علت خواب آلودگی پس از ورزش چیست؟

انجام ورزش و فعالیت های بدنی اصولا برای تقویت قوای بدن و آزاد سازی انرژی صورت می گیرد. در واقع انجام ورزش ضربان قلب و جریان خون شما را افزایش می دهد و باعث می شود احساس بیداری کنید. این یک مزیت از مزایای فراوان ورزش کردن است.

علت خواب آلودگی پس از ورزش چیست؟
علت خواب آلودگی پس از ورزش چیست؟

با این حال خستگی بعد از ورزش نیز یک امر ممکن و کاملا طبیعی است. این اتفاق به ویژه پس از تمرینات با شدت زیاد معمول است به هر حال فعالیت بدنی به انرژی و استقامت زیادی نیاز دارد. بنابراین اگر بعد از تمرین احساس خستگی می کنید، ممکن است بخواهید کمی چرت بزنید.

در این مقاله به بررسی علت خوب آلودگی بعد از تمرینات ورزشی می پردازیم. با پرشین استار همراه باشید؛

آیا خواب آلودگی بعد از ورزش طبیعی است؟

به طور کلی داشتن احساس خواب آلودگی پس از ورزش جای نگرانی ندارد.

از سوی دیگر احساس خستگی هم پس از انجام فعالیت بدنی طبیعی است. به طور معمول این احساس خستگی پس از انجام تمرینات سنگین بیشتر تجربه می شود اما یک تمرین سبک تر مانند پیاده روی آرام شما را خسته نمی کند. البته افراد مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

انرژی بعد از ورزش به عوامل زیادی از جمله سطح تناسب اندام، رژیم غذایی، میزان آب بدن، نوع تمرین ورزشی، مدت، شدت و تعداد تکرار حرکات ورزشی، شرایط خاص پزشکی و میزان خواب در شب قبل بستگی دارد.

در بعضی موارد احساس خواب آلودگی بعد از ورزش ممکن است نشانه این باشد که بیش از حد خود را تحت فشار قرار داده اید.

علت احساس خواب آلودگی پس از ورزش چیست؟

خواب آلودگی بعد از تمرین در اثر واکنش طبیعی بدن نسبت به فعالیت های فیزیکی ایجاد می شود.

هنگام ورزش عضلات شما به طور مکرر منقبض می شوند. عضلات برای این انقباضات از آدنوزین تری فسفات (ATP) استفاده می کنند. ATP مولکولی است که انرژی سلول های شما را تامین می کند.

با ادامه یافتن تمرینات سطح ATP شما کاهش می یابد. این موضوع باعث کاهش توانایی عضلات در عملکرد و در نتیجه خستگی عضلات می شود. این نوع خستگی به عنوان خستگی محیطی شناخته می شود.

سیستم عصبی مرکزی (CNS) شما نیز در این موضوع نقش دارد. در حین ورزش CNS شما بطور مکرر سیگنال هایی را شلیک می کند تا عضلات شما فعال شوند با این وجود هرچه بیشتر تمرین کنید سیگنال ها کمتر خواهد شد.

علاوه بر این ورزش انتقال دهنده های عصبی مختلف از جمله دوپامین و سروتونین را افزایش می دهد. این تغییرات ظرفیت CNS شما را برای فعال کردن عضلات کاهش می دهد و منجر به خستگی مرکزی می شود در نتیجه ممکن است احساس خستگی کرده و بخواهید چرت بزنید.

مزایای چرت زدن پس از ورزش

1. ریکاوری عضله

چرت زدن بعد از ورزش می تواند به ریکاوری عضلات کمک کند. هنگام خواب غده هیپوفیز هورمون رشد آزاد می کند. عضلات شما برای ترمیم و ساخت بافت خود به این هورمون نیاز دارند، آزاد سازی این هورمون برای رشد عضلات، عملکرد ورزشی و بهره مندی از مزایای فعالیت بدنی ضروری است.

2. عوارض کسری خواب را از بین می برد

داشتن کم خوابی از ریکاوری عضلات جلوگیری می کند. همچنین عملکرد شناختی را کند کرده و سیستم ایمنی بدن را هم ضعیف کرده و باعث می شود که عملکرد ورزشی نا مناسبی داشته باشید. با یک چرت کوتاه پس از تمرینات ورزشی می توانید عوارض کسری خواب را از خودتان دور کنید.

3. خستگی جسمی را کاهش می دهد

احساس خواب آلودگی بعد از ورزش نشانه خستگی عضلات است. با این حال همانطور که چرت زدن باعث بهبودی عضلات می شود باعث کاهش خستگی هم می شود. انجام این کار باعث می شود که برای باقی فعالیت های روزانه تان انرژی کافی داشته باشید.

4. باعث افزایش آمادگی ذهنی می شود

چرت زدن بعد از ورزش می تواند آمادگی ذهنی شما را تقویت کند. اگر برای انجام تمرینات ورزشی تان زودهنگام از خواب بیدار شدید یک چرت می تواند به شما کمک کند که احساس خستگی کمتری داشته و در طول روز ذهنی آماده تر و سرحال تری داشته باشید.

عوارض و مضرات چرت زدن پس از ورزش

1. کیفیت خواب را پایین می آورد

ورزش کردن باعث ترشح زیاد اندورفین وافزایش دمای بدن می شود. این تغییرات ناشی از ورزش می تواند مغز و بدن شما را بیدار نگه دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از ورزش کردن قبل از زمان خواب خودداری می کنند. بنابراین ممکن است حتی به اندازه یک چرت کوتاه هم نتوانید راحت بخوابید. تشخیص اینکه چرت های بعد از تمرین برای شما مناسب هستند یا خیر ممکن است قدری زمان ببرد.

2. باعث احساس گیجی می شود

اگر یک چرت طولانی بزنید ممکن است وارد مراحل عمیق تر خواب شوید. در این صورت هنگامی که از خواب بیدار می شوید احساس گیجی بیشتری می کنید. این احساس که از آن به عنوان اینرسی خواب یاد می شود ممکن است تا 30 دقیقه ادامه داشته باشد.

3. خواب شبانه را مختل می کند

اگرچه چرت زدن پس از تمرینات ورزشی می تواند عوارض کم خوابی را جبران کند اما می تواند باعث اختلال در خواب شبانه هم بشود. به همین دلیل ممکن است شب ها دیرتر به خواب بروید.

به علاوه اگر اختلال خواب دارید چرت زدن ممکن است علائم شما را بدتر کند. در صورتی که مبتلا به اختلال خواب هستید و تمایل به چرت زدن منظم دارید با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.

برای چرت زدن چه مدت زمانی مناسب است؟

سعی کنید چرت خود را به 20 دقیقه محدود کنید و اجازه ندهید که نیم ساعت تا یک ساعت خواب تان طول بکشد چراکه در این صورت ممکن است وارد خواب عمیق شوید و با اینرسی خواب از خواب بیدار شوید.

هنگام خوابیدن زنگ ساعت را روی 20 تا 25 دقیقه دیگر تنظیم کنید. این مدت زمان برای استراحت شما کاملا ایده آل است. بسیاری از افراد در اثر خستگی ناشی از ورزش دچار حالت خواب آلودگی می شوند پس اگر شب ها به سختی به خواب می روید می توانید از این روش برای بهبود خواب خود استفاده کنید.

قبل از خواب زمانی را به انجام تمرینات ورزشی اختصاص دهید تا بتوانید راحت تر بخوابید. فقط مدتی قبل از شروع فعالیت ورزشی تان قدری غذای سبک خورده و مقدار مناسبی آب بنوشید.

در ادامه بخوانید : ورزش برای درمان پیچ خوردگی مچ پا

منبع : healthline

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده