برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدیران چه اهمیتی دارد؟

برنامه سالانه و تقویم اجرایی نوع برنامه ریزی سالیانه است که برای مدیران در مقاطع مختلف ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم و همچنین مدارس مختلف قابل تنظیم است.

مدارس مختلفی که برنامه سالانه و تقویم اجرایی را تنظیم می کنند عبارتند از مدارس عادی و دولتی و مدارس غیر دولتی که شامل مدارس هیئت امنایی ، شبانه روزی، خاص ، استثنایی ، شاهد ، نمونه دولتی و تیزهوشان .

در این مدارس مدیران و سایر معاونین اعم از معاون آموزشی ، معاون پرورشی، معاون اجرایی ، مربی بهداشت و حتی معلمان و دبیران به نوشتن و نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی می پردازند.

برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدیران
برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدیران

با توجه به اینکه چند سال است که برنامه سالانه و تقویم اجرایی جنبه رسمی تری پیدا کرده است ، شایسته است مدیران عزیز در کنار نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی به بحث به روز بودن آن نیز توجه کافی داشته باشند و مطالب جدید و به روز را برای تهیه محتوا و نگارش برنامه سالانه به کار بگیرند.

چرا که برنامه سالانه با فرمت های قبلی به کار نمی آید و در برنامه ریزی مدیران و معاونین اختلال ایجاد می کند. برنامه سالانه به طریقه های مختلف نگارش می شود که عبارتند از مواردی که به آنها در زیر اشاره می کنیم.

برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر ابتدایی

برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر ابتدایی نوغی از برنامه سالانه است که در سه سال اخیر توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه ای در مباحث آموزشی و در نظام آموزش و پرورش پیدا کرده است.

یادم می آید اولین سالی که برنامه سالانه در مقطع ابتدایی عنوان شد برنامه سالانه بر اساس اقدام و عمل بود.

این طرح نسبت به طرح تدبیر مزایا و مضرات خاصی داشت. در سالهای بعد در طرح تدبیر این مسائل و مشکلات را برطرف نمودند و برنامه سالانه را بر اساس طرح تدبیر نوشتند. مدیران در طرح تدبیر ابتدایی می بایست برنامه ریزی خود را به صورت یکساله و در قالب برنامه های کوتاه مدت یک ماهه و یک هفتگی بنویسند و سپس به جمع بندی کل آنها بپردازند.

مدیران مدراس ابتدایی در طرح تدبیر باید معاونین خود را با هم همگام نمایند و طرح تدبیر را در نهایت در سایت همگام بارگزاری نمایند.!

بارگزاری طرح تدبیر در سایت همگام هم نکته ای است که در سال تحصیلی اخیر باب شده است.البته این برنامه سال گذشته هم موجود بود. اما در سال اخیر نقش پررنگ تری به خود گرفته است. و بسیار بیشتر به آن توجه می شود.

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار نوع دیگری از برنامه سالانه است که در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم اجرا می شود.

در مدارس متوسطه اول و دوم مدیران و سایر معاونین می بایست برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود را بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار بنویسند. طرح تعالی هم داستان خودش را دارد. یادم می آید سال اولی که برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی باب شد همه وحشت کرده بودند.

خیلی برنامه سختی به نظر می آمد. برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار در آن سالها شامل ده محور بود (نکته جالب اینکه هنوز هم بعضی از سایت ها برنامه سالانه طرح تعالی 5 سال پیش را با نام طرح تعالی 98-97 می فروشند).

سالهای بعد برنامه سالانه به صورت دقیق تر و موشکافانه تر اجرا شد. یک سال آن را به هشت محور و سال بعد به نه محور تغییر دادند.

امسال هم آن را یازده محور کرده اند که محور یازدهم آن مخصوص هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش است.

منبعی غنی برای استفاده مدیران

مسلما مدیران و سایر پست های سازمانی با توجه به صحبت های بالا نیاز مند منبعی غنی و کامل برای دریافت برنامه سالانه و تقویم اجرایی بر اساس طرح تعالی و طرح تدبیر هستند.

ما این منبع را به شما معرفی می کنیم. این منبع سایت بانک فایل پژوهشی معلمان است. مدیران و معاونین عزیز می توانند با مراجعه به این سایت از منابعی غنی که برای استفاده بهینه آنها وجود دارد بهره لازم و کافی را ببرند.

با تشکر

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده