خواص روغن هسته انگور | 25 خاصیت عالی روغن هسته انگور برای پوست، مو و سلامتی

روغن هسته انگور که به نام روغن انگور نیز شناخته شده نوعی روغن خوراکی پرخاصیت است که از هسته میوه انگور به دست می آید. روغن دانه انگور از حدود 6 هزار سال پیش کشف شده و اروپایی ها از دیرباز از آن برای درمان بیماری های پوست استفاده می کرده اند.

از جمله خواص بی نظیر روغن هسته انگور می توان به کاهش کلسترول خون، لاغری، تقویت سیستم ایمنی، درمان دیابت و زخم، تقویت حافظه و سلامت قلب اشاره کرد. روغن هسته انگور برای زیبایی و سلامت پوست و مو معجزه می کند.

طبع روغن هسته انگور سرد و خشک است.

خواص روغن هسته انگور
خواص روغن هسته انگور

در ادامه قصد داریم شما را با بهترین خواص روغن هسته انگور برای پوست، مو و سلامتی آشنا کرده و درباره مضرات و طریقه استفاده آن بیشتر بدانیم.

خواص روغن هسته انگور برای پوست صورت

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

1. خواص روغن هسته انگور برای دور چشم

اگر از تیرگی و سیاهی دور چشم رنج می برید توصیه می شود هر شب 1 قطره روغن هسته انگور را به نواحی اطراف چشم بمالید. روغن هسته انگور پوست دور چشم را روشن کرده و چین و چروک اطراف چشم را کاهش می دهد.

2. مرطوب کننده پوست

روغن هسته انگور سرشار از ویتامین E است و برای مرطوب کردن پوست تاثیر عالی دارد، نکته مثبت درباره روغن هسته انگور این است بعد از اعمال روی پوست، باعث چرب شدن بیش از حد پوست نمی شود.

3. روشن کننده پوست

روغن هسته انگور به دلیل ویتامین C و E موجود در آن جای زخم و جوش را از بین برده و پوست را صاف و روشن می کند.

ماسک روشن کننده پوست

4 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و آب نصف لیمو را به آن اضافه کنید.

ماسک را به صورت مالیده و بعد از 10 دقیقه با حوله گرم پاک کرده و سپس بشویید.

4. پاک کننده پوست

روغن هسته انگور از روغن های طبیعی عالی برای پاکسازی و از بین بردن گرد و غبار و آلودگی های پوست می باشد که منافذ پوست را باز کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد.

ماسک پاک کننده صورت

کافیست 1/4 فنجان روغن هسته انگور را با 1/4 فنجان روغن نارگیل مایع مخلوط کرده و هر بار نصف قاشق چایخوری از آن را روی صورت بمالید.

روش دیگر: ابتدا صورت خود را با آب گرم مرطوب کرده و 1 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را به صورت مالیده و حدود 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید. در پایان صورت را با دستمال مرطوب و گرم پاک کرده و یک یا دو قطره روغن زیتون روی صورت بمالید.

برای نتیجه بهتر به مدت دو هفته هر روز از این روش استفاده کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

5. کاهش چین و چروک

روغن هسته انگور خاصیت ضد پیری دارد و دارای ترکیباتی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده، به بازسازی کلاژن در سلول های پوست کمک می کند و برای کاهش علائم پیری پوست همچون چین و چروک و افتادگی پوست مفید است.

6. لایه برداری پوست

اگر پوست خشکی دارید و از پوسته شدن آن خسته شده اید توصیه می شود از ماسک روغن هسته انگور برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید.

ماسک روغن هسته انگور برای پوست های خشک

2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را با 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای مخلوط کرده و روی صورت بمالید. بعد از 5 دقیقه حوله گرمی را روی صورت خود بکشید تا ماسک پاک شود و در پایان صورت را با آب گرم بشویید.

7. پوست های چرب

روغن هسته انگور حاوی اسید لینولئیک بالا است که منافذ پوست را باز کرده و تولید چربی در پوست را تنظیم می کند.

ماسک لایه بردار پوست های چرب

2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را با 1 قاشق غذاخوری نمک دریایی مخلوط کرده و روی صورت بمالید (دقت کنید ماسک وارد چشم نشود.)

بعد از 5 دقیقه با حوله گرم ماسک را از صورت پاک کرده و با آب گرم بشویید.

8. ضد آفتاب طبیعی

روغن هسته انگور از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت کرده و ویتامین E موجود در آن از التهاب و آفتاب سوختگی جلوگیری می کند اما توجه داشته باشید که هرگز نمی توان آن را کلا جایگزین ضد آفتاب کرد.

9. مشکلات پوستی و اگزما

روغن هسته انگور حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، پروتئین و اسید لینولئیک است که به ترمیم سلول های پوستی کمک کرده و برای رفع تیرگی پوست، علائم کششی و بیماری های التهابی همچون اگزما مفید است.

کافیست چند قطره روغن هسته انگور را به تنهایی یا به همراه روغن نارگیل مایع یا شی باتر روی پوست بمالید.

10. وریدهای عنکبوتی

وریدهای عنکبوتی روی پوست صورت اثر ناخوشایندی در زیبایی چهره به جا می گذارد. استفاده منظم از روغن هسته انگور به کاهش علائم وریدهای عنکبوتی و درمان آن کمک می کند.

کافیست 250 گرم روغن هسته انگور را با 15 قطره روغن درخت سرو مخلوط کرده، بعد از حمام و قبل از خشک کردن بدن روی نواحی آسیب دیده بمالید.

خواص روغن هسته انگور برای مو

11. درمان ریزش مو

روغن هسته انگور به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، ترشح هورمون DHT (هورمون دی هیدورتستوسترون) – که از عوامل ریزش مو می باشد – را کاهش داده و فولیکول های مو را تقویت می کند.

از سوی دیگر روغن هسته انگور با کاهش ترشح هورمون کورتیزول، استرس را برطرف کرده و به درمان ریزش مو ناشی از استرس کمک می کند.

ماسک موی روغن هسته انگور

2 قاشق چایخوری روغن هسته انگور را با 1 قاشق چایخوری روغن جوجوبا مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید.

12. افزایش رشد مو

مواد معدنی، پروتئین، اسید لینولئیک و ویتامین E موجود در روغن هسته انگور همگی برای تغذیه و رشد بهتر موها ضروری می باشند.

روغن هسته انگور به عنوان مرطوب کننده مو نیز عمل کرده و برای حفظ سلامت موهای خشک و شکننده و درمان موخوره عالی است.

ماسک موی روغن هسته انگور و روغن سدر

3 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را با 5 قطره روغن درخت سدر مخلوط کرده و روی پوست سر و موها ماساژ دهید. بعد از 10 تا 30 دقیقه موهای خود را با آب سرد بشویید.

13. شوره

روغن هسته انگور از روغن های طبیعی عالی برای درمان شوره سر است و به درمان خارش پوست کمک می کند.

ماسک ضد شوره

برای درمان شوره سر، مقداری روغن هسته انگور را با حرکات دایره ای روی پوست سر بمالید تا جذب پوست شود.

ماسک روغن هسته انگور و تخم مرغ

2 قاشق چایخوری روغن هسته انگور را با 1 قاشق چایخوری آب لیمو و 1 عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و به موهای خود بمالید. بعد از این که ماسک خشک شد موهای خود را با شامپو بشویید.

14. درخشان کننده مو

اگر از موهای پژمرده خود خسته شده و می خواهید موهای سالم و براق داشته باشید روغن هسته انگور انتخابی ایده آل می باشد زیرا بدون چرب کردن موها، به درخشندگی و زیبایی آن کمک می کند.

توصیه می شود بعد از حمام مقداری روغن هسته انگور به موها مالیده و شانه بزنید.

15. محافظ حرارتی

توصیه می شود قبل از استفاده از وسایل آرایشی گرمایی روی موها ابتدا از روغن هسته انگور استفاده کنید، روغن هسته انگور از موهای شما در برابر حرارت زیاد محافظت کرده و از مجعد شدن موها جلوگیری می کند.

اگر موهای نازک دارید 2 قاشق چایخوری روغن هسته انگور را با آب مقطر مخلوط کرده و قبل از استفاده از وسایل گرمایی روی موهای خود اسپری کنید.

اگر موهای ضخیم دارید روغن هسته انگور را مستقیما روی موهای خود بمالید.

خواص دارویی و فواید روغن هسته انگور

فواید و مضرات روغن هسته انگور
فواید و مضرات روغن هسته انگور

16. لاغری

مصرف روغن هسته انگور باعث افزایش چربی سوزی شده و به لاغری کمک می کند.

هشدار: اگر به دنبال کاهش وزن هستید از مصرف زیاد روغن هسته انگور اجتناب کنید زیرا نتیجه عکس خواهد داد.

17. کاهش کلسترول خون

روغن هسته انگور حاوی اسیدهای چرب سالم مانند اسید لینولئیک است که به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

18. سیستم ایمنی بدن

روغن هسته انگور دارای مقادیر بالایی ویتامین E است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب های سلولی جلوگیری می کند.

19. استرس

از روغن هسته انگور در آروماتراپی و ماساژ درمانی استفاده می شود زیرا خاصیت آرامش بخشی دارد و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.

20. حافظه و آلزایمر

روغن هسته انگور به دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، التهاب مسیرهای عصبی و مویرگ های مغز را کاهش داده، از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می کند و به تقویت حافظه، تمرکز و مهارت های شناختی کمک می کند.

21. سلامت قلب

چربی های غیر اشباع موجود در روغن هسته انگور با کنترل کلسترول خون مانع تشکیل پلاک در شریان ها شده و با کاهش فشار خون از بروز حمله قلبی، سکته مغزی و آترواسکلروز پیشگیری می کند.

22. ضد التهاب

نتایج مطالعات نشان داده ترکیبات موجود در روغن هسته انگور دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش تورم، التهاب بافت ها و واکنش های آلرژیک کمک کرده و برای درمان درد و ناراحتی ناشی از بیماری های التهابی همچون آرتریت روماتوئید مفید است.

23. سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در روغن هسته انگور با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از رشد و تکثیر تومورهای سرطانی جلوگیری می کند. برخی مطالعات نشان داده روغن هسته انگور برای درمان سرطان روده بزرگ، پروستات، سینه و سرطان اثر مثبت دارد.

24. دیابت

اسید لینولئیک موجود در روغن هسته انگور حساسیت به انسولین و سوخت و ساز چربی در بدن را افزایش داده و با کاهش قند خون به پیشگیری و درمان دیابت کمک می کند.

25. درمان زخم

تحقیقات نشان داده استفاده موضعی روغن هسته انگور به دلیل خاصیت ضد باکتری، باکتری های اطراف زخم را از بین برده و به درمان سریع زخم کمک می کند.

طریقه مصرف روغن هسته انگور

روغن هسته انگور روغنی بی رنگ و بی بو با نقطه دود نسبتا بالا (216 درجه سانتی گراد) است و اگرچه قابل استفاده برای پخت و پز می باشد اما از آن جا که حرارت ممکن است باعث کاهش مواد مغذی موجود در آن شود بهتر است در سالاد استفاده شود تا پخت و پز.

همانطور که قبلا اشاره کردیم روغن هسته انگور فواید زیادی برای پوست و مو دارد و علاوه بر پخت و پز، می توانید به صورت ماسک های زیبایی نیز از آن استفاده کنید.

طرز تهیه روغن هسته انگور در منزل

فرایند روغن گیری هسته انگور پروسه بسیار سخت و زمانبری است و از سوی دیگر از هر 1 تن انگور تنها 1 بطری روغن هسته انگور به دست می آید، بنابراین توصیه می شود به جای تهیه آن به صورت خانگی، از روغن هسته انگور آماده استفاده کنید.

عوارض جانبی و مضرات روغن هسته انگور

  • اگرچه روغن هسته انگور معمولا بی خطر است اما گاهی ممکن است باعث بروز عوارضی همچون واکنش های آلرژیک، سردرد، سوء هاضمه خفیف، سرگیجه، حالت تهوع، نوسان فشار خون و خارش پوستی شود.
  • واکنش های آلرژیک ناشی از روغن هسته انگور شامل کهیر، تنگی نفس، ورم صورت و دهان می باشد.
  • مصرف روغن هسته انگور ممکن است با داروهای فشار خون، کلسترول و داروهای ضد انعقاد همچون وارفارین تداخل داشته باشد.
  • از آن جا که تحقیقات کافی در زمینه خواص و مضرات روغن هسته انگور در بارداری و مادران شیرده انجام نشده، این افراد از مصرف روغن هسته انگور اجتناب کنند.
  • اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید و داروهای قلب مصرف می کنید حتما قبل از مصرف روغن هسته انگور با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف بیش از حد روغن هسته انگور به دلیل محتوای اسیدهای چرب امگا 6 باعث اختلال در متابولیسم بدن شده و در طولانی مدت به التهاب، افزایش کلسترول و چاقی منجر می شود.
  • روغن هسته انگور در برخی افراد باعث تشدید خشکی پوست می شود بنابراین اگر از روغن هسته انگور برای درمان شوره یا خشکی پوست استفاده می کنید حتما قبل از مصرف، اندکی از آن را روی پوست سر بمالید و 5 تا 6 ساعت منتظر بمانید.

منبع: organicfacts beautymunsta beautymunsta2 instructables

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده