تزریق بوتاکس: قیمت، عوارض و ماندگاری آن

بوتاکس

بوتاکس دارویی برای تضعیف یا فلج کردن عضلات است که در دوز پایین می تواند باعث کاهش چین و چروک و کمک به درمان مشکلات پزشکی شود. ماده بوتاکس، پروتئینی است که از سم بوتولینوم (که توسط باکتری تک سلولی بوتولینوم کلسترودیوم تولید می شود) ساخته می شود؛ این ماده همان عامل بروز بوتولیسم است.

اگرچه بوتاکس یک سم است، اما در صورت استفاده در دوز پایین و توسط متخصص می تواند مزایایی برای بیمار داشته باشد و در موارد آرایشی و بهداشتی به کار برود. استفاده از تزریق بوتاکس در زمینه زیبایی، منجر به کاهش چین و چروک پوست می شود. استفاده های پزشکی مختلفی مثل کمک به درمان اسپاسم پلک، تعریق بیش از حد، بعضی از اختلالات مثانه و میگرن برای تزریق بوتاکس به اثبات رسیده است.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس از باکتری سی-بوتولینوم گرفته می شود که در منابع طبیعی بسیاری مثل خاک، دریاچه ها، جنگل ها و دستگاه گوارش پستانداران و ماهی ها پیدا می شود. باکتری سی-بوتولینوم و اسپورهای آن به طور کلی بی خطر هستند، اما مشکل از جایی شروع می شود که اسپورها تبدیل می شوند و جمعیتش افزایش می یابد. با گذشت تعداد باکتری ها از یک نقطه مشخص، تولید سم بوتولینوم (نوروتوکسین مرگبار عامل بوتولیسم) آغاز می شود. برندهای مختلف تولید کننده سم بوتولینوم عبارتند از:

  • بوتاکس
  • دیسپورت
  • مسپورت
  • زئومین
  • مایوبلاک
  • جووو

اگرچه بوتاکس (Botox) یک برند تجاری ثبت شده است، اما مردم عمدتا همه این مواد را تحت عنوان بوتاکس می شناسند.

مزایای بوتاکس

بوتاکس

یکی از بزرگترین مزایای درمان به کمک بوتاکس، غیرتهاجمی بودن و عدم نیاز به انجام جراحی است. تزریق بوتاکس گزینه بسیار موثری برای آن دسته از بیمارانی است که تمایلی به اجرای جراحی ندارند. بیمارانی که قرار است تحت تزریق بوتاکس قرار بگیرند، به جای بیهوشی و برش با ماده بیحسی موضعی و تزریق مواجه می شوند. به همین دلیل هم خیلی از افراد به جای جراحی و دوره ریکاوری طولانی به سراغ تزریق بوتاکس برای می روند.

جلسه تزریق بوتاکس زیاد طول نمی کشد و معمولا مدت زمان لازم برای کل فرایند در حدود 15 دقیقه است. بنابراین بیماران بدون آنکه بخش بزرگی از برنامه های کاری و زندگیشان را به جراحی و ریکاوری بعد از آن اختصاص دهند، به سرعت به نتایج دلخواهشان دست پیدا می کنند.

نه تنها خود فرایند تزریق بوتاکس سریع است، بلکه نتایج آن نیز به سرعت نمایان می شود. هر عارضه جانبی مثل قرمزی یا تورم اندک بعد از تزریق معمولا در کمتر از چند ساعت از بین می رود، و چین و چروک صورت هم به تدریج و بعد از گذشت چند روز از تزریق، کاهش پیدا می کنند. نتایج تزریق بوتاکس تا سه یا چند ماه باقی می ماند و با تجدید تزریق شاهد ماندگاری بیشتر نتایج و جوانسازی پوست خواهید بود.

تزریق بوتاکس برای چه کسانی مناسب است؟

اگر پوستتان از شرایط مناسبی و کشسانی کافی برخوردار باشد، احتمالا گزینه مناسبی برای تزریق بوتاکس خواهید بود. بعلاوه برای آنکه تحت درمان به کمک تزریق بوتاکس قرار بگیرید، باید حداقل 18 سال داشته باشید، از شرایط سلامتی خوبی برخوردار باشید و باردار یا شیرده نباشید.

دکتر الناز احمدی، متخصص پوست و زیبایی به افرادی که دارای مشکلات زیر هستند،  توصیه می‌کند تا از تزریق بوتاکس اجتناب نمایند زیرا این مشکلات و ویژگی‌های مختلف پوستی مانع تاثیرگذاری بوتاکس می‌شوند:

  • جای زخم عمیق در پوست صورت
  • اختلالات پوستی بخصوص در طراف محل تزریق
  • عدم تقارن شدید صورت
  • پوست ضخیم صورت
  • اختلالات عصبی-عضلانی خاص
  • افتادگی پلک
  • وجود ضعف عضلانی در صورت
  • دیابت

در صورت ابتلا به هر یک از مشکلات بالا، باید آن را با پزشکتان در میان بگذارید.

آمادگی برای تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در مطب و به صورت سرپایی انجام می شود و به همین دلیل هم به آمادگی و آماده سازی خاصی نیاز ندارد. باید قبل از جلسه تزریق درباره سوابق پزشکی، حساسیت های دارویی یا مشکلات پزشکیتان با متخصص صحبت کنید.

شاید لازم باشد تا قبل از جلسه درمان، محل تزریق را از آرایش یا آلودگی های پوستی پاک کنید. بعلاوه برای کاهش کبودی و خون مردگی، باید مصرف آسپیرین یا داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید.

فرایند عملکردی بوتاکس چطور است؟

بوتاکس

عملکرد بوتاکس با بلوک موقتی سیگنال های عصبی و انقباض عضلانی است، که می تواند ظاهر چین و چروک اطراف چشم و بین ابروها را کمرنگ تر کرده و یا حتی از بین ببرد و تشکیل چین و چروک جدید را کند می کند.

تزریق بوتاکس یک روش کم تهاجمی است که به بیهوشی و ایجاد برش نیازی ندارد. اگر از درد تزریق می ترسید، می توان محل تزریق را با بیحسی موضعی یا یخ بیحس کرد. پزشک در طول فرایند از یک سوزن بسیار ریز برای 3 تا 5 تزریق بوتولینوم تاکسین آ استفاده می کند. از نقاطی که معمولا تحت تزریق بوتاکس قرار می گیرد، می توان به بین ابروها و چروک پنجه کلاغی کناره های چشم (کناره های هر چشم معمولا به سه تا پنج تزریق نیاز دارد) اشاره کرد؛ کل این فرایند در حدود 10 دقیقه طول می کشد.

دستورالعمل های مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس

می توانید جزئیات مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را برای دستیابی به آثار و مزایای کامل درمان، از پزشکتان بخواهید. قبل از بازگشت به فعالیت های روتین و روزمره خود، به چند نکته زیر دقت کنید:

  • حداقل تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس از ماساژ سر و صورت استفاده نکنید؛ حتی از مالیدن محل تزریق نیز خودداری کنید.
  • حداقل تا سه ساعت بعد از تزریق بوتاکس، دراز نکشید.
  • حداقل تا چهار ساعت به سونا، جکوزی یا برای برنزه کردن نروید. گرما با افزایش فشار خون منجر می شود و این نکته به پیشگیری از کبودی و خونمردگی کمک می کند.
  • در غیر اینصورت می توانید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس به کارهای خود ادامه دهید.

در طول سه دهه گذشته، قریب صدها مطالعه بر روی تزریق بوتاکس انجام شده و همین مساله نشان داده که می توان بوتاکس را ایمن ترین و موثرترین ماده تزریقی برای فلج عصبی و عضلانی به شمار می رود.

ماندگاری نتایج تزریق بوتاکس چقدر است؟

ماندگاری نتایج تزریق بوتاکس معمولا از 3 تا 6 ماه است و با بازگشت حرکات عضلانی، خطوط و چین و چروک صورت بیمار مجددا ظاهر می شود و لازم است که درمان را تجدید کنید. اما این را هم بدانید که حافظه عضلات این بی حرکتی و کاهش فعالیت را ثبت و ضبط می کنند و همین موضوع نیز به کاهش شدت آن کمک می کند.

عوارض جانبی بوتاکس چیست؟

کبودی موقت را می توان شایع ترین عارضه جانبی بوتاکس دانست؛ سردردی که بعد از یک یا دو روز از بین می رود نیز یکی دیگر از عوارض احتمالی، و البته نادر تزریق بوتاکس است. درصد بسیار اندکی از بیماران ممکن است با افتادگی پلک مواجه شوند که آن هم بعد از نهایتا سه هفته از بین می رود. افتادگی پلک معمولا در اثر جابجایی بوتاکس تزریق شده رخ می دهد، بنابراین حداقل تا 12 ساعت بعد از تزریق، محل تزریق را نمالید و یا تا یک ساعت بعد از تزریق نخوابید.

هزینه تزریق بوتاکس

عوامل بسیاری بر هزینه تزریق بوتاکس تاثیر می‎‌گذارند. هنگام مراجعه به پزشک، از او بخواهید تا تمامی این عوامل را برای شما شرح دهد یا قبل از مراجعه به او، از طریق جستجو در اینترنت و پرس و جو از اطرافیان از تمامی هزینه‌های تزریق بوتاکس باخبر شوید.

توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت پرشین استار مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده