معنی و داستان کوتاه ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت

در ادامه این مطلب با معنی، مفهوم و ریشه ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت، بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

ریشه ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت
ریشه ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت

ضرب المثل «از تو حرکت از خدا برکت» یعنی هر شخص باید به جای تنبلی و منتظر ماندن برای امداد غیبی، از استعدادها و توانایی هایی که خداوند در اختیارش قرار داده، استفاده کرده و تلاش کند، سپس برای دستیابی به نتیجه ی دلخواه نیز به خداوند توکل کند زیرا خداوند متعال همواره جواب مناسبی برای تلاش هر شخص دارد.

اگر چه خداوند روزی بخش است و می تواند در یک لحظه زندگی شخصی را پر از نعمت کرده و یا تمام داشته هایش را بگیرد اما آنچه که هر فرد در زندگی به دست می آورد نتیجه ی برنامه ریزی ها و تلاش هایی است که خود او انجام می دهد و خداوند نیز با دیدن تلاش فرد لطف و برکت خود را شامل حال او کرده و یاری رسانش خواهد بود.

ریشه ضرب المثل «از تو حرکت از خدا برکت»

پیرمرد ساده دلی بود که مدام از دیگران این جمله را می شنید: «خدا روزی رسان است» پس این فکر به ذهنش رسید که برود و گوشه ی مسجد بنشیند و آن قدر خدا را عبادت کند که خداوند روزی او را به دستش برساند.

با همین فکر روزی به طرف مسجد راه افتاد و زمانی که به آن جا رسید مشغول عبادت و راز و نیاز با خدا شد، ساعت ها سپری شد و وقت ناهار فرا رسید و او هر چه از خدا خواست که غذایی برایش فراهم شود اما خبری از غذا نشد.

پیرمرد ناامید نشد و به دعا کردن ادامه داد تا وقت شام شد و او دوباره از خداوند خواست تا غذای خوش طعمی برایش بفرستد اما باز هم خبری از غذا نشد و او غمگین گوشه ای نشست و به فکر فرو رفت.

چند ساعت بعد مردی وارد مسجد شد و پس از دعا و عبادت سفره ای پهن کرد و مشغول غذا خوردن شد، پیرمرد که تمام حواسش به آن مرد تازه وارد بود دید که غذا در حال تمام شدن است و اگر کاری نکند باید تا فردا همانطور گرسنه بماند، پس سرفه ای کرد و مرد تازه وارد با شنیدن صدای سرفه به پیرمرد تعارف زد که سر سفره برود.

پیرمرد که دیگر تحمل گرسنگی را نداشت به سرعت خود را بر سر سفره رساند و دلی از عزا درآورد و بعد هم داستان را برای مرد تازه وارد تعریف کرد، مرد با شنیدن ماجرای پیرمرد گفت: فکر کن اگر سرفه نکرده بودی من متوجه تو نمی شدم و حواسم نبود که شخص دیگری هم در مسجد است، این درست است که خداوند روزی رسان است اما برای رسیدن به روزی باید سرفه ای هم کرد، دقیقا مثل الان که اگر سرفه نمی کردی روزی ات را هم از دست داده بود.

در ادامه بخوانید : معنی ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده