دانستنی های جالب و خواندنی درباره خفاش ها

در این مقاله با حقایق جالب و خواندنی، مطالب جالب و اطلاعات عمومی درباره خفاش ها بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

دانشتنی های جالب و زیبا در مورد خفاش ها
دانشتنی های جالب و زیبا در مورد خفاش ها

1. غار خفاش براکن در تگزاس بزرگترین مستعمره خفاش شناخته شده در جهان است. بیش از 20 میلیون خفاش در این غار زندگی می کنند که تعداد خفاش ها بیشتر از جمعیت ساکن بمبئی در هند است که به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای جمعیتی جهان شناخته می شود. وقتی خفاش ها از این غار خارج می شوند، گروه به قدری بزرگ است که در رادارها مانند طوفانی عظیم به نظر می رسند.

2. بیشتر خفاش های ماده در حالی که فرزندانشان به آن ها چسبیده اند، پرواز می کنند.

3. برخی از خفاش های دم مکزیکی می توانند در یک شب تا 250 مایل (402 کیلومتر) پرواز کنند. آن ها می توانند تا 10000 فوت (3،048 متر) ارتفاع پرواز کرده و تا 60 مایل در ساعت (97 کیلومتر در ساعت) سرعت داشته باشند.

4. کلنی (لانه یا همان غار) کوچکی از خفاش ها می توانند بیش از یک تن حشرات را در طی یک سال یا بیش از 600 میلیون حشره در طول یک سال را بخورند.

5. یک خفاش به تنهایی می تواند در عرض یک ساعت بیش از 600 شکار را بخورد که مثل این است که شخصی 20 پیتزا در یک شب بخورد.

6. تنها 150 خفاش بزرگ قهوه ای می توانند تمامی سوسک های خیار که نوعی آفت برای این محصول هستند را در یک تابستان بخورند تا یک میلیارد دلار در سال برای کشاورزان صرفه جویی کنند. تعداد این سوسک ها حدود 33 میلیون می باشد.

7. هم اکنون بزرگترین خفاش جهان به دلیل شکار با انقراض روبرو است. بزرگترین خفاش جهان، بسیار کمیاب و غول پیکر است که طول بال های آن به 5 تا 6 فوت (1.5 تا 1.8 متر) می رسد.

8. بیش از 1100 گونه خفاش در جهان وجود دارد که نوع جوندگان آن ها بیشترین گونه را دارند. تنها در ایالات متحده، حدود 45 نوع خفاش وجود دارد.

9. در جنوب شرقی آسیا، خفاش های پا چوبی کوچک درون ساقه های بامبو زندگی می کنند.

10. در غرب آفریقا، خفاش های پشمی کوچک در تار عنکبوت های بزرگ زندگی می کنند.

11. بعضی از دانه ها جوانه نخواهند زد مگر اینکه از دستگاه گوارش خفاش عبور کرده باشند. علاوه بر این، خفاش ها هر ساله میلیون ها دانه از میوه رسیده ای که می خورند پخش می کنند. تقریباً 95٪ از جنگل کاری مجدد جنگل های بارانی گرمسیری نتیجه پراکندگی بذر از خفاش ها است.

12. خفاش های خون آشام در واقع از تمام ترکیبات خون استفاده نمی کنند. در عوض، آن ها به طور معمول شبانه دو قاشق چای خوری خون را با زبان خود در دهانشان قرار می دهند. خون از طریق دهان خفاش در دو کانال زیر زبان آن ها حرکت می کند. بدن این خفاش ها فقط از گلبول های قرمز این خون استفاده می کند و ظرف دو دقیقه بعد از شروع غذا خوردن، پلاسمای خون را با ادرار خارج می کند.

13. به ندرت خفاش خون آشام شخص را گاز می گیرد، اما اگر چنین شود، احتمالا شب بعد برمی گردد تا دوباره از همان فرد تغذیه کند. به طرز حیرت انگیزی، خفاش های خون آشام می توانند از طریق تنفس مردم را از هم تشخیص دهند.

14. یک خفاش خون آشام که یک وعده غذایی پیدا کرده است ممکن است گاهی اوقات خون را با خون آشام های گرسنه دیگر در محل زندگی خود تقسیم کند. خون آشامی که خون را یافته است برای تغذیه دوستانش استفراغ می کند.

15. به خفاش ها موش های فلاتر نیز گفته می شود. زیرا بسیار شبیه موش هستند و چون پرواز می کردند در قدیم با این نام شناخته می شدند.

16. بیش از نیمی از خفاش ها در ایالات متحده در معرض خطر یا رو به زوال هستند. از دست دادن زیستگاه و بیماری مرموزی به نام “سندرم بینی سفید” (که بیش از یک میلیون خفاش را تحت تاثیر قرار داده است) از دلایل اصلی کاهش این گونه ها است.

17. خفاش های مگابات معروف به خفاش های میوه ای یا روباه های پرنده، در آب و هوای گرم زندگی می کنند و با استفاده از چشمان درشت خود در تاریکی به دنبال غذا می روند و بیشتر دوست دارند در بین درخت ها زندگی کنند.

18. میکروبات ها نوع دیگر خفاش ها و به طور کلی بسیار کوچک تر هستند و از مکان یابی برای یافتن حشرات استفاده می کنند. میکروبات ها به طور معمول در سراسر جهان یافت می شوند. البته همه مگابات ها از میکروبات ها بزرگ تر نیستند.

19. خفاش ها تنها پستانداران قادر به پروازهای نیرومند هستند.

20. خفاش ها به دلیل داشتن بال های چند اتصالی از پرندگان دیگر کارآمدتر هستند.

21. خفاش ها به جز قطب جنوب در هر قاره دیگری نیز می توانند زندگی کنند.

22. یک خفاش تک قهوه ای (میوتیس) نسبت به پستانداران با اندازه یکسان بیشتر عمر می کند و عمر آن ها نزدیک به 40 سال است.

23. خفاش ها حدود 20٪ از کل گونه های پستانداران طبقه بندی شده در سطح جهان را تشکیل می دهند.

24. تقریبا 70٪ خفاش ها حشرات می خورند. بقیه میوه خوار هستند.

25. خفاش ها از نظر اندازه آهسته ترین پستانداران تولید مثل در جهان هستند و بارداری در خفاش ها بیشتر از سایر حیوانات طول می کشد.

26. خفاش های خون آشام تنها خفاش هایی هستند که به خوبی روی زمین حرکت می کنند.

27. بسیاری از خفاش ها دهان خود را باز می کنند تا سیگنال های اکولاسازی مکان یابی خود را دریافت کنند، اما دیگران می توانند از طریق سوراخ های بینی نیز فریاد زده و این کار را انجام دهند.

28. ضربان قلب خفاش در هنگام خواب زمستانی به اندازه 18 بار در دقیقه ولی در حالت فعال، 880 بار در دقیقه است.

29. دانشمندان بر این باورند که اولین بار خفاش ها 65 تا 100 میلیون سال پیش، همزمان با دایناسورها پدیدار شدند. اولین مگابات شناخته شده 35 میلیون سال پیش زندگی می کرده است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که مگابات ممکن است بیش از آنکه با سایر میکروبات ها ارتباط داشته باشد، شبیه پستانداران بزرگ (میمون ها، میمون ها و انسان) باشد.

30. در چین و ژاپن، خفاش ها نماد خوشبختی هستند. در چینی، کلمات “خفاش” و “خوش بختی” هر دو “fu” تلفظ می شوند.

31. در آمریکای شمالی و اروپا، خفاش ها مدتهاست که با جادوگری در ارتباط بوده و اغلب مواد تشکیل دهنده داروهای محلی و معجون ها بوده اند.

32. وزن خفاش پیپیسترل فقط به اندازه انگشت کوچک شخص است. با این وجود می تواند 3000 حشره را در یک شب بخورد.

33. داستان دراکولا به دلیل وجود خفاش های خون آشام از اروپای شرقی نشات گرفته است. با این حال، خفاش های خون آشام واقعی فقط در آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می شوند.

34. خفاش های میوه خوار یک منبع غذایی سنتی برای مردم گوام (یکی از جزایر وابسته به آمریکا در اقیانوس آرام) هستند و تا جایی شکار شده اند که در حال انقراض می باشند. گوام اکنون گوشت خفاش را از جزایر دیگر وارد می کند و به عنوان مرکز تجارت عمده گوشت خفاش فعالیت می کند.

35. مدفوع خفاش، گوانو نامیده می شود و به دلیل مقادیر بالای فسفر و نیتروژن کود مهمی در بسیاری از مناطق گرمسیری است.

36. خفاش ها کور نیستند و در واقع بسیاری از خفاش ها کاملا خوب می بینند. برخی از گونه ها حتی می توانند نور ماورا بنفش را تشخیص دهند. آن ها همچنین از مکان یابی عالی برخوردار هستند.

37. برخی از خفاش های ماده، به ویژه آن هایی که خواب زمستانی دارند، می توانند از طریق ذخیره اسپرم نر در بدن خود، که باعث به تاخیر افتادن لقاح می شود و یا با کند شدن رشد و نمو جنین درون بدن، آن ها را کنترل کنند.

38. خفاش شهدی با لب لوله ای ( Anoura fistulata ) دارای طولانی ترین زبان، نسبت به طول بدن، در بین پستاندار است. این خفاش زبان خود را به داخل قفسه دنده خود جمع می کند.

39. دانشمندان توانسته اند از داروی ضد انعقاد خون در بزاق خفاش خون آشام برای درمان قربانیان سکته مغزی در انسان ها و بیماران قلبی استفاده کنند.

40. بیشتر خفاش ها قهوه ای و سیاه هستند، اما تعدادی از آن ها سایه های رنگی نارنجی یا قرمز دارند.

41. سیستم مکان یابی اکولینگ یک خفاش چنان تنظیم شده است که می تواند اجسامی به نازکی موی انسان را نیز تشخیص دهد.

42. خفاش ها می توانند فرکانس های بین 20 هرتز تا 120 هزار هرتز را بشنوند. این در حالیست که انسان می تواند بین 20 هرتز تا 20 هزار هرتز را بشنود و سگ ها می توانند بین 40 هرتز تا 60 هزار هرتز را بشنوند.

43. یک کلنی شامل 100 خفاش خون آشام این توانایی را دارند که خون 25 گاو را در یک سال بنوشند.

44. خفاش هایی که از قورباغه ها تغذیه می کنند با گوش دادن به صدای قورباغه نر می توانند تفاوت قورباغه های ایمن و سمی را تشخیص دهند.

45. در طول جنگ داخلی آمریکا، از مدفوع خفاش برای تولید باروت استفاده می شد.

46. توربین های بادی سالانه ده ها هزار خفاش آمریکای شمالی را از بین می برند. به نظر می رسد بسیاری از خفاش ها به جای برخورد توسط توربین ها، با کاهش ناگهانی فشار هوا در نزدیکی تیغه های چرخان از بین می روند. زیرا رگ های خونی ریز در ریه های ظریف آن ها منفجر می شود.

47. در سال 600 قبل از میلاد، ایسوپ یونانی افسانه ای در مورد خفاشی گفت که برای راه اندازی تجارت پول قرض کرده است. تجارت او شکست خورد و خفاش مجبور شد در طول روز پنهان شود تا از مردمی که به آن ها بدهکار است پنهان بماند. به گفته ی ازوپ، به همین دلیل است که خفاش ها فقط شب بیرون می آیند.

48. خفاش ها می توانند هیستوپلاسموز (“بیماری غار” یا “بیماری دارلینگ”) را گسترش دهند که یک قارچ بسیار نادر است. همچنین می توانند هاری را گسترش دهند. با این حال، احتمال مرگ یک فرد در اثر خفاش کمتر از یک در میلیون است.

49. بیشتر خفاش ها استراحت می کنند، می خوابند، جفت می شوند و وارونه زایمان می کنند.

50. یک نظرسنجی توسط نمایش تلویزیونی Animal Planet، خفاش های خون آشام را به عنوان سومین حیوان ترسناک در این سیاره، درست بعد از گرگ ها و گوریل ها ذکر کرده است.

51. برای خوابیدن، خفاش ها وارونه آویزان می شوند تا در صورت لزوم سریع پرواز کنند.

52. مغز خفاش ها برای اندازه بدن خود، بزرگتر از پرندگان دیگر است.

53. بال های خفاش از استخوان های انگشتی پوشیده شده و توسط لایه های نازک پوست ساخته شده اند. غشاهای بال یک خفاش حدود 95٪ از سطح بدن آن را تشکیل می دهد. غشای بال خفاش به خفاش کمک می کند تا دمای بدن، فشار خون، تعادل آب و تبادل گاز را تنظیم کند.

54. فقط حدود 5٪ از غارهای ایالات متحده دما و آب مناسب برای خفاش ها را دارند.

55. خفاش بامبلبی کوچکترین خفاش در جهان است و در تایلند زندگی می کند. تقریبا به اندازه یک زنبور عسل است. این موجود ممکن است کوچک ترین پستاندار روی زمین باشد.

56. یک خفاش از 30-60 روز انرژی ذخیره شده برای بیدار شدن از خواب زمستانی استفاده می کند. به همین دلیل مهم است که مزاحم خفاش های در حال خواب زمستانی نشوید.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده