خواص روغن فندق | 19 خاصیت باورنکردنی روغن فندق برای پوست، مو و زیبایی

روغن فندق از روغن های طبیعی معجزه آسا برای پوست، مو و زیبایی است که از مغز فندق که بسیار روغنی و مغذی می باشد به دست آمده و کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف – از آشپزی گرفته تا محصولات زیبایی و طب سنتی – دارد.

روغن فندق برای انواع پوست خشک و چرب مناسب است و به درمان جوش و آکنه و جای زخم، پیشگیری از سرطان پوست، تسکین آفتاب سوختگی، مرطوب کردن پوست، کاهش چین و چروک و جوانسازی، تقویت موها و درمان موخوره کمک می کند.

طبع روغن فندق گرم و خشک است.

خواص روغن فندق
خواص روغن فندق

جالب است بدانید:

  • روغن فندق جزو روغن های حامل (مانند روغن نارگیل، جوجوبا و زیتون) محسوب می شود و می توان از آن برای رقیق کردن روغن های قوی (مانند روغن اسطوخودوس) استفاده کرد.
  • روغن فندق رنگ زرد طلایی اما نه خیلی شفاف و طعم شبیه فندق دارد.

در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین خواص روغن فندق برای زیبایی و سلامتی پوست و مو طرز تهیه چندین ماسک صورت عالی آشنا کرده و درباره طریقه مصرف و مضرات روغن فندق صحبت کنیم. با پرشین استار همراه باشید.

خواص روغن فندق برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید. (این مورد برای روغن فندق 24 ساعت توصیه شده است)

1. پیشگیری از سرطان پوست

روغن فندق خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و حاوی بتا سیتوسترول هایی است که با تولید سلولی سرطان پوست مقابله کرده و با از بین بردن سلول های سرطانی مانع گسترش بیشتر سرطان پوست می شود.

آلفا توکوفرول موجود در روغن فندق نیز نوعی ویتامین E است که خاصیت ضد سرطانی قوی دارد و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

2. آکنه و جوش

روغن فندق سرشار از فلاونوئیدهایی همچون کاتچین و تانین ها است که خاصیت قابض و جمع کنندگی داشته و با کوچک کردن منافذ و کنترل چربی پوست به درمان جوش، آکنه و جوش های سر سیاه و محو شدن جای زخم و جراحات پوست کمک می کند.

هشدار: در برخی منابع از روغن فندق به عنوان روغن مضر برای آکنه و جوش یاد شده است که منافذ پوست را مسدود کرده و علائم آکنه را تشدید می کند بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف حتما با پزشک پوست مشورت کنید.

3. ضد آفتاب طبیعی

روغن فندق سرشار از ویتامین E است که از پوست در برابر اثر نامطلوب اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند و به طور گسترده در تهیه لوسیون های ضد آفتاب و کرم ها استفاده می شود.

کرم ضد آفتاب طبیعی

چند قطره روغن فندق را با چند قطره روغن گردو، کنجد و آووکادو مخلوط کرده و استفاده کنید.

4. آفتاب سوختگی

اگر پس از قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید دچار آفتاب سوختگی شده اید برای تسکین درد و سایر علائم آفتاب سوختگی کافیست 4 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر را با 1 قاشق غذاخوری ماست، 2 قاشق غذاخوری کره کاکائو، 1 قاشق غذاخوری روغن فندق و 2 قاشق غذاخوری مخلوط آب لیمو و آناناس مخلوط کرده و روی نواحی آسیب دیده اعمال کنید.

پس از 30 دقیقه با آب سرد بشویید.

5. آبرسانی پوست

ویتامین E و چربی های سالم موجود در روغن قندق به تغذیه و آبرسانی پوست کمک کرده و به عنوان مرطوب کننده عالی پوست را نرم و زیبا نگه می دارد.

6. نرم کننده پوست

روغن فندق حاوی منیزیم، کلسیم و پتاسیم است و استفاده منظم از آن روی پوست به نرم شدن انواع پوست کمک می کند.

7. کاهش چین و چروک

روغن فندق به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف E، A و K به کاهش علائم پیری زودرس همچون چین و چروک و خطوط ناخوشایند پوست کمک کرده و پیری پوست را به تاخیر می اندازد.

روغن فندق به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی با آسیب های پوستی ناشی از رادیکال های آزاد و سموم پوست مقابله کرده و به جوانسازی پوست کمک می کند.

از سوی دیگر ترکیب آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در روغن فندق باعث از بین رفتن سلول های مرده و تولید سلول های جدید پوستی می شود که روند جوانسازی پوست را تسریع می بخشد.

8. مناسب برای پوست های حساس

خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی ملایم و فاقد الکل روغن فندق، این روغن را به یکی از بهترین نرم کننده های طبیعی برای پوست های خشک و حساس تبدیل کرده است.

9. تولید کلاژن

ویتامین E موجود در روغن فندق به افزایش تولید کلاژن در بدن کمک می کند، کلاژن از پروتئین های ضروری است که علاوه بر بهبود انعطاف پذیری و جوانسازی پوست به حفظ ساختار اندام ها، استخوان ها و تاندون ها نیز کمک می کند.

10. افزایش الاستیسیته پوست

روغن فندق حاوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب ضروری از جمله اسید لینولئیک است که به احیای اسیدهای چرب در پوست خشک کمک کرده و خاصیت کششی و الاستیسیته پوست های خشک را بهبود می بخشد.

11. پوست های چرب

روغن فندق برای پوست های چرب نیز مفید است زیرا با کوچک کردن منافذ پوست صورت به کنترل چربی پوست کمک می کند. از روغن فندق معمولا برای تولید صابون، لوسیون و سایر محصولات بهداشتی مخصوص پوست های چرب استفاده می شود.

ماسک ضد آکنه روغن فندق برای پوست چرب

1 قاشق غذاخوری خاک رس سبز را با روغن فندق و روغن جوجوبا (هر یک نصف قاشق چایخوری) مخلوط کرده و 2 قطره روغن لیمو به آن اضافه کنید. خمیر حاصل را روی پوست صورت بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید.

12. روغن ماساژ

روغن فندق یکی از بهترین روغن های گیاهی برای ماساژ است که به جذب بهتر سایر ترکیبات و اسانس های مورد استفاده کمک کرده و به دلیل بافت خاصی که دارد بعد از استفاده، پوست بدن چرب و روغنی به نظر نمی رسد و از سوی دیگر به نرم شدن بافت های عمیق پوست کمک می کند.

از روغن فندق برای تسکین درد نیز استفاده می شود.

13. اصلاح موی صورت

روغن فندق به دلیل خواص ضد التهابی یکی از بهترین روغن های بعد از اصلاح برای زنان و مردان محسوب می شود که مانع قرمزی، سوزش، حساسیت، جوش و التهاب پوست می شود.

خواص روغن فندق برای مو

فواید و مضرات روغن فندق
فواید و مضرات روغن فندق

14. رنگ کردن مو

بدون شک رنگ کردن مو یک فرایند شیمیایی است که ممکن است باعث آسیب رسیدن به موها شود، روغن فندق با آسیب های ناشی از رنگ کردن مو مخصوصا خشکی مو مقابله می کند.

توصیه می شود از رنگ موهای حاوی روغن فندق برای رنگ کردن مو استفاده کنید زیرا روغن فندق بخصوص در رنگ قهوه ای، رنگ مو را پر رنگ تر و غنی تر می کند.

16. تقویت مو

روغن فندق به دلیل مواد مغذی فراوان باعث تقویت فولیکول های مو شده و موها را محکم و قوی می کند. کافیست قبل از خواب مقداری روغن فندق به پوست سر و موها مالیده و صبح روز بعد بشویید.

17. رفع خشکی مو و موخوره

اگر دچار خشکی مو هستید یا از موخوره رنج می برید حتما روغن فندق را امتحان کنید، هنگام ماساژ روغن فندق مطمئن شوید که روغن به همه قسمت های مو مخصوصا نوک مو اعمال شود.

18. تقویت مژه و ابرو

روغن فندق به دلیل ترکیبات و مواد مغذی موجود در آن به تقویت و پرپشت شدن مژه و ابروها کمک می کند.

19. خواص روغن فندق برای سلامتی

روغن فندق از نظر ارزش غذایی بسیار شبیه روغن زیتون است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع بخصوص اسید اولئیک است که برای سلامت قلب مفید است و به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند.

روغن فندق خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با مقابله با رادیکال های آزاد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

طرز تهیه روغن فندق

روغن فندق به روش های مختلف تهیه می شود و نوع روش مورد استفاده تاثیر زیادی در کیفیت روغن فندق به دست آمده دارد.

یک روش تهیه روغن فندق فشرده سازی سرد فندق های برشته است که روغن حاصل طعم، غلظت و عطر قوی تری خواهد داشت.

روش دیگر استفاده از مواد شیمیایی در حین استخراج روغن از فندق های برشته است که باعث افزایش مقداری روغن به دست آمده می شود اما عطر و غلظت کمتری دارد و به دلیل استفاده از فیلترهای نوری بخش عمده ای از اسیدهای چرب سالم موجود در روغن از دست می رود.

روش سوم استفاده از دی اکسید کربن در استخراج روغن است که جدیدترین متد می باشد و باعث افزایش مقدار روغن به دست آمده می شود.

بهترین روش روش سرد فشرده سازی است.

اگر روغن فندق آماده خریداری می کنید فراموش نکنید همیشه خرید روغن فندق تصفیه نشده بهترین انتخاب ممکن خواهد بود زیرا روغن های تصفیه شده با فرایندهای شیمیایی استخراج شده و رقیق می شوند و مواد مغذی موجود در آن ها تا حد زیادی کاهش می یابد.

طریقه مصرف روغن فندق در آشپزی

روغن فندق برای پخت و پز در درجه حرارت پایین مناسب است و بهتر است در سرخ کردن از آن استفاده نشود.

اضافه کردن چند قطره روغن فندق روی سالاد یا اسنک عالی است، از این روغن برای تهیه کیک، بیسکویت و کوکی نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی و مضرات روغن فندق

  • روغن فندق معمولا عوارض جانبی خاصی به دنبال ندارد اما افرادی که به فندق حساسیت دارند لازم است از مصرف این روغن اجتناب کنند.
  • مصرف خوراکی بیش از حد روغن فندق باعث افزایش شدید ویتامین E در بدن شده که با عوارضی همچون خستگی، ضعف، حالت تهوع، تاری دید، گاز و اسهال همراه است.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید قبل از مصرف خوراکی روغن فندق با پزشک مشورت کنید.

منبع: healthline fashionlady  naturalexis – oilhealthbenefits

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده