انشا درباره 13 آبان روز دانش آموز برای دانش آموزان پایه چهارم تا یازدهم

انشا زیبا و خواندنی در مورد روز دانش آموز برای دانش آموزان پایه چهارم تا یازدهم

انشا درباره روز دانش آموز
انشا درباره روز دانش آموز

شجاعت، آزادگی و فداکاری، این ها واژه هایی هستند که تنها مختص به بزرگ تر ها نیستند، گاهی این صفات در وجود کودکان و نوجوانانی کم سن و سال آن چنان پر رنگ می شود که آن ها حتی زندگی شان را نیز فدا می کنند و روز 13 آبان مهر تاییدی ست بر این جمله.

در روز 13 آبان نوجوانان و دانش آموزانی که تحمل دیدن ظلم را نداشتند زندگی شان را در این راه فدا کردند، آن ها در آن روز شجاع ترین و آزاده ترین بودند و برای خواسته ای که داشتند مشت ها را گره کرده و فریاد سر دادند که از ظلم و جور به ستوه آمده اند و خواستار آزادگی و زندگی بهتر هستند آن ها به دنبال عدالت بودند تا همه ی مردم در کنار هم زندگی بهتری را تجربه کنند.

آن دانش آموزان در سال 1357 به همه ی ما آموختند که با سن کم چه کار های بزرگی را می توان انجام داد، آن ها به ما آموختند که می توان تاریخ ساز شد و برای همیشه در یاد ها ماند.

روز 13 آبان مختص دانش آموزانی ست که با خون خود حماسه ساز شدند و مادر هایی که صبح فرزندان شان را با لبخند بدرقه کرده بودند پس از سپری شدن آن روز آن ها را با خون دل و اشک چشم تحویل گرفتند، در آن روز مادران به جای در آغوش کشیدن فرزندی که صبح در نشاط و شادابی کامل به مدرسه فرستاده بودند پیکر بی جان و خونین تحویل گرفتند.

حالا به خاطر فداکاری و ایثار دانش آموزانی که روز 13 آبان سال 1357 با قدم هایی ثابت و استوار در محوطه ی دانشگاه تهران ایستادند و ظلم را نپذیرفتند 13 آبان در تقویم ما روز دانش آموز نام گرفته است.

و هر ساله تقویم ما به ما یادآوری می کند که سال ها قبل دانش آموزان ما برای هدفی ارزشمند در خون خود غلتیدند و به شهادت رسیدند.

انشا کودکانه در مورد 13 آبان روز دانش آموز

هر سال ما روزی را به عنوان روز دانش آموز گرامی داشته و جشن می گیریم این روز 13 آبان ماه می باشد.

علت نامگذاری 13 آبان به عنوان روز دانش آموز واقعه ی کشتار 56 نفر از دانش آموزان تهرانی می باشد که در سال 1357 رخ داد، در آن روز جمعی از دانش آموزان برای اعتراض به حکومت پهلوی به محوطه ی دانشگاه تهران آمده بودند که مورد هجوم و تیراندازی ماموران حکومت پهلوی قرار گرفتند، نتیجه ی این درگیری کشته شدن 56 نفر از دانش آموزان و مجروح شدن بسیاری از آن ها بود.

صبح روز 13 آبان دانش آموزان مدارس خود را تعطیل کردند و به طرف دانشگاه تهران به راه افتادند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

با حضور آن ها در دانشگاه تهران ابتدا ماموران خواستند با گاز اشک آور جمعیت جمع شده را پراکنده کنند اما نوجوانان و جوانان که پر از شور و شوق بودند و ترسی از مرگ نداشتند تسلیم نشدند و به همین دلیل مورد اصابت تیر های ماموران قرار گرفتند.

آن ها با وجود گاز های اشک آور و تیر های مداومی که شلیک می شد از پای ننشسته و همچنان فریاد آزادی سر دادند و با فداکاری و از خود گذشتی نام خود را در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت کردند.

امام خمینی ره در پیامی به مناسبت شهادت دانش آموزان فرمودند: « عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است، ایران امروز جایگاه آزادگان است، من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ، صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم».

مدتی بعد از آن کشتار و در خون غلتیدن دانش آموزان بی گناه و آزادی خواه، در تاریخ 16 بهمن 1357 جمعی از دانش آموزان شهر تهران طی بیانه ای اعلام کردند که از آن پس می خواهند روز 13 آبان هر سال را به یاد دانش آموزان شهید آن واقعه به عنوان روز دانش آموز گرامی بدارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این روز به عنوان روز دانش آموز در تقویم ها ثبت شد و نام و یاد شهیدان 13 آبان در تقویم، انقلاب و یاد و قلب مردم برای همیشه زنده ماند.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده