خواص چای ترش | 19 خاصیت جادویی چای قرمز برای پوست، مو و لاغری

چای ترش یا چای قرمز یا چای مکه (چای مکی) از انواع چای و دمنوش است که از کاسبرگ های گل گیاه جامائیکا تهیه می شود. چای ترش هم به صورت گرم و هم سرد طرفداران زیادی در جهان دارد.

چای ترش نوشیدنی کم کالری، به رنگ قرمز یاقوتی و طعم ترش است که معمولا با شکر یا عسل میل می شود. از جمله خواص چای ترش می توان به کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون، لاغری و کاهش وزن، درمان یبوست، افسردگی و حفظ سلامت کبد و دستگاه گوارش اشاره کرد.

طبع چای ترش سرد و خشک است.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با خواص دارویی چای ترش برای پوست، مو، سلامتی و لاغری آشنا شویم.

خواص چای قرمز
خواص چای قرمز

خواص دارویی و فواید چای ترش

1. کاهش فشار خون بالا

چای ترش برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است و خطر ابتلا به فشار خون بالا در افراد سالم را کاهش می دهد.

این خاصیت چای ترش از خواص ضدالتهابی و دیورتیک آن نشات گرفته، برای اثربخشی لازم است چند هفته و هر روز سه فنجان چای ترش مصرف شود.

2. کاهش کلسترول خون

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد که به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و سایر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

3. کاهش سطح قند خون

مصرف چای قرمز برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 عالی است زیرا چای ترش دارای خواص هیپولپیدمی (کاهنده چربی) و هیپوگلیسمی است که باعث کاهش قند خون می شود.

هشدار: در صورت مصرف داروهای دیابت و کاهنده قند خون از مصرف چای ترش اجتناب کنید زیرا باعث افت شدید قند خون می شود.

4. حفظ سلامت کبد

آنتی اکسیدان های فراوان موجود در چای ترش باعث خنثی شدن اثر منفی رادیکال های آزاد بر بافت ها و سلول های بدن از جمله کبد شده و به حفظ سلامت کبد و درمان کبد چرب کمک می کند.

5. قاعدگی و پریود

نوشیدن چای گرم در دوران پریود خانم ها به تسکین گرفتگی قاعدگی کمک می کند بخصوص چای ترش که اثر فوری در کاهش درد دارد.
چای ترش فعالیت هورمون ها را متعادل کرده و در بهبود خلق و خو، رفع گرفتگی ها و سایر مشکلات دوره قاعدگی موثر است.

6. درمان افسردگی

چای ترش منبع غنی فلاونوئیدها است که دارای خواص ضد افسردگی بوده و سیستم عصبی را آرام و اضطراب و استرس را کاهش می دهد.

7. هضم و گوارش

چای مکه خاصیت دیورتیک دارد به همین دلیل باعث افزایش ادرار و بهبود حرکت روده شده، عملکرد روده و مثانه را بهبود می بخشد، یبوست و سوهاضمه را برطرف و برای سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

8. خنک کننده بدن

چای ترش اثر خنک کنندگی فوری دارد، تشنگی را برطرف کرده و به دلیل خاصیت دیورتیک سموم بدن را از طریق ادرار دفع می کند.

ورزشکاران برای رفع تشنگی چای ترش سرد مصرف کنند.

9. کاهش وزن

چای ترش جایگزین خوبی برای کافئین است زیرا باعث کاهش جذب نشاسته و قند در بدن شده و تولید آمیلاز را متوقف و به لاغر شدن کمک می کند زیرا آمیلاز باعث افزایش فرایند جذب کربوهیدرات ها در بدن می شود.

چای ترش از مشهورترین نوشیدنی های لاغر کننده در جهان است زیرا با افزایش ادرار و رفع یبوست باعث دفع بهتر مواد از بدن شده و به سوخت و ساز و متابولیسم بدن کمک می کند.

نکته: اگر هنگام مصرف چای ترش از عسل یا شکر استفاده کنید تاثیر آن در لاغری به مراتب کمتر خواهد شد.

10. تقویت سیستم ایمنی بدن

چای ترش سرشار از ویتامین C است و برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن عالی است و از بروز سرماخوردگی، عفونت ویروسی و آنفلوآنزا پیشگیری می کند.

11. ملین قوی

چای قرمز خاصیت ملین دارد و برای رفع یبوست مفید می باشد.

12. ضد سرطان

چای ترش دارای خواص ضدالتهابی و اثر مشابه شیمی درمانی روی سلول های سرطانی و تومورها می باشد که از رشد و گسترش تومورها جلوگیری کرده و به درمان سرطان کمک می کند.

13. ضد باکتری

چای ترش دارای خواص ضدباکتری و ضدکرم می باشد و نوشیدن چای ترش برای درمان زخم ها مفید می باشد.

خواص چای ترش برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

14. بوتاکس طبیعی

گل چای ترش به نام “بوتاکس طبیعت” مشهور شده است. چای ترش فعالیت آنزیم الاستاز را مهار می کند. این آنزیم با تجزیه الاستین طبیعی پوست و پروتئین های کلاژن روی جوانی و شادابی پوست اثر منفی می گذارد.

بوتاکس خانگی پوست

کافیست چند گلبرگ از گل چای ترش را کوبیده و روی پوست صورت به جز چشم ها قرار داده و بعد از 15 دقیقه بشویید.

15. مرطوب کننده پوست

نوشیدن چای ترش به هیدراتاسیون و حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

16. پاکسازی پوست

چای ترش منبع طبیعی آلفا هیدروکسی اسید است که پوست را پاکسازی کرده، چربی پوست را کنترل و منافذ پوست را باز می کند. به همین دلیل مصرف چای ترش باعث شادابی، نرم شدن و جوانسازی پوست می شود.

ماسک پاک کننده پوست

چند عدد گلبرگ چای ترش را کوبیده و با مقداری آب مخلوط کنید. 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه کرده و روی پوست صورت بمالید تا آلودگی ها را از منافذ پوست پاک کند. بعد از 20 دقیقه بشویید.

17. ضد پیری

آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش علائم و نشانه های پیری در چهره همانند از دست دادن رطوبت و چین و چروک ها را کاهش داده و به جوانسازی پوست و چهره کمک می کند.

خواص چای ترش برای پوست
خواص چای ترش برای پوست

ماسک ضد پیری

پودر گل چای ترش و پودر اسطوخودوس (هریک به اندازه 1 قاشق چایخوری) را با 2 قاشق چایخوری خاک رس سبز مخلوط کرده و سپس مقداری آب (یا ماست یا عسل) به آن افزوده و هم بزنید تا خمیر غلیظ به دست بیاید.

ماسک را روی کل صورت به جز چشم ها مالیده و بگذارید خشک شود. سپس مقداری آب روی ماسک اسپری کنید تا مجددا مرطوب شود و با انگشت کمی ماساژ دهید و ماسک را با دست جدا کنید.

تا زمانی که ماسک به طور کامل از پوست جدا شود به اسپری آب و ماساژ ادامه دهید. در پایان از مرطوب کننده استفاده کنید.

این ماسک سرشار از آنتی اکسیدان است، چربی پوست را کنترل می کند و با بهبود گردش خون در این نواحی به درخشندگی و صاف شدن پوست صورت کمک می کند.

دو یا سه بار در ماه از این ماسک استفاده کنید، دقت کنید که خاک رس اگر به مدت زیادی روی پوست بماند باعث جذب رطوبت و خشکی پوست می شود.

خواص چای ترش برای مو

18. افزایش رشد مو

چای ترش برای افزایش رشدمو و ضخیم کردن موها عالی است و به حفظ رطوبت موها کمک می کند.

ماسک ضخیم کننده مو

گلبرگ های خشک 2 یا 3 گل چای ترش را داخل کوزه ای ریخته و مقداری روغن بادام شیرین به آن اضافه کنید تا کل حجم مخلوط حدود 100 گرم شود. به مدت یک ماه آن را پشت پنجره که رو به آفتاب است قرار دهید و در طول این مدت گاهی آن را تکان دهید.

بعد از این مدت، روغن به دست آمده را جدا کرده و هر بار 2 ساعت قبل از شستن موها، آن را به پوست سر و موها بمالید. این ماسک باعث افزایش رشد موها شده و موها را ضخیم می کند.

ماسک برای ابریشمی شدن مو

4 فنجان آب گرم را با 1 قاشق غذاخوری گل خشک چای ترش یا دو عدد چای ترش کیسه ای مخلوط کرده و بگذارید 20 دقیقه بماند. بعد از سرد شدن و در مرحله آخر آبکشی، موها را با چای ترش بشویید.

ماسک مرطوب کننده مو

8 عدد گل چای ترش را کوبیده و با مقداری آب مخلوط کنید. خمیر حاصل را روی پوست سر و موها مالیده و بعد از یک ساعت با آب بشویید.

دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. این ماسک مرطوب کننده، فولیکول های مو را نیز تغذیه کرده و باعث افزایش رشد موها می شود.

ماسک چای ترش برای موهای خشک

پودر گلبرگ چای ترش، شیر نارگیل، عسل و ماست (هریک به اندازه 2 قاشق غذاخوری) را با 4 قاشق غذاخوری آلوئه ورا مخلوط کرده و خمیر غلیظ حاصل را روی پوست سر و موها بمالید. بعد از 30 دقیقه با آب گرم بشویید.

از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید تا خشکی و شکنندگی موها را برطرف کرده و از موخوره جلوگیری کند.

19. خواص چای ترش در طب سنتی

کاهنده فشار خون
رقیق کننده خون
کنترل کلسترول و قند خون
درمان اختلالات کبدی و صفرایی
آرامش بخش
کاهش حرارت بدن
درمان کم خونی
مفید برای افراد گرم مزاج

افراد سرد مزاج مقداری عسل یا شیرین کننده به چای ترش اضافه کرده و میل کنند.

طرز تهیه چای ترش

2 فنجان آب را داخل قوری بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس 1/4 فنجان گلبرگ چای ترش را به آن اضافه کرده و از روی حرارت بردارید.

مدتی صبر کنید تا چای دم بکشد و رنگ چای قرمز شود. سپس 2 فنجان دیگر آب به چای ترش داغ افزوده و در حالی که هنوز گرم است 1 یا 2 قاشق عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

چای ترش گرم به چای جامائیکا نیز مشهور است.

برای تهیه چای ترش سرد کافیست چند قطعه یخ را به همراه چای ترش آماده شده داخل لیوان ریخته و در صورت تمایل برگ نعناع تازه و لیمو به آن اضافه کنید.

ارزش غذایی چای ترش

مواد غذایی موجود در 100 گرم چای ترش به صورت زیر است:

انرژی: 37 کالری
چربی: 0.65 گرم
قند: 7 گرم
کربوهیدرات: 7.41 گرم
فیبر: 0.3 گرم
پروتئین: 0.43 گرم
آهن: 8.64 میلی گرم

عوارض جانبی و مضرات چای ترش

  • چای ترش باعث کاهش سطح استروژن می شود، در صورت استفاده از روش جایگزینی هورمونی (HRT ) یا قرص جلوگیری از بارداری، از مصرف چای ترش اجتناب کنید.
  • مصرف چای ترش باروری و توانایی تولید مثل را کاهش داده و مصرف آن برای کسانی که قصد بچه دار شدن دارند و همچنین زنان باردار توصیه نمی شود.
  • نوشیدن چای ترش به دلیل کاهش فشار خون و خاصیت دیورتیک آن، ممکن است باعث گشاد شدن رگ های خونی شود، مصرف چای سبز برای افراد مبتلا به فشار خون پایین یا کسانی که داروی فشار خون بالا مصرف می کنند توصیه نمی شود.
  • مصرف چای ترش در طول دوره درمان شیمی درمانی یا پرتو درمانی برای افراد مبتلا به سرطان مضر است زیرا روی سلول های سرطانی در پوست و مغز تاثیر گذاشته و ممکن است با داروهای ضد سرطان تداخل داشته باشد.
  • نوشیدن چای ترش باعث ایجاد توهم در فرد شده و ممکن است به گیجی یا حالت مستی بینجامد. به همین دلیل قبل از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد از جمله رانندگی از مصرف چای ترش اجتناب کنید.

منبع: stylecraze doctorshealthpress beautymunstajessoshii

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده