خواص علف لیمو | 24 خاصیت عالی دمنوش علف لیمو برای سلامتی، پوست و مو

علف لیمو یا لمون گراس از گیاهان پرخاصیت گرمسیری است که به دلیل طعم لیمویی و شبه زنجبیل و عطر مرکبات به این نام مشهور شده است. گیاه علف لیمو از دیرباز در طب سنتی، آشپزی، آروماتراپی و در صنعت محصولات بهداشتی و زیبایی استفاده می شده است.

از جمله خواص علف لیمو می توان به لاغری، کاهش کلسترول و فشار خون، درمان استرس و افسردگی، تسکین دردهای عضلانی و میگرنی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، دیابت نوع 2، رفع بی خوابی و کم خونی اشاره کرد.

عکس گیاه علف لیمو
عکس گیاه علف لیمو

جالب است بدانید:

  • ارتفاع گیاه علف لیمو معمولا بین نیم تا یک و نیم متر است اما گاهی تا 3 متر هم رشد می کند و پهنای آن به 1 متر نیز می رسد.
  • علف لیمو بومی هند و برخی نواحی گرمسیری آسیا است.
  • معمولا از ساقه علف لیمو به عنوان خوراکی و ادویه یا در طب استفاده می کنند.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص دارویی علف لیمو برای سلامتی، پوست، مو و لاغری و طرز تهیه دمنوش علف لیمو آشنا شده و درباره طریقه مصرف، ارزش غذایی و مضرات علف لیمو بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید علف لیمو

1. لاغری

سیترال موجود در علف لیمو از تجمع چربی های شکمی جلوگیری کرده و به سوخت و ساز و تبدیل چربی به انرژی کمک می کند و با اکسیداسیون اسیدهای چرب بدن، افزایش متابولیسم بدن و کالری سوزی با چاقی مبارزه و به لاغری کمک می کند.

2. کاهش کلسترول و فشار خون

مطالعات نشان داده مصرف منظم علف لیمو به کنترل تری گلیسیرید و کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و با جلوگیری از تجمع چربی ها در دیواره عروق خونی، جریان خون را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز را کاهش می دهد.

پتاسیم فراوان موجود در علف لیمو نیز به تنظیم و کاهش فشار خون کمک می کند.

3. سم زدایی بدن

علف لیمو دارای خاصیت دیورتیک است و با افزایش حجم ادرار به پاکسازی و دفع ضایعات و سموم بدن کمک کرده و برای کاهش اسید اوریک بدن، حفظ سلامت کبد و کلیه ها و دستگاه گوارش و دفع چربی های اضافی بدن مفید است.

4. سرطان

تحقیقات نشان داده مصرف علف لیمو از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می کند و ترکیبت شیمیایی سیترول موجود در آن به مهار سلول های سرطان کبدی در فاز اولیه کمک می کند و اثر مثبت در کاهش رشد سلول های سرطان سینه دارد.

5. معده و گوارش

روغن علف لیمو دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی است که با عفونت های پاتوژنی مختلف مانند باکتری اچ پیلوری و ای کولی مقابله کرده و از اختلالات دستگاه گوارش مانند زخم معده پیشگیری می کند.

روغن علف لیمو عملکرد روده و هضم را بهبود بخشیده و خاصیت ضد التهابی این گیاه برای درمان یبوست، کولیت اولستراتیو، اسهال، تهوع و درد معده مفید است.

6. درمان بی خوابی

علف لیمو به آرامش عضلات و اعصاب کمک کرده و تاثیر مثبت در بهبود کیفیت خواب دارد.

چای علف لیمو نیز دارای خاصیت آرامبخشی و خواب آوری است و برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند مفید می باشد.

کافیست قبل از خواب یک فنجان چای علف لیمو بنوشید یا چند قطره روغن علف لیمو به دستگاه بخور اضافه کنید تا در فضای اتاق پخش شود.

7. سرماخوردگی و سرفه

علف لیمو در طب آیورودا برای درمان سرفه و سرماخوردگی تجویز می شود و به دلیل ویتامین C فراوان به درمان گرفتگی بینی، آنفلوآنزا و سایر اختلالات تنفسی مانند آسم برونشیتی کمک می کند.

8. کاهش تب

علف لیمو گیاهی تب بر است که به نام “علف تب” نیز مشهور شده و در طب آیورودا برای کاهش تب به کمک افزایش تعریق بدن استفاده می شود.

9. کم خونی

علف لیمو حاوی آهن و فولات است و مصرف آن به حفظ سطح هموگلوبین خون کمک کرده و از بیماری های مرتبط با کمبود آهن و کم خونی پیشگیری می کند.

10. درمان عفونت

علف لیمو دارای خاصیت ضد عفونی کننده، ضد میکروبی و ضد قارچی است که برای درمان عفونت هایی نظیر کرم حلقوی، زخم ها، عفونت پای ورزشکاران، گال و عفونت های دستگاه ادراری مفید است.

مطالعات نشان داده اند که این گیاه با مهار رشد پاتوژن ها به درمان عفونت های پوستی همچون عفونت های مخمر نیز کمک می کند.

11. تسکین درد

علف لیمو خاصیت مسکن دارد و به تسکین سردرد و میگرن کمک می کند.

مواد مغذی موجود در علف لیمو گردش خون را بهبود بخشیده و به کاهش علائم اسپاسم، گرفتگی عضلانی، رگ به رگ شدن و کمر درد کمک می کند و برای تسکین درد ناشی از جراحت های ورزشی مانند در رفتگی، جراحت های داخلی و کبودی مفید است.

برای درمان دردهای عضلانی از حمام علف لیمو و نمک اپسوم استفاده کنید. کافیست 1 فنجان نمک اپسوم را به همراه چند عدد ساقه علف لیمو تازه داخل مخلوط کن بریزید، سپس آن را داخل پاکت پارچه ای بریزید و در آب گرم حمام قرار دهید.

12. سیستم عصبی

علف لیمو ذهن را تحریک کرده و علائم اختلالات عصبی نظیر تشنج، عصبی شدن و سرگیجه را کاهش می دهد.

13. دیابت نوع 2

سیترال موجود در علف لیمو با حفظ سطح مطلوب انسولین و بهبود تحمل گلوکز در بیماران دیابتی به درمان دیابت نوع 2 کمک می کند.

14. تقویت سیستم ایمنی بدن

علف لیمو به بهبود عملکرد سیستم های حیاتی بدن از جمله گوارش، تنفس، دفع و سیستم عصبی کمک کرده و باعث جذب بهتر مواد غذایی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و عصاره علف لیمو اثر مثبت در فعالیت های التهابی سیتوکین ها دارد.

15. افسردگی

علف لیمو حاوی سروتونین می باشد که به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کرده و با کاهش اضطراب به سلامت روح و ذهن کمک می کند و باعث ایجاد احساس خوب در انسان می شود.

از علف لیمو برای آرامش روحی و کاهش اضطراب و استرس و خستگی در آروماتراپی استفاده می شود.

16. ادما

علف لیمو برای درمان ادما یا احتباس آب در بدن مفید است و به پاکسازی و رفع تراکم لنفاوی کمک کرده و تورم را کاهش می دهد.

17. رفع بوی بد بدن

علف لیمو به دلیل خاصیت پاک کنندگی و آنتی باکتریال در تهیه دئودورانت ها استفاده می شود و به رفع بوی بد بدن و پاها کمک کرده و با درمان عفونت های قارچی و باکتریایی از بد بو شدن زخم جلوگیری می کند.

برای رفع بوی بد پا و درمان عفونت پای ورزشکاران کافیست 2 تا 4 ساقه علف لیمو را در 1 فنجان آب گرم خیس داده و پاهای خود را به مدت 15 دقیقه داخل آن قرار دهید.

18. خواص علف لیمو در بارداری و شیردهی

زنان باردار لازم است از مصرف علف لیمو چه به صورت خام و پخته یا چای و روغن اجتناب کنند زیرا باعث افزایش جریان قاعدگی می شود و خطر بروز سقط جنین را افزایش می دهد.

به نظر می رسد علف لیمو دارای ترکیباتی است که باعث افزایش مقدار شیر مادر شده و کیفیت شیر مادر را بهبود می بخشد، اما از آن جا که در این زمینه تحقیقات کافی انجام نشده در دوران شیردهی از مصرف این ماده غذایی اجتناب یا قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

19. قاعدگی و پریود

مصرف علف لیمو بخصوص به صورت دمنوش، به کاهش گرفتگی عضلانی دوران قاعدگی کمک کرده و برای تسکین درد و ناراحتی و گرگرفتگی این دوران مفید است.

خواص علف لیمو
خواص علف لیمو

خواص علف لیمو برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

20. سلامت پوست

علف لیمو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و دارا بودن ویتامین C و A فراوان باعث افزایش الاستیسیته و جوانسازی پوست شده، چین و چروک و آکنه را کاهش می دهد و به زیبایی پوست کمک می کند.

خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی علف لیمو از رشد و نمو میکروب ها در پوست جلوگیری کرده و مانع بروز عفونت های پوستی می شود.

21. پاک کننده پوست

بخور علف لیمو منافذ پوست را پاکسازی می کند، از این بخور می توانید برای درمان سرماخوردگی نیز استفاده کنید.

چند تکه علف لیمو تازه داخل آب جوش بریزید و آن را مقابل صورت خود قرار دهید. سر خود را با حوله پوشانده و مدت 5 دقیقه در بخار علف لیمو نفس بکشید.

اسکراب بدن علف لیمو

1/4 فنجان روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل را به همراه 2 تا 4 ساقه علف لیمو داخل مخلوط کن بریزید، روغن به دست آمده را با نصف فنجان نمک دریای خوب مخلوط کرده و روی همه بدن به جز صورت بمالید.

این اسکراب پوست بدن را پاکسازی کرده و جریان خون را بهبود می بخشد.

22. درمان ریزش مو

علف لیمو سرشار از آهن است و برای درمان ریزش مو – اگر به دلیل کم خونی و کمبود آهن در بدن باشد – کمک می کند.

23. شپش مو

مالیدن خمیر پودر علف لیمو خشک روی پوست سر به کاهش علائم شپش مو کمک می کند.

24. خواص چای علف لیمو

چای علف لیمو کالری بسیار کمی دارد و نوشیدن آن باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و به کاهش اشتها و لاغری کمک می کند.

این چای متابولیسم بدن را بهبود می بخشد و به کاهش قند خون ناشتا کمک می کند.

چای علف لیمو خاصیت آنتی بیوتیک دارد، این چای از بدن سم زدایی کرده، پانکراس را پاکسازی و عملکرد آن را بهبود می بخشد و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

این چای پرخاصیت برای درمان مشکلات معده و زخم معده استفاده می شود و عوارض جانبی مصرف منظم آسپرین روی معده را کاهش می دهد.

چای علف لیمو از کلیه ها سم زدایی کرده و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد.

نوشیدن چای علف لیمو برای درمان بی خوابی مفید است و به تسکین سردرد، کاهش اضطراب و استرس، دردهای قاعدگی و درمان گلو درد کمک می کند.

هشدار: چای علف لیمو ممکن است با داروهای ضد دیابت و کاهنده فشار خون تداخل داشته باشد و لازم است قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

طرز تهیه چای علف لیمو

4 فنجان آب را جوشاند، 2 فنجان ساقه علف لیمو خرد شده به آن اضافه کنید و بگذارید تا 5 دقیقه بجوشد.

سپس حرارت را کم کرده و بعد از 5 دقیقه، چای را از صافی عبور دهید و در پایان 1/4 فنجان شکر به آن اضافه کنید.

مصرف 1 تا 2 فنجان چای علف لیمو در روز معمولا خطری ندارد اما اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید قبل از مصرف درباره دوز مصرفی با پزشک مشورت کنید.

نگهداری، طریقه مصرف و کاربردهای علف لیمو

علف لیمو را در کیسه های پلاستیکی یا ظروف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

هنگام مصرف علف لیمو، تنها از 10 سانتی متر انتهایی و سفید رنگ ساقه آن استفاده کنید.

علف لیمو به صورت تازه، خشک یا پودر یکی از ادویه های اصلی مورد استفاده در آشپزی در برخی نواحی آسیایی است.

علف لیمو به صورت دمنوش و روغن علف لیمو نیز مصرف می شود.

این گیاه به دلیل عطر ملایم و مطبوع برای خوش عطر کردن سوپ و همچنین در تهیه دسر استفاده می شود.

علف لیمو در آروماتراپی نیز کاربرد دارد، روغن علف لیمو را می توان به آب حمام اضافه یا بعد از ترکیب با روغن جوجوبا برای ماساژ درمانی استفاده کرد.

از علف لیمو در ساخت عطر، دئودورانت، صابون، جلادهنده ها، شمع و موم نیز استفاده می شود.

ارزش غذایی علف لیمو

مواد مغذی موجود در 100 گرم علف لیمو خام به صورت زیر است:

کالری: 99
پروتئین: 1.82 گرم
چربی: 0.49 گرم
کربوهیدرات: 25.31 گرم

عوارض جانبی و مضرات علف لیمو

  • استفاده موضعی از روغن علف لیمو و مصرف چای آن ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک در بدن شود.
  • بعضی افراد در اثر استنشاق علف لیمو دچار مشکلات ریوی می شوند اگرچه این مسئله بیشتر در مورد روغن علف لیمو صدق می کند اما توصیه می شود قبل از مصرف چای علف لیمو نیز با پزشک مشورت شود.
  • زنان باردار و مادران شیرده از مصرف علف لیمو خودداری کنند.

منبع: organicfacts stylecraze

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده