خواص چای ماسالا | 15 خاصیت شگفت انگیز چای ماسالا هندی برای سلامتی و لاغری

چای ماسالا از نوشیدنی های مفید، پر ادویه و محبوب هندی است که امروزه در سراسر دنیا و به روش های مختلف تهیه می شود.

چای ماسالا به لطف ادویه جات مختلف موجود در آن علاوه بر طعم دلپذیر، خواص زیادی برای سلامتی دارد که از آن جمله می توان به درمان نفخ و تهوع، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و التهاب اشاره کرد. چای ماسالا برای لاغری مفید است و به کنترل بیماری دیابت و فشار خون بالا کمک می کند.

ترکیبات اصلی چای ماسالا را چای سیاه، شیر و زنجبیل تشکیل می دهد، اگرچه می توان از چای سبز نیز برای تهیه آن استفاده کرد.

از دیگر ادویه جات موجود در این نوشیدنی خوشمزه می توان به دارچین، رازیانه، هل سبز، فلفل سیاه، گل میخک و گشنیز اشاره کرد، در روش های مختلف ممکن است برخی مواد حذف یا اضافه شود.

طبع چای ماسالا گرم است.

خواص چای ماسالا
خواص چای ماسالا

جالب است بدانید:

  • چای ماسالا محبوب ترین چای در بین هندی ها است.
  • تهیه اولین چای ماسالا به دهه 1800 میلادی در هند برمی گردد، زمانی که اولین مزارع چای سیاه در آسام هند توسط بریتانیایی ها ایجاد شد، اگرچه تا دهه 1900 میلادی این نوشیدنی چندان محبوب نبود.
  • چای ماسالای اصیل هندی از چای سیاه، زنجبیل، هل، شکر (عسل) تشکیل شده است.
  • نکته جالب درباره چای ماسالا این است که هربار آن را درست می کنیم طعم آن با چای قبلی متفاوت خواهد بود.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص چای ماسالا برای سلامتی، لاغری و پوست و مضرات آن را آشنا شویم.

خواص دارویی و فواید چای ماسالا

1. خواص چای ماسالا برای لاغری

چای سیاه از مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا است که از چاقی پیشگیری کرده و جذب کالری در بدن را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده مصرف 3 فنجان چای سیاه در روز می تواند مانع افزایش وزن ناخواسته شده و برای آب کردن چربی های شکمی عالی است.

از سوی دیگر در تهیه چای ماسالا از شیر گاو یا شیر سویا استفاده می شود که هر دو حاوی پروتئین فراوان بوده و فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند.

برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد فلفل سیاه می تواند از تجمع چربی در بدن جلوگیری کند.

نکته: اگر از چای ماسالا به منظور کاهش وزن استفاده می کنید از اضافه کردن شکر بیش از حد به آن خودداری کنید.

2. معده و گوارش

مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا از جمله دارچین، زنجبیل و رازیانه همگی برای معده و هضم مفید هستند و التهاب دستگاه گوارش را کاهش داده و فرایند گوارش را بهبود می بخشند.

مصرف منظم چای ماسالا نفخ و باد معده و دستگاه گوارشی را برطرف می کند. توصیه می شود برای رفع ناراحتی های گوارشی 1 فنجان چای ماسالا بعد از وعده غذایی سنگین میل شود.

3. کاهش التهاب

اگرچه روش های تهیه چای ماسالا کمی با هم متفاوت هستند اما زنجبیل تقریبا پای ثابت همه آن ها می باشد که یک ترکیب ضد التهابی قوی بوده و در کاهش و درمان التهاب مزمن موثر است.

4. سرطان

تحقیقات جدید نشان داده چای ماسالا به دلیل محتوای هل، زنجبیل و دارچین دارای خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی قوی است و از رشد و تکثیر سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

5. سلامت قلب

مصرف چای ماسالا باعث کاهش التهاب و هورمون استرس در بدن می شود که هر دو از عواملی هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

چای ماسالا حاوی دارچین است که به کاهش فشار خون بالا، کلسترول بد خون و تری گلیسیرید کمک کرده و چای سیاه و میخک موجود در آن نیز کاهنده کلسترول بوده و از تشکیل پلاک های شریانی جلوگیری می کنند.

تانن موجود در چای ماسالا با گشاد کردن عروق خونی به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

6. دیابت

مطالعات نشان داده مصرف منظم چای ماسالا به کنترل انسولین و گلوکز خون کمک کرده و علائم بیماری دیابت را کاهش می دهد. دارچین موجود در چای ماسالا نیز مقاومت انسولین و سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد.

7. بارداری

زنجبیل مورد استفاده در چای ماسالا به درمان تهوع دوران بارداری کمک می کند.

هشدار 1: زنان باردار بهتر است از مصرف چای ماسالا اجتناب کنند زیرا کافئین موجود در آن ممکن است به بی خوابی، سقط جنین و کاهش وزن نوزاد هنگام تولد منجر شود.

هشدار 2: میزان مصرف روزانه کافئین در زنان باردار نباید از 200 میلی گرم افزایش یابد.

8. خواص ضد باکتری

دارچین، میخک و هل موجود در چای ماسالا دارای خواص ضد باکتریایی هستند که از بروز عفونت باکتریایی بخصوص در دستگاه گوارش جلوگیری می کنند.

فلفل سیاه نیز تاثیر عالی در از بین بردن باکترهای مضر بدن دارد.

9. قاعدگی و پریود

نوشیدن چای ماسالا قبل از قاعدگی، بخصوص در زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی شدید رنج می برند بسیار مفید است زیرا اثر آرام بخشی روی اعصاب و عضلات دارد و گرفتگی های عضلانی در این دوران را برطرف می کند.

10. سرماخوردگی و آنفلوآنزا

چای ماسالا به لطف ترکیبات موجود در آن دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه و گرفتگی بینی مفید می باشد.

میخک و دارچین موجود در چای ماسالا نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و از ابتلا به بیماری های مختلف و عفونت ها پیشگیری می کند.

11. انرژی بخش

کافئین موجود در چای ماسالا خاصیت انرژی بخشی دارد. جالب است بدانید ادویه جات به کار رفته در این نوشیدنی پرخاصیت باعث شده عوارض جانبی کافئین موجود در آن نسبت به سایر انواع چای تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

12. رفع خستگی

نوشیدن 1 فنجان چای ماسالا برای رفع خستگی بعد از یک روز سخت کاری معجزه می کند زیرا تانین موجود در این چای، بدن را احیا کرده و کافئین نیز به افزایش انرژی و هوشیاری کمک می کند.

فواید و مضرات چای ماسالا
فواید و مضرات چای ماسالا

خواص چای ماسالا برای پوست

13. جوانسازی پوست

نوشیدن چای ماسالا به کاهش التهاب پوست، درمان آکنه و جوش، کاهش خطوط ناخوشایند و چین و چروک ها کمک کرده و لکه های قرمز پوستی را برطرف می کند.

14. رفع سیاهی و پف دور چشم

گردش خون ضعیف و نامطلوب از عوامل ایجاد خشکی پوست و سیاهی و پف دور چشم است، دارچین و میخک موجود در چای ماسالا به افزایش گردش خون در نواحی گردن و صورت کمک می کند و تاثیر عالی در صاف و جوان شدن پوست دارد.

15. ضد آفتاب طبیعی

چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد که علاوه بر کاهش علائم پیری، از پوست در برابر اشعه مضر خورشد محافظت کرده و به تولید و رشد سلول های جدید کمک می کند.

ارزش غذایی چای ماسالا

مواد مغذی موجود در 1 فنجان چای ماسالا به صورت زیر است:

کالری: 52.7
چربی: 0.2 گرم
کربوهیدرات: 8.5 گرم
شکر: 2.1 گرم
پروتئین: 4.2 گرم

عوارض جانبی و مضرات چای ماسالا

  • از آن جایی که این چای حاوی مقادیری کافئین است مصرف زیاد آن ممکن است با عوارضی همچون اضطراب، بی خوابی، میگرن و فشار خون بالا همراه باشد، توصیه می شود بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید.
  • مصرف چای ماسالا ممکن است با داروهایی همچون کوآمیدین، هپارین، کلوپیدوگرل و همچنین داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مانند NSAID ها مانند ایبوپروفن و ادویل تداخل داشته باشد.
  • افرادی که دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز هستند بهتر است از شیرهای گیاهی مانند شیر نارگیل یا آب به جای شیر گاو در چای ماسالا استفاده کنند.
  • زنجبیل موجود در چای ماسالا ممکن است باعث کاهش شدید فشار خون یا قند خون شده و با داروهای کاهنده فشار خون و قند خون تداخل داشته باشد.

منبع: organicfacts mercola drhealthbenefits – getmytea

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده