سنگ کلیه ای که اشکمان را در می آورد!!!

بیماری سنگ کلیه زمانی بروز پیدا می‌کند که یک قطعه ماده جامد (سنگ کلیه) در مجاری ادراری تشکیل می‌شود. سنگ‌های کلیه عموما در کلیه شکل می‌گیرند و از طریق جریان ادرار از بدن خارج می‌شوند. سنگ‌های کوچک بدون ایجاد درد و نشانه، دفع می‌شوند.

اما اگر اندازه یک سنگ به بیش از 5 میلی‌متر برسد، باعث انسداد مجاری ادراری و در نتیجه ایجاد درد شدید در قسمت تحتانی کمر یا شکم می‌شود، که تقریبا راه رفتن غیر ممکن میشود که به همین دلیل میتوانید از خدمات پرستاری کیان استفاده کنید. این خدمات عبارت است از تزریقات در منزل، تزریق سرم در منزل، تزریق آمپول در منزل و غیره.

سنگ کلیه

انواع سنگ کلیه

سنگ کلسیمی

سنگ‌های کلسیمی، رایج‌ترین نوع سنگ کلیه هستند. این سنگ‌ها معمولا از اگزالات کلسیم (متشکل از کلسیم فسفات یا مالئیک اسید) تشکیل می‌شوند. مصرف غذاهایی که حاوی مقادیر کمی اگزالات هستند، خطر تشکیل این سنگ‌ها را کاهش می‌دهد. مواد غذایی که شامل اگزالات فراوان هستند عبارتند از:

  • چیپس سیب‌زمینی
  • بادام زمینی
  • شکلات
  • چغندر
  • اسفناج

مکانیزم عمل دستگاه سنگ شکن کلیه

منبع انرژی

اساس تمامی Shockwave Generator ها بر مبنای اصل هندسی بیضی است. امواج شوک در نقطه کانونی اول (یعنی F1 که در نیمه بیضی است) تولید می‌شوند سپس به نقطه کانونی دوم هدایت می‌شوند (F2 که درون بیمار است) ناحیه کانونی قسمتی از F2 است که موج شوک در آن تمرکز پیدا کرده است.

سه روش ایجاد موج شوک الکتروهیدرولیک، پیزو الکتریک و انرژی الکترومغناطیسی وجود دارد. انرژی الکترومغناطیس: یک جریان الکتریکی به یک کویل الکترومغناطیسی که روی یک سیلندر پر از آب نصب شده اعمال می‌شود. میدان مغناطیسی سبب می‌شود که پوسته فلزی مجاور توسط کویل ریپل کند و حرکت سریع پوسته باعث می‌شود که یک موج شوک شکل‌دار ایجاد شود.

انرژی پیزوالکتریک: بین 100 تا 1000 تا پیزو کریستال یا سرامیک کریستال در ظرف محتوی آب قرار می‌گیرند. این کریستال‌ها با پالس‌های الکتریکی پرانرژی تحریک می‌شوند. این کار سبب لرزه یا انبساط کریستال‌ها می‌شود و سبب ایجاد امواج شوکی می‌شود که می‌توانند در آب انتشار پیدا کنند.

سنگ کلیه

علائم سنگ مثانه

  • تکرر ادرار مخصوصاً در طول شب
  • درد پایین شکم
  • حس سوزش یا درد در مجرای ادراری در زمان ادرار کردن
  • ادرار خونی یا کف آلود
  • بی اختیاری و عدم توانایی در کنترل صحیح ادرار

عامل بروز سنگ مثانه:

عفونت

مجرای ادراری آسیب دیده

بزرگ شدن پروستات

مثانه نوروژنیک

مثانه ضعیف

عوارض درمان با سنگ شکن کلیه

پس از درمان، در ادرار اکثر بیماران خون دیده می‌شود و احتمالا تب نیز خواهند داشت. این تب بعد از درمان ممکن است در اثر انسداد کامل حالب باشد. ممکن است کوفتگی و ناراحتی خفیف در کمر یا ناحیه شکمی در اثر امواج شوک ایجاد شود.

برای کاهش اثرات ناشی از عوارض، پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران از مصرف آسپرین و دیگر داروها چند هفته پیش از درمان خودداری کنند؛ چرا که مصرف این داروها می‌تواند باعث لختگی خون شود.

در برخی موارد پزشکان یک لوله کوچک به نام استنت از میان مثانه به حالب وارد می‌کنند تا به عبور خرده‌سنگ‌ها کمک شود. گاهی اوقات سنگ با یک درمان نمی‌شکند و به درمان مکمل همچون آندوسکوپی، سیستوسکوپی و یورتروسکوپی نیاز است.

ESWL قادر به شکستن بعضی از سنگ‌های سخت و بزرگ و همچنین سنگ‌های مثانه و بعضی از سنگ‌های حالب نیست. چنین بیمارانی ناچارند از روش‌های درمان اندوسکوپیک برای خرد کردن و انتقال سنگ‌ها استفاده کنند. لازم به ذکر است که استفاده از ابزار اندوسکوپیک نیاز به بی‌حسی بیشتری نسبت به ESWL دارد. یکی از عوارضی که احتمال بروز آن وجود دارد آسیب پانکراس است.

اما به علت اینکه این روش درمانی خود با دردهای فراوان بعد از انجام عمل همراه است لذا ممکن است آن طور که باید مورد توجه بیمار قرار نگیرد. روشی که برای تشخیص عفونت پانکراس وجود دارد اندازه‌گیری لیپاز و آمیلاز سرم است.

بعد از انجام سنگ شکن ممکن است در ناحیه‌ای که امواج تابانده شده‌اند (شکم و کمر) کبودی و خون مردگی مشاهده شود که جای نگرانی نیست و این عوارض پس از مدتی برطرف می‌شوند.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده