دانستنی های جالب و خصوصیات شخصیتی افراد چپ دست

اگرچه افراد چپ دست درصد کمی از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند اما تاکنون مقالات متعددی درباره این افراد از شخصیت شناسی و حقایق جالب گرفته تا مزایا و معایب چپ دست بودن منتشر شده است.

در این مطلب قصد داریم به تعدادی از خصوصیات شخصیتی افراد چپ دست اشاره کرده و با حقایق جالبی درباره چپ دست ها که شاید تاکنون نمی دانستید آشنا شویم. در ادامه با پرشین استار همراه باشید.

خصوصیات افراد چپ دست
خصوصیات افراد چپ دست

چرا بعضی افراد چپ دست هستند؟

برخی محققان معتقدند چپ دست بودن یک پدیده ارثی است و یکی از ژن های بدن مسئول چپ دستی افراد است. اگرچه جای دقیق این ژن که حدود 10 درصد جمعیت جهان را چپ دست کرده است هنوز کشف نشده است.

برخی دیگر مدعی هستند چپ دستی یک پدیده کاملا تصادفی بوده و به ارث و دخالت ژن ها مرتبط نمی باشد.

خصوصیات افراد چپ دست

1. چپ دست ها استعدادهای هنری بیشتری دارند

خصوصیات افراد چپ دست
خصوصیات افراد چپ دست

افراد راست دست در تیراندازی سریع هستند در حالی که چپ دست ها در کارهای هنری که نیاز به خلاقیت بیشتری دارد توانمندتر می باشند.

نتایج به دست آمده از مطالعات شخصی یک دانشمند آمریکایی به نام دکتر سیرلمان نشان می دهد که چپ دست ها هوش سیال بالاتر و واژگان بهتری نسبت به سایرین داشته و شاید به همین دلیل باشد که این افراد در کارهای خلاقانه همچون موسیقی، هنر و نویسندگی موفق تر می باشند.

2. مادر یک نوزاد چپ دست احتمالا بارداری پر استرسی داشته است

رابطه بارداری و چپ دست بودن
رابطه بارداری و چپ دست بودن

بارداری در اکثر زنان با استرس همراه است بنابراین نمی توان گفت هر مادری که در دوران بارداری دچار استرس می شود فرزند چپ دست به دنیا خواهد آورد.

اما مطالعات انجام شده در دانشگاه دورهام نشان داده شرایط استرس زا در زنان باردار باعث می شود جنین در رحم مادر حرکات مشابه چپ دست ها از خود نشان دهد و به نظر می رسد این حرکات پس از تولد نوزاد نیز با او همراه خواهد بود.

3. افراد چپ دست در زمینه ورزش موفق ترند

استعداد افراد چپ دست در ورزش
استعداد افراد چپ دست در ورزش

اگر اهل ورزش هایی همچون بیس بال یا بسکتبال باشید احتمالا متوجه شده اید که عبور از بازیکنان چپ دست تیم مقابل کار چندان ساده ای نخواهد بود!

تحقیقات نشان داده افراد چپ دست در ورزش های چهره به چهره استعداد زیادی از خود نشان می دهند.

شخصا بر این باور هستم از آن جا اکثر ورزشکاران راست دست هستند بازیکنان برای مقابله با افراد چپ دست آموزش نمی بینند و به همین دلیل چپ دست ها اغلب برنده میدان هستند.

4. احتمال ابتلا به سرطان سینه در افراد چپ دست بیشتر است

بیماری های افراد چپ دست
بیماری های افراد چپ دست

اگرچه همه زنان در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند و باید به صورت منظم ماموگرافی انجام دهند اما افراد چپ دست باید در این مورد احتیاط بیشتری داشته باشند.

متخصصان مجله بریتانیایی “سرطان” در مطالعه ای که بین سال های 1966 تا 1981 انجام دادند متوجه شدند زنان چپ دست 2 درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری سرطان سینه قرار دارند و نتایج دیگر مطالعات نیز الگوی مشابهی را دنبال می کند.

5. خطر ابتلا به آرتریت و درد مفاصل در چپ دست ها کمتر است

افراد چپ دست چه خصوصیاتی دارند؟
افراد چپ دست چه خصوصیاتی دارند؟

براساس گزارش مجله Laterality افراد چپ دست نسبت به راست دست ها کمتر به بیماری های آرتریت، درد مفاصل و سایر مشکلات مزمن مرتبط دچار می شوند.

6. چپ دست ها بیشتر احساس ترس را تجربه می کنند

شخصیت شناسی افراد چپ دست
شخصیت شناسی افراد چپ دست

اگرچه احساس ترس به شخصیت افراد وابسته است اما طبق گزارش مجله Business Insider از آن جا که در افراد چپ دست، نیمکره راست مغز غالب می باشد، این افراد بیشتر از افراد راست دست احساساتی نظیر ترس را تجربه کنند.

7. چپ دست ها به گونه متفاوت صداها را می شنوند

ویژگی های افراد چپ دست
ویژگی های افراد چپ دست

جالب است بدانید این که کدام سمت بدن فعال تر است روی نحوه شنیدن صداها تاثیر می گذارد.

مطالعه انجام شده در دانشگاه جرج تاون نشان داده افراد چپ دست بهتر از دیگران صداهای حرکت آهسته را تشخیص می دهند.

یک فرد راست دست و چپ دست ممکن است در یک لحظه در حال گوش کردن به یک صدا باشند اما مغز هریک تفسیر متفاوتی از صدا داشته باشد.

نکته: اگرچه موارد ذکر شده براساس نتایج مطالعات علمی می باشد اما با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر در این زمینه برخی نتایج ممکن است رد شده و خلاف آن ثابت شود. به عنوان مثال امروزه در خلاق بودن افراد چپ دست نسبت به راست دست ها یا غالب بودن نیمکره راست در افراد چپ دست اختلاف نظراتی وجود دارد.

دانستنی های جالب درباره چپ دست ها

1. برخی منابع ادعا می کنند که چپ دست ها حدود 9 سال زودتر از راست دست ها از دنیا می روند.

2. چپ دست بودن در دوقلوها دو برابر بیشتر از دیگران دیده می شود.

3. آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن، چارلز داروین و بنجامین فرانکلین از مشهورترین افراد باهوش چپ دست هستند.

4. مادرانی که بعد از 40 سالگی صاحب فرزند می شوند 128 درصد بیشتر از مادران 20 ساله فرزند چپ دست به دنیا می آورند.

5. برخی معتقدند ارتباط میان نیمکره چپ و راست مغز در افراد چپ دست سریع تر از دیگران برقرار می شود و به همین دلیل افراد چپ دست در انجام کارهای همزمان کاراتر عمل می کنند.

6. بعضی تحقیقات نشان داده افراد چپ دست نسبت به افراد راست دست بیشتر دچار آلرژی و آسم می شوند.

7. مطالعات انجام شده در دانشگاه سنت لارنس نیویورک نشان می دهد تعداد افراد چپ دست آی کیو بالاتر از 140 بیش از تعداد افراد راست دست است.

8. از سال 1996 روز 13 آگوست به عنوان “روز چپ دست ها” نامگذاری شده است.

9. طبق نتایج برخی مطالعات احتمال چپ دست بودن افراد اوتیسمی بیشتر است.

10. مطالعات نشان داده هنگامی که یک فرد چپ دست دچار آسیب دست چپ می شود در زمان کوتاه تری نسبت به افراد راست دست کار با دست دیگرش را یاد می گیرد.

11. در دوران قدیم در بازجویی های مذهبی اسپانیایی افراد چپ دست بیشتر شکنجه می شدند!

12. یک فیلسوف قرون وسطی 100 موردی را که یک روحانی یهودی نمی توانست دارا باشد را لیست کرد، یکی از این موارد چپ دست بودن می باشد.

13. در فرهنگ اسکاتلندی جمله ای است که افراد بدشانس را اینگونه توصیف می کند: “فردی که توسط کشیش چپ دست غسل تعمید داده شده است.”

14. در کتاب مقدس مسیحیان از دست راست 100 بار نام برده اما از دست چپ 25 بار.

15. به نظر می رسد چپ دست بودن در خانواده ها ارثی است، به عنوان مثال در خانواده سلطنتی بریتانیا ملکه مادر، ملکه الیزابت دوم، پرنس چارلز و پرنس ویلیامز همگی چپ دست هستند.

منبع: littlethings – factretriever

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده