30 خاصیت بی نظیر روغن درخت چای برای پوست و مو + روش استفاده

روغن درخت چای از روغن های ضروری (essential) است که در طول سال های گذشته بسیار محبوب شده است. بوی روغن درخت چای شبیه کافور تازه و رنگ آن زرد کم رنگ است.

روغن درخت چای از برگ گیاه ملالوکا آلترنیفولیا به دست می آید که از گیاهان بومی استرالیا می باشد. این روغن معجزه آسا برای درمان بسیاری از عفونت ها مفید است و دارای کاربردهای گسترده ای در صنعت آرایشی بهداشتی می باشد.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی آشنا شویم.

عکس درخت چای (ملالوکا آلترنیفولیا)
عکس درخت چای (ملالوکا آلترنیفولیا)

هشدار 1: روغن درخت چای از روغن های قوی است که ممکن است باعث ایجاد حساسیت در فرد شود، قبل از مصرف حتما آن را رقیق کرده و تست حساسیت روی بخش کوچکی از پوست انجام دهید.

هشدار 2: از آن جایی که برخی خواص ذکر شده هنوز به اثبات علمی نرسیده، قبل از استفاده بخصوص در نواحی حساس بدن، حتما با پزشک مشورت کنید.

هشدار 3: از مصرف خوراکی روغن درخت چای خودداری کنید.

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

خواص دارویی و فواید روغن درخت چای

1. عفونت مثانه

روغن درخت چای بر ضد باکتری هایی که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند موثر است و بخور روغن درخت چای باکتری های عامل عفونت مثانه از جمله E.coli را مهار کرده و از بروز عفونت مثانه پیشگیری می کند.

کافیست 10 قطره روغن درخت چای را به وان اضافه کنید. مطالعات نشان می دهد روغن درخت چای برای درمان عفونت ادراری بخصوص در زنان و قبل از یائسگی مفید است.

2. عفونت ناف

خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی روغن درخت چای برای درمان عفونت ناف عالی است.

کافیست 4 یا 5 قطره روغن درخت چای را با 1 قاشق چایخوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کرده و با توپ پنبه روی ناحیه بمالید. بعد از 10 دقیقه با پارچه تمیز به آرامی پاک کنید.

روزی دو یا سه بار این کار را تکرار کنید تا عفونت ناف درمان شود.

3. درمان گل مژه

گل مژه نوعی تورم التهابی در لبه پلک است که به دلیل نوعی عفونت باکتریایی ایجاد می شود. روغن درخت چای به دلیل خواص ضد باکتریایی برای درمان گل مژه و رفع التهاب پلک مفید است.

1 قاشق چایخوری روغن درخت چای را با 2 قاشق غذاخوری آب تصفیه شده مخلوط کرده و در یخچال نگهداری کنید. حداقل سه بار در روز به آرامی در اطراف چشم بمالید تا ورم و درد را کاهش دهد.

مشهور است روغن درخت چای فعالیت باکتری استافیلوکوک را مهار می کند.

4. عفونت گوش

روغن درخت چای حاوی مقادیر فراوان ترپینن-4-اُل است که یکی از عوامل اصلی خاصیت ضدباکتری روغن درخت چای است.

برای تسکین عفونت گوش چند قطره روغن درخت چای را با یک چهارم روغن زیتون رقیق کرده و با استفاده از قطره چکان اندکی در گوش خود بریزید. سر را به مدت 1 دقیقه کج نگه دارید تا روغن به کانال گوش برسد.

روش دیگر: می توانید مخلوط روغن درخت چای و روغن نارگیل را به اطراف گوش بمالید.

هشدار: برخی مطالعات نشان داده روغن درخت چای ممکن است باعث عوارضی در گوش یا کاهش شنوایی شود، قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید.

5. درمان سینه پهلو (ذات الریه)

طبق مطالعه ای چینی استنشاق روغن درخت چای برای کاهش علائم ذات الریه مفید است. اگرچه این ادعا هنوز اثبات نشده است.

6. سلولیت

استفاده از روغن درخت چای به دلیل خواص ضدقارچی، ضد باکتری و ضدالتهابی این روغن، برای درمان سریع زخم و سلولیت مفید است.

کافیست پنبه را به مخلوط 2 قطره روغن درخت چای، 1 قاشق چایخوری عسل یا ژل آلوئه ورا آغشته کرده و روی منطقه مورد نظر بمالید. بعد از چند ساعت بشویید.

7. قارچ ناخن

روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده قوی است که برای درمان عفونت قارچی که باعث شکنندگی ناخن می شود کاربرد دارد و تغییر رنگ و زردی ناخن را برطرف می کند.

کافیست نصف قاشق چایخوری روغن ویتامین E را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط کرده و روی ناخن ها بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید و بعد از خشک کردن از مرطوب کننده استفاده کنید.

دو بار در ماه از این روش استفاده کنید.

روش دیگر: مقداری روغن زیتون، روغن درخت چای، روغن نارگیل و روغن آرگان را مخلوط کرده و ناخن ها را به مدت 10 دقیقه داخل آن قرار دهید.

برای درمان عفونت باکتریایی و قارچ ناخن سه یا چهار بار در روز ناخن ها را به روغن درخت چای رقیق شده آغشته کنید.

8. تاول پا

خواص ضدباکتری و قابض روغن درخت چای خطر عفونت و عود تاول پا را کاهش داده و آن را درمان می کند.

مقداری روغن درخت چای و آب (روغن نارگیل یا روغن زیتون) را به نسبت 1 به 3 مخلوط کرده و با توپ پنبه به آرامی در ناحیه بمالید. بعد از 10 دقیقه به آرامی با آب سرد بشویید.

دو تا سه بار در روز از این روش استفاده کنید.

روش دیگر: چند قطره روغن درخت چای را به آب گرم افزوده و پاهای خود را 10 دقیقه در آن خیس کنید، این روش معجزه می کند به شرطی که روغن درخت چای اصل باشد.

9. التهاب پلک (بلفاریت)

روغن درخت چای برای درمان التهاب پلک که معمولا به دلیل آلودگی توسط گرد و غبار ایجاد می شود مفید است.

10. ورم گره های لنفاوی

تورم دردناک گره های لنفاوی اغلب نشانه عفونت باکتریایی در نقطه ای از بدن می باشد. اعمال روغن درخت چای ابتدا اثر فوری داشته و به تدریج طی 24 ساعت بعد اثر آن کاهش می یابد.

می توانید به طور مستقیم روغن را استنشاق کرده یا روغن درخت چای رقیق شده را روی نواحی اعمال کنید.

11. درمان کرم حلقوی

خاصیت ضدقارچی این روغن معجزه آسا برای درمان کرم حلقوی موثر است.

ناحیه مورد نظر را تمیز و خشک کرده، چند قطره روغن درخت چای رقیق شده را به گوش پاک کن یا پنبه استریل آغشته و سه بار در روز روی نواحی قرار دهید.

12. نیش حشرات، عفونت پوستی، سوختگی

خاصیت ضدعفونی کنندگی روغن درخت چای برای درمان بریدگی، عفونت پوست، نیش حشرات، بثورات و سوختگی مفید است. کافیست چند قطره روغن به آب حمام اضافه کنید.

13. رفع بوی بد بدن

جالب است بدانید عرق انسان بدون بو است و تنها زمانی بدبو می شود که با باکتری های روی پوست همراه شود. روغن درخت چای به دلیل خواص ضدباکتری جایگزین خوبی برای دئودورانت ها و ضدعرق ها است.

دئودورانت خانگی

مخلوط کره شیا و روغن نارگیل ( هریک 3 قاشق غذاخوری) را ذوب کرده و با آرد ذرت و جوش شیرین ( هریک یک چهارم فنجان) و 20 تا 30 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید. بعد از چند ساعت با انگشت مقداری از مخلوط را به عنوان لوسیون ضدعرق استفاده کنید.

خواص روغن درخت چای برای دهان و دندان

14. عارضه حفره خشک

حفره خشک یا اوستئیت آوئولی عارضه ای است که پس از کشیدن دندان دائمی ایجاد می شود. روغن درخت چای از عفونت دندان و لثه و بروز این عارضه جلوگیری کرده و درد را کاهش می دهد.

کافیست 1 یا 2 قطره روغن درخت چای را با استفاده از گوش پاک کن مرطوب به آرامی روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید. بعد از 5 دقیقه گوش پاک کن را برداشته و با آب معمولی بشویید.

15. برفک دهان

روغن درخت چای با مخمر کاندیدا آلبیکنس که به نام برفک دهان نیز مشهور است مبارزه کرده و استفاده از ژل روغن درخت چای روی مسواک، التهاب لثه را بهبود می بخشد.

ژل روغن درخت چای برای بیماری های دندان بسیار مفید می باشد. توصیه می شود چهار بار در روز از دهانشویه حاوی روغن درخت چای 5% مصرف کنید. قبل از مصرف حتما با دندانپزشک درباره میزان غلظت آن صحبت کنید.

16. بوی بد دهان

برای رفع بوی بد دهان قبل از شستن دندان ها یک قطره روغن درخت چای به خمیر دندان اضافه کنید. همچنین می توانید 3 قطره روغن درخت چای را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و دهانشویه طبیعی و خوشبو کننده دهان درست کنید.

دو یا سه بار در روز و بعد از غذا از این دهانشویه استفاده کنید.

خواص روغن درخت چای برای دستگاه تناسلی

17. رفع بوی بد واژن

چند قطره روغن درخت چای را با مقداری آب مخلوط و 1 یا 2 قطره به بخش بیرونی واژن اعمال کنید. توصیه می شود سه تا پنج روز از این روش استفاده کنید. اگر علائم بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

روش دیگر: چند قطره روغن درخت چای را با آب و فندق افسونگر مخلوط کرده و با پد پنبه ای به ناحیه مورد نظر بمالید.

18. بیماری های مقاربتی

خواص ضدباکتری روغن درخت چای به کاهش علائم بیماری های مقاربتی کمک کرده، درد ناشی از سفلیس و زخم آتشک را کاهش داده و برای درمان عفونت کلامیدیا موثر است.

کافیست روغن درخت چای را با استفاده از توپ پنبه به نواحی آسیب دیده مالیده و دو هفته بعد نتایج عالی آن را ببینید. همچنین برای کاهش علائم دردناک چند قطره روغن درخت چای را به آب حمام اضافه کنید.

خواص روغن درخت چای
خواص روغن درخت چای

خواص روغن درخت چای برای پوست

19. درمان آکنه

روغن درخت چای دارای اثر مشابه پراکسید بنزوئیل بر روی آکنه است، سبوم پوست را کاهش داده و در بیشتر کرم های ضد آکنه استفاده می شود.

ماسک ضد آکنه

هر روز 2 یا 3 قطره روغن درخت چای را با ماست و عسل (هر یک 1 قاشق غذاخوری) مخلوط کرده و روی آکنه قرار دهید. بعد از 20 دقیقه بشویید.

مخلوط روغن درخت چای و روغن نارگیل نیز دارای خواص ضد آکنه است.

هشدار: اعمال موضعی روی آکنه ممکن است با سوزش، خارش یا خشکی پوست همراه شود.

ماسک ضد جوش

برای رفع لکه های تیره و جوش چند قطره روغن را با پنبه روی نواحی مالیده و بعد از 10 دقیقه بشویید.

20. سفید کننده پوست

ماسک سفید کننده

1 عدد گوجه فرنگی را له کرده و با 1 قاشق چایخوری روغن جوجوبا و 4 قطره روغن درخت چای مخلوط و ماسک را روی صورت قرار دهید. بعد از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید.

21. مرطوب کننده پوست

ماسک مرطوب کننده روغن درخت چای

5 قاشق غذاخوری روغن درخت چای را با 1 قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط و روی پوست ماساژ دهید و بعد از مدتی بشویید. استفاده منظم از این ماسک برای پوست های خشک مفید است.

22. رفع سیاهی دور چشم

برخی تحقیقات نشان می دهد روغن درخت چای برای رفع تیرگی و پف اطراف چشم مفید است. اما از آن جایی که این نواحی حساس هستند قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید.

23. اگزما و پسوریازیس

برای درمان پسوریازیس چند قطره روغن درخت چای به وان حمام اضافه کنید.

برای درمان اگزما، 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل را با روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای (هریک 5 قطره) مخلوط و قبل از حمام روی ناحیه بمالید.

24. سوزش و خارش بعد از اصلاح

بعد از اصلاح چند قطره روغن درخت چای روی نواحی بمالید، این کار باعث تسکین پوست و درمان سریع سوزش می شود.

25. پاک کننده آرایش

یک چهارم فنجان روغن کانولا را با 10 قطره روغن درخت چای مخلوط و داخل شیشه استریل قرار داده خوب تکان دهید. شیشه را در محل سرد و تاریک نگهداری کنید. هنگام استفاده با توپ پنبه مقداری روی صورت مالیده تا آرایش به راحتی پاک شود، سپس با آب گرم بشویید.

26. درمان زگیل

خواص ضد ویروسی روغن درخت چای برای درمان زگیل عالی است. ناحیه را شسته و خشک کنید، سپس 1 قطره روغن درخت چای اصل و رقیق را روی زگیل مالیده و با باند بپوشانید. بگذارید 8 ساعت بماند و سپس با آب سرد بشویید.

هر روز این کار را تکرار کنید تا زگیل بین یک تا چهار هفته بعد ناپدید شود.

برای درمان زگیل تناسلی نیز 1 قطره روغن درخت چای رقیق شده روی ناحیه بمالید.

خواص روغن درخت چای برای مو

27. بلند و ضخیم کردن مو

برای تقویت و حفظ سلامتی موها می توانید روغن را روی پوست سر ماساژ داده یا به شامپو اضافه کنید.

ماسک موی روغن درخت چای

برای داشتن موهای بلند و ضخیم، مقدار مساوی روغن درخت چای و روغن بادام یا نارگیل را مخلوط و روی پوست سر ماساژ دهید.

28. درمان ریزش مو

برای رفع ریزش مو، افزایش رشد موها و صاف و نرم شدن آن ها، مقداری روغن درخت چای و روغن زیتون را مخلوط کرده و روی پوست سر و موها بمالید.

29. درمان شوره و خارش سر

برای درمان شوره سر و خارش، مقداری روغن درخت چای را با شامپو معمولی مخلوط کنید.

همچنین می توانید مقداری روغن را با روغن بادام مخلوط و به مدت 15 دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید. پس از 10 دقیقه با آب بشویید.

30. شپش

برای درمان شپش چند قطره روغن درخت چای را به موها و پوست سر مالیده و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد موها را شانه زده و با شامپو و نرم کننده حاوی روغن درخت چای بشویید.

تاریخچه روغن درخت چای

اولین بار کاپیتان جیمز کوک از گیاه ملالوکا آلترنیفولیا به عنوان دمنوش به جای چای استفاده کرد و روغن این درخت به روغن درخت چای مشهور شد.

سال 1920 استفاده تجاری از روغن درخت چای آغاز شد و سال های 1970 و 1980 میلادی تولید انبوه آن در مزارع تجاری انجام شد.

در جنگ جهانی دوم کسانی که دست به تولید حرفه ای روغن درخت چای می زدند از سربازی معاف بودند.

روغن درخت چای را از کجا تهیه کنیم؟

معمولا با مراجعه به عطاری یا داروخانه می توانید روغن درخت چای خریداری کنید. قیمت روغن درخت چای با توجه به اندازه و وزن محصول متفاوت می باشد. در هرصورت حتما به اصل و معتبر بودن روغن درخت چای توجه داشته باشید.

برای تهیه روغن درخت چای خانگی نیاز به دستگاه تقطیر است.

عوارض روغن درخت چای

  • روغن درخت چای حاوی نوعی سم است و مصرف خوراکی آن خطرناک می باشد.
  • اعمال موضعی آن روی پوست ممکن است باعث بروز سوزش و تورم شود.
  • استفاده موضعی این روغن روی پوست پسران نابالغ می تواند باعث عدم تعادل هورمونی و حتی رشد غیرطبیعی سینه شود.
  • قبل از غرغره کرده روغن درخت چای حتما با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است باعث آسیب دیواره گلو شود.

منبع: stylecraze

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده