روش های خانگی برای درمان سریع آبریزش بینی در کودکان و بزرگسالان

گرفتگی و آبریزش بینی یکی از آزار دهنده ترین علائم سرماخوردگی است که برای همه ما اتفاق می افتد و ما به راحتی می توانیم در خانه این مشکل را برطرف کنیم.

درمان آبریزش بینی
درمان آبریزش بینی

دلایلی مختلفی برای آبریزش بینی وجود دارد اما شایع ترین آن عفونت ویروسی سینوس ها و سرماخوردگی است.

در ادامه این بهترین راه ها و روش های خانگی برای قطع آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی و آلرژی در کودکان و بزرگسالان را برای شما ارائه کرده ایم. با پرشین استار همراه باشید؛

چگونه آبریزش بینی را از بین ببریم؟

1. مایعات زیادی بنوشید

در صورت داشتن علائم احتقان بینی، نوشیدن مایعات زیاد و آبرسانی بدن می تواند کمک کننده باشد.

این تضمین می کند که مخاط سینوس ها مرطوب تر شده و خارج کردن آن راحت تر می شود در غیر این صورت، ممکن است این مخاط ضخیم و چسبنده باشد و باعث گرفتگی بیشتر بینی شود.

بیشتر از آب، آبمیوه ها و آب سبزیجات طبیعی استفاده کنید و از نوشیدن نوشیدنی هایی که باعث کم آبی بدن می شوند مانند قهوه و مشروبات الکلی خودداری کنید.

2. چای داغ بنوشید

نوشیدنی های گرم مانند انواع چای و دمنوش های گیاهی ممکن است به دلیل گرما و بخار که دارند به باز شدن راه های هوایی کمک کرده و گرفتگی بینی و آبریزش بینی را درمان کنند.

برخی چای های گیاهی ممکن است حاوی ترکیبات ضد احتقان خفیف باشند، بیشتر به دنبال دمنوش هایی باشید که حاوی گیاهان ضد التهابی و آنتی هیستامین مانند بابونه، زنجبیل، نعنا یا گزنه هستند.

یک فنجان چای گیاهی داغ (ترجیحا بدون کافئین) تهیه کنید و قبل از نوشیدن بخار را استنشاق کنید. گلو درد اغلب با آبریزش بینی همراه است – نوشیدن چای گیاهی گرم می تواند به تسکین گلو درد نیز کمک کند.

3. صورت خود را بخور دهید

بخور دادن به درمان آبریزش بینی کمک می کند. یک مطالعه در سال 2015 بر روی مبتلایان به سرماخوردگی نشان داده که استنشاق بخار به طور موثری گرفتگی و آبریزش بینی را درمان می کند. این مدت زمان بهبودی بیماری را حدود یک هفته در مقایسه با عدم استنشاق بخار کاهش می دهد.

چگونه صورت خود را بخور دهیم؟

در یک قابلمه ی بزرگ آب بریزید و آن را روی اجاق بگذارید تا آب آن داغ شود اما به جوش نیاید و بخار ایجاد کند.

صورت خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی بخار قرار دهید. نفس های عمیقی از بینی بکشید.

سپس بینی خود را با یک دم بیرون دهید تا از شر مخاط ها خلاص شوید.

در صورت تمایل، چند قطره از روغن های ضروری را به آب بخور صورت خود اضافه کنید.

اکالیپتوس، نعناع، رزماری، مریم گلی، درخت چای (melaleuca) و روغن آویشن گزینه های بسیار خوبی هستند. ترکیبات موجود در این گیاهان (مانند منتول و تیمول) نیز در بسیاری از مواد به عنوان ضد احتقان به شمار می روند.

4. دوش آب گرم بگیرید

گفته می شود که دوش آب گرم هم می تواند به کاهش احتقان و درمان سریع آبریزش بینی کمک کند. صورت و سینوس های خود را مستقیما در معرض بخار حاصل از آب گرم قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

5. داخل بینی خود را با آب بشویید

شستشوی داخلی بینی با آب مقطر یا آب نمک می تواند با تمیز کردن سینوس ها به درمان گرفتگی و آبریزش بینی کمک کند.

برای شستشوی سینوس ها می توانید از نتی پات استفاده کنید؛ وسیله ای شبیه یک قوی کوچک که افراد از آن برای پاک سازی سینوس ها و بینی خود استفاده می کنند.

برای استفاده از نتی پات شخص باید روی سینک تکیه دهد، سر خود را به یک طرف خم کند و آب را با استفاده از نتی پات وارد یکی از سوراخ های بینی کند. اگر این کار درست انجام شود، آب از سوراخ بینی مخالف خارج می شود.

6. غذا های تند بخورید

غذا های تند می توانند علائم احتقان بینی را درمان کنند. ادویه جات تند مانند انواع فلفل ها یا زنجبیل گزینه های بسیار خوبی در این زمینه هستند که ضمن ایجاد احساس گرما هنگام غذا خوردن، می توانند مشکلات سینوس را تسکین دهند.

7. روی بینی خود کپسایسین بمالید

کپسایسین ماده ای شیمیایی است که از فلفل های قرمز استخراج می شود، اگر این ماده را روی بینی خود بمالید، می تواند به درمان آبریزش بینی ناشی از احتقان کمک کند.

مطالعات متعددی نشان داده اند که کپسایسین در درمان سریع آبریزش بینی مؤثرتر از بودسوناید است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

آبریزش بینی معمولا یک وضعیت اورژانسی نیست. با این وجود، می تواند نشانه ای از بیماری های مزمن یا حاد مانند عفونت سینوس یا رینیت باشد.

اگر آبریزش بینی بعد از گذشت چند روز بهبودی نداشته باشد بهتر است به پزشک بمراجعه کنید به خصوص اگر فرد علائم شبیه آنفولانزا را تجربه کرده باشد.

منابع : healthlinemedicalnewstoday

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده