خواص جو دوسر | 19 خاصیت جادویی جو دوسر برای سلامتی، لاغری و پوست

جو دوسر یکی از محبوب ترین غلات در سراسر جهان است که که از عصر برنز برای انسان شناخته شده، اغلب در نواحی خنک تر و مرطوب مناطق معتدل همچون اروپا و آمریکای شمالی می روید و به صورت های مختلف از جمله جو دوسر پرک و بلغور جو دوسر مصرف می شود.

از جمله خواص جو دوسر می توان به سلامت قلب، لاغری، سلامت کودکان، دیابت، درمان پوکی استخوان، بهبود خواب، افزایش انرژی و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

طبع جو دوسر معتدل است.

خواص جو دوسر
خواص جو دوسر

جالب است بدانید:

  • در قرن 18 و 19 میلادی کشت و برداشت جو دوسر تا حد زیادی گسترش یافت و به بخشی از فرهنگ اسکاتلندی ها تبدیل شد.
  • اولین نان جو دوسر در انگلستان درست شده و اولین نانوایی نان جو دوسر در سال 1899 در این کشور راه اندازی شده است.
  • به گفته یک نویسنده انگلیسی، غلات جو دوسر در انگلستان بیشتر غذای اسب ها بوده و در اسکاتلند جزو مواد غذایی مردم، به همین دلیل است که انگلیس اسب های خوبی دارد و اسکاتلند مردمان خوبی!
  • چینی ها و یونانیان باستان نیز از جو دوسر استفاده می کرده اند و پوره جو دوسر اولین بار توسط آن ها تهیه شده است.
  • 29 اکتبر روز ملی جو دوسر می باشد.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با بهترین خواص جو دوسر برای سلامتی، پوست و مو آشنا شده و درباره ارزش غذایی، طرز استفاده و مضرات جو دوسر بیشتر بدانیم.

خواص دارویی و فواید جو دوسر

1. خواص جو دوسر برای لاغری

مصرف جو دو سر به دلیل فیبر فراوان باعث کاهش اشتها و سیری طولانی مدت در فرد شده و به دلیل دارا بودن کربوهیدرات و کالری مناسب، انرژی بدن را برای مدت زمان طولانی حفظ می کند که باعث تمایل کمتر فرد به مصرف میان وعده های چاق کننده می شود.

از سوی دیگر جو دو سر یکی از انواع غلات است، بنابراین ارتباط نزدیکی با شاخص توده بدنی و تنظیم وزن دارد.

توجه: هنگام خرید جو دوسر دقت داشته باشید محصولات آماده و بسته بندی ممکن است حاوی افزودنی های چاق کننده از جمله شکر فراوان باشد.

2. کاهش کلسترول و سلامت قلب

جو دوسر حاوی مقادیر زیادی فیبر بتاگلوکان است که نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول خون ایفا می کنند.

اسید فینولیک و اونان ترامیدها موجود در جو دوسر نیز آنتی اکسیدان هایی هستند که با ویتامین C ترکیب شده و مانع اکسیداسیون کلسترول بد خون – که از عوامل اصلی بیماری های قلبی است – می شوند.

ویتامین E موجود در جو دوسر نیز از مواد ضروری برای حفظ سلامت قلب می باشد، لازم به ذکر است سبوس جو دو سر حاوی فیبر و ویتامین E بیشتری نسبت به جو دوسر پرک است.

3. کودکان و نوزادان

افزودن جو دوسر پرک به غذای کودک در سال های اولیه زندگی خطر ابتلا به آسم را کاهش داده و از اختلالات آلرژیک در کودکان پیشگیری می کند.

4. دیابت

جو دو سر شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین دلیل برای کنترل قند خون دیابتی ها مفید است. فیبر موجود در جو دوسر نیز به کاهش غلظت گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

5. یبوست

فیبر فراوان موجود در جو دو سر تاثیر عالی در تنظیم جرکات روده، درمان یبوست و پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد.

6. سرطان

جو دو سر خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد که خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش داده و اونان ترامیدهای موجود در آن به دلیل خاصیت ضد التهابی با سلول های سرطانی مقابله می کنند.

7. کاهش فشار خون

افزودن جو دو سر به رژیم غذایی تاثیر خوبی در کاهش فشار خون بالا داشته و خطر بروز بیماری های قلبی را حد قابل توجهی کاهش می دهد.

از سوی دیگر جو دوسر پرک یک آرام کننده طبیعی است زیرا ترشح هورمون های استرس را کاهش داده و تولید سروتونین را افزایش می دهد که نتیجه آن آرامش اعصاب، روحیه شادتر، بهبود خلق و خو و در نتیجه کاهش فشار خون بالا می باشد.

8. تقویت سیستم ایمنی

جو دو سر حاوی انواع ویتامین های مختلف از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین E و ویتامین K می باشد که همگی برای بهبود عملکرد ایمنی بدن ضروری می باشند.

بتاگلوکان موجود در جو دوسر پرک نیز باعث افزایش فعالیت گلبول های سفید خون شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

روی و سلنیوم نیز خطر ابتلا به انواع عفونت را کاهش می دهند.

9. تقویت استخوان ها

جو دو سر دارای بسیاری از مواد معدنی ضروری برای بدن است که از آن جمله می توان به سیلیکون اشاره کرد که برای تشکیل و تقویت استخوان ها ضروری بوده و به درمان پوکی استخوان کمک می کند.

10. بهبود خواب

بسیاری از مواد معدنی موجود در جو دو سر به تولید ماده ملاتونین کمک می کند که از مواد مهم برای بهبود کیفیت خواب می باشد.

تریپتوفان اسید آمینه دیگری است که به عنوان آرام بخش مغز عمل کرده و بی خوابی را درمان می کند.

محتوای غنی کربوهیدرات موجود در جو دوسر نیز روی تولید بیشتر سروتونین که هورمون تاثیرگذار در آرامش ذهنی و خلق و خو است تاثیرگذار می باشد.

برای درمان بی خوابی توصیه می شود قبل از خواب ترکیب جو دوسر با عسل یا شیر میل کنید.

11. یائسگی

جو دو سر از مواد غذایی عالی برای دوران یائسگی است زیرا خطر بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و پوکی استخوان – که از مهم ترین اختلالات این دوران می باشد- را کاهش می دهد.

هشدار:

جو دوسر حاوی نوعی فیتواستروژن به نام لیگنان می باشد که ممکن است باعث بروز عوارضی در دوران یائسگی شود.

از سوی دیگر مصرف منظم جو دوسر پرک پخته ممکن است باعث افزایش خلط و کاهش متابولیسم در برخی افراد شود بنابراین اگر پس از مصرف، دچار این عوارض شدید مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

12. سلیاک

جو دوسر به خودی خود حاوی گلوتن نمی باشد بنابراین برای افراد مبتلا به سلیاک مضر نیست اما از آن جا که ممکن است با مواد گلوتن دار همچون جو برداشت و بسته بندی شود، بسته های آن ممکن است حاوی مقادیر کمی گلوتن باشد.

هشدار: توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک مشورت کرده و از مصرف بیش از حد جو دو سر اجتناب کنید.

13. انرژی بخش

جو دو سر منبع غنی کربوهیدرات ها است که منبع اصلی انرژی در بدن می باشد. برای افزایش انرژی توصیه می شود این ماده غذایی را به صبحانه خود اضافه کنید.

نکته: از آن جا که کربوهیدرات به کندی در بدن هضم و جذب شده و ویتامین B موجود در جو دوسر به تبدیل سریع تر کربوهیدرات به انرژی کمک می کند، مصرف آن معمولا باعث نوسان های شدید قند خون در دیابتی ها نخواهد شد.

فواید و مضرات جو دوسر
فواید و مضرات جو دوسر

خواص جو دوسر برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هرگونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

14. پاکسازی پوست

جو دوسر پرک حاوی ساپونین است که ماده تشکیل دهنده اکثر مواد پاک کننده پوست و صابون ها می باشد و سلول های مرده پوست، آلودگی ها، باکتری ها و چربی اضافه پوست را از منافذ پوست پاکسازی می کند.

ماسک پاک کننده جو دوسر

نصف فنجان پودر جو دوسر پرک را با 1/4 فنجان آب گرم مخلوط کرده و 3 قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید و روی پوست خود مالیده و ماساژ دهید.

15. اگزما

جو دوسر پرک به کاهش علائم اگزما از جمله خارش، خشکی و درد کمک می کند.

16. سم زدایی پوست

مصرف جو دوسر پرک با بهبود حرکات روده و درمان یبوست از ورود سموم به خون جلوگیری کرده و از پوست در برابر آسیب ناشی از ضایعات و سموم بدن محافظت می کند.

17. پوست های چرب

اگر پوست چرب دارید از جو دوسر پرک استفاده کنید که یک جاذب طبیعی بوده و چربی اضافه پوست که از عوامل بروز آکنه و جوش های سرسیاه می باشد را دفع می کند.

ماسک صورت جو دوسر برای پوست های چرب

1 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر را با 1 قاشق غذاخوری آب گرم و 3 قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و روی پوست صورت بمالید. بعد از 15 دقیقه به آرامی با دستمال مرطوب پاک کرده و سپس بشویید.

18. آکنه و جوش

جو دوسر حاوی روی است که یکی از بهترین مواد معدنی برای افراد مبتلا به آکنه و جوش می باشد و استعمال موضعی آن با کنترل ترشحات چربی پوست به درمان آکنه کمک می کند.

جو دوسر حاوی ویتامین های B و سلنیوم نیز می باشد که از پوست در برابر رادیکال های آزاد عامل بروز آکنه محافظت کرده و خواص ضد التهابی جو دوسر باعث درمان التهاب ناشی آکنه می شود.

ماسک ضد آکنه جو دوسر

1 قاشق چایخوری پودر جو دوسر را با 1 قاشق چایخوری عسل طبیعی مخلوط کرده و روی نواحی مورد نظر بمالید. بعد از 10 دقیقه که ماسک خشک شد ابتدا آن را با انگشت ها پاک کرده و سپس با آب گرم و بعد با آب سرد بشویید.

19. درمان خشکی و خارش پوست سر

خشکی پوست سر از عوامل ریزش مو است زیرا از تغذیه درست فولیکول های مو جلوگیری کرده و باعث خارش موها می شود.

اسیدهای آمینه موجود در جو دوسر پرک به مرطوب سازی پوست سر کمک کرده و خشکی آن را برطرف می کند.

جو دوسر پرک برای انواع پوست ها مخصوصا پوست های حساس مناسب است. پلی ساکاریدهای موجود در جو دوسر پرک پوششی محافظ روی پوست سر ایجاد کرده و به هیدراتاسیون موها کمک می کند.

پروتئین موجود در جو دوسر پرک نیز از پوست در برابر آلودگی ها، میکروب ها، نور مضر خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

شامپو برای درمان پسوریازیس و اگزمای پوست سر

2 فنجان آب را بجوشانید سپس نصف فنجان پودر جو دوسر کلوئیدی را به آب در حال جوش اضافه کنید. حرارت را کم کرده و مخلوط را مرتبا هم بزنید تا ماده چسبنده شود.

سپس آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود. آنگاه از صافی عبور داده و 3 قطره روغن اسطوخودوس، 3 قطره روغن درخت چای، 1 قاشق چایخوری ویتامین E و مقداری عسل به آن بیفزایید.

مواد را خوب به هم بزنید و داخل بطری بریزید. در حمام ابتدا موها را مرطوب کرده و شامپو را به پوست سر و موها بمالید، بگذارید 1 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

توجه: این شامپو را تا 5 روز می توان نگهداری کرد اما بهتر است در اسرع وقت استفاده شود.

روش استفاده از جو دوسر

ساده ترین راه استفاده از جو دوسر پرک اضافه کردن جو دوسر به آب در حال جوش و اندکی نمک به آن است. جو دوسر آب پز را می توانید با عسل و مکمل های پروتئینی مخلوط کرده و به عنوان صبحانه میل کنید.

همچنین می توانید مقداری میوه خشک و آجیل نیز به جو دوسر آب پز اضافه کنید که هم سالم و هم خوشمزه است.

راه دیگر، افزودن جو دوسر پرک به شیر گرم است که به همراه موز، سیب، آجیل و میوه های خشک طعم خوبی خواهد داشت.

از جو دوسر می توان برای درست کردن غلات صبحانه، اسموتی جو دوسر و موز، کوکی و بیسکویت و کیک جو دوسر و آش جوپرک استفاده کرد.

تفاوت جو دوسر و جو دوسر پرک

جو دوسر به شکل دانه های کامل استوانه ای شکل، فراوری نشده و شبیه گندم است که به دام نیز داده می شود اما جو دوسر پرک از محصولات جو دوسر است که به صورت نازک برش داده شده و برای آشپزی سریع عالی می باشد.

بلغور جو دوسر نیز برای آشپزی استفاده می شود اما مدت زمان طولانی تری برای پخت می خواهد و لازم است قبل از استفاده آن را بخیسانید.

عوارض جانبی و مضرات جو دوسر

  • مصرف جو دوسر در برخی افراد ممکن است باعث تشدید مشکلات گوارشی و بروز نفخ و گاز روده بخصوص در زنان باردار شود.
  • اگر در جویدن مواد غذایی مشکل دارید از مصرف جو دوسر اجتناب کنید زیرا جویدن نادرست این ماده غذایی خطر بروز انسداد روده را افزایش می دهد.

منبع: naturalfoodseries – organicfacts – beautymunsta

 

 

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده