خواص توت سیاه | فواید و خواص حیرت انگیز توت سیاه برای سلامتی

توت سیاه میوه ای خوشمزه و آبدار با طعم ترش و شیرین است که هم خانواده توت هایی همچون تمشک و توت فرنگی بوده و بومی نواحی آسیای جنوب غربی می باشد.

این میوه دوست داشتنی امروزه در سراسر جهان رشد می کند و ظاهری شبیه تمشک دارد اگرچه از نظر اندازه بزرگ تر از تمشک است و برخلاف نامش معمولا به رنگ بنفش تیره یافت می شود.

از جمله خواص توت سیاه می توان به سلامت قلب، کبد، کاهش کلسترول و قند خون، لاغری و کاهش وزن و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

طبع توت سیاه سرد و خشک است.

خواص و مضرات توت سیاه
خواص و مضرات توت سیاه

جالب است بدانید:

  • درخت توت درختی بزرگ و برگریز است که دارای میوه های کوچک شبیه شاتوت و تمشک می باشد و 100 گونه مختلف از آن وجود دارد. رایج ترین انواع توت عبارتند از توت سفید (بومی نواحی شرق آسیا)، توت قرمز (بومی نواحی شمال آمریکا) و توت سیاه (بومی نواحی جنوب غربی آسیا). برای تشخیص انواع مختلف توت به یاد داشته باشید که می توانید از رنگ برگ، گل و جوانه آن کمک بگیرید نه رنگ توت ها، زیرا ممکن است درخت توت سفید گاهی توت سیاه یا بنفش تولید کند.
  • برگ درخت توت ماده غذایی مورد استفاده کرم ابریشم است اما تنها گونه توت سفید. جالب است بدانید در قرن 17 میلادی پادشاه جیمز اول با هدف افزایش تولید کرم ابریشم در بریتانیا دستور داد بیش از 100 هزار درخت توت از سراسر اروپا جمع آوری کردند اما پروژه او با شکست مواجه شد زیرا به جای برگ درخت توت سفید، درخت توت سیاه جمع آوری شده بود!
  • طعم انواع توت سیاه، سفید و قرمز با هم متفاوت هستند، توت سیاه طعم شیرینی دارد در حالی که توت قرمز و سیاه ترش و شیرین هستند.
  • در طب سنتی از توت سیاه به عنوان ملین و برای درمان آبریزش بینی استفاده می شود.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با خواص شگفت انگیز توت سیاه برای سلامتی آشنا شده و درباره ارزش غذایی، طرز استفاده و مضرات آن بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید توت سیاه

1. خواص توت سیاه برای لاغری

توت سیاه میوه ای کم کالری و حاوی مواد مغذی فراوان از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آهن است.

فیبر از مواد مغذی مفید برای کاهش وزن است که حجم مدفوع و دفع مواد زائد بدن را افزایش داده و با کاهش اشتها به سیری طولانی مدت در فرد کمک می کند. 1 فنجان توت سیاه حدود 10 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند.

برخی تحقیقات نشان داده توت سیاه می تواند اثر ضد چاقی داشته باشد، به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی در مجله کشاورزی و شیمی مواد خوراکی نشان داده مصرف عصاره آب توت سیاه در همسترهای چاق به مدت 12 هفته به کاهش وزن بدن و چربی های شکمی کمک کرده است.

به عنوان یک میان وعده کم کالری، سالم و شیرین می توانید 1 فنجان ماست یونانی حاوی پروتئین بالا را با مقداری توت سیاه مخلوط کرده و میل کنید.

2. ضد سرطان

مانند سایر انواع توت ها، توت سیاه نیز خاصیت ضد سرطانی داشته و حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان ها می باشد که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از سلول های بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می کند.

توت سیاه از صدها سال پیش به عنوان درمان مقابله با سرطان در طب چینی استفاده می شده و امروزه نیز مطالعات انجام شده این خاصیت را تایید کرده اند.

نتایج مطالعه ای نشان داده آب توت سیاه آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در موش ها را تا حد قابل توجهی کاهش می شود. مطالعه حیوانی دیگر در سال 2006 نیز یافته های مشابهی به دست آورده و نشان داده آب توت سیاه به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

محققان کره ای نیز طی تحقیقاتی که در سال 2017 انجام دادند ترکیب خاصی از توت سیاه را جدا کرده و با آزمایش روی آن متوجه شدند این ترکیب قادر به کشتن سلول های سرطانی بوده و رشد و نمو سلول های توموری در موش ها را کاهش می دهد.

اگرچه نباید فراموش کنید که به طور کلی نتایج مشابه برای سایر میوه ها و سبزیجات نیز تایید شده و هیچ شواهد خاصی مبنی بر ارجحیت خاصیت ضد سرطانی توت سیاه نسبت به سایر میوه ها یا توت ها وجود ندارد.

3. کاهش سطح کلسترول

اگرچه بیشتر فیبر موجود در توت سیاه از نوع فیبر نامحلول است اما حدود 25 درصد آن را نیز فیبر محلول پکتین تشکیل می دهد. فیبر محلول آب بیشتری جذب کرده و مطابق نتایج به دست آمده از تحقیقات به کاهش کلسترول خون کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مطالعه انجام شده توسط مجله علم خوراکی ها نشان داده ترکیبات موجود در توت سیاه از اکسیداسیون کلسترول بد خون که از عوامل خطرزای ابتلا به بیماری قلبی می باشد جلوگیری می کند.

در تحقیقی که توسط مجله کشاورزی و شیمی مواد خوراکی انجام شده نیز مشخص شد عصاره آب توت سیاه به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می کند.

نتایج مطالعات حیوانی نیز تایید کرده مصرف توت سیاه و عصاره آن برای کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن مفید است.

4. سلامت کبد و کبد چرب

کبد نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا کرده و به لخته شدن خون، تجزیه چربی ها و دفع سموم بدن کمک می کند.

برخی شواهد نشان داده توت سیاه حاوی ترکیباتی است که روی سلامت کبد اثر مثبت گذاشته و بخصوص از بیماری کبد چرب جلوگیری می کند.

نتایج تحقیقات لوله آزمایشی سال 2013 حاکی از آن است که ترکیبات موجود در توت سیاه از تشکیل چربی و تجمع آن ها در کبد جلوگیری و خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد، اگرچه رژیم غذایی سالم، تمرینات منظم ورزشی و ترک اعتیاد به الکل نیز از عوامل تاثیرگذار در حفظ سلامت کبد هستند.

5. قند خون و دیابت

بالا رفتن قند خون با علائمی همچون افزایش تشنگی، تکرر ادرار و تاری دید همراه است و کنترل آن بخصوص در افراد دیابتی بسیار مهم می باشد.

فیبر موجود در توت سیاه باعث کند شدن جذب قند در جریان خون شده و از افزایش ناگهانی قند خون پیشگیری می کند. توت سیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات خاص دیگری نیز می باشد که به کنترل قند خون کمک می کنند.

براساس تحقیقات انجام شده توت سیاه حاوی ترکیب داکسی نوجری مایسین 1 است که آنزیم تجزیه کننده کربوهیدرات ها در روده را مهار می کند.

مطالعه ای نشان داده عصاره توت سیاه باعث کاهش قند خون در موش های دیابتی شده است. همچنین در مطالعه دیگری به موش های دیابتی به مدت 5 هفته عصاره توت سیاه دادند و طی این مدت قند خون آن ها مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد قند خون موش ها در روز اول 252 میلی گرم در دسی لیتر و در روز آخر به 155 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.

6. گوارش و هضم

فیبر موجود در توت سیاه از سلامت دستگاه گوارش محافظت کرده و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

نحوه مصرف توت سیاه

توت سیاه را می توان به صورت تازه، خشک یا منجمد استفاده کرد.

توت سیاه طعم تازه، ترش و شیرین و آبداری دارد و به همین دلیل در هر نوع دستورالعملی می توان آن را جایگزین سایر انواع توت ها کرد.

همچنین می توانید توت سیاه تازه یا خشک را روی ماست پاشیده یا به اسموتی و دسر اضافه کنید.

از توت سیاه می توان برای درست کردن مربا، بستنی، ژله، کیک، مارمالاد، سالاد میوه، شیره و پودینگ نیز استفاده کرد.

عکس درخت توت سیاه
عکس درخت توت سیاه

ارزش غذایی توت سیاه

مواد مغذی موجود در 100 گرم توت سیاه عبارت از است:

کالری: 43
چربی: 0.4 گرم
کربوهیدرات: 9.8 گرم
پروتئین: 1.4 گرم
فیبر: 1.7 گرم
قند: 8.1 گرم

عوارض جانبی و مضرات توت سیاه

حساسیت به توت سیاه به ندرت و در تعداد کمی از افراد دیده می شود و افرادی که به توت سیاه حساسیت دارند احتمالا از آلرژی به انجیر نیز رنج می برند.

تحقیقات کافی درباره عوارض مصرف توت سیاه در زنان باردار و مادران شیرده انجام نشده بنابراین توصیه می شود این افراد حتی الامکان از مصرف توت سیاه اجتناب کنند.

توت سیاه باعث کاهش قند خون می شود و ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد همچنین لازم است دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف آن خودداری شود.

منبع: draxe –healthline webmd

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده