انگور فرنگی هندی (آملا) چیست و چه خواصی برای سلامتی بدن دارد؟

در میان میوه های عجیب و غریب دنیا این بار به سراغ یک میوه کمتر شناخته شده و صد البته مغذی و مفید به نام انگور فرنگی هندی رفته ایم، میوه ای هم خانواده توت ها که با وجود اندازه کوچکش مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی در خود جای داده و نظر بسیاری از محققان علم پزشکی را به خود جلب کرده است.

خواص انگور فرنگی هندی
خواص انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی به نام آملا یا آمله نیز شناخته شده است که بومی نواحی جنوب شرقی آسیا است و معمولا به رنگ زرد مایل به سبز با شش خط عمودی روی آن است، طعم این میوه نیز اغلب ترش، قوی و تلخ توصیف می شود.

جالب است بدانید:

  • در هند معمولا انگور فرنگی هندی را با نمک و پودر فلفل قرمز میل می کنند تا طعم آن تقویت شود.
  • طبع انگور فرنگی هندی سرد و خشک است.
  • در فرهنگ هندو درخت انگور فرنگی هندی از اهمیت زیادی برخوردار است و مقدس شمرده می شود زیرا اعتقاد بر این است که ویشنو – یکی از خدایان مهم هندوئیسم – در این درخت ساکن است.
  • هندی ها معتقدند آملا از قطره های جاودانگی حاصل شده که در جنگ بین خدایان و شیاطین روی زمین باریده است. به همین خاطر هندی ها از این میوه به عنوان میوه طولانی کننده عمر یاد می کنند.
  • انگور فرنگی هندی در طب آیورودا جایگاه ویژه ای دارد و از آن برای افزایش طول عمر، درمان یبوست، بهبود هضم، درمان آسم، افزایش رشد موها و سلامت قلب استفاده می شود.
  • امروزه از انگور فرنگی هندی در بسیاری از غذاهای آسیایی استفاده می شود.

اگر به این میوه علاقمند شده اید در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با خواص انگور فرنگی هندی، ارزش غذایی، نحوه مصرف و مضرات احتمالی آن آشنا شویم.

در ادامه بخوانید : خواص آلوی کاکادو برای سلامتی

خواص دارویی و فواید انگور فرنگی هندی

1. خاصیت آنتی اکسیدانی

یکی از خصوصیت های فوق العاده عالی این توت های کوچک آنتی اکسیدان های فراوان و ترکیبات گیاهی بی نظیر موجود در آن است.

خاصیت آنتی اکسیدانی میوه هایی مثل آملا خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، پیری زودرس و بیماری های دژنراتیو مغزی را کاهش می دهند.

2. سلامت کبد

همه ما می دانیم که کبد یکی از اندام های مهم بدن ما است و سلامت آن تاثیر زیادی در سلامت عمومی بدن دارد زیرا کبد به سم زدایی بدن کمک می کند، با تولید صفرا باعث هضم بهتر چربی های بدن می شود و در تولید پروتئین های مهم بدن نقش دارد.

دانشمندان در برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که خوردن انگور فرنگی هندی به عملکرد و سلامت کبد کمک می کند و طبق نتایج یک مطالعه حیوانی عصاره این میوه هم سطح آنتی اکسیدانی کبد را افزایش می دهد و از کبد در برابر سموم و حتی سلول های سرطانی محافظت می کند.

3. کاهش کلسترول و سلامت قلب

شاید تعجب کنید اما این میوه نه چندان شناخته شده برای قلب مزایای زیادی دارد. مثلا این که آنتی اکسیدان های آن با جلوگیری از اکسیداسیون به کاهش کلسترول بد خون کمک می کنند یا این که خوردن این میوه ترش برای کاهش تری گلیسیرید خون و همچنین بهبود سطح کلسترول خون مفید است.

ناگفته نماند مصرف منظم انگور فرنگی هندی با پیشگیری از تشکیل پلاک از ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب پیشگیری می کند.

4. ضد سرطان

انگور فرنگی هندی خاصیت ضد سرطانی هم دارد و می تواند روی سلول های سرطانی تاثیر بگذارد.

اگرچه نتایج در حد مطالعات آزمایشگاهی هستند اما به نظر می رسد این میوه رشد سلول های سرطانی ریه، کبد، سینه، تخمدان، دهانه رحم و روده بزرگ را کاهش می دهد که اگرچه چندان عجیب به نظر نمی رسد زیرا انگور فرنگی هندی ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی دارد با خنثی سازی رادیکال های آزاد می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

5. دیابت و قند خون

انگور فرنگی هندی حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های فراوان است و بی شک تاثیر خوبی در کنترل قند خون خواهد داشت زیرا فیبر باعث کاهش جذب قند در جریان خون شده و از نوسانات ناگهانی قند خون جلوگیری می کند.

اگر دیابتی هستید شاید برای تان جالب باشد که بدانید طبق مطالعات انجام شده خوردن این توت ها خطر عوارض بیماری دیابت مانند آسیب های کلیوی یا عصبی ناشی از قند خون کنترل نشده را نیز کاهش می دهد.

6. پیشگیری از یبوست

انگور فرنگی هندی یک ملین طبیعی است و فیبر موجود در آن به حرکات منظم روده کمک کرده و از یبوست پیشگیری می کند.

7. کاهش التهاب

التهاب مزمن ریشه بسیاری از بیماری ها است و با سرطان، بیماری های قلبی و دیابت رابطه مستقیم دارد در حالی که خوردن میوه هایی همچون انگور فرنگی هندی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خوبی که دارند به کاهش التهاب کمک می کنند و می توانند تا حدودی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها مفید باشند.

8. بهبود هضم و گوارش

مطالعات نشان داده انگور فرنگی هندی برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و به عملکرد درست آن کمک می کند، همچنین خطر ابتلا به یبوست و زخم معده را کاهش می دهد.

9. مغز و حافظه

نتایج مطالعات حیوانی حاکی از آن است که عصاره انگور فرنگی هندی حافظه را افزایش می دهد و به بالا رفتن سطح آنتی اکسیدانی مغز و کاهش سطح استیل کولین استراز کمک می کند، این آنزیم با بیماری آلزایمر مرتبط است.

10. سلامت پوست و مو

شاید باورتان نشود اما از انگور فرنگی هندی در برخی از محصولات پوست و مو نیز استفاده شده است.

این میوه از قرن ها پیش به عنوان خوراکی مفید برای سلامت پوست و مو شناخته شده و مطالعات علمی نیز تعدادی از مزایای آن را تایید کرده اند.

به عنوان مثال عصاره انگور فرنگی هندی باعث افزایش تولید کلاژن می شود که نقش مهمی در جوانسازی پوست ایفا می کند، همچنین به نظر می رسد این میوه درمان زخم ها را تسریع می بخشد.

از سوی دیگر انگور فرنگی هندی حاوی ویتامین E است که برای حفظ سلامت پوست و افزایش رشد موها مفید می باشد.

ارزش غذایی انگور فرنگی هندی

مواد مغذی موجود در 100 گرم انگور فرنگی هندی خام به صورت زیر است:

کالری: 44
کربوهیدرات: 10.2 گرم
پروتئین: 0.9 گرم
چربی: 0.6 گرم
فیبر: 4.3 گرم

مقایسه انگور فرنگی هندی و انگور

انگور فرنگی هندی به دلیل شباهت هایی که از نظر طعم و ظاهر به انگور سبز دارد به این نام مشهور شده زیرا هر دو گرد، سبز با طعم کمی ترش و دانه هایی داخل آن ها هستند.

با این وجود این دو میوه به دو خانواده گیاهی کاملا متفاوت تعلق دارند و ارزش غذایی آن ها نیز با هم فرق دارد.

نحوه مصرف انگور فرنگی هندی

از انگور فرنگی هندی می توان داخل ترشی آملا، سوپ و اسموتی و به عنوان میان وعده استفاده کرد. اما شکل سنتی مصرف این میوه، خوردن آملا خام خرد شده با نمک است.

مضرات و عوارض جانبی انگور فرنگی هندی

  • مصرف انگور فرنگی هندی ممکن است خطر خونریزی یا کبودی را افزایش دهد، اگر به اختلالات خونریزی مبتلا هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید.
  • حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی از خوردن انگور فرنگی هندی پرهیز کنید.
  • اگر داروهای ضد دیابت مصرف می کنید به یاد داشته باشید مصرف این میوه ممکن است باعث افت قند خون شود، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.
  • تحقیقات کمی درباره ایمنی انگور فرنگی هندی برای خانم های باردار و شیرده انجام شده، توصیه می شود از مصرف آن اجتناب کرده یا در خوردن آن زیاده روی نکنید.

منابع: draxe

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده