خواص پیاز | 28 خاصیت جادویی پیاز خام و پخته برای سلامتی، پوست، مو و مردان

پیاز از سبزیجات مفید و پرخاصیت است که به صورت گسترده در نقاط مختلف جهان با آب و هوای معتدل، گرمسیری و نیمه گرمسیری کاشت و برداشت می شود. پیاز به دلیل رایحه و طعم قوی و تند و تیز اغلب به عنوان طعم دهنده غذا در آشپزی کاربرد دارد.

از جمله خواص پیاز می توان به حفظ سلامت چشم و گوش، مغز، قلب و معده و درمان پوکی استخوان، تب، یبوست و اسهال، آسم و مشکلات دهان و دندان و سرماخوردگی اشاره کرد. طبع پیاز گرم و خشک است.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با خواص دارویی پیاز برای سلامتی، مردان، پوست و مو آشنا شویم.

خواص پیاز
خواص پیاز

خواص دارویی و فواید پیاز

1. ضد سرطان

پیاز قرمز از موثرترین مواد غذایی در از بین بردن سلول های سرطانی روده بزرگ و سینه است زیرا سرشار از کورستین و آنتوسیانین است که هر دو خاصیت ضدسرطانی قوی دارند.

مطالعات نشان داده افرادی که پیاز مصرف می کنند کمتر از سایرین به سرطان ابتلا می شوند.

2. سلامت قلب

فلاونوئیدهای موجود در پیاز قرمز برای سلامت قلب مفید است و کلسترول خون را کاهش می دهد. پیاز غنی از ترکیبات آلی گوگرد است که از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرده و با رقیق کردن خون، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

کورستین موجود در پیاز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که به تقویت قلب کمک می کند.

پیاز همچنین در کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به تصلب شرایین مفید است.

3. کاهش قند خون و دیابت

ترکیبات گوگردی و کورستین موجود در پیاز اثر مثبت در کاهش قند خون دارد، اگرچه این تاثیر تنها هنگام مصرف پیاز همراه متفورمین دیده شده است.

پلی فنل های موجود در پیاز نیز نقش مهمی در کنترل گلیسمی دارند.

4. هضم و گوارش

وینولین نوعی فیبر در پیاز است که منبع غذایی عالی برای باکتری های مفید روده به شمار می رود. اگرچه از سوی دیگر خواص ضدباکتری پیاز ممکن است به باکتری های مفید دستگاه گوارش آسیب برساند. بنابراین در صورتی که سیستم گوارش حساس نسبت به خواص ضدباکتری پیاز دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

پیاز به دلیل ترکیات الیگو فرو فوتوز برای پیشگیری و درمان اسهال مفید است و خطر بروز زخم معده را کاهش می دهد. پری بیوتیک موجود در پیاز برای درمان یبوست و کرم معده موثر است.

5. پوکی استخوان

مصرف پیاز سفید از کاهش تراکم استخوانی جلوگیری و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

6. ضد التهاب و آلرژی

کورستین و سایر فلاونوئیدهای پیاز خاصیت ضدالتهابی دارد. پیاز با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین در سلول ها به درمان آلرژی کمک کرده و برای باز شدن و تخلیه سینوس ها و گرفتگی بینی مفید است.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

پیاز حاوی سلنیوم است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و مانع واکنش های بیش از حد آن می شود.

کمبود سلنیوم در سلول های سیستم ایمنی باعث کاهش تولید و رشد سلولی شده و تولید پروتئین های حیاتی و انتقال کلسیم در سلول ها با مشکل مواجه می شود.

اگرچه هنوز از نظر علمی اثبات نشده است اما به نظر می رسد قرار دادن پیاز در کف جوراب عفونت را درمان کرده، برای آبرسانی بدن خوب است و سیستم ایمنی را تقویت می کند زیرا انتهای اعصاب همه اندام های بدن در پا قرار دارد.

8. سرماخوردگی و آنفلوآنزا

چای پیاز برای درمان سریع سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید است، کافیست تعدادی برش پیاز را داخل آب بجوشانید و مقداری زنجبیل برای خوش طعم شدن به آن اضافه کنید.

شربت خانگی سرماخوردگی

شربت عسل و پیاز قرمز یا سفید هم مفید است، یک عدد پیاز و نصف فنجان عسل را به آرامی حرارت داده تا رنگ پیاز شفاف و نرم شود. برای درمان سرماخوردگی هر 3 یا 4 ساعت 1 قاشق چایخوری شربت بخورید. برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا 1 یا 2 قاشق غذاخوری در فصل سرما میل کنید.

9. درمان اختلالات گوش

استفاده از عصاره پیاز روشی است که اغلب افراد برای درمان درد و ناراحتی های گوش استفاده می کنند.

درمان خانگی گوش درد

پیاز را حرارت داده و چند قطره از عصاره آن را به داخل گوش بریزید. همچنین می توانید برش های پیاز را روی گوش بیمار قرار دهید، اگرچه این روش هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

10. آسم و مشکلات تنفسی

پیاز برای درمان بیماری های تنفسی همچون آسم عالی است. خواص ضدالتهابی پیاز نقش عمده ای در این مسئله دارد، برای درمان مشکلات تنفسی پیاز را به رژیم غذایی از جمله انواع سالاد اضافه کنید.

11. درمان بی خوابی

پیاز حاوی پری بیوتیک است که خواب را بهبود بخشیده و استرس را کاهش می دهد.

12. سلامت چشم

گوگرد موجود در پیاز از عدسی چشم محافظت کرده و تولید پروتئین گلوتاتیون را افزایش می دهد. این پروتئین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و خطر ابتلا به گلوکوم، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می دهد مصرف پیاز برای درمان عفونت های چشم مانند کونونوکتیویت و بلفاریت مفید است و عصاره آن به عنوان قطره چشم و برای رفع قرمزی چشم استفاده می شود، اگرچه توصیه می شود قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

13. سلامت دهان و دندان

پیاز خام حاوی ترکیبات گوگردی است که باکتری های عامل پوسیدگی دندان را از بین می برد و به دلیل ویتامین C فراوان به حفظ سلامت دندان ها کمک کرده و دندان درد را درمان می کند.

یکی از معایب مصرف پیاز بوی بد دهان است که حتما لازم است بعد از مصرف دهان خود را خوب بشویید.

14. درمان وبا

خواص ضدباکتری پیاز با ویروس عامل وبا مبارزه کرده و آن را درمان می کند.

15. انرژی بخش

فیبر موجود در پیاز به هضم بهتر غذا کمک کرده و سطح انرژی را پایدار نگه می دارد و اینولین موجود در پیاز استقامت و بنیه بدنی را افزایش می دهد.

16. خواص پیاز برای مردان

پیاز از داروهای گیاهی برای درمان ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ است و مصرف آب پیاز و عسل باروری در مردان را افزایش می دهد.

17. سلامت مغز

آنتی اکسیدان های موجود در پیاز برای دفع سموم مغز مفید می باشد. ترکیبات گوگرد نیز مانع کاهش حافظه مرتبط با سن شده و اختلال حافظه را بهبود می بخشد. اما قسمت اعظم خواص پیاز بعد از پختن آن از بین می رود بنابراین بهترین روش، استفاده از پیاز خام است.

گفته شده پیاز برای درمان سرگیجه و صرع مفید است اما این مسئله هنوز به اثبات نرسیده است.

18. درمان تب

پیاز تب را برطرف کرده و خونریزی بینی را متوقف می کند.

19. یائسگی

پیاز برای بهبود علائم یائسگی مفید است زیرا از کبد محافظت کرده و ضایعات هورمونی را دفع می کند، همچنین دارای مقادیری کلسیم است و از بروز پوکی استخوان که از مشکلات رایج دوران یائسگی است پیشگیری می کند.

زنانی که به طور منظم پیاز مصرف می کنند تراکم استخوانی بیشتری (تا 5 درصد) نسبت به دیگران خواهند داشت.

مصرف پیاز از بروز استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید پیشگیری و درد مفاصل را بهبود می بخشد.

خواص پیاز برای پوست

20. درمان آکنه

پیاز دارای خواص ضدالتهابی، ضد میکروبی و ضد باکتری است که با باکتری های پوست مبارزه کرده و از بروز آکنه و جوش و انواع عفونت جلوگیری می کند.

ماسک ضد آکنه پیاز

برای رفع آکنه و جوش 1 قاشق غذاخوری آب پیاز را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کرده و روی پوست بمالید. پس از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

21. از بین بردن لک های پوستی

ماسک رفع لک تیره و رنگدانه های پوست

1 قاشق غذاخوری آب پیاز تازه را با 1 قاشق غذاخوری ماست مخلوط کرده و 4 یا 5 قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید. ماسک را روی پوست صورت مالیده و به آرامی ماساژ دهید.

ماسک پیاز و آب لیمو

همچنین می توانید 1 قاشق چایخوری آب لیمو تازه را با 2 قاشق چایخوری آب پیاز تازه مخلوط کرده و با پنبه روی پوست بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه بشویید.

ماسک صورت پیاز و زردچوبه

برای از بین بردن لکه های پوست 1 قاشق زردچوبه را با 1 قاشق غذاخوری آب پیاز تازه مخلوط کرده و هر روز روی پوست ماساژ دهید.

22. درخشندگی و جوانسازی پوست

پیاز سرشار از ویتامین های A، E و C است که برای سلامت پوست حیاتی بوده و با مقابله با آسیب رادیکال های آزاد به جوانسازی و درخشندگی پوست کمک می کند. همچنین به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی، باکتری های مضر روی پوست را از بین می برد.

ماسک درخشان کننده صورت

2 قاشق غذاخوری آب پیاز تازه را با 1 قاشق غذاخوری پودر نخود، 1 قاشق چایخوری شیر و 1 قاشق چایخوری جوز هندی مخلوط کرده، لایه نازکی از آن را روی پوست خود قرار دهید و بعد از 15 دقیقه بشویید.

برای رفع بوی بد پیاز می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس نیز به مخلوط اضافه کنید. این ماسک به لایه برداری پوست نیز کمک می کند.

23. ضد پیری

ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در پیاز از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه مضر خورشید و رادیکال های آزاد محافظت کرده و از پیری زودرس پوست و چین و چروک جلوگیری می کند.

ماسک ضد پیری پیاز

1 عدد پیاز متوسط تازه را برش داده و بکوبید، پنبه ای را به عصاره پیاز آغشته کنید و روی پوست بمالید. این کار باعث بهبود جریان خون در سلول های پوستی شده و برای کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست مفید است.

24. درمان زخم و نیش حشرات

برای تسکین زخم و نیش حشرات برش های پیاز را روی زخم یا جای نیش قرار دهید، خواص ضد التهابی پیاز به کاهش سوزش، خارش و تورم ناحیه آسیب دیده کمک می کند.

فواید و مضرات پیاز
فواید و مضرات پیاز

خواص پیاز برای مو

25. افزایش رشد مو

گوگرد موجود در آب پیاز برای کراتین مو حیاتی است و به ضخیم شدن و تقویت موها کمک کرده و تولید کلاژن را افزایش می دهد که تاثیر عالی در درمان ریزش مو و رشد موها دارد.

ماسک موی پیاز

مقداری آب پیاز تازه را روی پوست سر و موها بمالید و بعد از 15 دقیقه با شامپو بشویید.

26. درمان شوره

آب پیاز باکتری های عامل شوره را از بین برده و برای درمان شوره و عفونت های پوست سر مفید می باشد.

ماسک ضد شوره

3 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. روز بعد آن را کوبیده و با 2 قاشق غذاخوری آب پیاز تازه مخلوط و روی پوست صورت بمالید. بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.

روش دیگر: نصف پیاز را کوبیده با مقداری آب مخلوط و روی پوست سر بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید.

27. رفع سفیدی موها

5 عدد پیاز را به مدت 10 دقیقه در 1 لیتر آب جوشانده و بعد از سرد شدن از صافی عبور داده و روی پوست سر بمالید. بهتر است ماسک تا روز بعد روی موها بماند سپس بشویید.

لازم است دو ماه از این ماسک استفاده کنید.

28. خواص پیاز پخته

با این که پیاز خام دارای ترکیبات گوگردی بیشتری است اما پیاز پخته نیز منبع غنی فیبر و مس است که برای هضم و گوارش و سلامت مغز و ارتباطات مغزی عالی است.

همچنین پوست پیاز دارای مقادیر فراوان فلاونوئید است و بهتر است هنگام پوست گرفتن پیاز، بخش کمتری از آن جدا شود.

انواع پیاز

پیاز زرد: گوشت آن سفید عاجی رنگ است که با پوست قهوه ای احاطه شده و عطر قوی شبیه گوگرد دارد.

پیاز سفید: پوست سفید دارد و طعم آن شیرین تر از پیاز زرد است.

پیاز قرمز: این نوع پیاز شیرین تر از بقیه بوده و عطر ملایم تری دارد و گوشت و پوست آن به رنگ قهوه ای تیره است.

ارزش غذایی پیاز

مواد غذایی موجود در 100 گرم پیاز به صورت زیر است:

انرژی: 40 کالری
کربوهیدرات: 9.34 گرم
پروتئین: 1.1 گرم
چربی: 0.1 گرم
فیبر: 1.7 گرم
قند: 4.2 گرم

عوارض جانبی و مضرات پیاز

مصرف پیاز ممکن است باعث کاهش شدید قند خون بخصوص در افراد دیابتی شود.

خوردن بیش از حد پیاز می تواند باعث استفراغ، سوزش و تحریک معده شود.

استفاده موضعی پیاز گاهی با حساسیت پوستی یا جوش های ریز همراه شود، حتما قبل از مصرف تست حساسیت انجام دهید.

زنان باردار و مادران شیرده بهتر است از مصرف پیاز اجتناب کنند زیرا باعث سوزش سر دل می شود.

بیماران قلبی و افرادی که داروهای فشار خون مصرف می کنند در خوردن پیاز احتیاط کنند.

تداخل اثر پیاز با داروهای ضد انعقاد ممکن است باعث خونریزی یا کبودی شود.

مصرف پیاز با آسپرین و داروهای لیتیوم تداخل دارد.

پیاز ممکن است باعث بروز میگرن و نفخ شود، در صورت بروز این موارد با پزشک مشورت کنید.

منبع: stylecraze – beautyglimpse

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده