معنی و داستان کوتاه ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده

در ادامه این مطلب با معنی، مفهوم و ریشه ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده، بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

ریشه ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده
ریشه ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده

ضرب المثل «فیلش یاد هندوستان کرده» یعنی انسان به یاد اتفاقی، چیزی، کسی، جای مورد علاقه ای و یا گذشته ای می افتد و اشتیاق بازگشت به آن تمام وجودش را فرا می گیرد.

گاهی این اشتیاق آن چنان زیاد است که انسان را غرق در حسرت و افسوس می کند و فکر و قلب آدمی به یاد چیزی که دستیابی به آن ممکن نیست پر از غم و اندوه می شود.

ریشه و داستان ضرب المثل «فیلش یاد هندوستان کرده»

فیل ها یکی از حیواناتی هستند که مردم هندوستان برای حمل و نقل و جذب توریست از آن ها استفاده می کنند و بسیاری از افرادی که به هندوستان سفر می کنند حتما به دیدن این حیوانات باهوش می روند.

هوش و حافظه ی فیل ها مثال زدنی است و این حیوانات هرگز افرادی که در طول زندگی خود دیده اند و مکان هایی که در آن زندگی کرده اند را از یاد نمی برند.

گفته می شود که در یکی از روزها تاجر ثروتمندی به هند سفر می کند و برای کسب درآمد بیشتر یک فیل از آن جا می خرد تا به کشورهای دیگر برود و با نمایش دادن فیل درآمدزایی کند.

اما پس از چند ماهی که از شروع سفرش با فیل می گذرد این حیوان از این طرف و آن طرف رفتن خسته می شود و غمگین و افسرده گوشه ای نشسته و دیگر از جایش بلند نمی شود.

تاجر که تمام تلاش هایش برای حرکت دادن فیل بی نتیجه می ماند ناچار روزی طبیبان شهر را خبر می کند تا بلکه آن ها بتوانند راه حلی پیدا کنند، اما با گذشت زمان هیچ کدام از آن ها هم نمی توانند کاری از پیش ببرند و فیل در همان حالت می ماند.

تا این که طبیب با تجربه و خبره ای به دیدار تاجر می آید و با مشاهده ی وضعیت فیل به تاجر می گوید که شاید فیل یاد هندوستان کرده و دلتنگ شهر و دیار خود شده، تاجر که دیگر درآمدی نداشت برای جلوگیری از ورشکستگی تصمیم می گیرد به هند برگردد و فیل دیگری خریداری کند.

او لوازمش را جمع می کند و با فیل خسته به طرف هندوستان راه می افتاد اما در مسیر می بیند که هر چه به هندوستان نزدیک می شوند فیل از اشتیاق پاها را محکم تر بر زمین می کوبد و با خوشحالی دم تکان می دهد، او با دیدن رفتار فیل به یاد حرف طبیب می افتد و می فهمد که تنها مشکل فیل دلتنگی برای هندوستان بوده است.

در ادامه بخوانید : مفهوم ضرب المثل کار نیکو کردن از پر کردن است

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده