خواص لوبیا سبز | 15 خاصیت باورنکردنی لوبیا سبز خام و پخته برای سلامتی

لوبیا سبز از سبزیجات کم کالری با فیبر فراوان است که به خانواده حبوبات تعلق داشته و بومی کشور پرو می باشد. تاکنون 150 گونه مختلف از لوبیا سبز در اشکال و رنگ های مختلف از سبز تا بنفش شناخته شده است و قدمت آن به 7 هزار سال پیش برمی گردد.

لوبیا سبز از معدود مواد مغذی است که حتی با بخارپز کردن ارزش غذایی خود را به مقدار زیادی حفظ کرده و دارای خواص زیادی برای قلب، چشم، معده، رحم و روده می باشد و برای درمان یبوست، ناباروری، لاغری، دیابت، سرطان و ایدز مفید است.

طبع لوبیا سبز سرد است.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با مهم ترین خواص لوبیا سبز برای سلامتی، بارداری، کودکان و نوزادان، پوست و مو آشنا شده و درباره مضرات و ارزش غذایی آن نیز بیشتر بدانیم.

خواص لوبیا سبز
خواص لوبیا سبز

خواص دارویی و فواید لوبیا سبز

1. پیشگیری از سرطان

لوبیا سبز منبع غنی آنتی اکسیدان هایی همچون لوتئین و کاروتنوئیدها و ویتامین C می باشد که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و وجود نشاسته پایدار، فیبر محلول و نامحلول، ترکیبات فنولی و سایر مواد مغذی همچون اسید فیتیک و ساپونین ها باعث شده لوبیا سبز به ماده غذایی ضد سرطانی قوی تبدیل شود که علاوه بر پیشگیری از سرطان هایی همچون سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات به کند شدن رشد سلول های سرطانی مانند سرطان خون، سرطان سینه و سلول های لنفوم نیز کمک می کند.

ویتامین K موجود در لوبیا سبز نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، سرطان معده و دهان را کاهش می دهد.

2. مبارزه با ایدز

مطالعات نشان می دهد لوبیا سبز دارای خاصیت ضد رتروویروسی است و مصرف منظم آن برای مبارزه و جلوگیری از پیشرفت بیماری ایدز مفید است.

3. دیابت

نتایج مطالعات نشان داده مصرف بیش از سه بار در هفته لوبیا سبز و سایر حبوبات خطر ابتلا به دیابت را تا 35 درصد کاهش می دهد. لوبیا سبز حاوی فیبر و کروهیدرات بوده و جزو مواد غذایی کم گلیسیمی محسوب می شود زیرا کربوهیدرات ها به آرامی در بدن آزاد شده و به از تغییر ناگهانی قند خون دیابتی ها جلوگیری می کنند.

مواد غذایی کم گلیسمی همچون لوبیا سبز تاثیر زیادی در کاهش حساسیت به انسولین داشته و میزان قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون در افراد دیابتی را کاهش می دهد.

4. حفظ سلامت قلب

لوبیا سبز حاوی نشاسیته و فیبر فراوان است که سندروم متابولیک در بدن را کنترل کرده و با کاهش خطر بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت به سلامت قلب کمک می کند به طوری که افرادی که چهار بار در هفته حبوباتی همچون لوبیا سبز مصرف می کنند نسبت به کسانی که یک بار مصرف می کنند 22 درصد کمتر به بیماری های قلبی دچار می شوند.

ویتامین K موجود در لوبیا سبز با خارج کردن کلسیم از خون مانع تشکیل پلاک ها و آهکی شدن رگ های خونی شده و خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

5. درمان ناباروری

لوبیا سبز و سایر حبوبات منبع عالی تغذیه ای برای افرادی هستند که در معرض ناباروری قرار دارند زیرا این مواد غذایی دارای شاخص گلیسمی پایین بوده و مقادیر فراوانی فولات و آهن دارند که هر سه از عوامل موثر در درمان ناباروری می باشد.

6. تقویت استخوان ها

ویتامین K فراوان در لوبیا سبز به حفظ و تقویت استخوان ها کمک کرده و به ویژه برای افراد مستعد پوکی استخوان و ورزشکاران بسیار مفید است زیرا تراکم استخوانی را افزایش داده، از شکستگی های استخوانی جلوگیری و آن را سریع تر درمان می کند.

7. انرژی بخش

لوبیا سبز دو برابر اسفناج آهن دارد، آهن برای انتقال اکسیژن به سلول های اندام های مختلف بدن ضروری می باشد. اگر از کم خونی، کمبود انرژی یا کاهش سوخت و ساز بدن رنج می برید توصیه می شود حتما لوبیا سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

8. سم زدایی بدن

لوبیا سبز دارای خواص دیورتیک قوی است که می تواند به عنوان یک سم زدای عالی برای از بین بردن سموم بدن عمل کند.

9. سلامت چشم

لوبیا سبز منبع غنی کاروتنوئیدها است که نقش مهمی در پیشگیری از دژنراسیون ماکولا دارد و لوتئین و زاکسانتین موجود در آن به تقویت بینایی و درمان شب کوری کمک می کند.

10. هضم و گوارش

فیبر فراوان موجود در لوبیا سبز برای درمان یبوست، بواسیر، زخم معده و ریفلاکس اسید بسیار مفید است و یکی از بهترین سبزیجات برای سلامت معده و دستگاه گوارش محسوب می شود.

11. خواص لوبیا سبز برای کودکان و نوزادان

لوبیا سبز منبع غنی مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان از جمله فیبر، ویتامین ها و پروتئین است، بینایی چشم کودکان را بهبود بخشیده و به دلیل محتوای روی به تقویت سیستم ایمنی و درمان سریع زخم و عفونت کودکان کمک می کند.

لوبیا سبز همچنین از آنفلوآنزا پیشگیری کرده و خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می دهد. به همین دلیل مصرف منظم لوبیا سبز برای نوزادان و کودکان مفید است.

هشدار 1: از آن جا که فیبر، ماده غذایی دیر هضم است توصیه می شود مصرف لوبیا سبز بعد از 9 ماهگی آغاز شود.

هشدار 2: مصرف لوبیا سبز خام در نوزدان و کودکان با خطر جدی خونریزی معده همراه است.

12. خواص لوبیا سبز برای لاغری

لوبیا سبز از مواد غذایی بسیار کم کالری و فاقد چربی اشباع است به طوری که 100 گرم لوبیا سبز تنها 31 کالری دارد، از سوی دیگر منبع غنی فیبر است که از رشد چربی های ناخواسته در بدن جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

سالاد لاغری لوبیا سبز

برای پخت لوبیا سبز، مقداری لوبیا سبز را آب پز کرده و سپس بلافاصله داخل آب سرد بریزید تا از بیش از حد پختن آن جلوگیری کرده و رنگ سبز آن حفظ شود، سپس با مقداری آب لیمو، نعناع و روغن زیتون مخلوط و میل کنید.

13. خواص لوبیا سبز برای رحم و بارداری

فولات موجود در لوبیا سبز برای دوران بارداری و جنین حیاتی بوده و خطر بروز نقایص زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. لوبیا سبز برای حفظ سلامت رحم زنان مفید است و به سلامت نوزاد کمک می کند.

فواید و مضرات لوبیا سبز
فواید و مضرات لوبیا سبز

خواص لوبیا سبز برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هرگونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

14. جوانسازی پوست

لوبیا سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئید، لوتئین، نئوکسانتین، بتا کاروتن و ویولاگزانتین است که خاصیت ضدپیری داشته و چین و چروک پوست را کاهش می دهند.

مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، فولات، پتاسیم و مقدار فیبر، آهن و پروتئین نیز همگی برای تقویت و سلامت پوست ضروری هستند.

15. خواص لوبیا سبز برای مو

لوبیا سبز حاوی پروتئین است که از مواد حیاتی برای رشد و تقویت موها محسوب می شود.

ماسک موی لوبیا سبز

تعدادی لوبیا سبز را در آب جوش بپزید تا باد کنند، سپس آب آن را جدا کرده و بگذارید یک شب بماند. روز بعد ریشه موها را با آب لوبیا سبز بشویید و بگذارید 30 دقیقه روی موها بماند. این ماسک موها را قوی و زیبا می کند.

مقایسه خواص لوبیا سبز خام و پخته

لوبیا سبز خام و پخته دارای خواص تقریبا یکسانی هستند اگرچه پختن در هر صورت باعث از دست رفتن برخی خواص لوبیا سبز خام از جمله کاهش درصدی از مواد مغذی به ویژه ویتامین C و مواد معدنی خواهد شد. لوبیا سبز خام و پخته تقریبا مقدار یکسانی پروتئین، ویتامین A و B و E دارند اما با پختن حدود 30 درصد از پتاسیم، آهن و منیزیم و حدود 20 درصد ویتامین C از دست می رود.

ارزش غذایی لوبیا سبز

مواد مغذی موجود در 100 گرم لوبیا سبز به صورت زیر است:

کالری: 31
کربوهیدرات: 7.1 گرم
پروتئین: 1.8 گرم
چربی: 0.1 گرم
فیبر: 3.4 گرم
فولات: 37 میکروگرم
آهن: 1 میلی گرم

نگهداری و روش مصرف لوبیا سبز

هنگام خرید دقت کنید لوبیا سبزهای با پوست صاف و کاملا سبز و بدون لکه های قهوه ای یا خراش انتخاب کنید. لوبیا سبز تازه و نشسته را به می توان یک هفته در یخچال و داخل کیسه پلاستیکی نگهداری کرد.

در صورت فریز کردن لوبیا سبز، می توان آن را به مدت 6 ماه و بدون آن که ارزش غذایی آن کم شود نگهداری کرد. برای این کار بهتر است لوبیا سبز را بخارپز کرده و بعد از خنک و خشک شدن بسته بندی کرده و فریز کنید.

عوارض جانبی و مضرات لوبیا سبز

لوبیا سبز دارای اگزالات است که ممکن است باعث ایجاد سنگ در دستگاه ادراری شود.

برخی افراد از جمله بعضی کودکان به لوبیا سبز آلرژی دارند که با علائمی همچون تهوع، دل درد، ورم صورت، بی حالی و کهیر همراه است.

مصرف زیاد لوبیا سبز به دلیل اسید فیتیک موجود در آن ممکن است باعث بروز کمبود مواد غذایی در بدن شود زیرا اسید فیتیک به کلسیم، روی و سایر مواد معدنی چسبیده و مانع جذب آن توسط بدن می شود.

افرادی که دچار ریزش مو هستند از مصرف زیاد لوبیا سبز خودداری کنند.

لوبیا سبز حاوی مقادیر کمی لکتین است که ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و روده در فرد شود، با بخارپز کردن لوبیا سبز در دمای زیاد یا به مدت طولانی میزان لکتین و اسید فیتیک موجود در آن کاهش می یابد.

منبع: draxe – food – yoyobeauty – momjunction

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده