکت بهتر روده شده و یبوست را درمان می کند.

6. قند خون و دیابت

دانه چیا از نوسان های ناگهانی قند خون پیشگیری کرده و سطح فشار خون در افراد دیابتی را تنظیم می کند.

اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و فیبر موجود در دانه چیا نیز برای کاهش قند خون در دیابتی ها مفید است و مصرف دانه چیا به کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

7. سرطان

دانه چیا منبع غنی آنتی اکسیدانی می باشد که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و اسید لینولئیک و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این دانه ها خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

8. انرژی بخش

دانه چیا سرشار از ویتامین B، روی، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 است که به سوخت و ساز بدن کمک کرده، باعث افزایش انرژی در بدن می شود و خستگی را برطرف می کند.

مصرف دانه چیا چند ساعت قبل از تمرینات شدید ورزشی به تامین سوخت مورد نیاز بدن کمک کرده و بعد از تمرینات ورزشی با افزایش سطح پروتئین باعث بهبود و ترمیم بافت های بدن می شود.

9. افسردگی

مصرف منظم دانه چیا به دلیل اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن به بهبود خلق و خو کمک کرده و علائم افسردگی را کاهش می دهد.

10. سلامت استخوان

دانه چیا منبع خوب کلسیم، پروتئین، منیزیم، منگنز و فسفر است که همگی از مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت استخوان ها می باشند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

به نظر می رسد دانه چیا از نظر سطح کلسیم با برخی محصولات لبنی برابری می کند و مصرف این دانه ها برای افراد گیاهخوار و کسانی که به مواد لبنی حساسیت دارند مفید می باشد.

11. دهان و دندان

دانه چیا سرشار از مواد معدنی همچون روی، فسفر و کلسیم و ویتامین A است که همگی برای حفظ سلامت دندان ها ضروری می باشند.

دانه چیا به دلیل خاصیت ضد باکتریایی با میکروب ها و باکتری های دهان و دندان مقابله کرده و بوی بد دهان را برطرف می کند و روی موجود در آن مانع تشکیل پلاک روی دندان ها می شود.

12. دیورتیکولوزیس

بیماری دیورتیکولوزیس با ایجاد کیسه های غیر عادی در دیواره روده بزرگ همراه است که علائم التهابی ندارد و علت دقیق آن مشخص نیست اما به نظر می رسد کمبود فیبر با ابتلا و تشدید بیماری ارتباط دارد.

دانه چیا سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است که با بهبود عملکرد روده بزرگ و افزایش حرکات آن به درمان این بیماری کمک می کند.

13. گیاهخواران

دانه چیا منبع خوب پروتئین بخصوص برای افراد گیاهخوار محسوب می شود. اگر به دنبال جایگزین گیاهی برای تخم مرغ می گردید حتما دانه چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

1 قاشق غذاخوری دانه چیا را آسیاب کرده و با 3 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. بعد از 5 دقیقه و هنگامی که مخلوط به حالت ژله ای غلیظ شبیه زرده تخم مرغ تبدیل شد آن را به غذای مورد نظر اضافه کنید.

14. آرتریت

فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 از قبیل اسید آلفا لینولئیک، دانه چیا را به یکی از بهترین مواد غذایی ضد التهاب تبدیل کرده که به درمان بیماری های التهابی نظیر آرتریت کمک می کند.

مطالعات نشان داده مصرف منظم و روزانه 4 گرم اسید آلفا لینولئیک از ابتلا به آرتریت جلوگیری می کند.

15. سلیاک

دانه چیا از دانه های بدون گلوتن است و برای افرادی که به اختلال عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند مفید می باشد.

افراد مبتلا به سلیاک که نباید مواد غذایی گلوتن دار مصرف کنند معمولا از کمبود کلسیم و فیبر رنج می برند و دانه چیا به عنوان ماده غذایی فاقد گلوتن و سرشار از کلسیم و فیبر یکی از بهترین گزینه های غذایی برای این بیماران محسوب می شود.

16. بی خوابی

دانه چیا دارای تریپتوفان است. این اسید آمینه به تولید سروتونین و ملاتونین در بدن کمک می کند که نقش مهمی در درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب دارند.

17. سم زدایی بدن

مصرف دانه چیا از راه های طبیعی و خانگی برای سم زدایی بدن است زیرا پروتئین گیاهی، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 این دانه ها به ترمیم و تولید بافت ها و سلول های بدن کمک کرده و به کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم گوارش و دفع ضایعات بدن کمک می کند.

18. سلامت چشم

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا از سلامت چشم محافظت کرده و مانع بروز سندرم چشم خشک و التهاب چشمی می شود.

خواص دانه چیا برای پوست

عکس گیاه چیا
عکس گیاه چیا

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

19. لایه برداری پوست

دانه چیا بافت ساینده ملایم دارد که با از بین بردن سلول های مرده، کاهش چربی پوست و پاکسازی آلودگی ها از منافذ به لایه برداری پوست کمک می کند.

ماسک لایه بردار دانه چیا

نصف فنجان روغن نارگیل را با 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 2 قاشق غذاخوری پودر دانه چیا مخلوط کنید.

صورت خود را با آب گرم مرطوب کرده و ماسک را به آرامی و با حرکات دایره ای روی صورت ماساژ دهید. بعد از 3 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.

20. پف و سیاهی دور چشم

روغن دانه چیا از پوست اطراف چشم که بسیار ظریف و حساس است محافظت کرده و مانع بروز چین و چروک و خطوط ریز اطراف چشم می شود.

کافیست چند قطره روغن چیا را با استفاده از انگشت به آرامی در نواحی اطراف چشم ماساژ دهید. این کار باعث صاف شدن پوست اطراف چشم شده و به از بین رفتن پف و سیاهی دور چشم کمک می کند.

21. آکنه و جوش

دانه چیا به دلیل دارا بودن مواد مغذی همچون روی (که با باکتری های عامل آکنه مبارزه می کند)، اسیدهای چرب امگا 3 (برطرف کننده التهاب ناشی از آکنه)، فیبر (پاکسازی سموم عامل ایجاد آکنه) و پروتئین (ترمیم زخم ناشی از آکنه) به عنوان یک ضد آکنه قوی شناخته شده است.

22. خشکی لب

برای داشتن لب های زیبا و رفع خشکی لب کافیست 1/2 قاشق غذاخوری پودر دانه چیا را با آب مخلوط کرده و ژله حاصل را روی لب ها بمالید.

23. تقویت ناخن

اگر از ناخن های شکننده و ضعیف رنج می برید کافیست به طور مرتب دانه چیا مصرف کنید. استفاده از روغن دانه چیا روی ناخن ها نیز به حفظ رطوبت و زیبایی آن کمک می کند.

خواص دانه چیا برای مو

24. افزایش رشد مو

دانه چیا به دلیل محتوای پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و 6، فسفر، روی و آنتی اکسیدان های قوی برای سلامت و تقویت موها بسیار مفید است و مصرف منظم آن به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو، مژه و ابروها کمک می کند.

برای پرپشت شدن ابرو و مژه ها اندکی روغن چیا به این نواحی بمالید.

25. مرطوب کننده مو

برای مرطوب شدن موها کافیست 1/4 فنجان دانه چیا را در 2 فنجان آب خیس کنید. ماده ژله ای حاصل را با 3 قاشق غذاخوری آب خیار (بدون دانه) و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و خوب هم بزنید.

ژل را به مدت 5 دقیقه داخل یخچال قرار دهید. سپس آن را به آرامی روی پوست سر بمالید و ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه بشویید.

روش مصرف دانه چیا

دانه چیا را شب در آب خیس دهید تا به ماده ژله ای تبدیل شود و صبح روز بعد به همراه صبحانه میل کنید یا در تهیه کیک به عنوان جایگزین کره از آن استفاده کنید.

اگر عجله دارید خیس دادن به مدت 10 تا 15 دقیقه نیز کافی خواهد بود.

از پودر دانه های چیا می توان در تهیه کیک، شیرینی و پنکیک یا داخل آرد، شیر و ماست استفاده کرد.

دانه خام چیا نیز در کیک، ماست، بلغور جو دوسر یا غذاهایی مانند سوپ قابل استفاده است.

ارزش غذایی دانه چیا

مواد مغذی موجود در 100 گرم دانه چیا خشک به صورت زیر است:

کالری: 486
پروتئین: 16.54 گرم
چربی: 30.74 گرم
کربوهیدرات: 42.12 گرم
فیبر: 34.4 گرم

عوارض جانبی و مضرات دانه چیا

  • مصرف دانه چیا در برخی افراد باعث بروز جوش، کهیر، تهوع و اسهال می شود.
  • مصرف بیش از حد دانه چیا به دلیل فیبر فراوان ممکن است باعث مشکلات معده و گوارشی مانند یبوست و نفخ شود.
  • برخی منابع بر این باورند مصرف دانه چیا خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.
  • افرادی که داروهای کاهنده فشار خون مصرف می کنند هنگام مصرف دانه چیا احتیاط کنند زیرا باعث افت شدید فشار خون می شود.
  • دوز مصرف دانه چیا روزانه تا 20 گرم در روز در بزرگسالان می باشد. توصیه می شود ابتدا با دوزهای خیلی کمتر شروع کنید تا از بروز مشکلات معده و گوارشی پیشگیری شود.

منبع: stylecraze naturalfoodseries organicfacts beautymunsta

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده