خواص فلفل سیاه | 20 خاصیت باورنکردنی فلفل سیاه را از دست ندهید!

فلفل سیاه ادویه ای پرخاصیت، محبوب است که در دوره ای از تاریخ جز مواد غذایی لوکس به شمار می رفته و از دیرباز در آشپزی، طب سنتی و پزشکی کاربرد گسترده داشته است.

گیاه فلفل سیاه میوه ای شبیه انگور دارد که معمولا به صورت خشک و به عنوان ادویه و چاشنی غذا کاربرد دارد. میوه نارس گیاه فلفل ابتدا به رنگ سبز (فلفل سبز) است که بعد از جدا کردن پوست آن، سفید رنگ می شود (فلفل سفید). فلفل سیاه میوه خشک شده گیاه فلفل است. طبع فلفل سیاه گرم و خشک است.

در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با خواص فلفل سیاه برای پوست و مو، لاغری، سلامتی و مردان آشنا شده و درباره تاریخچه و ارزش غذایی فلفل سیاه بیشتر بدانیم.

خواص فلفل سیاه
خواص فلفل سیاه

خواص دارویی و فواید فلفل سیاه

1. هضم و گوارش

فلفل سیاه اسید معده و آنزیم ها را تحریک کرده و به بهبود عمل هضم کمک می کند. مصرف فلفل سیاه به همراه غذا به تجزیه و جذب بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد فلفل سیاه اثر مثبت روی آنزیم های پانکراس دارد که برای گوارش و هضم بهتر مواد غذایی مهم هستند.

از سوی دیگر به دلیل طبع گرم فلفل سیاه، گاز معده را کاهش داده و از بروز نفخ و درد کولیت جلوگیری می کند. فلفل سیاه برای درمان زخم معده نیز مفید است اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست.

2. پیشگیری از سرطان

پیپرین موجود در فلفل سیاه از بدن در برابر انواع مختلف سرطان محافظت کرده و عمل جذب مواد مغذی مانند سلنیوم، کورکومین، بتاکاروتن و ویتامین های B در روده را افزایش می دهد، این مواد برای سلامت روده و پیشگیری از ابتلا به سرطان حیاتی هستند.

فلفل سیاه همچنین فشار روی راست روده را کاهش داده و از بروز سرطان کولون جلوگیری می کند. همچنین اثری مشابه دوستاکسل دارد که از داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان پروستات می باشد.

3. کاهش فشار خون

تحقیقات نشان می دهد پیپرین فلفل سیاه به کاهش و کنترل فشار خون بالا کمک می کند.

4. کاهش وزن و لاغری

پیپرین با تشکیل و تجمع سلول های چربی مبارزه کرده و نفخ و بادهای شکمی را برطرف می کند که برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند بسیار مفید است و از آن جایی که فلفل سیاه ماده غذایی کم کالری است، می توان از آن به عنوان ادویه در اکثر غذاها استفاده کرد.

برای کاهش وزن با فلفل سیاه کافیست کمتر از نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و اندکی عسل برای طعم بهتر به آن بیفزایید و هر روز صبح یک لیوان بنوشید.

5. درمان سرماخوردگی و سرفه

در طب سنتی چینی از فلفل سیاه برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده شده است. ترکیب فلفل سیاه و عسل جریان خون و مخاط بدن را تحریک کرده و برای رفع احتقان و پاکسازی سینوس ها عالی است.

کافیست 1 قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را با 2 قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان مخلوط کرده، فنجان را با آب جوش پر کنید و به مدت 15 دقیقه در آن را بگذارید. در پایان نوشیدنی را از صافی عبور داده و سه بار در روز بنوشید.

فلفل سیاه علائم آسم را نیز کاهش می دهد، دستگاه تنفسی را تمیز کرده و سایر بیماری های تنفسی مانند سیاه سرفه را بهبود می بخشد.

6. درمان عفونت

فلفل سیاه دارای خواص ضدباکتری و آنتی بیوتیکی است و برای پیشگیری و درمان عفونت ها مفید می باشد.

7. خواص آنتی اکسیدانی

فلفل سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده قوی دارد، آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و ایمنی بدن را افزایش می دهند. نتایج تحقیقاتی در هند نشان می دهد فلفل سیاه بالاترین سطح آنتی اکسیدانی در همه مواد غذایی را داراست.

ترکیبات فنلی موجود در فلفل سیاه از بروز بیماری های خطرناک همچون سرطان پیشگیری می کند.

پیپرین فلفل سیاه نیز باعث جذب بهتر مواد مغذی و حیاتی بدن شده و به اثربخشی آن ها در بدن کمک می کند. هرچه فلفل سیاه طعم قوی تری داشته باشد پیپرین موجود در آن بیشتر است.

8. سلامت دهان و دندان

خاصیت ضدباکتری و ضدالتهابی فلفل سیاه برای تسکین دندان درد، التهاب لثه و درمان عفونت های دهان موثر است.

برای درمان مشکلات دهان و دندان مقدار یکسان نمک و پودر فلفل سیاه را با مقداری آب مخلوط کرده و روی لثه ها بمالید. برای درمان دندان درد نیز کافیست مقداری فلفل سیاه را با روغن گل میخک مخلوط و روی دندان مورد نظر قرار دهید.

نکته: تحقیقات محدودی در این زمینه انجام شده، قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

9. سلامت مغز

فلفل سیاه تاثیر زیادی در حفظ سلامت مغز دارد، پیپرین موجود در فلفل سیاه توانایی مهار آنزیمی را دارد که نقش منفی در تخریب سروتونین و کاهش عملکرد هورمون ملاتونین ایفا می کند. این هورمون چرخه خواب و بیداری فرد را تنظیم می کند.

پیپرین با مهار آنزیم دیگری که اثر تخریبی روی هورمون دوپامین دارد از بروز پارکیسنون پیشگیری کرده و علائم آن را کاهش می دهد. لازم به ذکر است بیماران مبتلا به پارکینسون دچار کمبود دوپامین در بدن هستند.

مصرف فلفل سیاه تاثیر مشابه روی افسردگی داشته، از پیری مغز و آلزایمر پیشگیری و روند آن را کاهش می دهد، فعالیت عصبی مغز را افزایش داده، تشنج را درمان می کند و با حفاظت از سلول های عصبی، از مرگ سلول های جلوگیری می کند.

فلفل سیاه برای بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند نیز مفید است.

10. خواص فلفل سیاه برای مردان

فلفل سیاه نقش مهمی در بهبود باروری مردان دارد زیرا منبع غنی روی و منیزیم است که برای هورمون جنسی مردان حیاتی بوده و سطح تستوسترون را افزایش می دهد. مصرف فلفل سیاه در آقایان باعث افزایش تعداد و غلظت اسپرم شده و حرکت اسپرم ها را بهبود می بخشد.

11. ترک سیگار

استنشاق بخار فلفل سیاه علائم ناشی از ترک سیگار و تمایل فرد به مصرف دوباره سیگار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

12. درمان دیابت

آنتی اکسیدان های موجود در فلفل سیاه به کنترل قند خون کمک کرده و با تنظیم هیپرگلیسمی برای درمان دیابت موثر هستند. تحقیقات نشان می دهد روغن فلفل سیاه به مهار دو آنزیم مسئول تبدیل نشاسته به گلوکز در بدن کمک کرده و علائم دیابت را کاهش می دهد.

پیپرین موجود در فلفل سیاه نیز به همراه داروی متفورمین، اثر آن را افزایش داده و به کاهش دوز و عوارض جانبی متفورمین در بیماران دیابتی کمک می کند.

13. سلامت قلب

فلفل سیاه باعث کاهش فشار خون و کلسترول خون در شریان ها شده و از عارضه قلبی آترواسکلروزیس که از عوامل اصلی بروز حلمه قلبی است، پیشگیری می کند.

14. درمان آرتریت و درد مفاصل

پیپرین موجود در فلفل سیاه دارای خواص ضدالتهابی بوده و برای درمان درد آرتریت مفید است، همچنین با بهبود گردش خون، درد مفاصل ناشی از گردش خون ضعیف را تسکین می بخشد.

فواید و مضرات فلفل سیاه
فواید و مضرات فلفل سیاه

خواص فلفل سیاه برای پوست

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هرگونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

15. کاهش چین و چروک پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی قوی در فلفل سیاه نشانه های پیری در بدن بخصوص پوست را کاهش داده و چین و چروک، خطوط ناخوشایند و لکه های تیره پوستی را برطرف می کند.

ماسک ضد چروک فلفل سیاه

1 قاشق چایخوری فلفل سیاه را با همان مقدار عسل یا زردچوبه مخلوط کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق تر شود. دو بار در روز این ماسک را روی صورت بمالید.

افزودن فلفل سیاه به رژیم غذایی نیز باعت تقویت پوست می شود.

16. پاکسازی پوست

می توان از فلفل سیاه به عنوان اسکراب پاک کننده و لایه بردار پوست استفاده کرد که سلول های مرده پوست را از بین برده و آن را نرم می کند.

ماسک لایه بردار فلفل سیاه

نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه کوبیده را با 1 قاشق چایخوری ماست مخلوط کرده و روی پوست صورت بمالید، بعد از 20 دقیقه بشویید.

این ماسک سموم روی پوست را از بین برده و پوست را نرم و درخشان می کند، همچنین به افزایش گردش خون کمک کرده و از بروز آکنه پیشگیری می کند.

17. درمان پیسی

پیشی نوعی بیماری پوستی است که رنگدانه های برخی مناطق پوست از بین رفته و رنگ پوست سفید می شود. فلفل سیاه جایگزین عالی و بی ضرر برای داروهای شیمیایی پیسی می باشد.

خواص فلفل سیاه برای مو

18. درمان شوره

فلفل سیاه یکی از بهترین درمان های خانگی شوره است.

ماسک ضد شوره فلفل سیاه

1 قاشق چایخوری فلفل سیاه خرد شده را با یک کاسه کشک مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید، بعد از 30 دقیقه با آب و بدون استفاده از شامپو بشویید.

هشدار: استفاده بیش از حد فلفل باعث سوزش پوست سر و بدتر شدن شوره سر می شود.

19. ترمیم کننده مو

ماسک موی فلفل سیاه

1 قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را با 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و روی موها بمالید. این کار باعث تقویت ریشه موها شده و از ریزش مو و حتی طاسی جلوگیری می کند.

20. درمان سفیدی موها

فلفل سیاه از سفیدی زودرس موها پیشگیری کرده و رنگ طبیعی آن را حفظ می کند.

1/4 قاشق چایخوری فلفل سیاه را با نصف فنجان ماست مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. استفاده مکرر از این روش از سفید شدن موها جلوگیری می کند.

ارزش غذایی فلفل سیاه

مواد مغذی موجود در 100 گرم فلفل سیاه به صورت زیر است:

انرژی: 255 کالری
کربوهیدرات: 64.81 گرم
پروتئین: 10.95 گرم
چربی: 3.26 گرم
فیبر: 26.5 گرم

تاریخچه فلفل سیاه

فلفل سیاه در طول تاریخ به “پادشاه ادویه ها” و “طلای سیاه” نیز مشهور شده و دارای طعمی منحصر به فرد و قوی است، این ادویه بومی هندوستان و برخی مناطق جنوبی آسیا می باشد و هندی ها از 2 هزار سال قبل از میلاد، از آن در آشپزی استفاده کرده اند.

فلفل سیاه از کالاهای مهم تجاری محسوب می شد که در برخی نواحی به عنوان ارز معتبر بود.

کشت و برداشت فلفل سیاه تا قبل از قرن 16 میلادی در جاوا، سوماترا، ماداگاسکار و بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی گسترش یافت.

راهبان هندی در طول سفرهای طولانی خود از فلفل سیاه برای افزایش انرژی و استقامت بدنی استفاده می کردند.

فلفل سیاه آنقدر گران بود که تنها توسط افراد ثروتمند استفاده می شد و در قرون وسطی ارزشی بیشتر از طلای هم وزن خود داشت.

طبق افسانه عربی، گیاه فلفل در جنگل هایی در هند رشد می کند که توسط مارها محافظت شده و مردم برای به دست آوردن آن با آتش مارها را از فلفل دور کرده اند که همین علت سیاه شدن فلفل سیاه است.

عوارض جانبی و مضرات فلفل سیاه

در صورت آلوده شدن چشم به فلفل سیاه، چشم ها دچار سوزش و قرمزی می شوند.

مصرف بیش از حد فلفل سیاه در زنان باردار ممکن است باعث سقط جنین شود، توصیه می شود مادران شیرده نیز از مصرف زیاد فلفل سیاه خودداری کنند.

فلفل سیاه حاوی ماده اگزالات است که ممکن است باعث بروز سنگ کلیه در افراد حساس شود بنابراین بیماران کلیوی قبل از مصرف فلفل سیاه با پزشک مشورت کنند.

منبع: stylecrazenaturalfoodseries

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده