خواص مریم گلی | 22 خاصیت جادویی مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو

مریم گلی یا مریمی از گیاهان همیشه سبز پرخاصیت است که به خانواده نعناع تعلق داشته و از هزاران سال قبل به عنوان یکی از داروهای گیاهی در طب سنتی به صورت خام یا در قالب چای، جوشانده، عصاره و روغن مریم گلی تجویز می شده است.

از جمله خواص مریم گلی می توان به تقویت حافظه، درمان پوکی استخوان، آرتریت، درد مفاصل، افسردگی، گلودرد و آسم و سرفه، کاهش علائم یائسگی، درمان اسهال، عفونت، اگزما و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

مریم گلی شباهت زیادی به رزماری دارد به طوری که این دو گیاه به نام “گیاهان خواهر” به شهرت رسیده اند.

طبع مریم گلی گرم و خشک است.

عکس گیاه مریم گلی
عکس گیاه مریم گلی

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص دارویی مریم گلی برای سلامتی آشنا شده و درباره کاربردهای آن در طب سنتی، ارزش غذایی و مضرات مریم گلی بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید مریم گلی

1. مغز و حافظه

تحقیقات انجام شده در مجله داروسازی و درمان های بالینی نشان داده استنشاق یا مصرف حتی مقادیر کوچکی از عصاره مریم گلی می تواند به درمان آلزایمر خفیف تا متوسط کمک کند و سطح حافظه افراد را افزایش دهد.

مریم گلی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که از سیستم دفاعی مغز محافظت کرده، تجزیه مواد شیمیایی ACH در مغز را متوقف و به کاهش علائم آلزایمر کمک می کند.

مطالعه انجام شده روی 39 بیمار آلزایمری خفیف تا متوسط که به مدت 4 ماه و روزانه 60 قطره مکمل عصاره مریم گلی مصرف می کرده اند نشان داده این افراد در تست های مرتبط با حافظه، حل مسائل، استدلال و سایر توانایی های شناختی بهتر از سایرین عمل می کنند.

افزودن اندکی مریم گلی به رژیم غذایی دانش آموزان یا افرادی که مشاغل فکری دارند برای تقویت مغز مفید است.

2. آرتریت و نقرس

مریم گلی به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی به درمان بیماری های التهابی همچون آرتریت، نقرس، التهاب سیستم قلبی عروقی، آترواسکلروز و آسم برونشیتی کمک می کند.

به دلیل طعم و عطر قوی مریم گلی، جویدن برگ های این گیاه چندان خوشایند نیست و توصیه می شود از جوشانده برگ ها استفاده کنید مخصوصا اگر از التهاب در دستگاه تنفسی یا گوارش رنج می برید.

3. آنتی اکسیدان قوی

مطالعه ای نشان داده گیاه مریم گلی به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون اسید رزمارینیک، لوتئین و آپی ژنین اثر منفی ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از استرس اکسیداتیو در قلب، پوست، مفاصل، ماهیچه ها و حتی مغز جلوگیری می کند.

اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، اسید الاژیک و روتن موجود در مریم گلی نیز به بهبود حافظه و پیشگیری از سرطان کمک می کنند.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

مریم گلی دارای خواص ضد میکروبی است و مصرف موضعی آن از بروز عفونت های باکتریایی و ویروسی جلوگیری می کند.

5. پوکی استخوان

اگر از علائم اولیه پوکی استخوان رنج می برید توصیه می شود برگ مریم گلی به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا مریم گلی حاوی مقادیر فراوان ویتامین K است که از ویتامین های ضروری برای افزایش تراکم استخوانی و حفظ سلامت استخوان ها بوده و در هر ماده غذایی یافت نمی شود.

6. دیابت

براساس مطالعات انجام شده مریم گلی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کنترل دیابت است زیرا حاوی عصاره ها و ترکیبات شیمیایی خاص با اثری مشابه داروهای ضد دیابت می باشد.

مصرف مریم گلی با تنظیم و مهار انتشار گلوکز ذخیره شده در کبد و جلوگیری از نوسانات قند خون خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و به کاهش علائم آن کمک می کند.

نوشیدن چای یا عصاره برگ های مریم گلی برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون بخصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است.

7. هضم و گوارش

اسید رزمارینیک موجود در مریم گلی به عنوان یک عامل ضد التهابی برای معده عمل می کند که مانع بروز اسپاسم معده شده و به درمان اسهال و گاستریت کمک می کند.

8. افسردگی

مریم گلی حاوی آنتی اکسیدان هایی همچون دیوسمین، آپی ژنین و لوتئین می باشد که با استرس و علائم افسردگی مقابله می کند.

نوشیدن 1 فنجان چای مریم گلی برای تقویت روحیه، افزایش انرژی مثبت و کاهش افکار منفی ناشی از افسردگی مفید است.

برای درمان افسردگی 1 قاشق چایخوری برگ خشک ریحان را با 2 قاشق چایخوری برگ خشک مریم گلی مخلوط کرده و دو بار در روز چای آن را بنوشید.

9. سلامت قلب

2 قاشق چایخوری مریم گلی حاوی 20 میلی گرم کلسیم و مقادیر خوب پتاسیم است که هر دو برای بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی و تنظیم ریتم تپش های قلب ضروری می باشند.

این گیاه دارای مقادیر ناچیز چربی و سدیم است و برای افرادی که از کلسترول بالا رنج می برند مفید می باشد.

نوشیدن 1 فنجان چای مریم گلی دو بار در روز به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب کمک زیادی می کند.

10. دهان و دندان

نتایج مطالعه ای نشان داده دهانشویه مریم گلی به طور موثری باعث از بین رفتن باکتری های استرپتوکوک موتانس که نقش زیادی در ایجاد پوسیدگی و حفره های دندانی دارند می شود.

روغن مریم گلی نیز از رشد و گسترش کاندیدا آلبیکانز که از قارچ های عامل ایجاد حفره دندانی است جلوگیری می کند.

مریم گلی همچنین به درمان عفونت گلو، آبسه دندان، عفونت لثه و زخم دهان کمک می کند اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

11. یائسگی

در دوران یائسگی بدن با کاهش طبیعی هورمون استروژن مواجه می شود که با علائمی همچون ناخوشایندی همچون گرگرفتگی، تعریق بیش از حد، خشکی واژن و تحریک پذیری همراه است.

بسیاری معتقدند ترکیبات موجود در مریم گلی دارای خاصیت استروژنی بوده و با چسبیدن به گیرنده های خاصی در مغز به بهبود حافظه، کاهش گرگرفتگی و پیشگیری از تعریق بیش از حد کمک می کند.

خواص مریم گلی
خواص مریم گلی

12. سرطان

مطالعات حیوانی نشان داده مریم گلی ممکن است به درمان برخی انواع خاص سرطان از جمله سرطان دهان، روده بزرگ، کبد، سرطان دهانه رحم، سینه، پوست و کلیه کمک کند.

دانشمندان طی این مطالعات متوجه شدند عصاره مریم گلی علاوه بر کاهش رشد سلول های سرطانی باعث از بین رفتن آن ها نیز می شود، اگرچه به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

13. اسهال

مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نیز نشان داده مریم گلی حاوی ترکیباتی است که با آرام سازی روده به درمان اسهال کمک می کند.

14. گلو درد

جوشانده مریم گلی به درمان زخم و التهاب گلو و لوزه ها کمک می کند. کافیست 2 عدد برگ خشک مریم گلی را در 100 میلی لیتر آب جوشانده و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به آن افزوده و دو بار در روز غرغره کنید.

15. آسم

مریم گلی دارای خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی است و به کاهش علائم آسم کمک می کند.

برای کاهش تنش در ماهیچه های تنفسی و رفع احتقان ریه کافیست تعدادی برگ مریم گلی را در آب جوش قرار داده و بخور آن را استنشاق کنید.

هشدار: توصیه می شود قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید.

16. تعریق بیش از حد

تحقیقات دانشمندان آلمانی نشان داده مصرف عصار یا دم کرده برگ خشک مریم گلی تعریق بدن را تا 50 درصد کاهش می دهد. مریم گلی همچنین رفع کننده عالی بوی بد بدن است.

خواص مریم گلی برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

17. جوانسازی پوست

مریم گلی منبع غنی ویتامین A و کلسیم است که نقش مهمی در ترمیم و بازسازی روزانه سلول های بدن ایفا کرده و آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه با مبارزه با رادیکال های آزاد به کاهش چین و چروک، خطوط ناخوشایند و سایر علائم پیری پوست کمک کرده و پوست را جوان و زیبا می کند.

18. اگزما و پسوریازیس

اعمال موضعی ضماد به دست آمده از برگ های مریم گلی یا تنتور آن برای درمان مشکلات پوستی همچون اگزما، پسوریازیس و آکنه مفید است.

تونر مریم گلی برای پوست چرب

2 قاشق غذاخوری مریم گلی را داخل 1 فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس آن را از صافی عبور داده و بعد از خنک شدن روی صورت خود اعمال کنید.

19. درمان ریزش مو

مریم گلی از دیرباز به عنوان درمان گیاهی برای ریزش مو و طاسی استفاده می شده زیرا حاوی بتا سیتوسترول است که مخصوصا برای درمان طاسی مردانه مفید می باشد.

20. رفع سفیدی مو

برای درمان سفیدی زودرس موها کافیست موهای خود را با چای برگ های مریم گلی بشویید، این کار موها را تیره و سفیدی آن را برطرف می کند.

21. نرم کننده مو

برای نرم و درخشنده شدن موها توصیه می شود 2 فنجان سرکه سیب را برای مدت کوتاهی روی حرارت قرار داده تا به جوش بیاید، سپس 1/4 قاشق غذاخوری رزماری و مریم گلی به آن افزوده و بگذارید کل شب بماند. در پایان از صافی عبور داده و داخل یک بطری نگهداری کنید.

هنگام مصرف 1/4 فنجان از آن را با 2 فنجان آب گرم مخلوط کرده موهای خود را با آن بشویید.

عکس گل های مریم گلی
عکس گل های مریم گلی

22. سایر خواص مریم گلی در طب سنتی و آیورودا

برگ های مریم گلی برای تهیه دهانشویه و همچنین به عنوان ضماد برای درمان دندان درد تجویز می شود.

برای سفید شدن دندان ها برگ مریم گلی را روی دندان بمالید.

برای رفع بوی بد دهان کافیست 2 تا 3 برگ مریم گلی بجوید.

گیاه مریم گلی خاصیت ضد اسپاسم، ضد تشنج، قابض و ضد نفخ دارد.

مریم گلی برای درمان ترشح بیش از حد بزاق مفید است.

بسیاری از متخصصان طب گیاهی معتقدند مریم گلی با برگ های بنفش از نظر طبی قوی تر می باشد.

استفاده موضعی مریم گلی برای درمان نیش حشرات، مشکلات پوست، گلو، دهان، لثه و ترشحات واژن مفید است.

این گیاه به کاهش تعریق شبانه در بیماران مبتلا به سل کمک می کند.

برای کاهش تعریق شبانه، برگ های مریم گلی تازه را داخل 1 فنجان آب جوشانده و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد، 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه و دو بار در روز میل کنید.

برای درمان درد مفاصل و مشکلات روماتیسمی توصیه می شود برگ های مریم گلی را چند دقیقه در سرکه جوشانده و کمپرس آن را روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

غرغره کردن جوشانده برگ های مریم گلی قبل از خواب به درمان خروپف کمک می کند.

برای رفع خشونت صدا 1 قاشق چایخوری مریم گلی خشک را در 1 فنجان آب جوشانده و بعد از صاف کردن سه بار در روز غرغره کنید.

برگ های مریم گلی برای درمان ناباروری زنان، درمان بی نظمی و علائم قاعدگی و یائسگی مفید است.

برای کاهش علائم یائسگی 1 فنجان آب جوش روی 1 قاشق غذاخوری برگ خشک مریم گلی بریزید، بعد از 5 دقیقه آن را صاف کرده و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه و دو بار در روز به صورت نوشیدنی گرم بنوشید.

برای درمان کلامیدیا کافیست به مدت یک هفته و دو بار در روز 1 قاشق چایخوری برگ مریم گلی را کوبیده، با 1 فنجان آب گرم مخلوط و بعد از 15 دقیقه میل کنید.

افراد دیابتی چند عدد برگ تازه مریم گلی را در 150 میلی لیتر آب جوشانده و هر روز با معده خالی میل کنند.

برای درمان گلو درد 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به جوشانده برگ مریم گلی اضافه کرده و در حالی که گرم است غرغره کنید.

اگر از اضطراب رنج می برید مقدار مساوی پودر برگ خشک مریم گلی را با پودر برگ خشک ریحان، رزماری، آویشن و پودر زنجبیل خشک و نصف قاشق چایخوری شیر مخلوط کرده و هر شب میل کنید.

روش استفاده مریم گلی

برگ و گل های مریم گلی را می توان به صورت خام، پخته، آب پز یا داخل ترشی و برای معطر کردن غذا استفاده کرد.

پاشیدن گل های مریم گلی روی سالاد برای خوش رنگ و معطر کردن آن توصیه می شود.

از برگ های خشک یا تازه مریم گلی برای تهیه دمنوش و چای استفاده می شود.

از مریم گلی در برخی خمیردندان های گیاهی، صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود و به عنوان ادویه در آشپزی کاربرد دارد.

دود ناشی از سوزاندن مریم گلی برای دور کردن حشرات مفید است.

برای ضد عفونی کردن فضای اتاق می توان بخور آن را در فضا پخش کرد.

ارزش غذایی مریم گلی

مواد مغذی موجود در 1 قاشق غذاخوری مریم گلی به صورت زیر است:

کالری: 6
پروتئین: 0.21 گرم
چربی: 0.26 گرم
کربوهیدرات: 1.21 گرم
فیبر: 0.8 گرم
شکر: 0.03 گرم

عوارض جانبی و مضرات مریم گلی

  • مصرف بیش از حد یا طولانی مدت گیاه مریم گلی ممکن است سمی باشد که با علائمی همچون بی قراری، استفراغ، سرگیجه و رعشه همراه است، توصیه می شود مصرف چای مریم گلی به 3 فنجان در روز محدود شود.
  • افرادی که داروی ضد تشنج استفاده می کنند از مصرف مریم گلی اجتناب کنند.
  • مصرف مریم گلی در زنان باردار و افراد مبتلا به صرع مضر است.
  • مصرف زیاد مریم گلی ممکن است باعث تشنج، سردرد و غیره شود.
  • از مریم گلی نباید برای کاهش تعریق ناشی از تب استفاده شود.
  • افرادی که به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارند در مصرف مریم گلی احتیاط کنند.

منبع: organicfacts – stylecraze – healthbenefitstimes – healthline

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده