خواص روغن بنفشه | 18 خاصیت عالی روغن گل بنفشه برای پوست و مو

روغن بنفشه از گلبرگ و برگ های گل بنفشه به دست می آید. گل بنفشه بومی کشورهای فرانسه، ایتالیا، چین و یونان است اما امروز به صورت گسترده در نقاط مختلف جهان رشد می کند.

تاکنون 200 گونه مختلف از این گیاه شناخته شده است. روغن گل بنفشه اغلب در ساخت عطرها مورد استفاده قرار می گیرد اگرچه به عنوان طعم دهنده غذا نیز کاربرد دارد. جالب است بدانید برای تهیه تنها یک کیلوگرم روغن گل بنفشه به هزار کیلوگرم گل بنفشه نیاز است.

خواص روغن بنفشه بسیار گسترده بوده و به عنوان ضد درد، دیورتیک و ضدعفونی کننده مشهور است. در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با تعدادی از مهم ترین خواص روغن گل بنفشه برای پوست، مو و سلامتی آشنا شویم.

خواص روغن بنفشه
خواص روغن بنفشه

خواص دارویی و فواید روغن بنفشه

1. رفع التهاب عضلات و مفاصل

روغن بنفشه دارای ترکیبات ضد التهابی بوده و ماساژ آن برای افراد مبتلا به روماتیسم و آرتروز بسیار مفید است. روغن گل بنفشه باعث افزایش گردش خون به عضلات می شود و دردهای عمومی یا ناشی از تمرینات شدید ورزشی را تسکین می دهد.

برای کاهش درد عضلات مقداری روغن گل بنفشه را با روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل مخلوط و رقیق کرده و روی پوست ماساژ دهید.

همچنین می توانید چند قطره روغن بنفشه را به آب داخل وان حمام اضافه کنید.

2. درمان سردرد

روغن گل بنفشه خاصیت آرامبخش داشته و برای درمان سردردهای میگرنی بسیار مفید است. برای تسکین سردرد کافیست چند قطره روغن گل بنفشه را به کمپرس سرد افزوده و حدود 20 دقیقه روی پیشانی خود قرار دهید.

3. بهبود سرماخوردگی

روغن بنفشه برای درمان علائم سرماخوردگی از قبیل گرفتگی بینی، مسدود شدن سینوس ها و خارش گلو مفید است.

روغن گل بنفشه در حقیقت نوعی اکسپکتورانت است که دارای خاصیت خلط آوری می باشد. کافیست با استفاده از دستگاه بخور بخار روغن گل بنفشه را در فضای منزل منتشر کرده یا چند قطره روغن گل بنفشه داخل آب گرم بریزید و سر خود را با حوله پوشانده و در بخار آن نفس بکشید.

4. خواب

بدخوابی تاثیر منفی روی خلق و خو گذاشته و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. روغن گل بنفشه به دلیل خواص آرامش بخشی ، برای بهبود کیفیت خواب بسیار مفید است. مقداری روغن گل بنفشه را با اسطوخدوس مخلوط کرده و بخار آن را در طول شب در اتاق پخش کنید.

این روش جایگزین عالی برای قرص های خواب می باشد.

5. افزایش میل جنسی

روغن گل بنفشه برای درمان اختلالات جنسی – مخصوصا اگر ناشی از استرس باشد – تاثیر عالی دارد. کافیست 2 قطره روغن گل بنفشه، 2 قطره روغن گل یاسمن و 1 قطره روغن نرولی را با هم مخلوط کرده و شب ها بخار آن را در فضای اتاق پخش کنید.

همچنین می توانید 2 قطره روغن گل بنفشه و 2 قطره روغن مریم گلی و گل یاسمن را با هم مخلوط کرده و در حمام استفاده کنید.

6. تسکین درد

بنفشه حاوی اسید سالیسیلیک است که به تسکین درد و کاهش گرفتگی عضلانی کمک می کند.

4 قطره روغن بنفشه را با 3 قطره روغن اسطوخدوس و 60 گرم روغن حامل بادام شیرین مخلوط کرده و روی نواحی آسیب دیده بمالید تا درد آن کاهش پیدا کند.

7. درمان نفخ

روغن گل بنفشه برای بهبود نفخ روده و معده مفید است. 2 قطره روغن بنفشه و 30 گرم روغن حامل بادام شیرین را با هم مخلوط کرده و روی شکم و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید و قبل از خواب نیز یک بطری آب گرم روی شکم خود قرار دهید.

اثر روغن، ماساژ و گرما باعث رفع ناراحتی و مشکلات شکمی می شود.

8. درمان عفونت و التهاب مثانه

خاصیت ضد عفونی کنندگی روغن گل بنفشه باعث کاهش التهاب مثانه و سیستم مجاری ادراری می شود.

1 قطره روغن گل بنفشه و روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط کرده و به وان حمام اضافه کنید. مدت 20 دقیقه در وان بخوابید تا از هرگونه باکتری و عفونت خلاص شوید.

9. سرفه

روغن گل بنفشه همانند اکسپکتورانت عمل کرده و خلط سینه و سینوس ها را از بین می برد. 1 قطره روغن گل بنفشه را به مقداری آب داغ ( نه در حال جوش) اضافه کرده، صورت خود را با حوله بپوشانید و در بخار آن نفس بکشید.

10. درمان پارگی مویرگ ها

روغن گل بنفشه مویرگ های آسیب دیده را بهبود بخشیده و با افزایش گردش خون انسداد رگ ها که باعث قرمزی پوست می شود را از بین می برد.

2 قطره روغن گل بنفشه را با 1 قطره روغن گل رز و 100 گرم آب مخلوط کرده و داخل بطری اسپری بریزید و هر صبح و شب قبل از خواب آن را روی صورت خود اسپری کنید.

11. کاهش درد نوک سینه

برای تسکین درد نوک سینه در دوران شیردهی، 2 قطره روغن گل بنفشه را با 1 قطره روغن بابونه و 30 گرم روغن بادام شیرین یا روغن آووکادو مخلوط کرده و هر روز روی سینه بمالید.

توجه داشته باشید قبل از شیر دادن به نوزاد، کاملا آن را تمیز کنید.

12. کاهش استرس

بعد از یک روز استرس زا و در شرایط روحی پرتنش، 1 قطره روغن گل بنفشه را روی کمپرس آب سرد ریخته و روی پیشانی خود قرار دهید و مدت 30 دقیقه استراحت کنید و نفس های عمیق بکشید.

13. درمان افسردگی و اضطراب

2 تا 2 قطره روغن گل بنفشه را روی پارچه پاشیده و در آن نفس بکشید. از تماس مستقیم این روغن به پوست خود جلوگیری کنید.

روغن بنفشه جایگزین خوبی برای داروهای ضد افسردگی که با عوارضی همچون تحریک معده یا اعتیاد همراه هستند می باشد.

خواص روغن بنفشه برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

14. کاهش التهاب پوست

اگر از التهاب پوستی رنج می برید از روغن گل بنفشه استفاده کنید. این روغن دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی بوده و برای درمان التهاب و آکنه و جوش مفید است و اثر جوش را از بین می برد.

2 قطره روغن بنفشه را با کمی کرم صورت بدون رایحه مخلوط کرده و روی ناحیه مورد نظر بمالید.

15.مرطوب کننده پوست

روغن گل بنفشه یک مرطوب کننده عالی بوده و برای درمان خشکی پوست موثر است. کافیست مقداری روغن گل بنفشه را با مرطوب کننده قوی مخلوط کرده و استفاده کنید.

16. برطرف کردن خارش

برای رفع خارش مقداری روغن گل بنفشه را به محل مورد نظر مالیده و بعد از چند ساعت با آب ولرم بشویید.

17. آفتاب سوختگی

روغن گل بنفشه برای درمان آفتاب سوختگی و رفع التهاب پوست مفید است.

لوسیون خانگی روغن بنفشه

100 گرم روغن گل بنفشه را با مقداری روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن زیتون مخلوط کرده و به همراه 50 گرم موم عسل داخل ظرفی بریزید.

سپس ماهی تابه ای را پر از آب کرده و ظرف را داخل آن بگذارید. ماهی تابه را روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد و موم داخل ظرف ذوب شود.

ظرف را از روی حرارت برداشته و 20 قطره اسانس مریم گلی به آن اضافه کنید. سپس مخلوط را بگذارید تا در هوای اتاق، خنک شود.

70 گرم گلاب و 100 گرم آب آلوئه ورا را با هم مخلوط کرده و به آرامی به مخلوط اضافه کنید و همزمان آن را خوب هم بزنید تا مخلوط کرمی یکنواخت به دست بیاید.

سپس درب ظرف را بسته و در محل خنک نگهداری کنید.

خواص این لوسیون

گلاب خاصیت ضدپیری داشته و تیرگی دور چشم و چین و چروک را برطرف می کند.

آب آلوئه ورا که نباید با ژل آن اشتباه گرفته شود بسیار خنک و مرطوب کننده بوده و از پیری پوست جلوگیری می کند.

موم عسل به سفت شدن مخلوط کمک کرده و همچنین پوست را مرطوب می کند.

18. خواص روغن بنفشه برای مو

روغن گل بنفشه به تقویت موها کمک کرده و از ریزش مو، موخوره و سفید شدن موها جلوگیری می کند. کافیست هر شب مقداری روغن گل بنفشه روی موها و پوست سر مالیده و روز بعد با آب و شامپو بشویید.

عوارض احتمالی و مضرات روغن گل بنفشه

  • روغن بنفشه ممکن است باعث بروز تهوع شود بنابراین از مصرف خوراکی آن مگر در موارد خاص و زیر نظر پزشک خودداری کنید.
  • از استفاده بیش از حد روغن بنفشه روی پوست اجتناب کنید.
  • قبل از استفاده حتما با روغن حامل یا آب آن را رقیق کنید.
  • قبل از مصرف حتما تست حساسیت انجام داده و مقدار کمی از روغن گل بنفشه را روی پوست بازو امتحان کنید.
  • به دلیل گران بودن روغن گل بنفشه، گاهی نوع رقیق آن در بازار به فروش می رسد، دقت کنید که روغن بنفشه خالص تهیه کنید.

منبع: balancemebeautiful reformationacres

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده