خواص آرد نخودچی | 10 + خاصیت عالی آرد نخودچی برای سلامتی + طرز تهیه

آرد نخودچی آرد به دست آمده از نخودچی بدون نمک است که از قرن ها پیش در پخت و پز و بخصوص در آشپزی هندی استفاده می شده و به عنوان آرد فاقد گلوتن، سرشار از پروتئین و فیبر و جایگزین مناسب برای آرد گندم به شهرت رسیده است.

فواید منحصر به فرد آرد نخودچی
فواید منحصر به فرد آرد نخودچی

از جمله خواص آرد نخودچی می توان به سلامت قلب و کاهش کلسترول، بهبود هضم، پیشگیری از دیابت، کاهش التهاب و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

این آرد برای افراد مبتلا به سلیاک، گیاهخواران و بدنسازان نیز بسیار مفید است و می توان از آن به عنوان جایگزین تخم مرغ در غذاهای وگن استفاده کرد.

طبع آرد نخودچی گرم و خشک است.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص آرد نخودچی آشنا شده و درباره ارزش غذایی، نحوه مصرف و مضرات آن بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید آرد نخودچی

1. هضم و گوارش

آرد نخودچی حاوی مقادیر زیادی فیبر است که برای سیستم گوارشی مفید بوده، به درمان یبوست کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

جالب است بدانید 1 فنجان آرد نخودچی حاوی حدود 10 گرم فیبر است که این مقدار 3 برابر بیشتر از فیبر موجود در همان مقدار آرد گندم می باشد.

2. دیابت و قند خون

آرد نخودچی از مواد غذایی با گلیسمی پایین است و فیبر موجود در آن – بخصوص فیبر محلول – باعث کند شدن جذب گلوکز در خون شده، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید می باشد.

شواهد متعدد حاکی از آن است که مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر نوعی درمان طبیعی برای دیابت نوع 2 محسوب می شود.

از سوی دیگر آرد نخودچی دارای نشاسته و کربوهیدرات های دیر هضم است که مصرف آن نسبت به آرد تصفیه شده – که باعث افزایش سریع قند خون شده و نوسان های شدیدی در انرژی بدن ایجاد می کند – اثر چندانی روی سطح گلوکز خون به جا نمی گذارد.

3. سلامت قلب

آرد نخودچی به دلیل فیبر فراوان به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک کرده، فشار خون را کاهش می دهد و از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند.

مصرف آرد نخودچی با جلوگیری از تشکیل پلاک های خطرناک در شریان ها خطر ابتلا به حمله قلبی وسکته را کاهش می دهد و از تجمع چربی ها در اطراف قلب جلوگیری می کند.

همچنین نخود سرشار از پلی فنل ها است که مانع بروز سندرم متابولیک شده و از ابتلا به بیماری های قلبی ایسکمیک و دیابت پیشگیری می کند.

4. لاغری و کاهش وزن

آرد نخودچی ماده غذایی سرشار از فیبر، کم کالری و حاوی پروتئین فراوان است که باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت در فرد شده و اشتها را کاهش می دهد و به همین دلیل برای افرادی که به دنبال لاغری هستند گزینه مناسبی محسوب می شود.

از سوی دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین دیر هضم بوده و بدن برای هضم آن ها کالری بیشتری می سوزاند که اثر خوبی در کاهش وزن خواهد داشت.

5. کاهش التهاب

آرد نخودچی یک ضد التهاب عالی است، این خاصیت آرد نخودچی از فیبر فراوان موجود در آن نشات گرفته که سموم را از دستگاه گوارشی دفع کرده و با جلوگیری از التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به سرطان های روده بزرگ، معده و کلیه را کاهش می دهد.

6. فاقد گلوتن

همانطور که قبلا اشاره کردیم آرد نخودچی از انواع آرد فاقد گلوتن می باشد و به همین دلیل برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند یا به گلوتن حساسیت دارند جایگزین خوبی برای آردهای گلوتنی همچون آرد گندم محسوب می شود.

7. بدنسازان و گیاهخواران

آرد نخودچی نسبت به سایر آرد ها – از جمله آرد گندم و آردم گندم کامل – پروتئین بیشتری دارد به طوری که 1 فنجان آرد نخودچی حاوی حدود 20 گرم پروتئین می باشد که در مقایسه با آرد گندم (13 گرم) و آرد گندم کامل (16 گرم) در سطح بالاتری قرار گرفته است.

پروتئین از مواد ضروری برای بدن بخصوص در ورزشکاران و بدنسازان است که به عضله سازی و افزایش حجم عضلات کمک کرده و مدت زمان ریکاوری و درمان آسیب پس از تمرینات را کاهش می دهد.

آرد نخودچی منبع خوب پروتئین برای افراد گیاهخوار نیز محسوب شده و حاوی 8 اسید آمینه ضروری از 9 اسید آمینه می باشد.

خواص آرد نخودچی برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و بعد از 20 دقیقه بشویید، اگر بعد از 24 تا 48 ساعت علائم حساسیت پوستی مشاهده نشود می توانید از آن روی پوست بدن استفاده کنید.

8. آکنه و جوش

آرد نخودچی حاوی مقادیر خوب روی است که با عفونت های عامل بروز آکنه مقابله می کند.

فیبر فراوان موجود در آرد نخودچی نیز با کنترل قند خون از اثر منفی آن روی هورمون ها که می تواند به جوش و آکنه منجر شود جلوگیری می کند.

ماسک ضد آکنه آرد نخودچی و آب لیمو

مقدار مساوی آرد نخودچی و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و 1 قاشق چایخوری عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید و روی پوست صورت و گردن بمالید. بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید.

9. لایه برداری پوست

می توانید از آرد نخودچی به عنوان اسکراب بدن استفاده کرده و سلول های مرده پوست را پاکسازی کنید.

ماسک لایه بردار آرد نخودچی

3 قاشق چایخوری آرد نخودچی را با 1 قاشق چایخوری جو دوسر آسیاب شده و 2 قاشق چایخوری آرد ذرت مخلوط کرده و کمی شیر به آن اضافه کنید. سپس مخلوط حاصل را روی بدن بمالید.

10. کاهش چربی پوست

ماسک آرد نخودچی و ماست

برای پاکسازی پوست و کاهش چربی اضافه آن کافیست مقدار مساوی آرد نخودچی و ماست یا شیر را مخلوط کرده، روی پوست صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید.

11. از بین بردن موهای زائد

آرد نخودچی برای از بین بردن موهای زائد صورت بسیار موثر است.

کافیست مقدار مساوی آرد نخودچی و پودر شنبلیله را مخلوط کرده، خمیر حاصل را روی صورت بمالید و پس از خشک شدن آن را بشویید.

12. افزایش رشد مو

پروتئین موجود در آرد نخودچی به رشد بهتر موها کمک می کند.

ماسک موی آرد نخودچی

مقداری آرد نخودچی را با پودر بادام، کشک و 1 قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کرده و روهای موها بمالید. بعد از خشک شدن موها را با آب سرد بشویید.

اگر موهای خشک و آسیب دیده دارید 2 عدد کپسول ویتامین E نیز به این ماسک اضافه کنید.

طرز تهیه آرد نخودچی خانگی

نخودهای خشک شده را داخل فر و در درمای 175 درجه سانتی گراد قرار دهید تا قهوه ای مایل به طلایی رنگ شوند.

سپس نخودهای بوداده را داخل غذاساز ریخته و با سرعت بالا آسیاب کنید تا کاملا پودری شکل شود.

در مرحله آخر نخودهای آسیاب نشده را جدا کرده و آرد نخودچی را داخل ظرف دربسته بریزید و در دمای اتاق نگهداری کنید.

آرد نخودپی را می توان به مدت 6 تا 8 هفته بعد نیز مصرف کرد.

با آرد نخودچی چی درست کنم؟
با آرد نخودچی چی درست کنم؟

موارد مصرف آرد نخودچی

آرد نخودچی جایگزین سالم و مناسبی برای آرد گندم در پخت و پز محسوب می شود.

از آرد نخودچی برای افزایش غلظت سوپ و سس ها و همچنین تهیه پنکیک، کوکی و نان و نان پیتزا استفاده می شود.

آرد نخودچی را می توان در تهیه فلافل، املت، کتلت و کوفته استفاده کرد.

از آرد نخودچی می توان به عنوان جایگزین تخم مرغ در غذاهای وگن استفاده کرد. قاعده کلی آن است که ترکیب 1/4 فنجان آب با 1/4 فنجان آرد نخودچی می تواند به جای 1 عدد تخم مرغ در غذاها استفاده شود.

ارزش غذایی آرد نخودچی

مواد مغذی موجود در 100 گرم آرد نخودچی به صورت زیر است:

کالری: 387
چربی: 7 گرم
کربوهیدرات کل: 58 گرم
شکر: 11 گرم
فیبر: 11 گرم
پروتئین: 22 گرم

عوارض جانبی و مضرات آرد نخودچی

  • افزایش سریع فیبر در بدن می تواند باعث مشکلات گوارشی در فرد شود، اگر نشاسته و فیبر کمی مصرف می کنید توصیه می شود آرد نخودچی را به تدریج به رژیم غذایی خود افزوده و از مصرف مقادیر زیاد آن در یک نوبت خودداری کنید.
  • هنگام مصرف آرد نخودچی و هرگونه ماده غذایی سرشار از فیبر آب فراوان بنوشید تا از علائم ناخواسته نظیر نفخ، گرفتگی و گاز معده پیشگیری شود.
  • اگر به حبوبات آلرژی دارید از مصرف آرد نخودچی اجتناب کنید.
  • مصرف بیش از حد آرد نخودچی ممکن است باعث اسهال شود.

منبع: draxe – healthlinestylecraze

 

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده