برای درمان حالت تهوع چه بخوریم؟

حالت تهوع یک احساس بسیار ناخوشایند است که می تواند خوردن، نوشیدن و نگه داشتن غذا را با مشکل مواجه کند. این بیماری به طور شگفت انگیزی رایج است، هر ساله 50٪ بزرگسالان آن را تجربه می کنند.

برای درمان حالت تهوع چی بخوریم؟
برای درمان حالت تهوع چی بخوریم؟

حالت تهوع در مغز آغاز می شود جایی که عوامل محرک احساسی، شناختی یا شیمیایی ممکن است سیستم عصبی شما را تحریک کرده، باعث اختلال در عملکرد عضلات معده و احساس تهوع در شما شود.

بسیاری از موارد می توانند باعث حالت تهوع و استفراغ شوند مانند عفونت ها، جراحی، بیماری های روده، داروها، درمان سرطان، اختلالات هورمونی، بارداری یا آلرژی غذایی.

اگرچه هنگامی که احساس بیماری می کنید، غذا خوردن می تواند چالش برانگیز باشد اما برخی غذا ها و نوشیدنی ها برای آبرسانی و جایگزینی الکترولیت های از دست رفته مهم هستند.

در ادامه این مقاله با بهترین مواد غذایی، میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی ها برای رفع حالت تهوع شدید و استفراغ در کودکان و بزرگسالان به ویژه زنان باردار بیشتر آشنا می شوید. با پرشین استار همراه باشید؛

هنگام حالت تهوع چی بخوریم؟

1. زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین دارو های گیاهی در طب سنتی برای درمان مشکلات معده محسوب می شود. این ماده حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند جینجرول، پارادول و شوگاول است که تصور می شود برای بهبود علائم حالت تهوع مفید باشد.

چندین مطالعه کوچک نشان داده است که خوردن زنجبیل ممکن است حالت تهوع ناشی از جراحی و شیمی درمانی را کاهش دهد.

علاوه بر این، زنجبیل ممکن است یک درمان ایمن و موثر برای رفع حالت تهوع بارداری باشد.

اگرچه درباره میزان زنجبیل لازم برای دستیابی به اثرات درمانی اتفاق نظر وجود ندارد اما بیشتر مطالعات روزانه معادل 1.5 – 5.5 گرم ریشه خشک شده زنجبیل را استفاده می کنند.

زنجبیل معمولا به عنوان دمنوش، بیسکویت زنجبیل، زنجبیل تازه و نیز به صورت کپسول استفاده می شود.

2. آب

وقتی حالت تهوع دارید، ممکن است اصلا احساس میل به غذا خوردن نداشته باشید. با این حال نوشیدن مایعات و هیدراته ماندن بسیار مهم است خصوصا اگر استفراغ کرده اید یا تب کرده اید.

آب همیشه منبع خوبی برای آبرسانی است اما اگر اسهال هم دارید ممکن است نیاز به جایگزینی الکترولیت های از دست رفته داشته باشید.

برخی از بهترین نوشیدنی ها برای مبارزه با کم آبی و حالت تهوع شامل : آب، نوشیدنی های ورزشی، آب طعم دار،
آیس تی، آبمیوه های طبیعی و آب نارگیل هستند.

نوشیدنی های بسیار شیرین، کافئین دار یا حاوی لبنیات ممکن است حالت تهوع شما را بدتر کند بنابراین بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید.

5-3. کراکر، چوب شور و نان تست

غذا های خشک مانند کراکر، چوب شور، نان تست و غلات اغلب به افرادی که حالت تهوع دارند توصیه می شود. در حقیقت یک مطالعه نشان داد که تقریبا 90٪ از متخصصان زنان خوردن کراکر را به زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی توصیه می کنند.

مشخص نیست که چرا مردم در حالت تهوع غذا های خشک و ساده را تحمل می کنند و هیچ تحقیق علمی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، مشخص شده است که مردم با معده خالی حالت تهوع بیشتری پیدا می کنند و در مقابل غذا های با بوی بد واکنش خوبی نشان نمی دهند.

به همین دلیل بهتر است در هنگام بیماری از تهیه و پخت غذا خودداری کنید.

کراکر، چوب شور، نان تست نیاز به آماده سازی کمی دارند، بوی بدی ندارند و ممکن است به رفع معده خالی و ناراحتی شما کمک کنند.

6 . غذا های سرد

وقتی بیمار هستید ممکن است غذا های سرد را بهتر از غذا های گرم تحمل کنید. این به این دلیل است که به طور کلی غذا های سرد بوی شدیدی ندارند که حالت تهوع ایجاد کنند.

بیزاری از بو بخصوص در دوران بارداری معمول است. یک مطالعه نشان داد که 41٪ از زنان باردار بیزاری از بوی غذا را احساس می کنند و بیشتر تحت تاثیر حالت تهوع قرار می گیرند.

برخی از بهترین غذا های سرد شامل : بستنی، میوه های سرد، ماست و کاستارد هستند.

اگر حالت تهوع شدید دارید به سادگی مکیدن یک مکعب یخ ممکن است در این زمینه کمک کند.

7. موز

وقتی بیمار و حالت تهوع دارید، خوردن مقدار قابل توجهی غذا دشوار است.

بنابراین مهم است که غذاهایی که موفق به خوردن آنها می شوید مقوی باشند و انرژی لازم را برای کمک به بدن شما برای حفظ قدرت فراهم کنند. این امر به ویژه اگر حالت تهوع شما به دلیل یک بیماری مزمن باشد مهم است.

موز یک میان وعده مغذی و پر انرژی است که حتی در هنگام بیماری نیز خوردن آن آسان است.

علاوه بر این، موز جایگزین پتاسیم می شود که ممکن است در صورت استفراغ یا اسهال از بین برود.

از دیگر غذا های نرم و با انرژی می توان به آووکادو، فرنی، پوره سیب زمینی و کره بادام زمینی اشاره کرد.

8. سس سیب

سس سیب یک غذای محبوب برای افرادی است که حالت تهوع یا اسهال دارند. در واقع این بخشی از رژیم BRAT است که مخفف موز، برنج، سس سیب و تست است.

این رژیم قبلا معمولا به افرادی که ناراحتی معده دارند به ویژه کودکان توصیه می شود. اگرچه اکنون این مسئله بیش از حد محدود کننده در نظر گرفته شده است اما بسیاری از افراد هنوز اجزای تشکیل دهنده آن را مفید می دانند.

یک مطالعه در افراد تحت شیمی درمانی نشان داد که یک رژیم غذایی سبک و ملایم شامل سس سیب و بستنی وانیلی منجر به بهبود مصرف غذا و تهوع و استفراغ کمتر می شود.

سس سیب منبع خوبی از کربوهیدرات است. علاوه بر این حاوی پکتین، یک فیبر غذایی است که علاوه بر درمان حالت تهوع به درمان اسهال نیز کمک می کند.

11-9. برنج ، سیب زمینی و نودل

غذا های نشاسته ای ساده مانند برنج، سیب زمینی و نودل گزینه های خوبی برای رفع حالت تهوع هستند.

تهیه آنها آسان است، کالری بالایی دارند و به تسکین معده کمک می کنند. غذا های نرم، بی رنگ و بدون بو اغلب راحت تر تحمل می شوند زیرا تهوع را تا حد کمتری نسبت به غذا های با طعم شدید تحریک می کنند.

برنج را می توان آب پز یا بخار پز کرد و به صورت ساده یا با چاشنی سبک خورد.

همچنین می توان سیب زمینی را با کمی کره و شیر آب پز، بخارپز، پخته یا له کرد تا کالری اضافی داشته باشد.

در آخر نودل را می توان آب پز کرد و به صورت ساده خورد.

12. غذا های غنی از پروتئین

یک مطالعه در زنان باردار نشان داد که وعده های غذایی غنی از پروتئین در مقایسه با وعده های غذایی غنی از کربوهیدرات یا چربی، به طور قابل توجهی علائم حالت تهوع را کاهش می دهد.

ثابت شده است که نوشیدنی های غنی از پروتئین در سرکوب علائم حالت تهوع بسیار موثر هستند.

مطالعه دیگری در افرادی که تحت شیمی شیمیایی هستند نشان داده که ترکیبی از مکمل های زنجبیل و پروتئین حالت تهوع را کاهش می دهد.

مشخص نیست که چرا پروتئین در تهوع تأثیر دارد یک فرضیه این است که با افزایش ترشح هورمون گاسترین به عادی سازی فعالیت معده کمک می کند.

وعده های غذایی غنی از پروتئین برای افرادی که حالت تهوع مزمن ناشی از بیماری دارند بسیار مهم است زیرا این ماده مغذی به قدرت بدن شما کمک می کند و خطر سو تغذیه را کاهش می دهد.

13. دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی معمولا به عنوان درمانی برای حالت تهوع استفاده می شود. در حقیقت یک مطالعه نشان داد که 21.7 درصد از متخصصان زنان آن را به زنان بارداری که حالت تهوع دارند توصیه می کنند.

با این حال هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. تحقیقات در مورد ترکیبات خاصی مانند نعناع فلفلی و بابونه در درجه اول به صورت کپسول یا رایحه درمانی انجام شده است.

به عنوان مثال مشخص شده است که رایحه درمانی نعناع فلفلی باعث کاهش حالت تهوع در زنانی می شود که تحت بخش C قرار گرفته اند در حالی که کپسول های بابونه و رایحه لیمو در زنان باردار نیز همین تاثیر را داشتند.

با وجود فقدان شواهد علمی بسیاری از افراد مبتلا به حالت تهوع دریافتند که چای های گیاهی به خوبی تحمل می شوند.

نوشیدن یک فنجان دمنوش نعناع یا افزودن یک تکه لیمو به آب گرم ممکن است حالت تهوع شما را تسکین دهد.

14. آجیل و مغزیجات

کمبود پروتئین می تواند حالت تهوع را حتی بدتر کند بنابراین غذا های سرشار از پروتئین مانند انواع آجیل و مغزیجات به دلیل اینکه هضم آسانی دارند به درمان حالت تهوع کمک می کنند.

پالینسکی وید می گوید : حالت تهوع ناشی از گرسنگی بیش از حد، کاهش قند خون یا بارداری ممکن است به خوبی به پروتئین و چربی موجود در آجیل پاسخ دهد. اما او هشدار می دهد که اگر با ویروس مبارزه می کنید، آجیل و پروتئین ممکن است حالت تهوع را بدتر کند.

15. لیمو ترش

لیموترش یکی از بهترین روش های درمانی حالت تهوع بارداری است. لیموترش به درمان سموم بدن کمک می کنند، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که استنشاق رایحه یک لیموی تازه باعث می شود زنان باردار حالت تهوع و استفراغ کمتری داشته باشند.

نکات دیگر برای درمان سریع حالت تهوع

علاوه بر مصرف برخی غذا ها و نوشیدنی ها، می توانید اقدامات دیگری برای رفع حالت تهوع خود انجام دهید :

هر 1 تا 2 ساعت وعده های غذایی کوچک داشته باشید : معده ی خالی حالت تهوع را تشدید می کند.

به آرامی و به مقدار کم بخورید و بنوشید : این به شما امکان می دهد در طول وعده های غذایی آرام باشید و برای لذت بردن از غذای خود وقت بگذارید.

بعد از غذا دراز نکشید : حداقل 30 دقیقه بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن خودداری کنید چون این امر می تواند به معده شما فشار وارد کند و حالت تهوع را بدتر کند.

از غذا پختن خودداری کنید : بوی پخت و پز غذا می تواند حالت تهوع را بدتر کند.

دهان خود را تمیز نگه دارید : حالت تهوع و استفراغ می تواند طعم ناخوشایندی در دهان شما ایجاد کند که ممکن است مانع از خوردن غذا شود. دندان های خود را به طور مرتب بشویید و مسواک بزنید.

هنگام احساس حالت تهوع چس نخوریم؟

  • غذا های چرب یا سرخ شده
  • غذا های بسیار شیرین
  • غذا های ادویه دار
  • غذا هایی با بوی شدید
  • الکل
  • کافئین

در ادامه بخوانید : درمان حالت تهوع در طب سنتی

منابع : healthlineeverydayhealth

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده