جملات ماندگار و کوتاه لئو تولستوی

در ادامه این مطلب مجموعه ای از جملات و سخنان ماندگار لئو تولستوی را برای شما ارائه کرده ایم. با پرشین استار همراه باشید؛

سخنان ناب و زیبا از لئو تولستوی
سخنان ناب و زیبا از لئو تولستوی

لحظه های شادی رو غنیمت بشمار، عشق بورز و دوست داشته باش! این تنها واقعیت در جهانه، همه چیز حماقته.

*****

اگه جایگاه خود در دنیا و معنای زندگی خود رو نمی دونید، باید بدونید که مقصری وجود داره. و اون، نظام اجتماعی یا عقل شما نیست، بلکه راهی هست که عقل خود رو در اون هدایت کردید.

*****

انسان مثل کسری هست که صورتش اون چیزیه که هست و مخرجش اون چیزیه که درباره خودش فکر می کنه. هر چه مخرج بزرگتر باشه، کسر کوچیکتره.

*****

اگه سرزنش نکردنِ دیگران رو به عادت تبدیل کنید، رشدِ توانایی عشق ورزیدن رو در روح خود احساس خواهید کرد و رشد خوبی رو در زندگی خود خواهید دید.

*****

سخنان حکیمانه لئو تولستوی

آزاد اندیش کسی بود که در اندیشه های دینی، حقوقی، اخلاقی تحصیل کرده بود و با مجاهدت و تلاش خودش به اندیشه آزاد رسیده بود. اما حالا نوع جدیدی از آزاداندیشان متولد شده که حتی نشنیدن که قوانین اخلاقی و مذهبی وجود داره، و مقاماتی وجود دارن، اما به سادگی با افکار منفی در مورد همه چیز بزرگ می‌ شن، یعنی وحشی‌ ها.

*****

به یاد داشته باشید که تنها یه زمان مهم وجود داره و اون حالاست. لحظه حال تنها زمانی هست که ما بر اون تسلط داریم. مهم ترین فرد همیشه کسی هست که با اون هستید، کسی که در مقابل شما قرار داره، چون چه کسی می دونه که در آینده با چه شخص دیگه ای سر و کار خواهید داشت؟ مهمترین کار این هست که اون شخص، کسی که در کنار شما ایستاده رو خوشحال کنید، چون دنبال کردن زندگی برای اونه.

*****

جملات ماندگار و کوتاه لئو تولستوی
جملات ماندگار و کوتاه لئو تولستوی

همون طور که یه شمع، شمع دیگری رو روشن می کنه و می تونه هزاران شمع دیگه رو روشن کنه، یه قلب، قلب دیگر رو روشن می کنه و می تونه هزاران قلب دیگه رو روشن کنه.

*****

صبر، انتظاره. نه انتظارِ از روی ناچاری. اون تنبلیه. اما ادامه دادن زمانی که حرکت سخت و کنده – صبره. دو تا از قدرتمند ترین جنگجو ها صبر و زمان هستن.

*****

آزاداندیشان کسانی هستن که حاضرن بدون تعصب و بدون ترس از درک چیز هایی که با آداب و رسوم، امتیازات یا عقاید خودشون در تضاده، از ذهن خود استفاده کنن. این حالت ذهنی رایج نیست، اما برای تفکر درست ضروریه.

*****

خِرَد واقعی آگاهی از همه چیز نیست، بلکه آگاهی از اینه که چه چیزهایی در زندگی ضروری هستن، چه چیزهایی کمتر ضروری هستن و چه چیزهایی کاملاً غیر ضروری اند.

*****

چیزی در روح انسان وجود داره که زنده می مونه و پیروز می شه، نور کوچک و درخشانی در دل انسان می سوزه که هر چقدر هم که دنیا تاریک بشه خاموش نمی شه.

*****

عشق، زندگیه. همه چیز هایی رو که می فهمم فقط به این دلیل که دوست دارم می فهمم. همه چیز هست، همه چیز وجود داره، فقط به این دلیل که من دوست دارم. همه چیز تنها با اون یکی می شه. عشق، خداست و مردن به این معناست که من، ذره ای از عشق، به سرچشمه عمومی و ابدی بر می گردم.

*****

جملات کوتاه لئو تولستوی

فقط یک انقلاب دائمی می تونه وجود داشته باشه – یه انقلاب اخلاقی. اصلاح درونی انسان. این انقلاب چجوری اتفاق می افته؟ هیچ کس نمی دونه که اون چجوری در بشریت اتفاق می افته، اما هر انسانی اون رو به وضوح در خود احساس می کنه. و با این حال در دنیای ما، همه به تغییر بشریت فکر می کنن و هیچ کس به تغییر خود فکر نمی کنه.

*****

مرگ رو به خاطر بسپار! اینها کلمات مهمی هستن. اگه در نظر داشته باشیم که به زودی ناگزیر خواهیم مرد، زندگی ما کاملاً متفاوت خواهد بود. اگر انسان بدونه که نیم ساعت دیگه می میره، مطمئناً در این نیم ساعت برای انجام کارهای پیش پا افتاده، احمقانه و مخصوصا بد به خودش زحمت نمی ده. شاید شما نیم قرن قبل از مرگ دارید – چه چیزی این رو با نیم ساعت متفاوت می کنه؟

*****

اکثریت مردم برای دونستن حقیقت نمی اندیشن، بلکه برای این فکر می کنن که به خودشون اطمینان بدن زندگی ای که می گذرونن و براشون پسندیده و عادت هست، همون زندگی ای هست که با حقیقت منطبقه.

*****

مرگ از فردا، از شبِ بعد از روز، از زمستانِ بعد از تابستان، قطعی تره. پس چرا برای شب و زمستان آماده می شیم، اما برای مرگ آماده نمی شیم. ما باید برای مرگ آماده بشیم. اما تنها یک راه برای آماده شدن برای مرگ وجود داره – و اون خوب زندگی کردنه.

*****

این عقیده که زندگی دره اشک هست و بسیاری در اون سهیم هستن، به همون اندازه نادرسته که عده زیادی این ایده رو به اشتراک می گذارن که جوانی، سلامتی و ثروت، شما را به اون سوق می ده که زندگی مکانی برای سرگرمیه.
زندگی محل خدمت هست، و در این خدمت، فرد باید رنج زیادی رو متحمل بشه که تحملش سختِ اما بیشتر اوقات لذت فراوانی رو تجربه می کنه.
اما این لذت تنها زمانی می تونه  واقعی باشه که مردم به زندگی خودشون به عنوان یه خدمت نگاه کنن و هدف مشخصی در زندگیِ خارج از خود و شادی شخصی خود داشته باشن.

*****

سخنانی از لئو تولستوی

فقط تصور کنین که هدف زندگی تنها خوشبختیه-
اون وقت زندگی تبدیل به یه چیز بی رحم و بی معنی می شه. شما باید اونچه که خرد انسانیت، عقل و قلبتون به شما میگه در آغوش بگیرین: اینکه معنای زندگی خدمت به نیرویی هست که شما رو به دنیا فرستاده، اون وقت زندگی تبدیل به یک شادی می شه.

*****

من می دونم که اکثر مردم، از جمله اون هایی که با مشکلاتی با بیشترین پیچیدگی راحت هستن، به ندرت می تونن حتی ساده ترین و بدیهی ترین حقیقت رو، اگر به گونه ای باشه که اونها رو مجبور به اعتراف به نادرستی نتیجه گیری هایی کنه که از توضیح اونها برای همکاراشون لذت می بردن، یا با افتخار به دیگران یاد دادن، و نخ به نخ، در تار و پود زندگی خودشون  بافته ان رو بپذیرن.

*****

می دونید، برده داری چیزی نیست جز کار ناخواسته بسیاری دیگر. بنا بر این برای رهایی از بردگی لازم هست که مردم نخوان از کار اجباری دیگران سود ببرن و اون رو گناه و شرم بدونن. اما اونها میرن و شکل بیرونی برده داری رو لغو می کنن و طوری ترتیب میدن که دیگه نمی شه برده خرید و فروش کرد و تصور می کنن و به خودشون اطمینان میدن که برده داری دیگه وجود نداره و نمی بینن و نمی خوان ببینن که وجود داره، زیرا  هنوز هم هستن مردمی که بخوان، و بهره برداری از زحمات دیگران رو خوب و درست بدونن.

در ادامه بخوانید : جملات زیبا از شکسپیر

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده