خواص هسته آووکادو | 14 خاصیت باورنکردنی هسته آووکادو + مضرات و نحوه مصرف

هسته آووکادو دانه قهوه ای رنگ میوه پرخاصیت آووکادو است که داخل پوسته محکمی قرار گرفته و حدود 13 تا 18 درصد اندازه کل میوه را تشکیل می دهد.

با توجه به این که آووکادو بخصوص در ایران از میوه های کمیاب و گران قیمت به شمار می رود، وجود یک هسته نسبتا بزرگ و جاگیر داخل آن که پس از مصرف دور انداخته می شود ممکن است ناامیدکننده به نظر برسد اما آیا می دانستید هسته آووکادو یکی از غنی ترین مواد غذایی آنتی اکسیدانی در سطح کره زمین محسوب می شود؟

خواص هسته آووکادو
خواص هسته آووکادو

در این مطلب قصد داریم درباره هسته آوودکادو و خواص و کاربردهای آن صحبت کنیم، درست است که طعم این هسته به پای مزه خوشمزه آووکادو نمی رسد و مصرف آن به راحتی خوردن گوشت آووکادو نیست اما تحقیقات اولیه دانشمندان نشان داده این هسته ها بیشتر از آن چه فکرش را بکنید می توانند مفید و پرکاربرد باشند.

هسته آووکادو دارای خاصیت ضد توموری، ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی قوی است. این هسته برای سلامت قلب، کاهش کلسترول، فشار خون و قند خون مفید بوده و به درمان اسهال، دندان درد و پیشگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند.

در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با بهترین خواص هسته آووکادو آشنا شده و درباره مضرات، نحوه مصرف و کاربردهای آن بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید هسته آووکادو

1. ضد تومور

طبق مطالعات حیوانی هسته آووکادو حاوی فلاونول کاتچین است که دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد توموری بوده و به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

نتایج مطالعه دیگری نیز نشان می دهد کاتچین به عنوان ماده ای ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان، ضد تومور و آنتی هپاتیت در بدن انسان فعالیت کرده و التهاب در سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

2. آنتی اکسیدان قوی

آیا می دانستید هسته آووکادو یک آنتی اکسیدان عالی است؟

جالب است بدانید هسته آووکادو نسبت به دیگر قسمت های خوراکی آووکادو خاصیت آنتی اکسیدانی قوی تری داشته و حدود 70 درصد آنتی اکسیدان های موجود در این میوه را در خود جای داده است.

آنتی اکسیدان ها با فعالیت رادیکال های آزاد در بدن مقابله کرده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

3. آلزایمر

تحقیقات نشان داده عصاره هسته آووکادو حاوی ساپونین ها، آلکالوئیدها و ترپنوئیدها است، این ترکیبات احتمالا به درمان علائم بیماری آلزایمر کمک می کنند اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

4. کاهش کلسترول خون

هسته آووکادو یکی از پر فیبرترین مواد غذایی موجود در سیاره زمین است و از آن جا که فیبر نقش مهمی در تنظیم و کنترل کلسترول خون ایفا می کند، مصرف هسته آووکادو برای کاهش کلسترول بد خون مفید می باشد.

5. کاهش فشار خون بالا

عصاره هسته آووکادو باعث آرام سازی عروق خونی شده و به کاهش فشار خون بالا که از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی می باشد کمک می کند.

هسته آووکادو دارای مقادیر زیادی پتاسیم است که علاوه بر کاهش فشار خون بالا، میزان آب بدن را کنترل کرده و نقش مهمی در حفظ تعادل اسید و باز بدن دارد.

دقت داشته باشید سطح پتاسیم موجود در هسته آووکادو با بلوغ میوه کاهش می یابد بنابراین اگر به دنبال هسته های سرشار از پتاسیم هستید از میوه هایی که هنوز نرسیده اند استفاده کنید.

6. دیابت و قند خون

مطالعات حیوانی نشان داده هسته آووکادو همانند داروی ضد دیابت عمل می کند و آنتی اکسیدان های موجود در آن به افزایش حساسیت به انسولین کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

7. ضد میکروب قوی

هسته آووکادو سرشار از ترکیبات پلی فنلی همچون کاتچین، اپیکاتچین، اسید کلروژنیک و پروتوکاتچوئیک می باشد که خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قوی به این هسته بخشیده اند.

8. ضد قارچ

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده هسته آووکادو رشد قارچ ها را مهار کرده و بخصوص روی قارچ کاندیدا آلبیکنس موثر است، مخمری که منشا بسیاری از مشکلات روده ای و از عوامل اصلی عفونت واژن در زنان می باشد.

9. ضد باکتری

برخی مطالعات نشان داده هسته آووکادو خاصیت ضد باکتریایی داشته و رشد باکتری اسپور کلستریدیوم را متوقف می کند.

10. اسهال

هسته آووکادو در طب سنتی سرخپوستان آمریکایی جایگاه ویژه ای دارد و بخصوص برای درمان اسهال خونی و اسهال از آن استفاده می شود.

برخی مطالعات نیز نشان داده از هسته آووکادو برشته و آسیاب شده می توان برای درمان اسهال و اسهال خونی استفاده کرد.

11. رنگ دهنده طبیعی

بسیاری از ما هنگام پختن غذاهای مختلف از افزودنی های رنگ دهنده استفاده می کنیم و چه بهتر که برای این کار به دنبال رنگ دهنده های طبیعی باشیم.

حتما شنیده اید که چغندر را می توان برای اضافه کردن رنگ قرمز به غذاها استفاده کرد، اما بی شک نمی دانستید که هسته های آووکادو بعد از خرد شدن و مخلوط شدن با آب باعث تولید رنگ نارنجی می شوند!

12. خواص هسته آووکادو برای پوست

روغن هسته آووکادو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند، این روغن خاصیت ضد التهابی قوی نیز دارد که به کاهش علائم پیری پوست از جمله چین و چروک کمک می کند.

از هسته آووکادو می توان به صورت موضعی و برای لایه برداری پوست نیز استفاده کرد.

ماسک لایه بردار هسته آووکادو و روغن زیتون

هسته های آووکادو را خشک و آسیاب کرده و پودر حاصل را با مقداری روغن زیتون و 1 عدد موز (یا آووکادو و آب لیمو) مخلوط کنید و روی پوست صورت ماساژ دهید.

این ماسک از پوست لایه برداری کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد.

اسکراب صورت و بدن

هسته آووکادو را آسیاب کرده و پودر حاصل را با 1 عدد موز له شده و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کنید.

خمیر حاصل را روی پوست صورت و بدن مالیده و ماساژ دهید و سپس بشویید.

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و بعد از 20 دقیقه بشویید، اگر بعد از 24 تا 48 ساعت علائم حساسیت پوستی مشاهده نشود می توانید از آن روی پوست بدن استفاده کنید.

13. خواص هسته آووکادو برای مو

پودر هسته آووکادو به درمان شوره سر کمک کرده، موها را نرم و ضخیم می کند و برای کاهش سفیدی موها مفید است.

طرز تهیه شامپوی هسته آووکادو

سه عدد هسته آووکادو کامل را شسته و خشک کنید.

سپس آن ها را آسیاب کنید و 6 فنجان آب به پودر اضافه کرده و بگذارید به آرامی بجوشد. بعد از 30 دقیقه محلول را از روی حرارت برداشته و پس از خنک شدن داخل بطری بریزید.

3 فنجان از این محلول را با 56 گرم شامپو مخلوط کرده و روی موهای خود اعمال کنید.

14. سایر خواص هسته آووکادو

قرار دادن یک تکه هسته آووکادو روی حفره دندان برای تسکین دندان درد مفید است. همچنین می توانید هسته را دو نیم کرده و آن را داخل 1 فنجان آب در حال جوش بریزید تا به مدت 10 دقیقه بجوشد. مقداری از این دمنوش را به آرامی بنوشید.

هسته آووکادو حاوی مایع شیری با طعم و بوی شبیه بادام است که به دلیل تانن موجود در آن با قرار گرفتن در معرض هوا قرمز می شود. برخی می گویند این مایع خوراکی نیست اما می توان از آن به عنوان پماد موضعی برای رفع قرمزی گونه ها که به دلیل ورم عروق خونی ایجاد شده استفاده کرده و گردش خون در این نواحی را بهبود بخشید.

هسته آووکادو به تسکین درد کمک کرده و انرژی بدن را حفظ می کند.

طرز مصرف هسته آووکادو
طرز مصرف هسته آووکادو

نحوه مصرف هسته آووکادو

هسته آووکادو بسیار سفت است و قبل از مصرف لازم است ابتدا چند ساعت در درجه حرارت بالا (121 درجه سانتی گراد) خشک و برشته شود.

سپس هسته ها را خرد کرده و داخل غذاساز یا مخلوط کن آسیاب کنید تا تبدیل به پودر شود. از این پودر می توان داخل کوکی، چای و سس استفاده کرد.

اضافه کردن پودر هسته آووکادو به اسموتی و آب میوه نیز باعث افزایش مواد مغذی آن ها شده و بافت کرمی به آن می بخشد. هر هسته آووکادو برای چهار نفر کافیست.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید طعم تلخ هسته است، هنگام افزودن آن به دستورالعمل غذایی دقت کنید که با خوراکی های شیرین مانند موز یا توت فرنگی طعم آن را متعادل کنید.

نکته: روش خشک کردن باعث کاهش خاصیت آنتی اکسیدانی هسته آووکادو می شود.

هشدار: تحقیقات در زمینه بررسی خواص و مضرات هسته آووکادو ادامه دارد و همانطور که قبلا اشاره کردیم مطالعات اولیه مزایای این هسته ها را تایید کرده اند اما به دلیل ناکافی بودن شواهد موجود توصیه می شود از مصرف منظم آن خودداری کرده و برای کاهش عوارض جانبی، مصرف خود را به حداقل کاهش دهید.

کاربردهای هسته آووکادو

استفاده به عنوان جوهر

در گذشته از مایع شیری هسته آووکادو به عنوان جوهر قرمز قهوه ای یا سیاه برای نوشتن اسناد در دوره فتح اسپانیا استفاده می شده، این جوهر همچنین برای علامت گذاری پارچه های پنبه ای و کتان کاربرد داشته است.

برای تهیه جوهر آووکادو هسته را داخل یک نایلون پلاستیکی محکم قرار داده و با استفاده از چکش یا آجر روی آن بکوبید. مایع شیری که از آن خارج می شود با قرار گرفتن در معرض هوا به رنگ قرمز یا سیاه تغییر می کند. کافیست یک قلم خوشنویسی را به آن آغشته کرده و برای نوشتن استفاده کنید.

ساخت بدلیجات

از هسته آووکادو می توان برای درست کردن بدلیجات استفاده کرد. بعد از خشک شدن و پختن هسته ها، این دانه ها به رنگ های زیبای قهوه ای مایل به صورتی تغییر می کنند که می توان از آن در ساخت جواهرآلات استفاده کرد.

عوارض جانبی و مضرات هسته آووکادو

  • مصرف هسته آووکادو در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک می شود.
  • مصرف بیش از حد این هسته ها ممکن است باعث مسمومیت شود. برخی منابع معتقدند حداکثر دوز مصرف روزانه عصاره هسته آووکادو حدود 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن انسان بزرگسال می باشد.
  • برخی ترکیبات موجود در هسته آووکادو از جمله مهارکننده های تریپسین و گلیکوزیدهای سیانوژن ممکن است برای سلامتی مضر باشند.
  • بهتر است قبل از مصرف هرگونه خوراکی جدید از جمله هسته آووکادو با پزشک مشورت کرده و بخصوص اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید از مصرف آن خودداری کنید.

منبع: draxe – healthlinemercolatoughnickel

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده