21 خاصیت خارق العاده جوش شیرین برای پوست، مو و زیبایی + روش استفاده

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم ترکیب شیمیایی پرخاصیت سفید رنگی است که علاوه بر پخت پز، کاربردهای زیادی در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی دارد و از دیرباز به عنوان پاک کننده، نرم کننده و برای رفع بوی بد استفاده می شده است.

در این مقاله از پرشین استار قصد داریم بهترین خواص جوش شیرین برای پوست، مو و زیبایی را ذکر کرده و با روش استفاده از جوش شیرین به عنوان ماسک صورت، سفید کننده دندان و دئودورانت طبیعی آشنا شویم. با ما همراه باشید.

خواص جوش شیرین برای پوست
خواص جوش شیرین برای پوست

جالب است بدانید:

  • جوش شیرین اولین بار حدود 3500 سال قبل از میلاد توسط مصریان باستان استفاده شده است. جوش شیرین در آن زمان، بیشتر به عنوان پاک کننده و همچنین در مومیایی کردن به کار می رفته است.
  • جوش شیرین دارای اثر قلیایی است.
  • جوش شیرین از دیرباز برای پف کردن خمیر نان و کیک استفاده می شده است.
  • 30 ام دسامبر به عنوان روز جهانی جوش شیرین انتخاب شده است.
  • جوش شیرین در طبیعت به شکل کریستالی یافت می شود اما برای مصارف آشپزی و غیره آن را به پودر تبدیل می کنند.

خواص جوش شیرین برای پوست

نکته: قبل از مصرف، اطمینان حاصل کنید از جوش شیرین استفاده کنید نه بیکینگ پودر، زیرا این دو ماده هم خانواده هستند و ممکن است اشتباها به جای هم استفاده شوند.

هشدار: حتما قبل از استفاده موضعی جوش شیرین، آن را روی بخش کوچکی از پوست خود تست کنید.

1. درمان جوش و آکنه

جوش شیرین سلول های مرده پوست را از بین برده و منافذ پوست را پاکسازی می کند و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی به درمان جوش و آکنه کمک می کند.

ماسک ضد آکنه جوش شیرین

1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1 قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و خمیر حاصل را به آرامی روی جوش های سر سیاه و سفید و آکنه ماساژ دهید. بعد از 2 تا 3 دقیقه، ماسک را با آب گرم و سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید.

توصیه می شود برای مدت کوتاه، 2 یا 3 بار در روز و پس از آن دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

2. لک های پوست

جوش شیرین خاصیت سفید کنندگی دارد و برای از بین بردن جای جوش، اثر زخم و لک های تیره پوست مفید است.

ماسک ضد لک جوش شیرین

صورت خود را کمی مرطوب کرده، 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1 قاشق چایخوری آب لیمو تازه مخلوط و خمیر حاصل را روی صورت و لکه های تیره پوست بمالید. بعد از 1 تا 2 دقیقه صورت را ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید.

دو یا سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

3. درخشان کردن پوست

ماسک جوش شیرین و پرتقال یکی از بهترین ماسک ها برای درخشنده کردن پوست است زیرا جوش شیرین به خاصیت لایه برداری و پاک کنندگی مشهور است و پرتقال به حفظ تعادل PH پوست و تقویت کلاژن کمک می کند.

ماسک جوش شیرین و آب پرتقال

صورت خود را کمی مرطوب کرده، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2 قاشق غذاخوری آب پرتقال طبیعی را با هم مخلوط و خمیر حاصل را روی پوست صورت بمالید، بعد از 15 دقیقه ماسک را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

برای نتیجه بهتر یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

ماسک جوش شیرین و گلاب برای پوست

برای روشن شدن و پاکسازی پوست کافیست 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با مقداری گلاب مخلوط کرده و خمیر حاصل را روی پوست صورت بمالید. بعد از 1 دقیقه با حرکات دایره ای ماسک را پاک کنید و با آب ولرم بشویید.

یک یا دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید و حتما بعد از مصرف، از مرطوب کننده استفاده کنید.

4. درمان خارش و تحریکات پوستی

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط و خمیر حاصل را روی نواحی مورد نظر بمالید و بعد از 5 دقیقه با آب سرد بشویید.

5. روشن کردن پوست گردن، آرنج و زانو

اگر از تیرگی پوست گردن یا آرنج و زانو رنج می برید کافیست جوش شیرین و آب (هریک به اندازه 1 قاشق چایخوری) را با هم مخلوط کرده و روی نواحی مورد نظر بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

توصیه می شود هر روز و تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید از این روش استفاده کرده و پس از آن برای تداوم نتیجه، هر هفته دو بار این کار را انجام دهید.

6. کمرنگ شدن خال

توصیه می شود برای کمرنگ کردن خال از زیر استفاده کنید:

1 فنجان جوش شیرین را با 1 فنجان پراکسید هیدروژن 3 درصد و 1 فنجان نمک اپسوم مخلوط کرده و 1/4 فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. مخلوط را خوب هم زده و در پایان 1/4 فنجان سرکه سفید به آن بیفزایید.

این ترکیب، سوزاننده است و خال ها را خشک و کمرنگ می کند، آن را داخل بطری نگهداری کنید و دو بار در روز روی خال های مورد نظر قرار داده و بعد از 15 تا 20 دقیقه بشویید.

7. درمان سوختگی

جوش شیرین خاصیت خنک کنندگی دارد و برای تسکین سوزش سوختگی مفید است. کافیست 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و روی نواحی سوختگی قرار دهید. بعد از خشک شدن، آن را با آب سرد بشویید.

8. درمان آفتاب سوختگی

برای درمان پوست آفتاب سوخته و کاهش علائم آن، توصیه می شود نصف فنجان جوش شیرین را به آب حمام گرم (نه داغ) بیفزایید.

9. نرم کننده پا

برای نرم شدن و رفع زبری و بوی بد پا، کافیست 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آب گرم حمام افزوده و پاهای خود را در آن قرار دهید. این کار باکتری ها را کشته و از بروز عفونت نیز جلوگیری می کند.

10. نرم کننده دست

برای تمیز کردن آلودگی و بوی بد از دست ها کافیست مقداری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کرده و روی دست ها بمالید، این کار باعث نرم شدن و پاکسازی پوست دست می شود.

11. نیش حشرات

برای کاهش خارش و سوزش ناشی از نیش حشرات کافیست 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب را مخلوط کرده و خمیر حاصل را سه بار در روز در ناحیه مورد نظر بمالید.

خواص جوش شیرین برای مو

12. پرپشت شدن موها

جوش شیرین تاثیر خوبی در افزایش حجم مو دارد و موها را پرپشت و تقویت می کند.

ماسک موی جوش شیرین

1 فنجان جوش شیرین را با 3 فنجان آب و 20 قطره روغن کرچک مخلوط کرده و داخل بطری بریزید. موهای خود را با آب شسته و مقداری از ماسک را روی پوست سر به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید. سپس موها را با نرم کننده بشویید.

13. شوره سر

جوش شیرین با لایه برداری پوست سر، سلول های مرده را از بین برده، منافذ مسدود فولیکول های مو را باز می کند و به درمان شوره سر کمک می کند.

موها و پوست سر خود را کمی مرطوب کرده، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با حرکات دایره وار و به آرامی روی پوست سر بمالید تا لایه برداری شود. سپس موهای خود را بشویید و خشک کنید.

14. پاک کننده مو

جوش شیرین برای پاکسازی مو از آلودگی ها، گرد و خاک و چربی اضافی تاثیر عالی دارد. کافیست 1 قاشق چایخوری جوش شیرین به شامپوی خود اضافه کنید، آن را روی موها مالیده و به روش معمول بشویید.

خواص جوش شیرین برای زیبایی

طرز تهیه ماسک جوش شیرین برای صورت
طرز تهیه ماسک جوش شیرین برای صورت

15. رفع تیرگی لب ها

جوش شیرین سلول های مرده پوست لب را از بین برده و رنگ لب ها را روشن و شفاف می کند.

کافیست 1 قاشق غذاخوری عسل را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کرده و روی لب قرار دهید، بعد از 2 دقیقه به آرامی خمیر را روی لب ها مالش دهید و در پایان با آب بشویید.

برای نتیجه بهتر دو یا سه بار در هفته از این روش استفاده کنید.

16. از بین بردن موهای صورت

جوش شیرین ماده طبیعی عالی برای اصلاح صورت است زیرا باعث ضعیف شدن فولیکول های موی صورت شده و پرمویی صورت را کاهش می دهد.

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 200 میلی لیتر آب جوش مخلوط کرده و بعد از خنک شدن، با استفاده از پنبه روی نواحی مورد نظر بمالید، سپس آن را با پارچه باند بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.

صبح روز بعد صورت را شسته و مقداری مرطوب کننده به آن اعمال کنید. از این روش هر روز استفاده کنید تا به نتایج مطلوب برسید.

هشدار: برای جلوگیری از التهاب پوست، حتما قبل از استفاده آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید.

17. موهای زیر پوستی

اگر از موهای زیر پوستی صورت خود خسته شده اید حتما جوش شیرین را امتحان کنید، این ماده معجزه آسا با لایه برداری از پوست موهای زیر پوستی را از بین برده و از عفونت آن ها جلوگیری می کند.

برای این کار کافیست ابتدا 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک به ناحیه مورد نظر مالیده و حدود 15 دقیقه ماساژ دهید. روغن را با حوله مرطوب پاک کنید. سپس 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و به آرامی و حدود 2 دقیقه روی نواحی بمالید.

با این کار موهای زیر پوستی بیرون آمده و می توانید به راحتی با موچین آن ها را جدا کنید. در پایان صورت خود را بشویید.

18. سفید کننده دندان

جوش شیرین نوعی ساینده ملایم است که با از بین بردن لکه های زرد و جرم، به سفید شدن دندان ها کمک می کند.

سفید کننده خانگی دندان

نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید، خمیر را روی مسواک مالیده و دندان ها را در جهت بالا و پایین و حرکات دایره ای مسواک بزنید.

جوش شیرین به رفع بوی بد دهان نیز کمک می کند.

نکته: بهتر است به مدت یک هفته روزانه از این روش استفاده کرده و پس از آن به دو بار در هفته کاهش دهید.

هشدار: استفاده مستقیم جوش شیرین روی دندان، به مرور زمان باعث از بین رفتن مینای دندان می شود بنابراین توصیه می شود از این روش به مدت طولانی استفاده نکنید و یا آن را به خمیر دندان خود اضافه کنید.

19. رفع بوی بد بدن

جوش شیرین با کشتن باکتری ها و قلیایی کردن بدن از تعریق زیاد جلوگیری کرده و همانند یک دئودورانت طبیعی به رفع بوی بد بدن کمک می کند.

طرز تهیه دئودورانت طبیعی

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کرده و به زیر بغل و قسمت هایی از بدن که بیشتر عرق می کنید بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را بشویید.

20. سفید کننده زیر بغل

برای سفید شدن زیر بغل و رفع بوی بد آن، کافیست 1 قاشق غذاخوری خیار خرد شده را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 3 قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کرده و خمیر حاصل را به زیر بغل بمالید. بعد از 10 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

توصیه می شود دو بار در هفته از این روش استفاده کنید.

21. درمان عفونت قارچ ناخن

یک ظرف بزرگ برای قرار دادن پاهای خود انتخاب کنید، 1/3 آن را با آب پر کرده و 1 فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید. حدود 15 دقیقه پاهای خود را داخل آن قرار دهید، سپس آن ها را خارج کرده و با حوله کاغذی خشک کنید.

آب ظرف را خالی کرده و مجددا 1/3 از آن را با آب تمیز پر کنید. این بار 4 یا 5 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن افزوده و هم بزنید، سپس پاهای خود را به مدت 15 دقیقه داخل آن قرار دهید و در پایان خشک کنید.

توصیه می شود تا بهبودی کامل عفونت، دو بار در روز از این روش استفاده کنید زیرا سرکه سفید خاصیت ضد قارچی دارد و جوش شیرین از رشد و تکثیر و عود دوباره عفونت جلوگیری می کند.

عوارض جانبی و مضرات جوش شیرین برای پوست

  • استفاده بیش از حد و مکرر جوش شیرین باعث برهم خوردن تعادل PH پوست می شود و باکتری های مفید پوست را از بین می برد، این باکتری ها از بروز عفونت و آکنه پوست جلوگیری می کنند.
  • استفاده از ماسک جوش شیرین در برخی افراد با علائم آلرژی همچون جوش، قرمزی و سوزش پوست همراه است.
  • استفاده بیش از حد جوش شیرین به عنوان لایه بردار، ممکن است باعث قرمز شدن، سوزش و خشکی پوست شود.

منبع: draxestylecrazehealthline

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده