خواص روغن لیمو | 30 خاصیت جادویی روغن لیمو برای پوست، مو، لاغری و سلامتی

روغن لیمو از روغن های ضروری پرخاصیت با عطر قوی می باشد که با روش فشار سرد از پوست لیمو به دست می آید و دارای خاصیت ضد عفونی کننده، ضد قارچی، سم زدا و ضد باکتری می باشد.

طبق مطالعات انجام شده این روغن احتمالا ضد میکروبی ترین روغن ضروری موجود می باشد و از هزاران سال پیش در طب آیورودا جایگاه ویژه ای داشته است.

خواص روغن لیمو
خواص روغن لیمو

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص روغن لیمو برای سلامتی، لاغری، پوست، مو و طرز تهیه ماسک صورت لیمو آشنا شده و درباره طرز استفاده و مضرات روغن لیمو بیشتر بدانیم.

خواص دارویی روغن لیمو

توجه داشته باشید:

برای مصرف خوراکی حتما از اصل بودن روغن لیمو اطمینان حاصل کنید.

1. خواص روغن لیمو برای لاغری

روغن لیمو به کاهش اشتها و چربی سوزی در بدن کمک کرده و با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می کند.

برای افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری توصیه می شود 2 قطره روغن لیمو را با 1 لیوان آب مخلوط کرده و 2 تا 3 بار در روز بنوشید.

2. بارداری

اگر به دنبال راهی موثر برای رفع حالت تهوع هستید حتما روغن لیمو را امتحان کنید، استنشاق روغن لیمو برای رفع تهوع و استفراغ به خصوص در بیماری صبحگاهی و دوران بارداری بسیار مفید است.

زنان باردار برای درمان تهوع کافیست روغن لیمو را به صورت مستقیم استنشاق کرده یا 5 قطره از آن را به دستگاه بخور اضافه کنند.

روش دیگر این است که 2 تا 3 قطره روغن لیمو را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و به شقیقه، سینه و پشت گردن بمالید.

روغن لیمو برای درمان افسردگی پس از زایمان نیز مفید است.

3. استرس

روغن لیمو یک روغن تسکین دهنده است که به کاهش خستگی جسمی و روحی، اضطراب، سرگیجه، تنش های عصبی و استرس کمک می کند.

روغن لیمو باعث ایجاد احساسات مثبت در فرد شده و به درمان افسردگی کمک می کند.

استنشاق روغن لیمو باعث افزایش هوشیاری، تمرکز و بهره وری می شود و به همین دلیل از آن به صورت گسترده برای تهویه اتاق کار کارکنان شرکت ها استفاده می شود.

4. تقویت سیستم ایمنی

روغن لیمو منبع غنی ویتامین C است که باعث تحریک سلول های سفید شده و با تقویت سیستم ایمنی از بدن در برابر انواع بیماری ها محافظت می کند.

برای تقویت سیستم ایمنی، از بین بردن باکتری ها و بهبود عملکرد سیستم لنفاوی توصیه می شود 2 تا 3 قطره روغن لیمو را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و به گردن خود بمالید.

5. آسم، سرفه و آلرژی

روغن لیمو به دلیل خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتری به کاهش علائم بیماری های تنفسی کمک می کند و برای درمان آلرژی مفید است.

استنشاق روغن لیمو سینوس ها و کانال های هوایی و تنفسی را پاکسازی کرده و به درمان علائم آسم و رفع مشکلات تنفسی کمک می کند.

روغن لیمو برای سیستم لنفاوی و کاهش ورم غدد نیز مفید است و با تحریک سیستم لنفاوی از انباشت مایعات در این نواحی جلوگیری کرده و سرفه را تسکین می دهد.

برای درمان سرفه کافیست 5 قطره روغن لیمو به دستگاه بخور اضافه کرده یا 2 قطره روغن لیمو را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و به گردن خود بمالید. نوشیدن مخلوط 2 قطره روغن لیمو اصل و آب گرم و عسل نیز برای درمان سرفه مفید است.

برای از بین بردن خلط و رفع احتقان نیز توصیه می شود 2 قطره روغن را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و روی سینه و بینی بمالید.

6. دهان و دندان

روغن لیمو به دلیل عطر قوی و خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی با باکتری های موجود در دهان مبارزه کرده و نفس را تازه و خوشبو می کند.

روغن لیمو به سفید شدن دندان ها کمک کرده و از پوسیدگی آن پیشگیری می کند.

برای سفید شدن دندان و رفع بوی بدن دهان کافیست سه قطره روغن لیمو را با نصف فنجان آب و نصف قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

7. معده و گوارش

روغن لیمو از روغن های ضد نفخ است و برای درمان اختلالات معده و گوارش مانند اسیدی شدن معده، سوء هاضمه، گرفتگی، یبوست و ناراحتی های معده مفید است.

برای درمان یبوست می توانید 1 تا 2 قطره روغن لیمو اصل را با 1 لیوان آب گرم یا سرد و کمی عسل مخلوط کرده و دو بار در روز بنوشید. ماساژ روغن لیمو رقیق شده روی شکم نیز به درمان یبوست کمک می کند.

8. سم زدایی بدن

روغن لیمو برای پاکسازی بدن از سموم و ضایعات مفید است و به سم زدایی بدن از طریق خون و کبد کمک می کند.

برای سم زدایی بدن کافیست 1 تا 2 قطره روغن لیمو اصل را با 1 لیوان آب مخلوط کرده و دو بار در روز بنوشید.

9. سرطان

برخی مطالعات حیوانی نشان داده لیمونن موجود در روغن لیمو دارای خاصیت ضد توموری و اثر شیمی درمانی است و مصرف خوراکی یا موضعی این روغن خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش می دهد، اگرچه نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می باشد.

10. تبخال

ترکیبات پلی فنلی موجود در روغن لیمو دارای خاصیت ضد ویروسی قوی می باشد و به درمان تبخال کمک می کند.

برای درمان تبخال چند بار در روز مقداری روغن لیمو رقیق شده به صورت مرهم روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید تا به مرور بهبود پیدا کند.

11. عفونت کاندیدا

عفونت کاندیدا به دلیل نوعی قارچ ایجاد می شود که به طور طبیعی در روده و دهان وجود دارد اما رشد بیش از حد این قارچ می تواند روی اندام های مختلف بدن از جمله دهان، گلو، پوست و اندام تناسلی اثر منفی گذاشته و حتی خون را عفونی کند.

روغن لیمو دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی قوی است و به درمان عفونت های مخمری کمک می کند.

12. تب

روغن لیمو برای درمان بیماری های عفونی همچون تب، مالاریا و تیفوئید مفید است.

13. خواب

روغن لیمو به درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب کمک می کند.

خواص روغن لیمو برای پوست، مو و زیبایی

فواید و مضرات روغن لیمو
فواید و مضرات روغن لیمو

توجه داشته باشید:

روغن لیمو از روغن های فوق العاده قوی است و حتما قبل از مصرف موضعی باید با یکی از روغن های حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل (به نسبت مساوی) رقیق شود.

قبل از استفاده موضعی لازم است اندکی از آن را روی بخش کوچکی از دست تست کنید و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

14. پاک کننده پوست

اضافه کردن چند قطره روغن لیمو به آب حمام پوست را تمیز و شاداب و ذهن را آرام می کند و به پاکسازی منافذ پوست بدن کمک می کند.

حمام روغن لیمو

2 فنجان نمک اپسوم را با 1 فنجان نمک دریا درشت و 2 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا مخلوط کرده و 10 قطره روغن لیمو به آن اضافه کنید. سپس نصف تا 1 فنجان از آن را به آب حمام اضافه کرده و درون آن دراز بکشید.

15. آکنه و جوش

روغن لیمو یکی از قوی ترین روغن های ضد آکنه است زیرا چربی پوست را کنترل می کند و آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و اسید سیتریک موجود در آن به تولید کلاژن کمک کرده و با عوامل میکروبی به وجود آورنده جوش و آکنه مقابله می کند.

ماسک ضد آکنه روغن لیمو

1/4 فنجان شی باتر نرم را خوب هم بزنید تا حالت کرمی پیدا کند، سپس 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان و روغن لیمو و روغن درخت چای (هر یک 4 قطره) را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید و روی صورت بمالید.

16. جوانسازی پوست

اسید سیتریک و ویتامین C موجود در روغن لیمو با محافظت پوست از رادیکال های آزاد از پیری زودرس سلول های پوست جلوگیری کرده و مانع بروز چین و چروک و خطوط ناخوشایند و لکه های تیره روی پوست می شود.

سرم ضد پیری

1.5 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با 5 قطره روغن لیمو و 5 قطره روغن گل شمعدانی را داخل بطری کهربایی رنگ بریزید و بطری را خوب تکان دهید تا مواد آن مخلوط شود.

قبل از خواب 3 یا 4 قطره از این سرم را روی صورت و گردن خود بمالید.

17. درمان خشکی پوست

اگر پوست دست و پا مخصوصا نواحی آرنج و پاشنه پا به دلیل شرایط آب و هوایی خشک دچار خشکی و زبری شده اند کافیست اندکی روغن لیمو را با 2 قطره گلیسرین ترکیب کرده و روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید.

18. پوست های چرب

روغن لیمو به کاهش و کنترل چربی پوست کمک می کند.

ماسک روغن لیمو برای پوست های چرب

نصف فنجان گلاب طبیعی را با 1 قاشق چایخوری فندق افسونگر و 3 قطره روغن لیمو مخلوط کرده و داخل بطری شیشه ای بریزید و خوب تکان دهید.

بعد از هر بار شستن صورت، مقداری از این ماسک را روی صورت بمالید و بگذارید خشک شود.

19. روشن کننده پوست

اسید سیتریک موجود در روغن لیمو ماده سفید کننده قوی است که به روشن شدن و رفع لک های پوست ناشی از آکنه کمک می کند.

روغن لیمو به متعادل سازی PH طبیعی پوست نیز کمک می کند و تعادل PH نقش مهمی در درخشان شدن پوست دارد.

20. از بین بردن جوش های سر سیاه

روغن لیمو مانند لیمو به دلیل خاصیت سفت کنندگی باعث کوچک شدن منافذ باز پوست شده و از بروز جوش های سر سیاه جلوگیری می کند.

21. خواص روغن لیمو برای مو

روغن لیمو به براق شدن، زیبایی و سلامت موها کمک کرده و شوره سر را درمان می کند.

برای هایلایت کردن موها کافیست دو قطره روغن لیمو به موهای خود اسپری کرده و مقابل خورشید بنشینید تا زمانی که اثر آن را روی موهای خود مشاهده کنید.

اگر موهای چربی دارید از روغن لیمو استفاده کنید زیرا این روغن با سفت کردن فولیکول های مو ترشح چربی در پوست سر را کنترل کرده و از چرب شدن بیش از حد موها جلوگیری می کند.

ماسک روغن لیمو برای موهای چرب

2 عدد سفیده تخم مرغ را با 4 قطره روغن لیمو مخلوط کرده و به ریشه تا نوک موها بمالید. سپس موها را با کلاه آرایشگری بپوشانید و بعد از 30 دقیقه با آب سرد بشویید، در پایان از شامپو بدون سولفات و نرم کننده استفاده کنید.

22. دئودورانت طبیعی

روغن لیمو به دلیل عطر قوی و خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده باکتری های عامل بوی بد بدن را از بین می برد و به خوشبو شدن بدن کمک می کند.

هشدار: استفاده از روغن لیمو بلافاصله بعد از اصلاح ممکن است باعث ایجاد کمی سوزش پوستی شود.

طرز تهیه دئودورانت طبیعی

5 تا 7 قطره روغن لیمو را با نصف قاشق چایخوری نمک دریای هیمالیا مخلوط کرده و 1 قاشق چایخوری فندق افسونگر به آن اضافه کنید. مخلوط حاصل را داخل بطری بریزید و در مواقع مورد نیاز به خودتان اسپری کنید.

23. تقویت ناخن ها

برای تقویت ناخن ها کافیست مقداری روغن لیمو روی آن ها بمالید این کار باعث نرم شدن لایه شاخی ناخن شده و به سلامت و زیبایی ناخن کمک می کند.

سایر کاربردهای روغن لیمو

24. ضد عفونی کننده

برای ضد عفونی کردن بخش های مختلف خانه از جمله کانترتاپ آشپزخانه و حمام می توانید به جای الکل و وایتکس از روغن لیمو استفاده کنید.

کافیست 40 قطره روغن لیمو را با 20 قطره روغن درخت چای مخلوط کرده و داخل بطری نیم لیتری بریزید و بقیه آن را با آب و مقدار کمی سرکه سفید پر کنید.

25. خوشبو کردن لباس ها

اگر مدت طولانی است که لباس های کثیف را داخل ماشین لباسشویی ریخته اید، قبل از خشک کردن آن ها، چند قطره روغن لیمو به ماشین لباسشویی بریزید تا بوی بد لباس ها از بین برود.

26. از بین بردن لکه فلزات و چوب

برای جلا دادن و از بین بردن لکه های جواهرآلات و وسایل نقره ای و چوبی کافیست پارچه ای را به روغن لیمو (حدود 10 قطره) آغشته کرده و روی آن ها بکشید.

27. ماشین ظرفشویی

برای پاک کردن ظرف ها در ماشین ظرفشویی کافیست به جای مواد پاک کننده شیمیایی چند قطره روغن لیمو و پرتقال به آن اضافه کنید.

28. پاک کردن آدامس

برای جدا کردن مواد چسبنده مانند آدامس کافیست دستمال مرطوب را به 3 تا 5 قطره روغن لیمو آغشته کرده و روی ماده مورد نظر بکشید.

29. پاک کردن دست های روغنی

اگر به دلیل کار با ماشین دست های شما روغنی شده و با صابون پاک نمی شود کافیست چند قطره روغن لیمو به آب و صابون اضافه کرده و دست های خود را با آن بشویید.

30. آروماتراپی

روغن لیمو به خوبی با روغن های مختلف همچون روغن اسطوخودوس، روغن گل محمدی، روغن چوب صندل و روغن گل شمعدانی ترکیب می شود و در آروماتراپی کاربرد گسترده ای دارد.

از روغن لیمو برای تهیه شمع های معطر نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی و مضرات روغن لیمو

  • زنان باردار و مادران شیرده از مصرف موضعی و خوراکی روغن لیمو خودداری کنند.
  • در صورتی که هرگونه حساسیت یا بیماری پوستی مزمن دارید حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • استفاده موضعی از روغن لیمو باعث ایجاد حساسیت به نور خورشید می شود بنابراین تا 12 ساعت بعد از استفاده از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب کنید.
  • اگرچه روغن لیمو قابل مصرف خوراکی می باشد اما از آن جا که جزو روغن های ضروری است در برخی منابع معتبر مصرف خوراکی آن منع شده است بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کرده و از اصل بودن روغن لیمو اطمینان حاصل کنید.

منبع: naturalfoodseriesbeautymunstaorganicfactsdraxe

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده