انشا درباره ضرب المثل شتر دیدی ندیدی

انشا خواندنی و زیبا در مورد معنی ضرب المثل “عجله کار شیطان است”، برای کودکان، نوجوانان و دانش آموزان پایه چهارم تا دوازدهم

انشا درباره ضرب المثل شتر دیدی ندیدی
انشا درباره ضرب المثل شتر دیدی ندیدی

ضرب المثل «شتر دیدی ندیدی» یعنی اشتباهات و رازهایی که خواسته و ناخواسته درباره ی دیگران متوجه شده ایم را نباید جایی و یا پیش کسی بازگو کنیم.

هیچ انسانی بدون خطا نیست و هر شخصی ممکن است در زندگی اشتباهاتی انجام دهد و زمانی که فرد دیگری شاهد این اشتباه باشد آن شخص با ضرب المثل «شتر دیدی ندیدی» از او می خواهد که رازدارش باشد.

البته با این که رازداری یک صفت خوب است اما نمی توان گفت که درباره ی هر موضوعی می تواند خوب و مثبت باشد مثلا در صورتی که اشتباهات یک شخص ضرری به دیگران نرساند باید به صورت یک راز باقی بماند زیرا در بیشتر مواقع شخص پس از مدتی متوجه اشتباه خود می شود و سعی در جبران و اصلاح آن می کند.

اما زمانی که اشتباه شخصی به اطرافیان و یک یا چند نفر آسیب می رساند دیگر رازداری معنایی ندارد و آن اشتباه باید توسط افرادی که از آن راز آگاه هستند افشا شود تا افراد کمتری آسیب ببینند.

مثلا اگر کسی کلاهبردار است یا از هر رفتار مثبت دیگران برای پیش بردن هدف خود سوءاستفاده می کند و سعی می کند با وعده یا تهدید و زور افراد آگاه را وادار به رازداری کند باید رسوا شود، در بیشتر موارد این افراد کلاهبردار با ضرب المثل «شتر دیدی ندیدی» که شکل تهدید هم دارد از دیگران می خواهند که اجازه ی اشتباه بیشتر به آن ها بدهند.

اما بعضی از افراد که وجدان بیداری دارند حتی اگر ضرری هم به خودشان برسد در مقابل آن ها سکوت نمی کنند و رازشان را با دیگران در میان می گذارند تا علاوه بر محافظت از افرادی که ممکن است در دام آن ها گرفتار شوند فرصت سوء استفاده ی بیشتر را هم از افراد کلاهبردار بگیرند.

نتیجه گیری: با توضیحات گفته شده ضرب المثل «شتر دیدی ندیدی» زمانی به کار می رود که شخصی به راز مهمی پی ببرد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده