خواص کدو تنبل | 27 خاصیت جادویی کدو حلوایی برای لاغری، پوست، مو و سلامتی

کدو تنبل یا کدو حلوایی از انواع کدو است که معمولا به رنگ نارنجی و ظاهر کروی شکل یافت می شود و برخلاف باور عموم به دلیل دانه دار بودن به خانواده میوه ها تعلق دارد.

از جمله خواص کدو تنبل می توان به سلامت قلب، چشم، کاهش فشار خون بالا، لاغری، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی اشاره کرد. کدو حلوایی برای زنان باردار و کودکان نیز بسیار مفید است.

طبع کدو تنبل سرد و تر است.

خواص کدو تنبل
خواص کدو تنبل

جالب است بدانید:

  • کدو تنبل از انواع کدو و هم خانواده خیار، خربزه، طالبی، هندوانه و کدو سبز است.
  • کدو تنبل اگرچه به رنگ نارنجی آن شناخته شده اما در رنگ های سبز، سفید، قرمز یا زرد نیز یافت می شود.
  • جالب است بدانید علت رنگ نارنجی کدو تنبل به دلیل حضور کارتنوئیدها در آن می باشد.
  • کدو تنبل از میوه هایی است که بسیاری اوقات برای مسابقات پرورش داده می شود. به عنوان مثال سال 2016 رکورد سنگین ترین کدو تنبل حدود 1190 کیلوگرم ثبت شده بود.
  • کلمه انگلیسی کدو تنبل “pumpkin” اولین بار در افسانه سیندرلا به کار رفته است.
  • کدو تنبل در هر نقطه ای از دنیا به جز قطب جنوب رشد می کند.
  • هر کدو حلوایی حدود 500 تخمه کدو دارد.
  • بیش از 45 نوع کدو تنبل مختلف در جهان وجود دارد.
  • همه قسمت های کدو تنبل از جمله پوست، برگ، گل، گوشت، دانه ها و حتی ساقه کدو تنبل قابل خوردن است.
  • 90 درص کدو تنبل را آب تشکیل داده است.
  • کدو تنبل در بسیار نقاط جهان نماد پاییز یا جشن هالوین است.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص دارویی کدو تنبل برای سلامتی، پوست و مو آشنا شده و درباره ارزش غذایی، روش استفاده و مضرات کدو حلوایی بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید کدو تنبل

1. خواص کدو تنبل برای لاغری

کدو حلوایی منبع غنی فیبر و دارای کالری ناچیز است به همین دلیل یک ماده غذایی مفید برای کاهش وزن محسوب می شود که باعث کاهش اشتها و سیری طولانی مدت شده و به لاغری کمک می کند.

2. خواص کدو تنبل در بارداری

کدو تنبل از میوه های سرشار از پروتئین، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که به رشد جنین کمک کرده و فولات موجود در آن برای سلامت زنان باردار و جنین ضروری می باشد و خطر بروز نقایص مادرزادی و نقص لوله عصبی را کاهش می دهد.

کدو تنبل به کنترل قند خون در زنان باردار کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهد.

اسیدهای امگا 3 و چربی های غیر اشباع موجود در کدو حلوایی برای رشد مغز جنین مفید است.

مصرف کدو تنبل به درمان بی خوابی زنان باردار کمک کرده و روی موجود در آن به بهبود نوسانات خلق و خو و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

کدو حلوایی برای رشد بهتر استخوان و دندان های نوزاد نیز مفید است.

3. خواص کدو تنبل برای کودکان

کدو حلوایی از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان پیشگیری کرده و به تقویت استخوان های کودک کمک می کند.

کدو تنبل میوه ای انرژی زا می باشد و مصرف آن باعث بهبود بینایی کودکان شده و از بروز یبوست پیشگیری می کند.

هشدار: قبل از افزودن کدو تنبل به غذای نوزادن و کودکان حتما با پزشک مشورت کنید.

4. خواص کدو تنبل برای دیابت

تحقیقات نشان می دهد کدو تنبل به کاهش سطح قند خون کمک کرده و تحمل گلوکز و تولید انسولین در بدن را بهبود می بخشد. اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد اما در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید خوردن کدو حلوایی ضرری برای شما نخواهد داشت!

5. افزایش بینایی

1 فنجان کدو تنبل پخته حاوی بیش از 200 درصد ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن است و به همین دلیل ماده غذایی عالی برای افزایش بینایی و درمان شب کوری محسوب می شود.

کدو تنبل حاوی کارتنوئیدها و بتاکاروتن نیز می باشد که در بدن به نوعی ویتامین A تبدیل می شوند.

آنتی اکسیدان هایی همچون لوتئین و زاکستین موجود در کدو حلوایی نیز از پیشرفت بیماری های چشمی همچون آب مروارید و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کنند.

6. فشار خون بالا

مصرف پتاسیم باعث ایجاد تعادل سدیم در بدن شده و برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند مفید است و خطر بروز به سکته مغزی را کاهش می دهد.

7. سلامت قلب

کدو تنبل دارای مقادیر فراوان ویتامین C، فیبر و پتاسیم است که همگی به عنوان مواد حیاتی برای سلامت قلب شناخته شده اند.

مصرف منظم کدو تنبل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش داده و خاصیت آنتی اکسیدانی آن از سخت شدن سرخرگ ها و ابتلا به بیماری آترواسکلروز و فشار خون بالا پیشگیری می کند.

کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی فیتواسترول نیز می باشد که بسیار شبیه کلسترول انسانی است و سطح کلسترول خون را تنظیم می کند.

تحقیقات نشان داده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مردانی که فیبر بیشتری مصرف می کنند نسبت به مردانی که دچار کمبود فیبر هستند 40 درصد و در زنان 25 درصد کاهش می یابد.

8. سرطان

کدو حلوایی حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است و تحقیقات نشان داده رابطه نزدیکی میان مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و روده بزرگ وجود دارد.

از سوی دیگر آنتی اکسیدان های موجود در کدو تنبل از جمله ماده فعال کوکوربیتاسین باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شده و استرول گیاهی موجود در تخمه کدو تنبل نیز با رشد و گسترش سلول های سرطانی مقابله می کنند.

9. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C و بتاکاروتن مجود در کدو تنبل ترکیبات قدرتمندی برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن هستند که از بدن در برابر ویروس ها و بیماری های عفونی محافظت می کنند.

روغن کدو تنبل نیز به درمان عفونت های قارچی و باکتریایی مختلف کمک می کند.

10. سرماخوردگی

مصرف کدو حلوایی 20 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند که با تقویت سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داده و به درمان سریع تر آن کمک می کند.

11. باروری زنان و مردان

کدو تنبل از مواد مغذی مفید برای سلامت جنسی زنان و مردان است که با ایجاد تعادل هورمونی و تحریک متابولیسم به روش های مختلف باعث افزایش باروری در زنان و مردان می شود.

12. سلامت استخوان

کدو تنبل حاوی مواد معدنی همچون مس، فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم است که همگی برای سلامت استخوان ها ضروری بوده و تراکم استخوانی را افزایش می دهند.

13. سلامت پروستات

مقادیر بالای کارتنوئید و روی موجود در کدو حلوایی از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت کرده و با جلوگیری از بزرگ شدن پروستات و متعادل سازی هورمون های مردانه، خطر بروز مشکلات پروستات را کاهش می دهد.

14. آرتریت

مصرف منظم کدو تنبل به دلیل خاصیت ضد التهابی، خطر بروز بیماری های التهابی همچون آرتریت روماتوئید را تا حد خوبی کاهش می دهد.

15. افسردگی و استرس

کمبود تریپتوفان در بدن از عوامل ایجاد افسردگی است و از آن جایی که کدو تنبل حاوی مقادیر خوبی ال تریپتوفان است به کاهش افسردگی و استرس کمک کرده و برای درمان بی خوابی مفید می باشد.

16. کبد

کدو تنبل یک دیورتیک طبیعی است که به دفع سموم و ضایعات بدن کمک کرده و با سم زدایی بدن به سلامت کبد و درمان کبد چرب کمک می کند.

17. آسم

خاصیت آنتی اکسیدانی کدو حلوایی برای کاهش علائم آسم و حملات آسمی مفید است.

فواید و مضرات کدو حلوایی
فواید و مضرات کدو حلوایی

خواص کدو تنبل برای پوست، مو و زیبایی

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هرگونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

18. روشن کننده پوست

بتاکاروتن موجود در کدو تنبل که عامل رنگ زیبای کدو تنبل نیز می باشد به روشن شدن پوست کمک زیادی می کند.

به افرادی که پوست تیره قهوه ای یا زیتونی دارند توصیه می شود کدو تنبل و هویج بیشتری مصرف کنند تا پوست شفاف با درخشش طلایی خیره کننده داشته باشند.

19. آکنه و جوش

روی از مواد معدنی مهم برای بدن و کمبود آن از عوامل بروز جوش و آکنه می باشد. اگر به دلیل کمبود روی، زیاد جوش می زنید توصیه می شود حتما کدو حلوایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

20. نرم کننده پوست

ماسک کدو تنبل به نرم شدن، زیبایی و لطافت پوست های خشک و زبر کمک زیادی می کند.

ماسک نرم کننده کدو تنبل

2 قاشق چایخوری شکر قهوه ای و 1 قاشق چایخوری پوره کدو تنبل را با هم مخلوط کرده و 1/4 قاشق چایخوری پودر دارچین به آن اضافه کنید.

ماسک را به آرامی به همه نواحی صورت (به جز چشم ها) مالیده و بعد از 10 تا 15 دقیقه به آرامی با آب گرم و سپس با آب سرد بشویید.

21. مرطوب کننده پوست

کدو تنبل یک مرطوب کننده عالی برای افرادی است که از خشکی پوست رنج می برند.

ماسک مرطوب کننده کدو تنبل

نصف فنجان پوره کدو حلوایی را با 1/4 فنجان ماست و 7 قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و روی صورت و نواحی خشک بدن مانند آرنج و زانو بمالید. بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید و با شی باتر مالش دهید.

22. لایه برداری پوست

کدو تنبل برای پاکسازی سلول های مرده پوست مفید است و با از بین بردن گرد و غبار و آلودگی به لایه برداری پوست کمک می کند.

ماسک لایه بردار کدو تنبل

1/4 فنجان پوره کدو تنبل را با 1 فنجان شکر گرانولا و 1 قاشق چایخوری پودر جوز هندی مخلوط کرده و 1 قاشق چایخوری پودر دارچین به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مخلوط را به مدت 2 هفته داخل یخچال بگذارید و پس از این مدت، در حمام آن را روی پوست مرطوب صورت و بدن مالیده و و بعد از 4 دقیقه بشویید.

23. جوانسازی پوست

ویتامین A موجود در کدو حلوایی از مواد مغذی ضروری برای پوست است که به جوانسازی پوست کمک کرده که با افزایش تولید کلاژن پوست، اثر مثبت روی کاهش علائم پیری زودرس خواهد داشت.

24. ضد آفتاب

کاروتنوئیدهای موجود در کدو تنبل آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که با اثرات منفی اشعه مضر خورشید مقابله می کنند و مصرف خوراکی و موضعی کدو تنبل سرعت بهبودی پوست آفتاب سوخته را افزایش می دهد.

25. نرم کنده لب

6 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 3 قاشق غذاخوری موم عسل را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم ذوب کنید. سپس 1 قاشق چایخوری پوره کدو تنبل، 2 قاشق چایخوری ادویه کدو حلوایی و 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل به آن اضافه کرده و مواد را خوب هم بزنید.

مواد را از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن روی لب ها بمالید.

26. تقویت ناخن ها

قرار دادن ناخن ها در کدو تنبل به دلیل دارا بودن ویتامین C و E و روی فراوان به تقویت و رشد بهتر ناخن ها کمک می کند.

27. خواص کدو تنبل برای مو

کدو تنبل موها را مرطوب و نرم کرده و برای موهای خشک و آسیب دیده بسیار مفید است.

پتاسیم، ویتامین B، ویتامین C، E و آهن موجود در کدو تنبل نیز باعث افزایش رشد موها شده و ریزش مو را درمان می کند.

نرم کننده مو کدو تنبل

نصف فنجان پوره کدو حلوایی را با 1/4 فنجان ماست، 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و به مدت 10 روز داخل ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

هنگام استفاده، مانند یک نرم کننده معمولی موهای خود را با آن شسته و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

روش مصرف کدو تنبل

کدو تنبل معمولا به صورت خام برای تهیه آب میوه یا اسموتی و پخته، کبابی، بخارپز یا آب پز استفاده می شود.

برای تهیه کیک، پوره و پای کدو تنبل، سوپ، حلوا و مربای کدو حلوایی معمولا از کدو تنبل بخار پز شده استفاده می شود.

کیک کدو تنبل دسر خوشمزه ای است که به شمال آمریکا تعلق داشته و معمولا در مراسم سنتی هنگام برداشت یا در جشن های کریسمس و عید شکرگزاری تهیه می شود.

نگهداری کدو تنبل

از آن جایی که کدو حلوایی معمولا در اندازه های بزرگ یافت می شود بنابراین معمولا در یک وعده قابل مصرف نیست و باید به روش درست نگهداری شود.

به طور کلی کدو حلوایی به مدت 3 ماه در جای خشک و خنک قابل نگهداری است. برای نگهداری طولانی تر توصیه می شود پوست بیرونی کدو تنبل را با محلول کلری ملایم بشویید تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود.

برش های کدو تنبل را به مدت حداکثر 2 هفته در ظرف درب دار داخل یخچال می توان نگهداری کرد.

ارزش غذایی کدو تنبل

مواد مغذی در 100 گرم کدو تنبل به صورت زیر است:

کالری: 26
چربی: 0.1 گرم
کربوهیدرات: 7 گرم
پروتئین: 1 گرم

عوارض جانبی و مضرات کدو تنبل

  • مصرف زیاد کدو حلوایی به دلیل فیبر فراوان ممکن است باعث درد و ناراحتی معده در افراد شود.
  • کدو تنبل ممکن است با واکنش های آلرژیک، تنگی نفس، خس خس سینه، استفراغ یا گرفتگی شکمی همراه باشد.

منبع: organicfacts naturalfoodseries beautymunsta parenting

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده