25+ روش درمان موخوره | علت و روش های پیشگیری از موخوره چیست؟

موخوره یکی از شایع ترین اختلالات مو می باشد که معمولا در موهای خشک رخ می دهد. موخوره زمانی ایجاد می شود که لایه محافظ مو یا کوتیکول مو آسیب می بیند، در این صورت انتهای موها شکسته شده، به دو یا چند رشته تقسیم می شود و در صورت عدم درمان ممکن است به وسط موها نیز ادامه پیدا کند.

درمان موخوره
درمان موخوره

علت موخوره

موخوره ممکن است به دلایل مختلف داخلی یا خارجی رخ دهد.

فاکتورهای خارجی شامل موارد فیزیکی مانند شانه کردن نادرست، شانه کردن موی خیس یا خشک کردن بیش از حد موها با سشوار یا عوامل محیطی مانند خشکی موها در اثر قرار گرفتن در نور آفتاب می باشد.

برخی عوامل داخلی نیز در بروز موخوره موثر هستند. موخوره می تواند حاصل رژیم غذایی نامناسب، اختلالات هورمونی یا کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد.

برخی علل موثر در بروز موخوره عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از ابزار داغ برای آراستن مو مانند اتوی مو، سشوار، شانه های داغ
  • استفاده مکرر از مواد شیمیایی مانند مش و رنگ مو
  • استفاده از ابزاری که باعث تقسیم مو یا گره افتادن به موها می شود مانند برس یا شانه های نامرغوب، برس گرد و غیره
  • آسیب های ناشی از محیط مانند سرما، گرما، باد و سایر تغییرات آب و هوایی
  • سهل انگاری در مراقبت از مو
  • تکنیک های نادرست برای برطرف کردن گره مو مانند شانه کردن موهای خیس
  • شستشوی زیاد موها
  • استفاده از محصولات نامرغوب مراقبت از مو
  • مصرف بیش از حد محصولات آرایش مو مانند ژل، تافت و اسپری
  • کوتاه کردن مو با قیچی نامرغوب
  • شانه کردن بیش از حد موها
  • خشک کردن موها با حوله
  • خشکی موها

درمان موخوره

متاسفانه موخوره درمان قطعی ندارد و تنها راه خلاص شدن از آن کوتاه کردن موها می باشد اما با استفاده از برخی روش های خانگی، گیاهی و رعایت نکات مراقبت از مو می توان از موخوره جلوگیری کرده و در برخی موارد آن را درمان کرد.

درمان موخوره با کوتاه کردن مو

1. روش صحیح کوتاه کردن مو

مرحله اول: ابتدا موهای آسیب دیده را بررسی کنید، می توانید از آینه استفاده کرده و موها را با دقت نگاه کنید، موخوره معمولا در نوک موها و گاهی در نقاط دیگر مو ایجاد می شود.

موخوره و آسیب های مرتبط معمولا به چند شکل مختلف ممکن است رخ دهد، اگر هریک از این موارد را مشاهده کردید نسبت به کوتاه کردن مو اقدام کنید:

  • نوک موها به دو یا چند شاخه تقسیم شده باشد.
  • نقاط سفید در انتهای موها دیده شود.
  • گره های تک رشته ای که بیشتر در موهای خشک و فر ایجاد می شود.

مرحله دوم: اگر قصد کوتاهی کامل ندارید می توانید خودتان با استفاده از قیچی مو (نه قیچی های معمولی) قسمت آسیب دیده را کوتاه کنید. برای این کار حدود 0.64 سانتی متر بالاتر از محل موخوره را قیچی کنید.

اگر کوتاهی مو، به ناحیه آسیب دیده بیش از حد نزدیک باشد احتمال عود موخوره وجود دارد. در برخی موارد گردی کوچکی در بالای محل آسیب دیده مشاهده می شود، مطمئن شوید که از بالای آن نقطه کوتاه کنید.

مرحله سوم: به طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید. با توجه به سلامت مو، نوع مو و مدت زمانی که برای درمان در نظر گرفته اید هر یک ماه تا سه ماه نسبت به کوتاهی موها اقدام کنید.

اگر نمی خواهید موهای تان خیلی کوتاه به نظر برسد از تکنیک کوتاه کردن لایه ای استفاده کنید. از آرایشگر بخواهید موهای آسیب دیده را کوتاه کرده و موهای سالم در سطوح زیرین را دست نخورده بگذارد.

مرحله چهارم: پس از کوتاه کردن مو، اگر قصد استفاده از نرم کننده دارید حتما دقت کنید که برخی محصولات تنها موخوره را پنهان می کنند و مشکل اصلی همچنان پابرجاست. از این محصولات می توانید برای ترمیم موقت استفاده کنید اما در طولانی مدت ممکن است باعث خشکی و آسیب بیشتر موها شود.

درمان موخوره با شستشو، خشک کردن و شانه کردن موها

2. شامپو بیش از حد می تواند روغن های سالم پوست را از بین برده و موها را خشک و آسیب پذیر کند. موهای خود را بیش از سه بار در هفته نشویید.

3. هنگام شستن مو با شامپو، موها را به پایین سر بیاورید و تنها پوست سر و ریشه موها را شستشو دهید، بقیه موها با کف شامپو که به سمت پایین می رود تمیز می شود.

4. آب گرم چربی های مفید مو را از بین می برد. تا آن جایی که می توانید از آب خنک تر استفاده کنید.

5. پس از اتمام شستشو، موها را فشار دهید تا بیشتر آب آن بچکد. سپس مقداری نرم کننده مطمئن به موها اعمال کنید و بیشتر روی نوک مو تمرکز داشته باشید. بعد از 3 دقیقه آن را بشویید.

6. موها را به آرامی خشک کنید، مالیدن مو به حوله خشک ممکن است باعث آسیب موها شود. به جای آن حوله میکروفایبر را روی موها گذاشته و به آرامی آب آن را بگیرید و بگذارید موها به طور طبیعی کاملا خشک شود.

7. اگر در خشک کردن موها عجله دارید می توانید از سشوار با باد کم یا متوسط استفاده کنید که باد حاصل چندان داغ نباشد و آن را چند سانتی متر دورتر از موها نگه دارید.

8. اگر عادت دارید حوله را دور موها بپیچید، به جای آن از پارچه پنبه ای استفاده کنید.

9. اگر با نرم کننده، موها مرطوب و نرم نمی شوند هر ماه یک یا دو بار از مرطوب کننده قوی تر استفاده کنید. این مرطوب کننده می تواند روغن های طبیعی مانند روغن جوجوبا و روغن نارگیل باشد.

موهای خود را کمی نمناک کرده، به اندازه یک سکه روغن طبیعی یا مرطوب کننده قوی روی کف دست گذاشته و روی موها بمالید. بعد از 5 تا 10 دقیقه با آب سرد بشویید. برای موهای بلندتر نرم کننده بیشتری نیاز است.

10. برای شانه کردن موهای ضخیم بهتر است از شانه با فاصله دندانی زیاد و شانه چوبی استفاده کنید. برای موهای نازک توصیه می شود از شانه های باریک دندانه دار و چوبی استفاده شود.

11. به آرامی شانه کنید، از قسمت های پایین مو شروع کنید، هنگامی که با گره مو مواجه می شوید آن را با انگشت باز کنید.

12. بیش از حد موها را شانه نکنید و از شانه کردن موهای خیس و مرطوب پرهیز کنید مگر اینکه موهای فر داشته باشید.

درمان موخوره با مراقبت از موها

13. هنگام خواب مراقب مو باشید، برای جلوگیری از گره خوردن و شکستن مو، آن ها را ببافید یا دم اسبی ببندید، استفاده از کلاه مخصوص خواب یا روبالشی ساتن نیز مفید است.

14. رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا بدن شما ویتامین و پروتئین مورد نیاز را دریافت کند. چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت موها و ضخیم شدن آن ها ضروری است.

ویتامین E نیز برای مراقبت از مو بسیار مفید است و در مواد غذایی همچون آجیل ها، دانه ها، آووکادو، روغن های گیاهی و برخی سبزیجات برگ سبز یافت می شود.

15. دو بار در هفته از روغن های طبیعی و غنی از مواد مغذی مانند روغن بادام، روغن آرگان، روغن تخم مرغ، روغن کرچک یا روغن زیتون روی موها استفاده کنید. این کار از موخوره پیشگیری و آن را درمان می کند.

روغن مورد نظر را شب ها به وسط و انتهای موها بمالید و صبح روز بعد بشویید. اعمال روغن به نزدیکی پوست سر ممکن است باعث شوره سر یا آسیب به ریشه موها شود.

هشدار: از محصولات حاوی پارافین یا نفت سفید خودداری کنید زیرا باعث خشکی مو می شود.

16. کش مو و غیره اگر تنگ، مرتجع یا فلزی باشند به موها آسیب می رسانند مخصوصا اگر در طولانی مدت استفاده شود.

17. یک یا دو بار در هفته از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو برای مرطوب کردن و سلامت موها مفید است. هنگام مصرف، آن را به همه جای سر به جز نزدیک پوست سر بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند.

درمان گیاهی و خانگی موخوره

18. ماسک تخم مرغ

یک عدد زرده تخم مرغ را هم زده و با 2 یا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. آن را روی موهای نمناک مالیده و به مدت 30 دقیقه بپوشانید و بعد با شامپو بشویید.

همچنین می توانید یک عدد تخم مرغ را با 1 قاشق چایخوری روغن بادام مخلوط و روی موها بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید.

برای درمان موخوره یک بار در هفته از ماسک تخم مرغ استفاده کنید،

19. نرم کننده روغن گرم

مقداری روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن کرچک را به مدت 20 ثانیه در مایکروویو گرم کرده و آن را روی موها و پوست سر بمالید و ماساژ دهید. بعد از 45 دقیقه با شامپو بشویید.

همچنین می توانید بعد از گرم شدن چند قطره روغن رزماری یا چوب صندل یا هر روغن ضروری دیگر به آن اضافه کنید.

برای بهبود موخوره حداقل یکبار در هفته از این روش استفاده کنید.

20. ماسک موی آووکادو

یک عدد آووکادوی رسیده را له کرده با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید تا یکدست شود. ماسک را روی موها (به جز ریشه مو) مالیده و بگذارید 30 دقیقه بماند، سپس با شامپو بشویید.

هفته ای یکبار از این روش استفاده کنید.

21. سس مایونز

ابتدا موها را شسته و خشک کنید، سپس نصف پیمانه سس مایونز روی موها مالیده و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. بعد با شامپو بشویید.

این روش را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

توجه: بعد از استفاده از این ماسک ممکن است تا مدتی موها بوی بدی بدهد.

22. ماسک موز و ماست

1 عدد موز رسیده را با 2 قاشق غذاخوری ماست ساده و کمی آب گل رز و آب لیمو داخل مخلوط کن بریزید تا مخلوط شود. ماسک را به موها مالیده و بگذارید یک ساعت بماند و بشویید.

این روش را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

23. ماسک پاپایا و ماست

نصف پاپایا (به همراه پوست) را با نصف فنجان ماست ساده مخلوط کرده تا یکدست شود. آن را روی موها بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس با شامپو بشویید.

این روش را یک بار در هفته استفاده کنید.

24. ماسک عسل

2 قاشق غذاخوری عسل را با 4 فنجان آب گرم مخلوط کنید. موها را ابتدا با شامپو ، سپس با محلول آب و عسل بشویید، بگذارید چند دقیقه بماند و بعد با آب بشویید.

یک بار در هفته از این روش استفاده کنید.

25. ماسک شیر و خامه

1 قاشق غذاخوری خامه و نصف فنجان شیر را مخلوط کرده و روی موها بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس با شامپو بشویید.

این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

26. آلوئه ورا

ژل 1 یا 2 برگ آلوئه ورا را روی موها مالیده و بگذارید 30 دقیقه بماند، سپس با شامپو بشویید. برای نتیجه بهتر می توانید ژل را با 1 قاشق غذاخوری آبلیمو، 2 قاشق چایخوری روغن کرچک، روغن زیتون یا روغن جوجوبا مخلوط کنید.

دو یا سه بار در هفته و به مدت چند ماه از این ماسک استفاده کنید.

راه های پیشگیری از موخوره

1. اجتناب از ابزار داغ برای آرایش موها؛ از سشوار کشیدن موها یا استفاده مرتب از اتوی مو یا وسایل فر کردن مو خودداری کنید.

2. موهای طبیعی؛ استفاده از مواد شیمیایی روی موها، از جمله ترکیبات رنگ و مش کردن مو ممکن است یکپارچگی موها را از بین برده و باعث ایجاد حساسیت در موها می شود.

3. استفاده از حوله میکروفایبر

4. رژیم غذایی مناسب؛ دریافت مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز روزانه به تقویت و سلامت موها کمک می کند.

5. نوشیدن آب کافی؛ آب از مواد مهم برای تقویت موها است.

6. از شانه هایی با فاصله دندانی زیاد استفاده کنید.

7. استفاده صحیح از شامپو؛ آیا هنگام شامپو زدن موهای خود را روی سر جمع می کنید؟ این کار احتمال بروز موخوره را افزایش می دهد. هنگام شامپو زدن دقت کنید کافیست که شامپو به ریشه موها برسد.

8. روغن نارگیل؛ بعد از شامپو مقدار اندکی روغن نارگیل به موهای خود بمالید. این کار باعث تقویت و مرطوب شدن موها می شود.

9. پرهیز از شستشوی زیاد موها؛ موهای خود را بیش از 3-2 بار در هفته نشویید زیرا استفاده بیش از حد از شامپو باعث خشکی موها شده و زمینه بروز موخوره را فراهم می کند.

10. شانه کردن موها؛ از شانه کردن موهای مرطوب پرهیز کنید زیرا موها در این حالت بسیار آسیب پذیر هستند.

11. نرم کننده مو؛ برای موهای خشک از نرم کننده استفاده کنید. خشکی مو از دلایل اصلی بروز موخوره می باشد.

12. کوتاه کردن موها؛ هر 4 تا 6 هفته موهای خود را کمی کوتاه کنید تا موهای آسیب دیده از موی اصلی جدا شود. هنگام کوتاه کردن مو هرگز از قیچی نامرغوب یا کند استفاده نکنید زیرا باعث شکستگی و آسیب دیدن موهای سالم می شود.

13. استفاده از کلاه؛ اگر بیش از حد در مقابل آفتاب قرار می گیرید حتما از کلاه استفاده کنید تا از موها در برابر آسیب اشعه مضر خورشید جلوگیری شود.

14. شنا در استخر و دریا؛ هنگام شنا حتما از موهای خود مراقبت کنید، از محصولات مرطوب کننده قبل از شنا و کلاه شنا استفاده کنید. خیس کردن موها قبل از شنا می تواند جذب مواد شیمیایی مضر را کاهش دهد. بعد از شنا موهای خود را با دقت با شامپو بشویید.

منبع: wikihow health top10homeremedies babble

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده