ارتودنسی دندان: انواع، مزایا و عوارض آن

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندانی نام رسمی تخصصی دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری، رهگیری، راهنمایی و اصلاح بدفرمی دندان‌ها می‌پردازد. هدف از ارتودنسی ایجاد یک بایت سالم است – دندان‌هایی صاف که به درستی با دندان‌های مقابل در فک مقابل برخورد کنند- تا درست گاز زدن غذا، جویدن و صحبت کردن را برای شما آسان‌تر کند. اگر دندان‌های شما شلوغ، بیرون زده، با فاصله زیاد از هم، به صورت غیرطبیعی روی هم چفت می‌شوند یا اصلا روی هم چفت نمی‌شوند، ممکن است انجام ارتودنسی توصیه شود.

“بریس‌ها” و “الاینرها”، ادواتی هستند که ارتودنتیست‌ها معمولاً از آن‌ها برای هدایت دندان‌های شما در موقعیت‌های مناسب خود استفاده می‌کنند. “ریتینرها” نیز نتایج درمان ارتودنسی شما را حفظ و تثبیت می‌کنند. در گذشته درمان ارتودنسی در کودکان و نوجوانان انجام می‌شد، اما امروزه بسیاری از بزرگسالان برای اصلاح مشکلات طولانی مدت یا مشکلات ناشی از تغییرات بلوغ به دنبال درمان ارتودنسی هستند. ارتودنتیست‌ها می‌توانند به افراد در هر سنی کمک کنند تا لبخندی سالم و زیبا داشته باشند.

ارتودنسی چگونه کار می‌کند؟

ارتودنسی، شامل استفاده از انواع مختلفی از ادوات است که برای آموزش مجدد عضلات، حرکت آهسته دندان‌ها، و ایجاد فشار ملایم بر روی دندان‌ها و فک بر رشد فک شما استفاده می‌شوند.

مزایای ارتودنسی دندان

در اینجا برخی از مزایای ارتودنسی آورده شده است:

احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.

ارتودنسی دندان

بسیاری از مردم در مورد لبخند خود آگاه هستند و اغلب اوقات ترجیح می‌دهند دندان‌های خود را در عکس نشان ندهند. با این وجود، مراجعه به متخصص ارتودنسی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد لبخند خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و عزت نفس خود را افزایش دهید.

ارتودنسی می‌تواند در هر سنی به بیماران کمک کند.

بسیاری از افراد، ارتودنسی را فقط برای افراد جوانی قابل استفاده می‌دانند که تمایل به صاف کردن دندان‌هایشان دارند، ولی در اصل، ارتودنسی برای افراد در هر سنی مناسب است.

تراز کردن فک

هنگام در نظر گرفتن سلامت دندان، مهم است که فکمان تراز باشد تا از مسائلی که ممکن است در آینده ایجاد شوند، از جمله درمان مفصل فکی-گیجگاهی( TMJ ) جلوگیری کنیم. برای کاهش این خطرات مهم است که بریس یا “اینویزیلاین” را در اسرع وقت تهیه کنید. مشکلات فک، اغلب می‌تواند دردناک و مقابله با آن دشوار باشد، به خصوص هنگام غذا خوردن. بریس‌های سنتی یا اینویزیلاین، می‌توانند این خطرات را کاهش دهند و به شما این امکان را بدهند که یک تراز طبیعی فک داشته باشید و خطر بروز هرگونه مشکل احتمالی در آینده را کاهش دهید.

بهداشت دهان به شدت بهبود می‌یابد.

بهداشت دهان و دندان، بر احساس ما نسبت به خودمان تأثیر می‌گذارد و اغلب باعث افزایش اعتماد به نفسمان می‌شود. وقتی دندان‌ها به درستی روی هم تراز شوند، مشکلات گیرکردن غذا بین دندان‌های نامرتب را کاهش می‌دهد. این ذرات گیر کرده غذا می‌توانند منجر به بروز مشکلات دیگری مانند پوسیدگی و پلاک شوند. نامرتبی دندان‌ها می‌تواند منجر به بیماری پریودنتال یا عفونت لثه شود، که اغلب در اثر تجمع مقادیر زیاد باکتری ایجاد می‌شود.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان

ارتودنسی می‌تواند شامل دستگاه‌های ثابت یا متحرک باشد. بسته به وضعیت شما، متخصص ارتودنسی به شما خواهد گفت که کدام روش برای شما مناسب است.

بریس‌های فلزی

در حالی که براکت‌های سنتی «سیم و براکت» حجیم بودند، بریس‌های مدرن کوچک‌تر، کمتر قابل مشاهده بوده و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. براکت‌های معمولی از بریس‌های فلزی، سیم‌ها و نوارهای الاستیک برای هل دادن دندان‌های ناهمتراز به موقعیت صحیح استفاده می‌کنند. هر 4 تا 6 هفته یک متخصص ارتودنسی، بریس‌های شما را تنظیم و محکم خواهد کرد.

بر‎‌یس‌های سرامیکی

این نوع از بریس‌ها، طراحی مشابه بریس‌های فلزی دارند، اما با رنگ دندان‌های طبیعی مطابقت دارند. بریس‌های سرامیکی، مانند همتای فلزی خود هر 4 تا 6 هفته یکبار نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی دارند.

بریس‌های نامرئی

این نوع از بریس‌ها، به صورت سفارشی برای قرار گرفتن روی دندان‌ها ساخته می‌شوند. بیماران معمولاً 20 تا 23 ساعت در روز از بریس خود استفاده می‌کنند و فقط برای وعده‌های غذایی و تمیز کردن دندان‌ها آن را خارج می‌کنند. مانند بریس‌های فلزی، درمان با این نوع بریس، نیاز به مراجعه به مطب هر 10 تا 14 هفته دارد.

بریس‌های سه بعدی

بریس‌های سه بعدی، رویکردی کاملاً فردی برای صاف کردن دندان‌ها دارند. در حالی که بریس‌های معمولی از براکت‌های از پیش ساخته شده استفاده می‌کنند، این بریس‌ها، با چاپ سه بعدی ساخته می‌شوند که با دقت 100% برای لبخند شما سفارشی شده‌اند. همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به بریس‌های سنتی، راحت‌تر و حجم کمتری داشته باشند. آن‌ها از مواد منعطف ساخته شده‌اند و همچنین دارای یک روکش لاستیکی در داخل برای حداکثر راحتی هستند.

بریس‌های لینگوال

بریس‌های لینگوال که به عنوان بریس‌های داخلی نیز شناخته می‌شوند، از براکت‌های سفارشی ساخته شده استفاده می‌کنند که به پشت هر دندان متصل می‌شوند. یک سیم، براکت‌ها را به هم متصل می‌کند و دندان‌های نامرتب را در موقعیت خود بازمی‌گرداند. به طور معمول، بریس‌های لینگوال هر 6 تا 8 هفته نیاز به تنظیم دارند.

کدام نوع ارتودنسی را باید انتخاب کنید؟

 

در دوران مدرن ارتودنسی، بیماران بیش از هر زمان دیگری حق انتخاب دارند. بنابراین چگونه می‌توانید مطمئن شوید که انتخاب درستی دارید؟ فراتر از نگرانی‌های زیبایی شناختی، درمان مورد نیاز بستگی به این دارد که دندان‌های شما به چه چیزی نیاز دارند، با آن‌ها چه می‌کنید، و چقدر مایل به صرف هزینه برای آن‌ها می‌باشید. مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ دو دهان دقیقاً شبیه هم نیستند. نه تنها دندان‌های ما، بلکه صورت و فک ما نیز متفاوت است. به همین دلیل است که نوع ارتودنسی ایده‌آل برای یک بیمار ممکن است بهترین گزینه برای بیمار دیگر نباشد. اگر قصد دارید انجام ارتودنسی دارید، برای مشاوره کامل به یک متخصص ارتودنسی دارای بورد تخصصی مراجعه کنید. پس از معاینه شما، وی به شما می‌گوید که کدام گزینه برای نیازهای شما مناسب است.

معایب ارتودنسی

معمولا بیماران هزینه درمان ارتودنسی را جزو اولین معایب آن میدانند اما این را بدانید که شما با یک بار هزینه کردن، صاحب دندان‌هایی مرتب برای تمام طول عمر خواهید شد.

دردی خفیف پس از درمان ارتودنسی طبیعی و مورد انتظار است. بریس‌ها برای تغییر دندان‌های شما در ردیف مناسب کار می‌کنند و این باعث درد دهان و گاهی سردرد می‌شود. داروهای مسکن در این حالت، می‌توانند در کاهش ناراحتی مفید باشند. ممکن است درد فک را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه کنید. این نتیجه درمان عدم تراز فک است. برای کنترل این نوع درد نیز می‌توان از مسکن استفاده کرد. بریس، ممکن است باعث پوسیدگی دندان شوند که ناشی از تجمع باکتری‌های انباشته شده در دهان از غذاهای شیرین است. برای بیمارانی که بریس دارند بسیار مهم است که در روال بهداشت دهان و دندان خود بسیار کوشا باشند. توصیه می‌شود حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. همچنین، استفاده از بریس گاهی باعث فرسایش ریشه دندان شده که باید فورا درمان شود.

منبع: /https://labkhanddentalclinic.com

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده