لیپوساکشن : انواع، عوارض و مراقبت‌های قبل و بعد از آن

لیپوساکشن

لیپوساکشن نوعی جراحی است که به روش ساکشن چربی نواحی مختلف بدن مانند شکم، باسن، بازوها یا گردن را از بین میبرند. لیپوساکشن همچنین باعث فرم دادن به این نواحی میشود. لیپوساکشن با نام های لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن هم شناخته میشود.

لیپوساکشن به طور معمول روشی برای کاهش وزن در نظر گرفته نمیشود. اگر اضافه وزن دارید احتمالا از طریق رژیم غذایی و ورزش یا از طریق روش های مانند جراحی بای پس معده وزن بیشتری نسبت به لیپوساکشن کم میکنید.

اگر نقاط خاصی از بدن شما چربی بیش از حدی دارید ولی این چربی از بین نمیرود میتوانید از لیپوساشکن کمک بگیرید.

مزایای لیپوساکشن

دکتر باقری، جراح و متخصص زیبایی برخی از مزایای لیپوساکشن را موارد زیر معرفی می‌کنند:

  • لیپوساکشن یک روش ایمن برای از بین بردن چربی های بدن است. شاید یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت لیپوساکشن ایمن بودن آن است. لیپوساکشن معمولا یک روش سرپایی است و بیماران معمولا پس از 2 روز استراحت میتوانند فعالیت داشته باشند. خطرات این روش بسیار کم است و تقریبا هیچ عارضه ای ندارد.
  • لیپوساکشن سلول های چربی بدن را برای همیشه از بین میبرد. وقتی سلول های چربی برداشته میشوند دوباره رشد نمیکنند. البته به یاد داشته باشید که از بین رفتن های سلول های چربی در یک قسمت از بدن دلیل نمیشود که در سایر قسمت های بدن دچار چربی اضافه نشود.

آشنایی با انواع لیپوساکشن

لیپوساکشن انواع مختلفی دارد که هر کدام به روش متفاوتی عمل میکنند و مزایا و معایب متفاوتی دارند. درک تفاوت بین آنها به شما کمک میکند بهترین تصمیم را بگیرید.

لیپوساکشن به روش ساکشن

این روش قدیمی ترین روش لیپوساکشن است. در این نوع لیپوساکشن برش های کوچکی روی ناحیه ای که قرار است ساکشن شود ایجاد میشود. یک سوزن توخالی به نام کانولا از طریق این برش های وارد میشود تا سلول های چربی را بیرون بکشد.

لیپوساکشن تامسنت

تامسنت به معنی متورم است. لیپوساکشن تامسنت شبیه به لیپوساکشکن سنتی است با این تفاوت که برای متورم کردن چربی و در نتیجه برای شناسایی و حدف آسان تر چربی از لیدوکائین و اپی نفرین استفاده میشود. لیدوکائین یک بی حس کننده قوی است و همچنین میتواند باعث تورم جزئی در سلول های چربی شود. علاوه بر این اضافه کردن اپی نفرین رگ های خونی را منقبض میکند و میتواند به طور چشمگیری خونریزی را کاهش دهد.

لیپوساکشن به روش اولتراسوند (UAL)

اولتراسوند حدود 40 سال است که وجود دارد. اگرچه اغلب به عنوان وسیله ای برای تصویربرداری استفاده میشود اما میتواند کارکرد درمانی هم داشته باشد. اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده میکند که میتواند مقادیر زیادی انرژی در بافت های مورد نظر ایجاد کند. در نتیجه باعث حل شدن بافت های چربی میشود. این روش برای از بین بردن چربی از ساکشن ساده تر است.

لیپوماتیک

لیپوماتیک یک روش پیکر تراشی بدن با حداقل تهاجم است که در محیطی آرام انجام میشود. این روش درمانی چربی ها را برای همیشه از بین میبرد و پوست را سفت میکند و در عین حال باعث کانتورینگ نواحی مورد نظر میشود.

بیماران بسیاری خواهان جراحی لیپوماتیک هستند زیرا این روش دارای مزایایی همچون نتایج طبیعی و دوره بهبودی کوتاه، بدون جای زخم، ورم و کبودی خیلی کم، بدون سایه و ظاهر فرورفته و حذف بیشتر چربی‌ها در یک جلسه است.(منبع: مقاله لیپوماتیک سایت دکترباقری)

نکات مراقبتی قبل از لیپوساکشن

برای رسیدن به بهترین نتیجه و کاهش عوارض پس از لیپوساکشن باید نکات زیر را دنبال کنید.

غذا و داروها

قبل از عمل با جراح خود در مورد آنچه از جراحی انتظار دارید صحبت کنید. جراح سابقه پزشکی شما را بررسی میکند و درباره هر گونه بیماری که ممکن است داشته باشید و هر دارو یا مکملی که ممکن است مصرف کنید سوال میکنید.

جراح به شما توصیه میکند مصرف برخی داروها مانند رقیق کننده های خون یا NSAID ها را حداقل سه هفته قبل از جراحی متوقف کنید. همچنین ممکن است لازم باشد قبل از عمل آزمایشات خاصی را انجام دهید.

سایر اقدامات احتیاطی

اگر روش شما نیاز به برداشتن مقدار کمی چربی دارد ممکن است جراحی در مطب انجام شود. اگر مقدار زیادی از چربی برداشته شود یا اگر قصد دارید همزمان جراحی های دیگری هم انجام دهید ممکن است جراحی در بیمارستان انجام شود و یک شب بستری شوید. در هر صورت از کسی بخواهید تا روز جراحی شما را تا منزل همراهی کند و حداقل شب بعد از عمل کنار شما باشد.

مراحل لیپوساکشن

لیپوساکشن
برخی روش های لیپوساکشن ممکن است فقط به بی حسی موضعی یا منطقه ای نیاز داشته باشند. سایر روش های ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشند. ممکن است به شما آرام بخش هم تزریق شود. تیم جراحی ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن خون شما را در طول عمل کنترل میکند. اگر به شما بی حسی موضعی تزریق شد چناچه در طور عمل احساس درد داشتید به جراح اطلاع دهید.

اگر تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید بعد از جراحی به اتاق ریکاوری منتقل میشوید. شما باید حداقل چند ساعت در بیمارستان یا کلینیک بمانید تا وضعیت شما بررسی شود. اگر در بیمارستان جراحی کنید ممکن است یک شب بستری شوید تا وضعیت شما تحت کنترل باشد.

نکات مراقبتی بعد از لیپوساکشن

لیپوساکشن

پس از لیپوساکشن برای کمک به کاش تورم، کبودی ناحیه مورد نظر پوشیده میشود. این کار کمک میکند تا ناحیه ای مورد نظر صاف شود و از تجمع مایعات در قسمت هایی که چربی آن برداشته شده جلوگیری شود. جراح پلاستیک نکات مراقبتی بعد از لیپوساکشن را برای کاهش عوارض و تضمین روند بهبودی به شما آموزش میدهد.

اصلاح فعالیت بعد از لیپوساکشن

  • زمانی که احساس خستگی میکنید استراحت کنید. خواب کافی به بهبود وضعیت شما کمک میکند.
  • سعی کنید هر روز پیاده روی کنید. به مرور زمان میزان پیاده روی خود را افزایش دهید. پیاده روی جریان خون را افزایش میدهد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک میکند.
  • احتمالا میتوانید بعد از چند روز به سرکار خود بازگردید.
  • از انجام فعالیت های شدید مانند دوچرخه سواری، آهسته دویدن، وزنه برداری یا ورزش های هوازی خودداری کنید تا زمانی که پزشکتان اجازه دهد که احتمالا دو تا سه هفته طول میکشد.

بعد از لیپوساکشن چه بخوریم؟

میتوانید رژیم غذایی معمولی خود را دنبال کنید. اگر معده شما ناراحت است از غذاهای سبک و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید.

داروهای بعد از لیپوساکشن

  • پزشک به شما میگوید که چه زمانی میتوانید مصرف داروهای خود را مجددا شروع کنید. او همچنین نکات لازم درباره مصرف داروهای جدید را به شما آموزش میدهد.
  • اگر از آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون استفاده میکنید از پزشک خود بپرسید که چه زمانی میتوانید مصرف مجددا آن را شروع کنید.
  • اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است آنها را طبق دستور مصرف کنید. بدون دستور پزشک مصرف آنها را قطع نکنید. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف کنید.
  • داروهای مسکن را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

مراقبت از برش

  • اگر روی برش هایی که پزشک ایجاد کرده نوارهای مخصوص دارید از آنها تا یک هفته استفاده کنید. برای برداشتن نوارها دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید.
  • اگر بخیه دارید پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی باید برای برداشتن آنها مراجعه کنید.

نکات بهداشتی

  • در صورت موافقت پزشک میتوانید 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی دوش بگیرید. هنگام دوش گرفتن میتوانید لباس های فشاری را بردارید. بعد از شستشو برش های را خشک کنید.
  • در هفته اول تا زمانی که پزشک به شما اجازه میدهد حمام نکنید. دقت کنید که بعد از جراحی در صورت بروز هر گونه مشکل با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی لیپوساکشن

لیپوساکشن مانند هر عمل جراحی دیگری خطراتی مانند خونریزی و حساسیت به بیهوشی را به همراه دارد. عوارض احتمالی لیپوساکشن عبارتند از:

  • بی نظمی های کانتور. پوست شما ممکن است به دلیل حذف ناهموار چربی، خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست و ترمیم غیر عادی، برآمدگی، موج دار به نظر برسد. این تغییرات ممکن است دائمی باشند. آسیب زیر پوست ناشی از کانولا که در حین لیپوساکشن استفاده میشود ممکن است باعث ایجاد لکه های پوستی شود.
  • تجمع مایعات میتواند باعث ایجاد حفره های موقتی مایع زیر پوست شود . این مایعات ممکن است نیاز به تخلیه با سوزن داشته باشند.
  • بی حسی. ممکن است حس ناحیه مورد نظر به طور موقت یا برای همیشه از بین برود. همچنین ممکن است دچار تحریک موقت عصب شوید.
  • عفونت. احتمال ابتلا به عفونت های پوستی نادر هم ممکن است. عفونت پوستی شدید ممکن است با خطر مرگ همراه باشد.
  • سوراخ داخلی. در برخی موارد نادر ممکن است کانولایی که بیش از حد عمیق وارد میشود اندام داخلی را سوراخ کند. این وضعیت ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی اضطراری داشته باشد.
  • آمبولی چربی. تکه های چربی شل شده ممکن است جدا شوند و در یک رگ خونی گیر کنند و در ریه های جمع شوند یا به مغز بروند. آمبولی چربی یک وضعیت اورژانسی است.
  • مشکلات کلیوی و قلبی. تغییر در سطح مایعات حین تزریق و ساکشن مایعات میتواند باعث مشکلات جدی مانند مشکلات کلیوی، قلبی و ریوی شود.

توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت پرشین استار مسئولیتی در قبال محتوا و خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده