خواص کدو سبز | 20 خاصیت معجزه آسای کدو سبز برای لاغری، پوست و سلامتی

کدو سبز از میوه های تابستانی هم خانواده کدو تنبل است که بومی نواحی آمریکای جنوبی بوده و معمولا به رنگ سبز تیره یا روشن یافت می شود. به نظر می رسد عمر کدو سبز وحشی به 10 هزار سال پیش باز می گردد، در واقع کدو سبز امروزی صدها سال بعد از رشد گونه های وحشی آن در آمریکای جنوبی کشت شده است.

کدو سبز در حقیقت میوه نارس گیاه است و میوه رسیده آن بسیار بزرگ تر از اندازه کدو سبز معمولی می باشد. طبع کدو سبز سرد و تر است.

کدو سبز برای لاغری و دیابت بسیار مفید است و برای درمان انواع بیماری ها همچون آسم و سرماخوردگی، سرطان روده، مشکلات معده و یبوست، فشار خون بالا و تیروئید تاثیر فوق العاده دارد.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با تعدادی از بهترین خواص کدو سبز برای بارداری، لاغری، پوست، مو آشنا شویم.

خواص کدو سبز
خواص کدو سبز

خواص دارویی و فواید کدو سبز

1. خواص کدو سبز برای لاغری

کدو سبز از میوه های کم نشاسته است که کربوهیدرات کم و فیبر فراوان داشته و با ایجاد احساس سیری در فرد باعث کاهش اشتها می شود. این میوه دارای آب فراوان و شاخص گلیسمی پایین است. به همین دلیل جزو میوه های مشهور در لاغری و کاهش وزن بوده و به درمان چاقی کمک می کند.

2. سلامت قلب

کدو سبز از مواد غذایی اصلی در رژیم غذایی دش محسوب می شود. تمرکز رژیم غذایی دش روی کاهش فشار خون و سلامت قلب می باشد و کدو سبز از میوه های دوستدار قلب به شمار می رود.

کدو سبز حاوی مقادیر فراوان فیبر، فولات، پتاسیم و منیزیم است که همگی خطر بروز سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را کاهش داده و از بروز نارسایی قلبی پیشگیری می کنند.

ریبوفلاوین موجود در کدو سبز نیز از مواد انرژی بخش است و کمبود آن تاثیر منفی در کودکان مبتلا به نارسایی قلبی و افراد مبتلا به دیابت دارد.

3. سلامت چشم

کدو سبز حاوی لوتئین و زاکسنتین است که هر دو از آنتی اکسیدان های حیاتی برای سلامت چشم بوده و از بروز دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن پیشگیری می کنند.

ویتامین A موجود در کدو سبز نیز برای حفظ سلامت چشم ضروری می باشد.

4. دیابت

فیبر رژیمی موجود در کدو سبز جذب گلوکز را کاهش داده و برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. مطالعه ای نشان می دهد فیبر نامحلول در کدو سبز نیز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

از سوی دیگر مصرف فیبر خطر بروز سندرم متابولیک را – که از عوامل موثر ابتلا به دیابت می باشد – کاهش داده و تحمل گلوکز در افراد دیابتی را بهبود می بخشد.

5. کاهش کلسترول خون

کدو سبز از مواد غذایی بدون کلسترول است و فیبر محلول موجود در آن باعث اختلال در جذب کلسترول شده و کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

6. درمان آسم

کدو سبز دارای خواص ضدالتهابی بوده و ویتامین C و مس موجود در آن به درمان حملات آسم کمک می کند. ویتامین C همچنین حساسیت های شدید برونشیتی را کاهش داده و علائم سرماخوردگی را برطرف می کند.

7. سرطان روده بزرگ

فیبر با جذب آب در روده بزرگ و دفع راحت ضایعات بدن از بروز سرطان کولون جلوگیری کرده و نقش مهمی در بهبود عملکرد طبیعی روده و حفظ سلامت غشا روده ایفا می کند. برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ توصیه می شود روزانه 20 تا 35 گرم فیبر مصرف شود.

لوتئین موجود در کدو سبز نیز از دیگر ترکیبات مفید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

8. معده، هضم و گوارش

فیبر کدو سبز تاثیر زیادی در بهبود هضم مواد غذایی داشته و از بروز نفخ، گرفتگی معده و گاز جلوگیری می کند. فیبر نامحلول از آسیب مواد مضر در تماس با دیواره روده کاسته و عملیات گوارش را تسریع می بخشد.

9. کاهش فشار خون بالا

کدو سبز منبع غنی پتاسیم است که از مواد حیاتی برای کاهش سدیم و کاهش فشار خون بالا به شمار می رود. جالب است بدانید مقدار پتاسیم موجود در کدو سبز از موز نیز بیشتر است.

پتاسیم تپش قلب را کاهش داده و برای سلامت قلب مفید است.

10. استخوان و دندان

لوتئین، زاکسنتین، ویتامین K، منیزیم، فولات و بتاکاروتن موجود در کدو سبز به تقویت استخوان و دندان ها کمک می کنند.

منیزیم از مواد حیاتی برای استخوان ها است که به همراه کلسیم از بروز گرفتگی های عضلانی جلوگیری می کند.

بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده و برای رشد استخوان ها مفید است.

11. تیروئید

کدو سبز سرشار از منگنز است که عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد.

12. خواص کدو سبز در بارداری

سبزیجات به رنگ سبز تیره از جمله کدو سبز برای دوران بارداری بسیار مفید می باشند. ویتامین B موجود در کدو سبز سطح انرژی بدن را حفظ کرده و خلق و خو را بهبود می بخشد.

منیزیم از زایمان زودرس در زنان باردار جلوگیری می کند.

کدو سبز سرشار از فولات است که خطر بروز نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی، مهزه شکاف (اعصاب نخاعی کودک به خوبی رشد نمی کند) و انزانفالی ( نقص در مغز نوزاد) را کاهش می دهد و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون از مشکلات رشدی جنین می کاهد.

توجه: مصرف مواد غذایی و مکمل های فولات یا اسید فولیک در سه ماهه اول بارداری اهمیت ویژه ای دارد.

13. خواص کدو سبز برای کودکان و نوزادان

کدو سبز برای درمان اسهال و یبوست کودکان مفید است و از بروز مشکلات ریوی جلوگیری می کند.

14. پیشگیری از نقرس

ویتامین C تاثیر زیادی در کاهش ابتلا و درمان نقرس به ویژه در مردان دارد زیرا باعث کاهش سطح اسید اوریک در بدن شده و از نقرس و سایر بیماری های مرتبط با اوره پیشگیری می کند.

15. سلامت پروستات

کدو سبز از سبزیجات مفید برای مردان است زیرا مقادیر فراوان کاروتینوئید، بتاکاروتن، لوتئین و فیبر موجود در آن از سرطان پروستات جلوگیری کرده و ویتامین C باعث کاهش آسیب اکسیداتیو و رشد و نمو سلول های سرطانی پروستات می شود.

16. مغز و حافظه

فولات برای سلامت مغز عالی است، مطالعات نشان می دهد افزایش مصرف فولات خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در زنان را کاهش می دهد.

75 درصد مغز انسان را آب تشکیل می دهد و کدو سبز دارای آب فراوان است. موادی همچون ویتامین C، روی و اسیدهای چرب امگا 3 نیز برای سلامت مغز مفید هستند.

17. تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف کدو سبز سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و به تولید سلول های سفید خون کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و ویتامین C کدو سبز از مرگ سلولی ناشی از التهاب و بروز انواع عفونت جلوگیری کرده و برای افراد مبتلا به ایدز مفید است.

فواید و مضرات کدو سبز
فواید و مضرات کدو سبز

خواص کدو سبز برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هرگونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

18. تولید کلاژن

ریبوفلاوین، پتاسیم، زاکسنتین و فولات موجود در کدو سبز بر تولید کلاژن تاثیر مثبت گذاشته و آب فراوان آن برای سلامت پوست عالی است. ویتامین C نیز نقش مهمی در سنتز کلاژن بر عهده دارد که برای حفظ سلامت مفاصل، غضروف ها، پوست و رگ های خونی ضروری است.

19. ضد پیری

کدو سبز سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسنتین است که دارای خواص ضد پیری قوی بوده و از سلول های بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند و همچنین در روشن شدن پوست تاثیر عالی دارند.

لوتئین از آسیب غشای سلولی ممانعت کرده و دارای خواص حفاظتی در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید می باشد. کدو سبز حاوی بتاکاروتن نیز می باشد که کمبود آن مرگ و میر در مردان سالمند را افزایش می دهد.

ریبوفلاوین موجود در کدو سبز به حفظ سلامت پوست، مو، ناخن و غشاهای مخاطی بدن کمک کرده و با پیشگیری از بیماری های مرتبط با سن و کاهش حافظه همچون آلزایمر، از پیری زودرس جلوگیری می کند.

ویتامین C نیز برای جوانسازی پوست و بدن ضروری بوده، چین و چروک پوست را کاهش می دهد و اثرات پیری را برطرف می کند.

20. آبرسانی پوست

مصرف کدو سبز به ویژه در گرمای تابستان برای هیدراتاسیون پوست بسیار مفید است. لوتئین دارای خاصیت ضدالتهابی است و از آسیب های نور خورشید به پوست و از دست رفتن آب بدن جلوگیری می کند.

از سوی دیگر حدود 95 درصد کدو سبز را آب تشکیل می دهد و ماده غذایی عالی برای تامین آب مورد نیاز بدن می باشد.

ماسک کدو سبز برای پوست های چرب

2 قاشق غذاخوری کدو سبز رنده شده را با 1 قاشق غذاخوری آرد جو دوسر مخلوط کرده و روی پوست صورت بمالید. بعد از 20 دقیقه با آب گرم شسته و خشک کنید.

برای کنترل درخشندگی پوست های چرب هر هفته از این ماسک استفاده کنید.

ماسک کدو سبز برای پوست های خشک

2 تا 3 قاشق غذاخوری کدو سبز رنده شده را با روغن زیتون و آرد جو دوسر (هریک 1 قاشق غذاخوری) و زرده تخم مرغ مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه روی پوست صورت بمالید. سپس با آب گرم شسته و خشک کنید و در پایان از مرطوب کننده استفاده کنید.

این ماسک خشکی پوست را کاهش داده و چین و چروک را برطرف می کند.

21. افزایش رشد مو

روی فراوان در کدو سبز به رشد موها و تقویت مو کمک کرده و موخوره را درمان می کند.

ارزش غذایی کدو سبز

انرژی: 17 کالری
کربوهیدرات: 3.11 گرم
پروتئین: 1.21 گرم
چربی: 0.32 گرم
فیبر: 1 گرم

عوارض جانبی و مضرات کدو سبز

مصرف کدو سبز در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی شود.

کدو سبز تلخ می تواند به گرفتگی معده و اسهال منجر شود.

برخی افراد نسبت به کدو سبز حساسیت دارند که شامل تهوع، خارش شدید و برخی آلرژی های خوراکی می شود.

مصرف بیش از حد کدو سبز می تواند باعث بروز اختلالات عصبی همچون آلزایمر شود.

مصرف زیاد کدو سبز و افزایش سطح بتاکاروتن در زنان باردار، مادران شیرده و افراد سیگاری خطرناک است.

بتاکاروتن موجود در کدو سبز ممکن است با داروهایی همچون داروهای کاهش کلسترول و نیاسین تداخل داشته باشد.

منبع: stylecraze diynetwork

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده