دانستنی های جالب و خواندنی درباره مورچه ها

در این مقاله با حقایق جالب و خواندنی، مطالب جالب و اطلاعات عمومی درباره مورچه ها بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

دانستنی های جالب و شگفت انگیز درباره مورچه ها
دانستنی های جالب و شگفت انگیز درباره مورچه ها

1. مورچه ها برنامه بسیار منظمی برای کار، خواب و غذاخوردن دارند.

2. مورچه ها نیز مانند آدم ها وقتی از خواب بیدار می شوند، خمیازه می کشند و بدنشان را کش و قوس می دهند، البته مثل ما آدم ها غر نمی زنند.

3. به عنوان یک گونه، مورچه ها بسیار بزرگتر از انسان هستند. دانشمندان تخمین می زنند که مورچه ها در اواسط دوره کرتاسه، با قدمت 110-130 میلیون سال پیش تاکنون تکامل یافته اند. این یعنی مورچه ها به اندازه دایناسورها پیر هستند!

4. تخم مورچه قرن هاست که در کلمبیا یکی از مزه های خوب محسوب می شود. چون طعم آن ها مانند ذرت بو داده کره ای است. البته قیمتشان بسیار گران است.

5. مورچه های آتشین هر ساله تقریبا 5 میلیارد دلار خسارت به آمریکای شمالی وارد می کنند.

6. مورچه ها بیش از هر نوع حشره دیگری عمر می کنند. یعنی اگر کشته نشوند یا مورچه نر نباشند، تا 30 سال هم عمر می کنند.

7. مورچه ها 250،000 سلول مغزی دارند و اعتقاد بر این است که باهوش ترین حشره جهان هستند.

8. بیش از 12000 گونه مورچه در دنیا شناخته شده است.

9. سعی نکنید مورچه ها را غرق کنید. آن ها می توانند در زیر آب تا دو هفته زنده بمانند، زیرا آن ها لوله های تنفسی بسیار کوچکی دارند که آب نمی تواند به آن ها نفوذ کند.

10. هر کارگر، سرباز و مورچه ملکه زن است. مورچه های نر و اصطلاحا بدون سرنشین هیچ کار مستعمره ای انجام نمی دهند. تنها عملکرد آن ها بارور کردن یک مورچه ملکه است. آن ها اندکی پس از بارور کردن می میرند.

11. مورچه ها می توانند میدان مغناطیسی زمین را درک کرده و از آن برای پیمایش استفاده کنند.

12. مورچه ها با استفاده از مسیرهای فرمونی شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. مستعمرات (مورچه هایی که کار می کنند) از این مواد شیمیایی برای کار با یکدیگر بصورت بسیار کارآمد استفاده می کنند. به طوری که به آن ها “فوق ارگانیسم” می گویند.

13. هر کلنی یا سوراخ مورچه رایحه منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین بلافاصله مورچه های متجاوز در یک کلنی قابل شناسایی هستند.

14. اگر یک مرد نسبت به اندازه خود به سرعت مورچه بدود، می تواند 54 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

15. به گفته ادوارد او. ویلسون در دانشگاه هاروارد، تخمین زده می شود که مورچه ها هر سال 50 تن خاک را حرکت می دهند.

16. برخلاف آفات دیگر مانند موش، مورچه ها گوش ندارند. اما این به معنای ناشنوا بودن آنها نیست. مورچه ها برای شنیدن از ارتعاشات استفاده می کنند. درواقع از آن ها هنگام جستجوی غذا یا به عنوان سیگنال هشدار استفاده می کنند. مورچه ها با برداشتن آن ها در اندام فرعی که در زیر زانو قرار دارد، از ارتعاشات موجود در زمین برای شنیدن استفاده می کنند.

17. برای هر 1 انسان در جهان حدود 1 میلیون مورچه وجود دارد! مورچه ها تقریباً تمام کره زمین را فتح کرده اند. به استثنای قطب جنوب، قطب شمال و تعدادی جزیره! حداقل یک گونه بومی مورچه در هر قاره وجود دارد.

18. مورچه ها به دلیل کوچک بودن، جایی برای استقرار سیستم تنفسی پیچیده ای مانند سیستم ما یعنی ریه ندارند. در عوض، آنها روش های تنفسی خود را دارند تا به انتقال اکسیژن در اطراف بدن کمک کنند. مورچه ها از طریق مارپیچ هایی که یک سری سوراخ هستند و در کناره های بدن آن ها قرار دارند، اکسیژن می گیرند. مارپیچ ها از طریق شبکه ای از لوله ها متصل می شوند که به توزیع اکسیژن در تقریباً هر سلول بدن آن ها کمک می کند.

دانستنی و فکت در مورد مورچه ها
دانستنی و فکت در مورد مورچه ها

19. مورچه ها به طرز مضحکی قوی هستند. آن ها توانایی حمل بین 10 تا 50 برابر وزن بدن خود را دارند! میزان توانایی حمل یک مورچه به نوع آن بستگی دارد. به عنوان مثال مورچه بافنده آسیایی می تواند 100 برابر جرم خود را بلند کند.

20. برخی از مورچه های آمازون به جای اینکه از مسیر تولید مثل سنتی استفاده کنند، از طریق شبیه سازی بارور می شوند. گزارش شده است که مورچه های ملکه خود را برای تولید ژنتیکی دختر کپی می کنند و در نتیجه کلنی بدون مورچه نر ایجاد می شود.

21. علاوه بر انسان، مورچه ها تنها موجوداتی هستند که موجودات دیگر را پرورش می دهند. درست مثل اینکه ما گاو، گوسفند، خوک، مرغ و ماهی پرورش می دهیم تا منبع غذایی بدست آوریم، مورچه ها نیز با سایر حشرات همین کار را خواهند کرد.

22. مورچه ها دو معده دارند ولی این به دلیل حریص بودن نیست. یکی از معده های آن ها برای نگه داشتن غذا برای مصرف خودشان است و معده دوم برای نگه داشتن غذا برای تقسیم با مورچه های دیگر است.

23. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما  برخی از گونه های مورچه مانند Polyergus lucidus به مورچه های سازنده برده معروف هستند. آن ها به کلنی های مورچه همسایه حمله می کنند، ساکنان آن را می گیرند و آن ها را مجبور می کنند که برای آن ها کار کنند. این روند به عنوان “یورش بردگان” شناخته می شود. مورچه های دستگیر شده به گونه ای کار خواهند کرد که گویی در مستعمره خودشان هستند، در حالی که کارگران برده ساز فقط بر روی تکمیل نیروی کار خود تمرکز خواهند کرد.

24. آن ها فوق العاده میهن پرست هستند! هنگامی که ملکه می میرد، بقیه کلنی ظرف چند ماه می میرد.

25. نیش مورچه گلوله زن آنقدر قدرت دارد که رتیل را فلج کند.

26. کلنی 40000 مورچه ای در مجموع به اندازه یک انسان هوشمند است.

27. تخم های مورچه با مصرف بزاق مورچه ملکه زنده می مانند.

28. مورچه ها می توانند هفته ای یک بار با کلنی های رقیب وارد جنگ شوند.

29. مورچه ها به یکدیگر تعلیم می دهند! آن ها تنها غیر پستانداران هستند که می توانند از طریق تعامل یاد بگیرند.

30. سریعترین حیوان جهان چیست؟ یک یوزپلنگ؟ خیر، ظاهرا یک گونه خاص مورچه رکورددار است.

31. مورچه ها چشمان مرکب دارند که به آن ها اجازه می دهد حرکت را به خوبی ببینند.

32. نیش مورچه بولداگ می تواند در مدت 15 دقیقه انسان را بکشد.

33. مورچه ها بسیار مرتب و تمیز هستند. شناخته شده است که مورچه های کارگر زباله ها را در خارج از لانه به نقطه تخلیه می رسانند.

34. گونه ای از مورچه خون آشام وجود دارد! آن ها در ماداگاسکار زندگی می کنند و با گاز گرفتن لاروها و نوشیدن خونشان تغذیه می کنند.

35. مورچه ها در کار معدن نیز هستند! در آریزونا مورچه ها گارنت پیدا می کنند و آن ها را به سطح زمین می کشانند.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده