انشا درباره ضرب المثل فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه

انشا زیبا و خواندنی در مورد معنی ضرب المثل “فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه”، برای کودکان، نوجوانان و دانش آموزان پایه چهارم تا دهم

انشا با موضوع فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه
انشا با موضوع فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه

جهان هستی پر از آفریده ها و موجودات کوچک و بزرگی است که هر یک دارای استعدادی برای انجام یک مسئولیت و یا وظیفه ی خاص هستند و بدین ترتیب خداوند متعال نظم و عدالت را در جهان گسترده است.

مثلا گاهی ممکن است موجود بسیار کوچکی توانایی انجام کاری را داشته باشد که موجودی با جثه ی بزرگ از پس آن کار بر نیاید اما تصور و قضاوت ما همیشه غیر از این است.

بسیاری از ما با دیدن ظاهر یک موجود توانایی های او را قضاوت می کنیم و اگر انسانی و یا حتی موجود دیگری جثه و هیکل بزرگی داشته باشد او را توانمندتر به حساب می آوریم ولی اگر با موجود کوچکی برخورد کنیم که توانایی کارهای بزرگ و عجیب را داشته باشد می گوییم :«فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه»

چون فقط کسانی که طعم فلفل با آن قد و قواره ی کوچک را چشیده باشند می دانند زیر آن ظاهر، چنان مزه ی تند و آتشینی وجود دارد که ذره ای از آن می تواند اشک انسان و بسیاری از موجودات دیگر را سرازیر کند و حتی گاهی مشکلات جدی برای آن ها به وجود آورد.

پس هیچ وقت نمی توان از روی ظاهری هر چیزی درباره باطن آن قضاوت کرد و نمی توان گفت انسانی که در ظاهر کوچک به نظر می رسد ضعف تر است زیرا ممکن است آن فرد از هوش و استعدادی برخوردار باشد که حتی در تصور ما هم نگنجد و یا مهارتی داشته باشد که با آن بتواند انسان هایی که در ظاهر قوی تر از او به نظر می رسند را شکست دهد.

ما انسان ها نباید توانایی دیگران و خودمان را کوچک بشماریم و هر یک باید با شناخت توانمندی هایی که داریم در مسیری قدم برداریم که به نفع تمام موجودات عالم است زیرا پروردگار بزرگ و توانا هر موجودی را برای کاری هدفمند خلق کرده است.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده