۲۵ دانستنی جالب در مورد عروس هلندی که هرگز نمیدانستید!

عروس هلندی یک گونه کوچک از طوطی‌سانان است که به عنوان یک حیوان خانگی همراه، در ایران و جهان بسیار محبوب است. این طوطی خانگی سوت‌زن‌های شاد، اجتماعی و کوچک هستند که از گذارندن زمان در کنار انسان‌ها لذت می‌برند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا شما را با حقایق و دانستنی‌های جالب در مورد عروس هلندی آشنا کنیم.

عروس هلندی روی نشیمنگاه چوبی

دانستنی‌های کوتاه در مورد عروس هلندی:

  • کوکاتیل نام خود را از اصطلاح “kakatielje” به معنای “کاکادوی کوچک” در زبان هلندی گرفته است.

  • عروس هلندی به پرنده کواریون یا ویرو نیز معروف است.

  • کوکاتیل می‌تواند صدای صاحب خود را تشخیص دهد و به آن واکنش نشان بدهد.

  • آنها از دیدن انعکاس خود در آینه لذت می‌برند.

  • این طوطی عاشق موسیقی است و گاهی اوقات با آن می‌رقصد.

  • دُم‌ عروس هلندی تقریبا نیمی از طول کل بدن آنهاست.

  • کوکاتیل منقار سنگینی دارد که از آنها برای شکستن آجیل استفاده می‌کند.

  • نام علمی این پرنده، Nymphicus hollandicus است.

دانستنی‌های جالب عروس هلندی

۱عروس هلندی‌ها از تاج خود برای بیان احساسات استفاده می‌کنند

یکی از دانستنی‌های جالب در مورد عروس هلندی این است که این طوطی برای بیان احساسات از تاج روی سرش استفاده می‌کند. زمانی که این طوطی آرام است، تاجش کمی کج می‌شود و زمانی که عصبانی و خشمگین باشد، تاجش روی سرش پهن می‌شود. در زمان معاشقه یا عشوه هم تاج عروس هلندی کمی به بالا برافراشته می‌شود. در صورتی که هیجان زده یا مبهوت باشد هم به صورت کامل برافراشته می‌شود و ظاهری خمیده به خودش می‌گیرد.

۲معمولا رنگ غالب آنها خاکستری است

خاکستری رنگ اصلی و غالب در عروس‌هلندی‌ها است. اما با توجه به نوع عروس هلندی ممکن است رنگ‌های دیگری هم در پرهای آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال در برخی نژادها می‌توان لکه‌هایی نارنجی روی گونه این طوطی دید. جهش رنگی در عروس هلندی‌ها بالاست و اولین بار در دهه ۱۸۵۰ در فرانسه اقدام به ایجاد جهش رنگی شد، که بیش از ۱۰۰ سال طول کشید تا شاهد اولین جهش رنگی در عروس هلندی باشیم.

۳این پرنده تنوع غذایی بالایی دارد

در طبیعت، کوکاتیل ها انواع دانه‌ها، میوه‌ها و انواع توت‌ها را مصرف می‌کنند. آنها معمولاً به محصولات کشاورزان حمله می‌کنند. در همین حال، در اسارت از پِلِت و سایر سبزیجات و میوه‌های تازه مانند موز، پرتقال، کلم بروکلی، هویج، کاهو و نخود فرنگی تغذیه می‌کنند. به طور کلی، طوطی عروس حدود یک قاشق غذاخوری در روز غذا مصرف می‌کند. همچنین نباید به آنها آووکادو، شکلات و نمک داد زیرا این غذاها، برای عروس هلندی ممنوع و سمی است.

۴این طوطی با آغاز فصل بهار تولید مثل می‌کند

فصل جفت‌گیری طبیعی عروس هلندی در طبیعت از بهار تا اوایل پاییز است. در طول فصل تولید مثل، آنها به دمای گرمتر، غذا و بارندگی فراوان و ساعات بیشتری از نور طبیعی روز نیاز دارند. نکته جالب توجه در مورد سن بلوغ در این پرنده این است که آنها بین ۹ تا ۱۲ ماهگی تا حدودی آماده تولید مثل هستند. اما بین ۱۵ تا ۲۴ ماهگی به بلوغ کامل جنسی می‌رسند.

۵عروس هلندی یک روز در میان تخم می‌گذارد

تنها سه هفته پس از جفت‌گیری، کوکاتیل ماده یک روز در میان تخم‌های خود را می‌گذارد. تعداد تخم‌های آنها بین ۴ تا ۶ تخم است که به مدت ۱۷ تا ۲۳ روز باید از آنها مراقبت کند تا جوجه‌ها سر از تخم بیرون بیاورند.

۶عروس هلندی صداهای مختلفی تولید می‌کند

درست است که این پرنده بیشتر به عنوان یک پرنده سوت زن شناخته می‌شود، اما توانایی تولید صداهای مختلف از طریق منقارش را دارد. به عنوان مثال در زمانی که آنها خوشحال و آرام هستند، منقار خود را به هم میسایند. صدای ساییدن منقار به معنی این است که اوضاع مرتب است. یا زمانی که چیزی آنها را مبهوت می‌کند، صدای جیرجیر از منقار آنها شنیده می‌شود.

۷عروس هلندی قابلیت صحبت کردن دارد

این پرنده مانند اکثر طوطی‌ها قادر به صحبت کردن است. می‌توان کلمات یا عباراتی مانند “سلام“، “من پرنده خوبی هستم” و … را به آنها آموزش داد. علاوه بر این، گونه‌های نر بیشتر از ماده‌ها یاد می‌گیرند که چگونه کلمات را بیان کنند.

عروس هلندی در کنار جفت خودش

۸به طوطی تک همسر مشهور است

یکی از جذاب‌ترین حقایق در مورد عروس هلندی، این است که تا آخر عمر فقط با یک ماده جفت‌گیری می‌کنند. در طبیعت، آنها شریک زندگی خود را انتخاب می‌کنند و معمولاً با هم زندگی می‌کنند. اما در اسارت اگر صاحبش به او این امکان را بدهد که شریکی انتخاب کند، یک پرنده را به عنوان همسر برمی‌گزیند. این پرنده مظهر عشق و وفاداری است.

گاهی اوقات وقتی جفت این پرنده می‌میرد، ممکن است خیلی کم غذا بخورد یا حتی به دلیل تنهایی از خوردن دست بکشد.

۹عروس هلندی به یک قفس بزرگ نیاز دارد.

داشتن یک قفس جادار که باید حداقل ۶۰×۶۰×۶۰ سانتی‌متر باشد، ضروری است. به همین ترتیب، فاصله بین میله‌های قفس نباید بیشتر از ۲.۵ سانتی‌متر باشد، بنابراین سرشان بیرون نمی‌آید. بعلاوه، از آنجایی که کوکاتیل‌ها دارای منقار قوی هستند، قفس باید محکم باشد تا از فرار آنها جلوگیری کند و باید حداقل 3 تا 4 جایگاه (نشیمنگاه) داشته باشد که بتوانند روی آن بنشینند.

۱۰این پرنده مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف است

کمبود مواد مغذی یکی از شایع ترین مسائل بهداشتی است که روی کوکاتیل‌ها تأثیر می‌گذارد. این به این دلیل است که اغلب آنها فقط دانه می‌خورند. همچنین به دلیل رژیم غذایی سرشار از چربی و کربوهیدرات، مستعد ابتلا به کبد چرب هستند. سایر بیماری‌های رایج در عروس هلندی، بیماری‌های تنفسی و پسیتاکوز یا تب طوطی است.

۱۱بخار تفلون و دیگر تابه‌های نچسب برای آنها ضرر دارد

بر اساس تحقیقات، بوی تفلون و سایر ماهی تابه‌های نچسب در هنگام گرم شدن برای عروس هلندی بسیار مضر است. بخار ظروف نچسب ممکن است باعث عفونت تنفسی شود و ممکن است منجر به مرگ شود. در واقع، اگر عروس هلندی یا پرنده در خانه خود داشته باشید، تابه‌های فلزی یا استیل ایمن‌تر هستند.

تا اینجا در مورد فکت‌هایی جالبی که کمتر درباره عروس هلندی گفته شده، اشاره شد و سعی کردیم شما را با این پرنده خانگی محبوب آشنا کنیم. با این حال اطلاعات و ناگفته‌های زیادی در مورد عروس هلندی وجود دارد که به آنها اشاره‌ای نکردیم. در صورتی که می‌خواهید در مورد عروس هلندی اطلاعات بیشتری کسب کنید، به این صفحه مراجعه کنید.

فکت‌های جالب در مورد جهش‌های رنگی عروس هلندی

۱عروس هلندی ابلق یا pied اولین جهش رنگی است

اولین جهش رنگی در طوطی عروس که در ایالات متحده و در سال ۱۹۵۱ ثبت شد، مربوط به عروس هلندی pied یا ابلق است. کوکاتیل ابلق شاخه‌ای از جهش عروس هلندی خاکستری معمولی با عروس هلندی وحشی در سن دیگو کالیفرنیا بود.

این نوع عروس هلندی دارای پرهای خاکستری تا زرد روشن و سفید است که تکه‌های نارنجی روی گونه خود دارند. این گونه به دلیل رفتار خنده‌دار، دوستانه و کنجکاو خود حیوانات خانگی خوبی به شمار می‌آیند.

۲عروس هلندی لوتینو رنگ‌های منحصر به فردی دارد

لوتینو معمولا دارای رنگ زرد یا سفید با لکه‌های نارنجی روی گونه‌هایشان، و یال و سرشان زرد رنگ است. بچه‌های این گونه عروس هلندی چشم‌های قرمزی دارند که به مرور زمان و با رشد جوجه‌ها تیره می‌شوند.

۳عروس هلندی مرواریدی، سومین جهش زیبا

سومین جهش رنگی که در طوطی عروس هلندی ایجاد شد، مرواریدی بود. این جهش رنگی بین سال‌های 1967 تا 1968 در آلمان بوجود آمد. پرهای سفید یا زرد روی پشت، دُم زرد با رگه‌های مشکی از شاخصه‌های ظاهری این پرنده است. جوجه‌های این جهش، چشم‌های روشنی دارند که همراه با بزرگ شدن آنها به تیرگی می‌گراید.

۴عروس هلندی وایت فیس هیچ لکه نارنجی روی صورتش ندارد

جهش رنگی white face برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ در هلند بوجود آمد که هفتیمن جهش رنگی در عروس هلندی به حساب می‌آید. این جهش رنگی اصلا رنگ زرد در پرهایشان و لکه‌های نارنجی روی گونه ندارند. گونه نر این پرنده دارای صورت سفید است، اما گونه ماده آنها دارای رنگ مایل به خاکستری با پرهای دم با نوارهای رنگی است.

۵عروس هلندی آلبینو؛ ترکیبی از لوتینو و وایت فیس

عروس هلندی آلبینو یک جهش رنگی نیست، بلکه ترکیبی بین یک جهش رنگی لوتینو و وایت فیس (white face) است. پرها، پاها و ناخن‌های آنها کاملاً سفید است، اما چشمان آنها قرمز روشن است، درست مانند لوتینو.

۶عروس هلندی سینامون (دارچینی) دارای رنگ قهوه‌ای کم رنگ است

کوکاتیل دارچینی که با نام های Isabelle Cockatiel یا Cinnamon Tiel نیز شناخته می‌شود، رنگ منحصر به فردی دارد که توسط یک ژن مغلوب ایجاد می‌شود. این ژن رنگدانه ملانین را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا رنگدانه ملانین به سیاه یا خاکستری تبدیل شود، که رنگ رایج عروس هلندی است. چشم‌ها، منقار، پاها و پرهای عروس هلندی سینامون همگی قهوه‌ای هستند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با دانستنی های جالب در مورد عروس هلندی آشنا کنیم تا بیشتر درباره این طوطی خانگی زیبا و محبوب در ایران و جهان بدانید. عروس هلندی‌ها یکی از محبوب‌ترین پرنده‌های خانگی در ایران محسوب می‌شوند و روز به روز به طرفداران این پرنده در ایران نیز افزوده می‌شود.

منبع: petpors.com

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت پرشین استار مسئولیتی در قبال آن ندارد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده