بالاخره سیب را با پوست بخوریم یا بدون پوست ؟

سیب درختی را همیشه میوه ای فوق العاده مفید می شناختیم کمااینکه تمام کارشناسان تغذیه با این نظریه موافق بودند که حتی سیب را هر روزه بخوریم آنهم با پوست.

سیب را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟
سیب را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟

سیب را کامل گاز بزنید!

پاییز با بازگشت شکوهمندانۀ سیب از راه رسیده است. واضح و مبرهن است که این میوه امتیازات تغذیه ای بسیار زیادی دارد، مثلی قدیمی می‌گوید که یک سیب می‌تواند شما را از پزشک دور کند، امروزه نیز این مثل مورد تأیید مطالعات جدید قرار گرفته است، به شرطی که پوستش هم مصرف شود.

سیب را پوست نکنید!

سیب که به خوبی اشتها را مهار می‌کند، سرشار از خواص تغذیه ای است. این میوۀ کم کالری و کمی شیرین، اثر ادرار آوری دارد و به از بین بردن رسوبات ادراری کمک می‌کند. فیبرهای سیب و پکتین ها فقط به درد مربا درست کردن نمی‌خورند!

در واقع، این فیبرها برای عملکرد مناسب فلور روده ای بسیار مناسب هستند. به لطف این خواص، سیب تأثیر تنظیم کنندگی بر روی سیستم گوارشی دارد، سیب برای درمان سستی روده ای که منجر به اسهال می‌شود، مفید است.

دربارۀ ویتامین ها، باید بگوییم که سیب مجموعۀ بسیار متنوعی از آنها را در خود دارد: ویتامین های گروه B، کمی بتاکاروتن یا پروویتامین A و مقدار اندکی ویتامین C، در سیب یافت می‌شوند.

اما قبل از اینکه پوست سیب را بکنید و دور بیندازید، خوب است بدانید که: پوست سیب خیلی بیشتر از گوشتش ویتامین C دارد (4 تا 6 برابر). با این حال، با توجه به این که پوست سیب نسبتاً وزن کمی دارد، تنها بخش محدودی (25%) از کل ویتامین C موجود در سیب را در خود گنجانده است

بنابراین هیچ چیز نباید مانع تان بشود که سیب را با پوست بخورید. در واقع، پوست سیب یک آنتی اکسیدان دیگر نیز در خود دارد، این آنتی اکسیدان بسیار قوی کِرستین است.

سیب های قرمز به طور ویژه میزان بالاتری از کِرستین را در ترکیب خود در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات دارند. اما فرآورده های مشتق شده از سیب (آب سیب، کمپوت و …) که از گوشت آن تهیه می‌شوند و نه از پوستش، طبیعتاً حاوی کِرستین کمی تر خواهند بود.

یک میوۀ مقاوم

مطمئناً، به محض اینکه سیب بریده شود یا نیمه خورده در هوای آزاد بماند، به سرعت سیاه می‌شود. این واکنش تیرگی و آنزیمی کاملاً طبیعی و مطلقاً بی خطر است. اما به طور کلی، در مقایسه با سایر میوه ها، سیب خیلی خوب باقی می‌ماند و دوام می‌آورد.

نگه داری طولانی مدت از آن کاهش قابل توجه از ویتامین C را با خود به همراه ندارد و پختنش باعث از بین رفتن تنها بخشی از ویتامین هایش می‌شود، پختن سیب در فر 25 تا 30% از ویتامین های آن را از بین می‌برد. و این میزان فاصلۀ بسیار زیادی با میزان کاهش ویتامین های حساس در میوه های قرمز دارد!

سلامتی در سیب است

در سال های اخیر، دانشمندان لحظه ای دست از ستایش خالق این میوه برنداشته اند. همچنین، آنها مشاهده کرده اند که مصرف منظم سیب (2 تا 3 سیب در روز) می‌تواند به متعادل سازی کلسترول بالا (کلسترول کلی و کلسترول بد) کمک کند، خصوصاً اگر با پوست خورده شود. ضمناً می‌تواند در کاهش قند خون بالا نیز سهیم باشد.

محتمل ترین فرضیه این است که این خواص به خاطر اثر فیبرهای سیب بر روی دستگاه گوارش و فلور روده ای است. زمینۀ دیگر پزشکی که سیب در آن امیدهای بسیاری ایجاد کرده است، عصب شناسی است.

تجربیاتی که بر روی حیوانات انجام شده، به ما اجازه می‌دهد که تصور کنیم کِرستین موجود در سیب از نورون های آسیب دیده بر اثر آلزایمر محافظت می‌کند. و این ویژگی مشترک تمام انواع سیب هاست.

تا اینکه در روزهای اخیر سایت های مختلف و همچنین برخی رسانه ها ویدئویی را منتشر کردند مبنی بر اینکه سیب های موجود در بازار خصوصا سیب قرمز آغشته به نوعی واکس یا پارافین نگهدارنده است که خوردنش حتی میتونه سرطان زا باشه !

دانلود ویدئو – 1.49 مگابایت

البته بد نیست خودتون هم با همین روشی که در کلیپ می بینید سیبی که می خواهید مصرف کنید رو تست کنید چون همونطوری که تمام انگشتان دستتون یه اندازه نیستند ممکنه این آلودگی شامل حال همه نوع سیب موجود در بازار نباشه …

واکنش بیابانی قائم مقام خانه کشاورز به آلوده بودن پوست سیب وخیار

میوه‌هایی همچون سیب را با پوست مصرف نکنند

قائم مقام خانه کشاورز هرچند عنوان کرد موارد نگهدارنده میوه‌هایی همچون سیب و خیار خوراکی هستند و جای نگرانی ندارند اما متذکر شد: مواد نگهدارنده‌ای که از اسپانیا و سایر کشورها وارد می‌شود؛ بعضا استاندارد لازم را ندارند.

بیابانی قائم مقام خانه کشاورز
بیابانی قائم مقام خانه کشاورز

به گزارش اقتصاد نیوز، چندی پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد روی سیب لایه‌ای از یک ماده چرب است. سپس در این کلیب به مردم توصیه شد سیب درختی را با پوست نخورند. موضوعی که وزیر بهداشت درباره آن گفت: مردم حتما میوه بخورند، اما میوه‌هایی همچون سیب را با پوست مصرف نکنند.

به اعتقاد حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت؛ مصرف مواد شیمیایی بر روی میوه‌ها مشکل جدیدی نیست و سال‌هاست که از مواد شیمیایی بر روی میوه‌ها استفاده می‌کنند.

در خصوص این موضوع قائم مقام خانه کشاورز به اقتصاد نیوز گفت: در گذشته ماده‌ای برای پوشش و نگهداری محصولات کشاورزی استفاده می‌شد که آلودگی شیمیایی داشته است. اما اخیرا ماده غیرشیمیایی در داخل کشور تولید می‌شود که فقط جنبه پوششی برای نگهداری و جلوگیری از فسادپذیری میوه‌هایی همچون سیب و خیار دارد.

عنایت الله بیابانی بر نیفزودن مواد نگهدارنده شیمیایی به سیب، خیار و سایر میوه‌ها مشابه، تاکید کرد و افزود: خانه کشاورز بر این موضوع نظارت دارد؛ نمایندگان ما در بسیاری از مراکز بازدید کردند.

طبق کارهای کارشناسی که در خانه کشاورز انجام شده است؛ برای تولید واکس نگهدارنده محصولات باغی در ایران از موادخوراکی غیرمضر استفاده می‌شود.

وی در مورد اظهارات وزیر بهداشت در مورد اینکه حتما میوه‌های مشابه سیب یا خیار را باید پوست کند، نیز گفت: حرف آنها غیرکارشناسانه نیست؛ زیرا این مواد افزودنی فقط ایرانی نیستند چون ما هنوز از موادافزودنی وارداتی استفاده می‌کنیم. مواد نگهدارنده‌ای که از اسپانیا و سایر کشورها وارد می‌شود؛ بعضا استاندارد لازم را ندارند.

بیابانی در مورد اینکه چه کسانی اجازه ورود این مواد را به کشور می‌دهند؟ توضیح داد: موسسه استاندارد و سازمان حفظ نباتات مجوز واردات این محصولات را می‌‌دهند و باید در مبادی ورود بر روی این محصولات حساسیت نشان دهند. در واقع موسسه استاندارد و سازمان حفظ نباتات باید دخالت کنند و تاییدیه بدهند.

البته الان توجه به این مسئله بیش از گذشته است؛ متاسفانه در گذشته مبادی ورود ما نظارت دقیق و کامل نداشته و بررسی‌ها بر پایه گزارشی بود که کشور مبدا ارسال‌ می‌کرد.

وی تاکید کرد: اکنون استاندارد نظارت‌هایش را دقیق‌تر کرده است و در جلسات مشترکی که با آنها در اتاق بازرگانی داریم می‌بینیم که آنها بر سلامت عوامل نگهدارنده محصول توجه ویژه‌ای دارند.

واکنش دکتر هاشمی وزیر بهداشت نسبت به پارافین سیب

لطفا” سیب را با پوست نخورید

دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف مواد شیمیایی بر روی میوه‌ها مشکل جدیدی نیست،‌ در واقع سال‌هاست که از مواد شیمیایی بر روی میوه‌ها استفاده می‌کنند، معمولا کمتر محصولی یافت می‌شود که از سم و کود در آن استفاده نشده باشد.

حسن قاضی‌زاده هاشمی
حسن قاضی‌زاده هاشمی

وی افزود: البته پارافین از محصولاتی است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و بنابر بررسی وزارت جهاد کشاورزی، قرار است این محصول مانند سایر داروها شناسنامه دار شود، بر اساس مطالعات انجام شده میزان نیترات خیار و سیب نسبت به سایر میوه‌ها بیشتر است و افراد باید از مصرف سیب غافل نشوند. وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم حتما میوه بخورند، از مردم خواست میوه‌هایی همچون سیب را با پوست مصرف نکنند.

علی اکبر سیاری، ‌معاون وزیر بهداشت گفت: کشاورزان جزو زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند و متاسفانه این موضوع نیز به آن‌ها سرایت کرده است و برای اینکه سیب و نارنگی زیباتر دیده شود، روغن پارافین را داخل گونی‌ سیب‌ها می‌ریزند. وی در پاسخ به اینکه آیا این روغن عوارضی برای بدن دارد یا نه،‌ اذعان داشت: پارافین خود بسیار مضر است،‌ چه برسد به گریس و وازلین که جزء خطرناک ترین روغن‌‌ها محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: سیب‌ها و سبزیجات با دقت شسته شوند و پوست آن‌ها از مغزش جدا شود و افراد باید در طی روز 5 واحد میوه و سبزی مصرف کنند. وی در پایان عنوان کرد: باید سعی شود آبی که پای درختان می‌رود، آزمایش شود تا بعد‌ها میوه ‌ها و سبزیجات آسیب نبینند و به بدن افراد آسیب نرسانند. میدان دار‌ها و کشاورزها باید این کارها را انجام دهند و باید نظارت کامل بر روی آن‌ها صورت گیرد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده