افراد موفق و ثروتمند چگونه پول پس انداز می کنند؟

همه ما می دانیم که باید پس انداز کنیم. اغلب افراد دارای یک یا چند حساب بانکی هستند اما متاسفانه در اغلب این حساب ها موجودی بسیار کمی وجود دارد. شاید شما هم یکی از همین افراد باشید که تا کنون تلاش های نا موفق و ضعیفی برای پس انداز کردن داشته اید.

جدیدترین روش های پس انداز
جدیدترین روش های پس انداز

عدم موفقت در پس انداز کردن معمولا به یکی از دلایل زیر رخ می دهد:

  • هنوز شروع به پس انداز نکرده اید
  • هر ماه مقدار کمی پول پس انداز کرده اید
  • پاداش و مزایای خاصی از سوی کارفرمایتان دریافت نمی کنید
  • هزینه های زندگی تان بسیار بالاست

علاوه بر مواردی که قید شد، مسئله ی اصلی این است که ما سیستم درستی برای مدیریت درآمد خود نداریم. اگر این سیستم درست وجود داشته باشد، مطمعنا شما از این که به سرعت و به سادگی می توانید یک پس انداز در حال رشد داشته باشید، بسیار هیجان زده خواهید شد.

در این مقاله سعی داریم که به شما بیاموزیم چطور می توانید مانند افراد موفق و ثروتمند ساده تر و سریع تر پول جمع کنید. با پرشین استار همراه باشید؛

راه های ساده برای شروع پس انداز پول (برای مبتدیان)

اغلب کارشناسان اقتصادی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که برای این که در بازنشستگی پس انداز مناسبی داشته باشید، 15 در صد از در آمد خود را به طور ماهیانه و یا سالیانه پس انداز کنید. این پیشنهاد برای وقتی که شما 45 ساله هستید بد نیست ولی وقتی شما 20 ساله یا 30 ساله هستید، این یک پیشنهاد عالی برای شما خواهد بود.

اگر نمیدانید که اصلا از کجا بایستی شروع کنید، پیشنهاد می کنیم که بیمه های عمر مطمعن که پشتوانه ی قابل اطمینانی دارند را امتحان کنید و ماهیانه یا سالیانه در حدود 15 درصد از درآمد خود را در آنجا پس انداز کنید.

اگر بیمه های عمر را بنابر هر دلیلی نمی پسندید به سراغ یک سپرده ی بلند مدت بانکی بروید. این کار را می توانید خیلی سریع و راحت انجام دهید و هر زمانی که اراده کردید می توانید موجودی حساب خود را افزایش دهید.

اما نکته ی مثبتی که وجود دارد این است که برداشت کردن از این گونه حساب ها، قبل از زمان سر رسید باعث متضرر شدن شما خواهد شد و به همین جهت افراد معمولا قبل از سر رسید به سراغ حساب خود نمی روند.

اهمیت داشتن یک صندوق اضطراری

بیایید با خودمان صادق باشیم. زندگی اصلا قابل پیش بینی نیست یک روز ممکن است خیلی اتفاقی یکی از لوازم برقی منزل شما دچار نقص شود یا این که ماشین تان تصادف کرده و یا نیازمند تعمیر شود اصلا ممکن است به هر دلیلی دچار بیماری شده و هزینه های درمان تان هم کم نباشد و در نتیجه شما را از نظر مالی تحت فشار زیادی قرار دهد.

پس برای این مواقع باید چه کار کرد؟ اگر پس انداز نداشته باشید یا پس اندازتان در دسترس نباشد بایستی چه کنید؟ آیا وام می گیرید یا از یکی از دوستان تان مبلغی را قرض می گیرید؟

ابتدا این نکته را متذکر می شویم که اگر می خواهید پس انداز مناسبی داشته باشید که در طول زمان رشد کند، نبایستی به فکر وام های با بهره بالا یا قرض گرفتن پول از کسی باشد، چراکه این راهکار ها اگرچه در کوتاه مدت نیاز شما را برطرف می سازند اما در طولانی مدت مانع از رشد مالی شما می شوند.

پیشنهاد ما به شما این است که بخشی از مبلغی را که قصد پس انداز آن را دارید در جایی تحت عنوان صندوق اضطراری ذخیره کنید. جایی که در دسترس باشد و در مواقع بحرانی بتوانید به راحتی به آن دست یابید. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که بایستی مدیریت زیادی روی رفتار خود داشته باشید. به این معنا که تنها و تنها در صورت اضطرار و بحران به سراغ این صندوق بروید و در غیر این صورت اصلا به آن فکر هم نکنید.

پس همین امروز شروع کنید، سقفی را برای صندوق اضطراری خود مشخص کنید و از این ماه بخشی از پس انداز خود را در آنجا ذخیره کنید. در این صورت شما هم پس اندازتان را حفظ کرده اید و هم بدون تحمل فشار مالی می توانید از پس حل مشکلات مالی غیر قابل پیش بینی برآیید.

به فکر تعطیلات فصلی باشید

همه ی ما در ایام نوروز یا تعطیلات تابستانی به هزینه هایی برای گذران تعطیلات به نحو مطلوب، نیاز داریم. در برخی از تعطیلات و مناسبت ها نظیر اعیاد یا جشن های تولد هم دوست داریم به اطرافیان مان هدیه بدهیم. پس این یعنی بایستی آمادگی مالی لازم را برای این مواقع داشته باشیم.

اکثر افراد در طول سال برای این هزینه ها برنامه ریزی نمی کنند و در روز های پایانی منتهی به تعطیلات تازه به فکر چاره ای می افتند و راه حل را در وام یا قرض گرفتن می بینند.

بنابراین اگر در مورد پس انداز پول مان قدری جدی باشیم، بایستی بخشی را هم به هزینه ی تعطیلات، اعیاد و جشن ها اختصاص دهیم.

درست است که این ها هیچ کدام جزئی از ملزومات زندگی ما نیست تا نیاز باشد در طول سال به آن فکر کنیم. اما موضوعی که وجود دارد این است در هنگام رو به رو شدن با این رویداد ها، اگر پس اندازی نداشته باشیم با فشار روحی و مالی زیادی مواجه خواهیم شد. پس بهتر است با آینده نگری و مدیریت هزینه ها این ایام را به خوبی سپری کنیم.

چگونه برای آینده مالی بهتر برنامه ریزی کنیم

تا اینجا برخی از اصول صرفه جویی و نیز مدیریت هزینه ها را فرا گرفتیم. این بدان معناست که وقت آن است که به بررسی هزینه ها و مخارج خود بپردازیم و مطمئن شویم که هر چه قدر هم پس انداز کردن سخت و دشوار باشد، ما این کار را انجام خواهیم داد و متکی بر درآمد خود زندگی خواهیم کرد.

در این جا توجه شما را به یک نکته ی مهم جلب می کنیم.

اجاره خانه یا اقساط وام شما بایستی چقدر باشد؟ توجه به این مطلب از این جهت مهم است که این ها هزینه هایی هستند که دیگر عایدی برای شما ندارند و مانند هزینه ای که برای بیمه می کنید یا هزینه ای که به حساب بانکی تان واریز می کنید در آینده سودی را شامل حال شما نخواهند کرد.

بنابراین بایستی میزان این هزینه ها کاملا مدیریت شده و از سقف مجاز خود فراتر نرود.

بسیاری از کارشناسان موافق هستند که برای این که بتوانید به پیشرفت اقتصادی برسید، بایستی میزان اقساط یا اجاره خانه ی شما نهایتا 25 درصد از در آمد ماهیانه شما را شامل شود و نه بیشتر.

اما اگر بیشتر از 25 درصد شد بایستی چه کار کنیم؟

اگر میزان اجاره بها یا اقساط شما بیشتر از 25 درصد درآمد ماهیانه تان شد، بایستی نزد خود به چند سوال پاسخ دهید؛

  • درآمد شما در سال آینده چند درصد افزایش خواهد یافت؟
  • هزینه ی مسکن تان تا سال آینده چه میزان خواهد شد؟
  • اقساطی که انتخاب کرده اید چند درصد سود بر شما تحمیل می کند؟

با پاسخ به این سوالات و آینده نگری بهتر، بایستی در انتخاب خانه یا تسهیلات بانکی خود هوشمندانه تر عمل کنید تا بتوانید هزینه های زندگی خود را بهتر مدیریت کرده و همه ی آنها را صرف پرداخت اجاره مسکن یا اقساط بانکی نکنید.

چگونه برای بودجه ی ماهیانه ی خود برنامه ریزی کنید؟

برای این که بتوانید برنامه ریزی خوبی برای بودجه ی ماهیانه تان داشته باشید، خودتان و یا به همراه همسرتان بنشینید و قبل از شروع ماه جدید برنامه ریزی کنید. به این معنا که ابتدا مبلغی را که از قبل برنامه ریزی کرده بودید را به عنوان پس اندازتان کنار بگذارید و بخشی از آن را در صندوق اضطرار قرار دهید. سپس نیاز ها و مخارجی که در طول ماه دارید را با توجه به مانده ی بودجه خود، داخل یک لیست به صورت جز به جز بنویسید.

آنها را اولویت بندی کنید. مصارف و مخارج اولیه تان را در اولویت قرار دهید، مبلغی حدودی را برای قبض های خدماتی مشخص کنید و اقساط و یا اجاره منزل را هم در نظر بگیرید. از مراکز فروشگاهی دارای تخفیفات بهتر، خرید کنید. در همه ی هزینه هایی که قابل صرفه جویی هستند، الگو های مصرف خود را تغییر دهید و بهینه مصرف کردن را شروع کنید.

سخن پایانی

امیدواریم با مطالعه ی این مطلب آموخته باشید که چگونه و با رعایت چه نکاتی شروع به پس انداز کنید و شاهد رشد پس انداز خود باشید.

توجه به این نکته ضروری است که برای داشتن یک پس انداز قابل قبول، علاوه بر داشتن مدیریت و آینده نگری بایستی الگو های رفتاری و مصرفی خود را نیز تغییر دهید.

باید وام گرفتن یا قرض گرفتن از دوستان را فراموش کنید چون سرعت پیشرفت مالی شما را کند و یا متوقف خواهد کرد. برای همه ی بودجه ی ماهیانه، هزینه ها و مصارف مالی خود، حتی برای گذراندن تعطیلات یا هدیه هایی که قرار است به عزیزانتان دهید، برنامه ریزی داشته و به آن پایبند باشید.

یادتان باشد که پس انداز کردن هر اندازه هم که سخت و دشوار باشد، شما آن را انجام خواهید داد.

منبع : lifehack

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده