مواد غذایی افزایش دهنده گلبول های سفید خون کدامند؟

گلبول های سفید نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. برای اطمینان از داشتن یک سیستم ایمنی قوی باید تعداد اجزای آن از جمله گلبول های سفید خون را افزایش دهید. علاوه بر انجام تمرینات ورزشی و داشتن سبک زندگی سالم، رژیم غذایی می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

مواد غذایی افزایش دهنده گلبول های سفید خون
مواد غذایی افزایش دهنده گلبول های سفید خون

در ادامه این مقاله لیست مواد غذایی که باعث افزایش گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند را ارائه کرده ایم. با پرشین استار همراه باشید؛

1. قارچ

قارچ برای قرن ها در بسیاری از کشور های جهان برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شده است. مطالعات معاصر حاکی از آن است که این ماده غذایی می تواند فعالیت و تولید گلبول های سفید را افزایش داده و از این طریق باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

این امر به ویژه در هنگام برخورد با عفونت بسیار مفید است. علاوه بر این، قارچ می تواند ویتامین D را با همان مزایا برای سیستم ایمنی بدن شما فراهم کند.

2. کلم کالی

کلم کالی یکی از بهترین سبزیجات برگ سبز برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش ویتامین A بدن می باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف منظم کلم کالی باعث می شود تعداد بیشتری گلبول سفید در جریان خون علیه عوامل بیماری زا مانند باکتری ها و ویروس ها ایجاد شود.

3. کفیر

کفیر یک غذای تخمیر شده و حاوی پروبیوتیک های زیادی است که می توانند به تقویت سیستم ایمنی و سلامت روده کمک کنند.

ثابت شده است که یک نوع پروبیوتیک خاص در این ماده غذایی باعث تحریک تولید گلبول های سفید خون می شود بنابراین مصرف مکرر کفیر به مبارزه با عفونت های شایع ویروسی و باکتریایی کمک می کند.

4. سیر

سیر حاوی آلیسین یک ماده فعال است که می تواند فعالیت گلبول های سفید را افزایش دهد و به بدن در مبارزه با باکتری ها و عفونت ها کمک کند. علاوه بر این خواص ضد التهابی موجود در سیر همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به برخی از بیماری های شایع را کاهش دهد.

5. چای

افرادی که به طور مرتب چای می نوشند به طور معمول تعداد بیشتری گلبول سفید در هر واحد خون دارند.

اسید آمینه ای به نام ال تیانین موجود در این نوشیدنی مسئول تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ماده به وفور در هر دو چای سبز و چای سیاه یافت می شود.

6. غلات غنی شده

غلات غنی شده یکی از بهتری جایگزین های گوشت برای افرادی است که گیاهخوار هستند و تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه 1 کاسه غلات غنی شده باعث افزایش تولید گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

7. سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن است، این ماده برای تولید ویتامین A و گلبول های سفید خون از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با مصرف سیب زمینی شیرین می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و پوست خود را سالم و قوی نگه دارید. جالب است بدانید پوست جزئی از مکانیسم ایمنی بدن است و در واقع این یکی از اندام های اساسی در برابر ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زای خارجی است.

8. فلفل دلمه ای

فلفل های دلمه ای حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و تعداد گلبول های سفید خون را افزایش دهد.

فلفل دلمه ای قرمز حاوی مقادیر بیشتری ویتامین C می باشد.

9. جو دوسر

جو دوسر یکی از سالم ترین دانه های خوراکی با مقدار زیادی بتا گلوکان (نوعی فیبر) است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف جود دوسر به طور مکرر باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در نتیجه آن ها خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی را کاهش می دهند. علاوه بر این جو دوسر می تواند روند بهبودی را تسریع کرده و اثرات آنتی بیوتیک ها را تقویت کند.

10. اسفناج

اسفناج منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و این خاصیت می تواند به افزایش تعداد گلبول های سفید خون کمک کند.

11. کلم بروکلی

سولفورافان (SFN) موجود در کلم بروکلی می تواند به افزایش تعداد گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

12. مرکبات

مرکبات منابع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند که هر دو عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. آنها همچنین به افزایش تعداد گلبول های سفید خون کمک می کنند.

13. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی فسفر، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B می باشد. این مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در تخمه آفتابگردان باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون می شوند.

14. توت ها

انواع توت ها سرشار از ویتامین C و بیوفلاونوئید ها هستند که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون شده و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

15. شکلات تلخ

مطالعات نشان می دهند که کاکائو و شکلات تلخ به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارند می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش گلبول های سفید خون شوند.

منبع : newlifeticket – stylecraze

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده