معنی و داستان کوتاه ضرب المثل بار کج به منزل نمی رسد

در ادامه این مطلب با معنی، مفهوم و ریشه ضرب المثل بار کج به منزل نمی رسد، بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

ریشه ضرب المثل بار کج به منزل نمی رسد
ریشه ضرب المثل بار کج به منزل نمی رسد

ضرب المثل «بار کج به منزل نمی رسد» زمانی به کار می رود که شخصی بخواهد از شیوه و راهی نادرست به هدفی برسد اما باید به خاطر داشت که مسیر نادرست نمی تواند ما را به نتیجه ای که دوست داریم برساند.

کاری که پایه و اساس آن دروغ و فریبکاری باشد به جایی نمی رسد و شخص دروغگو با هر قدمی که بر می دارد و دروغ تازه ای که سر هم می کند مشکلات بیشتری را برای خود و دیگران فراهم کرده و در نتیجه دیر یا زود رسوا می شود اما کاری که مبنای آن درستکاری باشد باعث سربلندی و سرافرازی فرد است و تا همیشه ماندگار خواهد بود.

ریشه و داستان ضرب المثل «بار کج به منزل نمی رسد»

روزی یکی از شاهزادگانی که دوستدار سعدی بود پیش او آمد و از همسر خود گله و شکایت کرد که هر سال برای او سه قلوی دختر به دنیا می آورد و از سعدی خواست تا راه چاره ای به او نشان دهد.

سعدی راه حلی به شاهزاده گفت که همسر او را بسیار عصبانی و خشمگین کرد و دستور داد که سعدی را از شهر بیرون کنند، سعدی هم ناچار وسایل خود را جمع کرد و دورن یک تای خورجین گذاشت و سعی کرد آن را روی الاغ بیندازد ولی ناهماهنگ بودن جیب های خورجین باعث می شد هر بار طرفی که سنگین است بر زمین بیفتد.

همسر شاهزاده که کنار پنجره ایستاده بود و رفتن سعدی را تماشا می کرد با دیدن این کار سعدی فریاد زد: بار کج به منزل نمی رسد، چرا وسایلت را به طور مساوی در جیب های خورجین قرار نمی دهی تا روی زمین نیفتد؟

سعدی در جواب گفت: از ترس شما، چون من همان چیزی را گفتم که شما گفته بودید اما شما دستور دادید که مرا از شهر بیرون کنند.

در ادامه بخوانید : ریشه ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده