خواص کره بادام زمینی | 26 خاصیت جادویی کره بادام زمینی برای سلامتی، لاغری، پوست و مو

کره بادام زمینی ماده غذایی خمیری شکل و خوشمزه ای است که از دانه های بادام زمینی خشک و بو داده به دست می آید و دارای خواص دارویی فراوان می باشد.

از جمله خواص کره بادام زمینی می توان به لاغری و چاقی، سلامت قلب، پیشگیری از دیابت، بدنسازی، تقویت استخوان ها، درمان افسردگی و یبوست اشاره کرد. کره بادام زمینی فوق العاده انرژی بخش است و برای زنان باردار و کودکان نیز بسیار مفید است.

طبع کره بادام زمینی متعادل است.

خواص کره بادام زمینی
خواص کره بادام زمینی

جالب است بدانید:

  • کره بادام زمینی در دو نوع اصلی تولید می شود: کره بادام زمینی نرم و خمیری شکل که محبوب زنان و کودکان است و کره بادام زمینی ترد که تکه های خرد شده بادام زمینی در آن یافت می شود و مردان آن را ترجیح می دهند.
  • کره بادام زمینی اولین بار سال 1884 در آمریکا تولید شده است.
  • فوبیای arachibutyrephobia نوعی ترس شدید از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان است!
  • اغلب کره های بادام زمینی تولید شده وگن و بدون گلوتن هستند.
  • در هلند به آن “پنیر بادام زمینی” می گویند.
  • افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است توانایی تشخیص بوی کره بادام زمینی را از دست بدهند، به همین دلیل از “تست کره بادام زمینی” گاهی برای تشخیص آلزایمر استفاده می شود.
  • روغن موجود در کره بادام زمینی برای جدا کردن آدامس از موها موثر است.
  • طبق قانون آمریکا، کره بادام زمینی باید حداقل 90 درصد بادام زمینی داشته باشد.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص کره بادام زمینی برای سلامتی و پوست و مو آشنا شده و درباره ارزش غذایی و مضرات آن بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید بادام زمینی

1. خواص کره بادام زمینی برای لاغری

مصرف کره بادام زمینی به مقدار مناسب به کاهش اشتها کمک می کند زیرا سرشار از چربی های سالم، پروتئین و فیبر است که قند خون را ثابت نگه داشته و فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

2. خواص کره بادام زمینی برای چاقی

تاثیر بادام زمینی در کاهش یا افزایش وزن به مقدار مصرف آن بستگی دارد، اگرچه مصرف مقادیر کمتر آن برای لاغری مفید است اما به دلیل کالری فراوان برای افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند نیز مفید می باشد.

لازم به ذکر است 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی حدود 200 کالری است و مصرف آن به صورت میان وعده و سه بار در روز می تواند تا 600 کالری نیاز بدن را تامین کند.

هشدار: از مصرف بیش از حد کره بادام زمینی اجتناب کرده و قبل از مصرف آن به صورت رژیمی، حتما با پزشک مشورت کنید.

3. خواص کره بادام زمینی برای بدنسازی

کره بادام زمینی به دلیل پروتئین، کالری و چربی های غیر اشباع موجود در آن ماده عالی برای بدنسازی محسوب می شود زیرا انرژی مورد نیاز بدن ورزشکاران و بدنسازان را تامین کرده و پروتئین فراوان آن به حجیم شدن عضلات بدن کمک می کند.

4. خواص کره بادام زمینی برای کودکان

مصرف کره بادام زمینی در کودکان یبوست را درمان کرده، بینایی را تقویت می کند و به تامین انرژی مورد نیاز بدن کودک کمک می کند.

کره بادام زمینی به دلیل محتوای کلسیم موجود در آن به رشد و توسعه استخوان های کودک کمک می کند و مصرف منظم آن برای حافظه بچه ها مفید است.

کره بادام زمینی اشتهای کودک را افزایش داده و بخصوص برای کودکانی که کمبود وزن دارند بسیار مفید است.

5. خواص کره بادام زمینی در بارداری

برخی مطالعات نشان داده مصرف کره بادام زمینی در زنان باردار سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده، از نقایص بارداری پیشگیری می کند و به دلیل محتوای پروتئین و مواد مغذی فراوان، برای رشد جنین مفید است.

اما نتایج مطالعه ای نشان داده خطر بروز آلرژی به بادام زمینی در نوزادانی که مادر آن ها در دوران بارداری دو یا چند بار در هفته کره بادام زمینی مصرف می کرده بیشتر از سایرین است اما از آن جا که این تحقیق روی نوزادانی انجام شده که از سایر آلرژی های غذایی نیز رنج می برده اند نمی توان به صورت قطعی نظری داد.

هشدار: با توجه به ضد و نقیض بودن نتایج های به دست آمده توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده قبل از مصرف کره بادام زمینی حتما با پزشک مشورت کنند.

6. انرژی بخش

چربی های سالم، پروتئین و فیبر موجود در کره بادام زمینی فوق العاده انرژی بخش بوده و مصرف صبحگاهی این ماده غذای دوست داشتنی به تامین انرژی مورد نیاز روزانه بدن کمک زیادی می کند.

7. سلامت قلب

کره بادام زمینی حاوی مقادیر زیاد چربی های دوستدار قلب از جمله چربی های با یک پیوند و چند پیوند غیر اشباع می باشد که مانع تشکیل پلاک در دیواره عروق خونی شده و خطر بروز آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

محتوای چربی موجود در کره بادام زمینی تقریبا برابر روغن زیتون است، این چربی های سالم به افزایش کلسترول خوب بدن و کاهش کلسترول بد کمک می کند.

بادام زمینی منبع عالی ترکیباتی همچون رزوراترول، اسید فنولئیک، فلاونوئیدها و فیتواسترول ها نیز می باشد که جذب کلسترول از مواد غذایی را کاهش می دهند.

تحقیقات نشان داده مصرف 5 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی در طول هفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان را تا 44 درصد کاهش می دهد.

8. سرطان

به نظر می رسد مصرف بادام زمینی و کره آن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بخصوص در زنان را کاهش می دهد اگرچه علت آن به طور کامل شناخته نشده اما احتمالا به دلیل فیبر و چربی های غیر اشباع و خاصیت ضد التهابی آن می باشد که مانع رشد پولیپ ها می شود.

اگرچه پولیپ ها معمولا توده های خوش خیم و غیرسرطانی هستند اما مخصوصا در سنین بالا می توانند عاملی برای بروز سرطان روده بزرگ باشند.

کره بادام زمینی حاوی بی سیتوسترول نیز می باشد که خاصیت ضد سرطانی داشته و برای کاهش علائم سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه مفید است.

9. توانایی شناختی

مصرف منظم کره بادام زمینی به دلیل مقادیر فراوان چربی های ضد التهابی و نیاسین مانع بروز اختلالات شناختی در افراد می شود.

تحقیقات نشان داده محتوای نیاسین در کره بادام زمینی خطر ابتلا به آلزایمر را تا 70 درصد کاهش می دهد.

10. سنگ های صفراوی

تا سال ها اعتقاد بر این بود که سنگ های صفراوی به دلیل مصرف غذاهای پرچرب ایجاد می شود اما امروزه ثابت شده افرادی که مواد غذایی کم چرب مصرف می کنند حتی بیشتر از دیگران به این عارضه دچار می شوند.

اگرچه به طور کلی سنگ های صفراوی پایه کلسترولی دارند اما در صورتی که میزان کافی کلسترول در جریان خون باشد این سنگ ها را در خود حل کرده سنگ صفراوی را از بین می برد در حالی که رژیم غذایی کم چرب از حل شدن این سنگ ها جلوگیری می کند.

مصرف کره بادام زمینی راهی عالی برای جلوگیری از تشکیل سنگ صفراوی می باشد. تحقیقات نشان داده مصرف تنها 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی در طول هفته، خطر ابتلا به سنگ های صفراوی و بیماری های صفرا را تا 25 درصد کاهش می دهد.

11. تعادل آب بدن

کره بادام زمینی منبع خوب پتاسیم است که باعث دفع سدیم بیش از حد بدن از طریق ادرار شده و به متعادل سازی آب بدن و کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

12. قند خون و دیابت

کره بادام زمینی حاوی پروتئین و چربی های غیر اشباع است که باعث بهبود حساسیت به انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

توجه: در موارد اورژانسی حتما به پزشک مراجعه کنید.

13. گیاهخواران

کره بادام زمینی یک ماده غذایی سرشار از پروتئین است و برای گیاهخواران بسیار مفید است.

لازم به ذکر است 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی 8 گرم پروتئین است.

14. میگرن

کره بادام زمینی منبع غنی منیزیم است که نقش مهمی در پیشگیری و کاهش شدت سردردهای میگرن ایفا می کند.

15. هضم و یبوست

فیبر موجود در کره بادام زمینی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و به دلیل فیبر فراوان از بروز یبوست پیشگیری می کند.

16. سلامت استخوان

کره بادام زمینی منبع خوب کلسیم و منیزیم است که برای سلامت و تقویت استخوان ها ضروری بوده و به رشد استخوان کودکان و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالان کمک می کند.

17. افسردگی

تریپتوفان موجود در بادام زمینی به افزایش سروتونین در بدن کمک می کند. تحقیقات نشان داده مصرف حداقل 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی در هفته علائم افسردگی را کاهش داده و خلق و خو را بهبود می بخشد.

نکته مهم: کره بادام زمینی خالص و بدون افزودنی های مضر – از قبیل شکر و چربی های ترانس – بسیار مفید است اما برای تولید کره بادام زمینی های موجود در بازار معمولا از ترکیبات و افزودنی ها استفاده شده، بنابراین توصیه می شود حتما بادام زمینی طبیعی و خالص تهیه کنید.

فواید و مضرات کره بادام زمینی
فواید و مضرات کره بادام زمینی

خواص کره بادام زمینی برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

18. پاکسازی پوست

استفاده موضعی از کره بادام زمینی به پاکسازی پوست کمک کرده و آلودگی ها و ناخالصی های پوست را از بین می برد.

ماسک صورت کره بادام زمینی

کافیست مقداری کره بادام زمینی روی پوست خود مالیده و بعد از خشک شدن، ماسک را با ماساژ حرکات دایره ای از روی پوست پاک کنید و در پایان با آب گرم بشویید و خشک کنید.

19. سلامت پوست

کره بادام زمینی حاوی منیزیم، ویتامین B و E است که به سلامت پوست کمک کرده و پوست را نرم و صاف می کنند.

کافیست مقداری کره بادام زمینی و عسل را مخلوط کرده و روی پوست صورت بمالید.

20. کرم اصلاح

اگر کرم اصلاح تان تمام شده نگران نباشید! کافیست قبل از اصلاح لایه نازکی کره بادام زمینی به نواحی مورد نظر بمالید، چربی های موجود در کره بادام زمینی پوست را نرم و مرطوب کرده و از خراشیدگی های پوستی حین اصلاح پیشگیری می کند.

21. تغذیه و تقویت مو

کره بادام زمینی به دلیل محتوای غنی از مواد مغذی و چربی های سالم، به سلامت و تقویت موها کمک کرده و برای مرطوب شدن مو مفید است.

کافیست مقداری کرده بادام زمینی به موها مالیده و بعد از 15 دقیقه با آب و شامپوی معمول خود بشویید.

سایر کاربردهای کره بادام زمینی

22. پاک کردن لک شیشه اتومبیل

اگر شیشه اتومبیل با فضولات پرندگان کثیف شده کافیست مقداری کره بادام زمینی روی آن مالیده و بعد از 10 دقیقه با آب بشویید.

23. پاک کردن چسب

اگر مبلمان، فرش یا دست های شما چسبی شده کافیست مقداری کره بادام زمینی روی آن بمالید تا چسب به راحتی جدا شود.

24. خوش طعم کردن پاپ کورن

برای خوشمزه شدن پاپ کورن، نصف فنجان شکر و عسل را جوشانده و نصف فنجان کره بادام زمینی و 1 قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. سپس پاپ کورن را به آن افزوده و خوب مخلوط کنید و بعد از خنک شدن میل کنید.

25. پاک کردن آدامس از لباس و مو

برای از بین بردن آدامس چسبیده به لباس، مو و غیره کافیست مقداری کره بادام زمینی روی آن مالدیه و بعد از چند دقیقه بشویید.

26. از بین بردن بوی غذاها

اگر فضای آشپزخانه را بوی غذای پر ادویه پر کرده است کافیست 1 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را داخل تابه به مدت چند دقیقه کوتاه سرخ کنید تا بوی بد برطرف شود.

ارزش غذایی کره بادام زمینی

مواد مغذی موجود در 100 گرم کره بادام زمینی عبارت است از:

کالری: 598
پروتئین: 22.21 گرم
چربی: 51.36 گرم
کربوهیدرات: 22.31 گرم
فیبر: 5 گرم
شکر: 10.49 گرم

عوارض جانبی و مضرات کره بادام زمینی

  • برخی افراد نسبت به کره بادام زمینی حساسیت دارند که می تواند با علائمی همچون استفراغ، اسهال، درد شکمی، آنافیلاکسی، آسم و آنژیوادم همراه باشد و در صورت عدم رسیدگی، شوک آنافیلاکسی ممکن است باعث مرگ شود.
  • مصرف زیاد کره بادام زمینی باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

منبع: naturalfoodseries organicfacts drhealthbenefits activebeautiful

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده